Sposób prowadzenia oraz szczegółowy tryb udostępniania rejestru związków uczelni publicznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 3 października 2014 r.
w sprawie sposobu prowadzenia oraz szczegółowego trybu udostępniania rejestru związków uczelni publicznych

Na podstawie art. 29a ust. 7 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2183 i 2201 oraz z 2018 r. poz. 138) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia rejestru związków uczelni publicznych, zwanego dalej "rejestrem", w tym:
a)
dane, jakie musi zawierać wniosek o wpisanie związku uczelni publicznych do rejestru,
b)
rodzaj dokumentów, które należy dołączyć do wniosku,
c)
nazwy rubryk rejestru,
d)
tryb dokonywania wpisów i zmian w rejestrze,
e)
warunki wykreślenia związku uczelni publicznych z rejestru;
2)
szczegółowy tryb udostępniania rejestru, w tym sposób sporządzania i wydawania odpisów, wyciągów i zaświadczeń;
3)
wysokość opłat za wydawanie odpisów, wyciągów i zaświadczeń.
§  2. 
1. 
Rejestr prowadzi minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego, zwany dalej "ministrem", w systemie informatycznym.
2. 
Dla każdego związku uczelni publicznych wpisanego do rejestru minister prowadzi akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu oraz zmiany wpisu w rejestrze.
§  3. 
Rejestr składa się z następujących rubryk:
1)
rubryka pierwsza - numer wpisu związku uczelni publicznych;
2)
rubryka druga - data wydania decyzji o wpisie;
3)
rubryka trzecia - data wydania decyzji o utworzeniu związku uczelni publicznych;
4)
rubryka czwarta - nazwa i adres związku uczelni publicznych;
5)
rubryka piąta - nazwy uczelni publicznych tworzących związek uczelni publicznych;
6)
rubryka szósta - określenie składników mienia przekazanego przez uczelnie publiczne tworzące związek uczelni publicznych w celu wykonywania zadań tego związku;
7)
rubryka siódma - data uzyskania przez związek uczelni publicznych osobowości prawnej;
8)
rubryka ósma - informacje o zmianie nazwy związku uczelni publicznych, zmianach w jego składzie, jego likwidacji oraz inne informacje o działalności związku uczelni publicznych;
9)
rubryka dziewiąta - wykreślenie związku uczelni publicznych z rejestru.
§  4. 
1. 
Wpisem w rejestrze jest:
1)
wpis związku uczelni publicznych do rejestru;
2)
wykreślenie związku uczelni publicznych z rejestru.
2. 
Zmianą wpisu w rejestrze jest:
1)
umieszczenie nowych informacji w odpowiednich rubrykach dotyczących związku uczelni publicznych albo
2)
umieszczenie nowych informacji w odpowiednich rubrykach dotyczących związku uczelni publicznych z oznaczeniem dotychczasowego wpisu jako nieaktualnego, albo
3)
oznaczenie dotychczasowego wpisu jako nieaktualnego.
3. 
Wpis w rejestrze albo zmiana wpisu w rejestrze polegają na wprowadzeniu do systemu informatycznego danych zawartych w decyzji o wpisie albo w decyzji o zmianie wpisu w rejestrze, z dniem ich wydania.
4. 
W decyzji o wpisie albo w decyzji o zmianie wpisu w rejestrze określa się treść wpisu albo zmiany wpisu w rejestrze oraz rubrykę rejestru, w której wpis albo zmiana wpisu ma być dokonana.
§  5. 
1. 
Wpisu związku uczelni publicznych do rejestru dokonuje się na podstawie decyzji ministra o wpisie związku uczelni publicznych wydanej na zgodny wniosek wszystkich uczelni publicznych tworzących związek uczelni publicznych, złożony po wydaniu przez ministra decyzji o utworzeniu związku uczelni publicznych.
2. 
Wpisu związku uczelni publicznych do rejestru dokonuje się pod kolejnym numerem w rejestrze.
3. 
Wniosek o wpis związku uczelni publicznych do rejestru zawiera dane, o których mowa w § 3 pkt 4-6. Do wniosku dołącza się statut związku uczelni publicznych.
4. 
Rubryki pierwszą, drugą, trzecią i siódmą wypełnia się na podstawie danych znanych ministrowi.
§  6. 
1. 
Zmiany wpisu w rejestrze dokonuje się na podstawie decyzji ministra o zmianie wpisu w rejestrze wydanej na podstawie:
1)
decyzji ministra o zmianie nazwy lub zmianie składu związku uczelni publicznych w przypadku zmiany nazwy lub zmiany składu związku uczelni publicznych;
2)
wniosku związku uczelni publicznych w przypadku zmiany wpisu w rejestrze w zakresie danych innych niż wymienione w pkt 1.
2. 
Wniosek o zmianę wpisu w rejestrze zawiera dane niezbędne do dokonania zmiany wpisu. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające konieczność dokonania zmiany wpisu w rejestrze.
§  7. 
1. 
Wykreślenia związku uczelni publicznych z rejestru dokonuje się na podstawie decyzji ministra o wykreśleniu związku uczelni publicznych z rejestru.
2. 
Decyzję, o której mowa w ust. 1, wydaje się na podstawie decyzji ministra o likwidacji związku uczelni publicznych oraz po poinformowaniu ministra o zakończeniu likwidacji tego związku.
3. 
Wykreślenie związku uczelni publicznych z rejestru polega na dokonaniu odpowiedniego wpisu w rubryce dziewiątej rejestru, wraz z odnotowaniem daty i przyczyny wykreślenia związku uczelni publicznych z rejestru.
4. 
Po wykreśleniu związku uczelni publicznych z rejestru w rejestrze tym nie dokonuje się zmian dotyczących tego związku, chyba że decyzja o wykreśleniu związku uczelni publicznych z rejestru, będąca podstawą wpisu, została uchylona albo stwierdzono jej nieważność.
§  8. 
Wnioski, o których mowa w § 5 ust. 1 i § 6 ust. 1 pkt 2, składa się w postaci papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez elektroniczną skrzynkę podawczą ministra.
§  9. 
1. 
Dane zawarte w rejestrze udostępnia się przez:
1)
otwarty dostęp do jego zawartości;
2)
wydawanie odpisów i wyciągów z rejestru lub zaświadczeń o danych zawartych w rejestrze.
2. 
Udostępnianie danych zawartych w rejestrze w formie, o której mowa w ust. 1 pkt 1, następuje za pośrednictwem strony internetowej urzędu obsługującego ministra.
3. 
Udostępnianie danych zawartych w rejestrze w formie, o której mowa w ust. 1 pkt 2, następuje na wniosek osoby zainteresowanej.
§  10. 
1. 
Wniosek o wydanie odpisu, wyciągu lub zaświadczenia o danych zawartych w rejestrze składa się w formie, o której mowa w § 8.
2. 
We wniosku o wydanie odpisu z rejestru lub zaświadczenia o danych zawartych w rejestrze podaje się nazwę związku uczelni publicznych.
3. 
We wniosku o wydanie wyciągu z rejestru podaje się:
1)
nazwę związku uczelni publicznych;
2)
rubryki rejestru, których wyciąg ma dotyczyć, albo zakres żądanych informacji.
§  11. 
Odpis z rejestru zawiera treść wszystkich wpisów i zmian wpisów w rejestrze dokonanych od dnia pierwszego wpisu pod danym numerem, pod którym jest wpisany związek uczelni publicznych.
§  12. 
Wyciąg z rejestru obejmuje treść wszystkich wpisów i zmian wpisów we wskazanych przez wnioskodawcę rubrykach rejestru albo treść wszystkich wpisów w rubrykach odpowiadających żądanym przez wnioskodawcę informacjom.
§  13. 
1. 
Odpis i wyciąg z rejestru lub zaświadczenie o danych zawartych w rejestrze są opatrywane datą, pieczęcią urzędową oraz podpisem osoby, która je sporządziła, z podaniem imienia i nazwiska tej osoby oraz jej stanowiska służbowego, albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
2. 
Odpis i wyciąg z rejestru lub zaświadczenie o danych zawartych w rejestrze przesyła się wnioskodawcy na adres wskazany we wniosku przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru albo w formie dokumentu elektronicznego, o którym mowa w § 8.
3. 
Na żądanie wnioskodawcy odpis, wyciąg z rejestru lub zaświadczenie o danych zawartych w rejestrze mogą być odebrane w siedzibie urzędu obsługującego ministra, za pisemnym potwierdzeniem odbioru, osobiście przez wnioskodawcę albo osobę upoważnioną przez niego na piśmie.
§  14. 
1. 
Za wydanie odpisu i wyciągu z rejestru oraz zaświadczenia o danych zawartych w rejestrze pobiera się następujące opłaty:
1)
za odpis z rejestru - 60 zł;
2)
za wyciąg z rejestru dotyczący rubryki pierwszej - 20 zł, a za dotyczący każdej następnej - 5 zł;
3)
za zaświadczenie o danych zawartych w rejestrze - 15 zł.
2. 
Opłatę wnosi się na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra.
3. 
Dowód wniesienia opłaty dołącza się do wniosku o wydanie odpisu albo wyciągu z rejestru, albo zaświadczenia o danych zawartych w rejestrze.
§  15. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz.U.2017.2317).

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.308 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób prowadzenia oraz szczegółowy tryb udostępniania rejestru związków uczelni publicznych.
Data aktu: 03/10/2014
Data ogłoszenia: 05/02/2018
Data wejścia w życie: 25/10/2014