Krajowa sieć obszarów wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 17 stycznia 2017 r.
w sprawie krajowej sieci obszarów wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020

Na podstawie art. 58 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2023 r. poz. 2298) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres zadań jednostki centralnej, jednostek regionalnych, Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Brwinowie, zwanego dalej "CDR", i wojewódzkich ośrodków doradztwa rolniczego, zwanych dalej "ODR", w zakresie funkcjonowania krajowej sieci obszarów wiejskich, o której mowa w art. 54 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1305/2013", oraz sposób wykonywania tych zadań;
2)
tryb opracowywania i zmiany:
a)
planu działania, a także jego zakres i sposób jego realizacji,
b)
dwuletniego planu operacyjnego, a także jego zakres;
3)
szczegółowe warunki, kryteria i tryb wyboru operacji podmiotów współpracujących w ramach krajowej sieci obszarów wiejskich, o której mowa w art. 54 ust. 1 rozporządzenia nr 1305/2013, zwanej dalej "KSOW".
§  2. 
Do zadań jednostki centralnej należy:
1)
ułatwianie podmiotom, o których mowa w § 1 pkt 3, zwanym dalej "partnerami KSOW", tworzenia sieci kontaktów na poziomie krajowym i międzynarodowym oraz zapewnienie partnerom KSOW dostępu do działań europejskiej sieci na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, o której mowa w art. 52 ust. 1 rozporządzenia nr 1305/2013, zwanej dalej "ESROW";
2)
promocja KSOW i informowanie społeczeństwa o KSOW na poziomie krajowym;
3)
monitorowanie realizacji planu działania i dwuletnich planów operacyjnych;
4)
obsługa organizacyjno-techniczna organu pomocniczego, o którym mowa w art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanego dalej "grupą roboczą", oraz grup tematycznych, o których mowa w art. 57 ust. 3 pkt 3 tej ustawy, zwanej dalej "ustawą";
5)
koordynacja współpracy międzyregionalnej i transnarodowej oraz współpraca z ESROW, w tym reprezentowanie Rzeczypospolitej Polskiej w Zgromadzeniu Sieci Obszarów Wiejskich, Grupie Sterującej Sieci Obszarów Wiejskich i podgrupach, o których mowa w decyzji wykonawczej Komisji 2014/825/UE z dnia 20 listopada 2014 r. określającej strukturę organizacyjną i zasady funkcjonowania europejskiej sieci na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i sieci europejskiego partnerstwa innowacyjnego oraz uchylającej decyzję 2008/168/WE (Dz. Urz. UE L 334 z 21.11.2014, str. 98);
6)
współpraca z sieciami działającymi na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w innych niż Rzeczpospolita Polska państwach członkowskich Unii Europejskiej;
7)
koordynacja realizacji planu działania i dwuletnich planów operacyjnych.
§  3. 
Do zadań jednostki regionalnej należy:
1)
ułatwianie partnerom KSOW tworzenia sieci kontaktów w województwie i na obszarach odpowiadających województwu w innych niż Rzeczpospolita Polska państwach członkowskich Unii Europejskiej;
2)
promocja KSOW i informowanie społeczeństwa o KSOW w województwie;
3)
współpraca z jednostką centralną i innymi jednostkami regionalnymi w zakresie realizacji planu działania i dwuletnich planów operacyjnych;
4)
monitorowanie realizacji planu działania i dwuletnich planów operacyjnych w zakresie dotyczącym województwa;
5)
obsługa organizacyjno-techniczna organu opiniodawczo-doradczego, o którym mowa w art. 57 ust. 2 ustawy, zwanego dalej "wojewódzką grupą roboczą", i grup tematycznych, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 3 ustawy;
6)
współpraca z jednostkami odpowiadającymi jednostkom regionalnym w innych niż Rzeczpospolita Polska państwach członkowskich Unii Europejskiej.
§  4. 
Do zadań CDR należy:
1)
koordynacja wdrażania Sieci na rzecz innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich, zwanej dalej "SIR", na poziomie krajowym;
2)
współpraca z ODR w zakresie realizacji zadań KSOW, o których mowa w art. 54 ust. 2 lit. d rozporządzenia nr 1305/2013, w ramach SIR;
3)
współpraca z jednostką centralną w zakresie identyfikacji partnerów KSOW działających w ramach SIR na poziomie krajowym;
4)
identyfikacja potrzeb i problemów związanych z funkcjonowaniem SIR na poziomie krajowym oraz zgłaszanie ich jednostce centralnej;
5)
ułatwianie partnerom KSOW tworzenia sieci kontaktów w ramach SIR na poziomie krajowym i międzynarodowym;
6)
utworzenie i prowadzenie baz danych zawierających wyniki badań naukowych i prac rozwojowych, przykłady rozwiązań w zakresie innowacji w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich oraz przykłady operacji realizowanych przez grupy operacyjne EPI, o których mowa w art. 56 rozporządzenia nr 1305/2013, zwane dalej "grupami operacyjnymi", w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy, i operacji realizowanych przez partnerów KSOW działających w ramach SIR;
7)
gromadzenie, rozpowszechnianie i udostępnianie społeczeństwu informacji na temat sieci EPI, o której mowa w art. 53 ust. 1 rozporządzenia nr 1305/2013, zwanej dalej "siecią EPI", w tym odkryć naukowych i nowych technologii mających znaczenie dla innowacji, i wymiana wiedzy w zakresie innowacji z podmiotami świadczącymi usługi w zakresie wsparcia innowacji w innych niż Rzeczpospolita Polska państwach członkowskich Unii Europejskiej;
8)
prowadzenie działań promocyjnych na rzecz innowacji w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich;
9)
realizacja planu działania na poziomie krajowym w zakresie dotyczącym SIR na podstawie dwuletnich planów operacyjnych;
10)
podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności partnerów KSOW i podmiotów wymienionych w art. 56 ust. 1 rozporządzenia nr 1305/2013, działających w ramach SIR, w zakresie zarządzania operacjami realizowanymi odpowiednio w ramach dwuletnich planów operacyjnych i w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy, wykorzystującymi wyniki badań naukowych i prac rozwojowych dotyczące innowacji w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich oraz w zakresie sposobów współpracy w ramach tych operacji;
11)
monitorowanie realizacji planu działania i dwuletnich planów operacyjnych w zakresie dotyczącym SIR;
12)
współpraca w szczególności z jednostkami naukowymi, instytutami badawczymi, organizacjami pozarządowymi i siecią EPI w zakresie wdrażania innowacji w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich.
§  5. 
Do zadań ODR należy:
1)
współpraca z CDR w zakresie realizacji zadań KSOW, o których mowa w art. 54 ust. 2 lit. d rozporządzenia nr 1305/2013, w ramach SIR, w szczególności przy prowadzeniu baz danych, o których mowa w § 4 pkt 6;
2)
identyfikacja potrzeb i problemów związanych z funkcjonowaniem SIR w województwie oraz zgłaszanie ich CDR;
3)
ułatwianie partnerom KSOW tworzenia sieci kontaktów w ramach SIR w województwie;
4)
gromadzenie, rozpowszechnianie, przekazywanie do CDR i udostępnianie społeczeństwu wyników badań naukowych i prac rozwojowych dotyczących innowacji w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich, a także informacji na temat wdrażania nowych rozwiązań w zakresie tych innowacji w województwie;
5)
realizacja planu działania w województwie w zakresie dotyczącym SIR na podstawie dwuletnich planów operacyjnych;
6)
podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności partnerów KSOW i podmiotów określonych w art. 56 ust. 1 rozporządzenia nr 1305/2013, działających w ramach SIR w województwie, w zakresie przygotowania i realizacji operacji odpowiednio w ramach dwuletnich planów operacyjnych i w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy, wykorzystujących wyniki badań naukowych i prac rozwojowych dotyczących innowacji w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich;
7)
współpraca z grupami operacyjnymi EPI;
8)
promocja SIR i informowanie społeczeństwa o SIR w województwie we współpracy z jednostkami regionalnymi;
9)
monitorowanie realizacji planu działania i dwuletnich planów operacyjnych w zakresie dotyczącym SIR w województwie.
§  6. 
Jednostka centralna wykonuje swoje zadania przez:
1)
aktywizowanie partnerów KSOW na poziomie krajowym;
2)
prowadzenie na poziomie krajowym strony internetowej KSOW, zwanej dalej "portalem KSOW", oraz administrowanie portalem KSOW na poziomie krajowym i w zakresie dotyczącym województwa, a także stosowanie na poziomie krajowym innych narzędzi internetowych umożliwiających wymianę informacji dotyczących rozwoju obszarów wiejskich;
3)
prowadzenie bazy danych:
a)
partnerów KSOW,
b)
lokalnych grup działania, o których mowa w przepisach o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności,
c)
przykładów projektów realizujących priorytety Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanego dalej "Programem"

- i jej umieszczenie na portalu KSOW;

4)
przygotowywanie własnych operacji i ich realizowanie na poziomie krajowym w ramach dwuletnich planów operacyjnych;
5)
opracowanie, we współpracy z podmiotami realizującymi dwuletnie plany operacyjne, trzech informacji o realizacji tych planów, obejmujących trzy pierwsze półroczne okresy realizacji każdego z tych planów, i co dwa lata sprawozdania z ich realizacji oraz co roku sprawozdania z realizacji planu działania;
6)
udział w działaniach podejmowanych przez ESROW i sieci działające na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w innych niż Rzeczpospolita Polska państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz partnerów tych sieci;
7)
opracowanie regulaminów organizacyjnych grupy roboczej i grup tematycznych, o których mowa w art. 57 ust. 3 pkt 3 ustawy, oraz organizowanie posiedzeń tych grup.
§  7. 
Jednostka regionalna wykonuje swoje zadania przez:
1)
aktywizowanie partnerów KSOW w województwie;
2)
prowadzenie w zakresie dotyczącym województwa portalu KSOW oraz stosowanie innych narzędzi internetowych umożliwiających wymianę informacji dotyczących rozwoju obszarów wiejskich w województwie;
3)
współpracę z jednostką centralną w aktualizowaniu bazy danych partnerów KSOW działających w województwie;
4)
przygotowywanie własnych operacji i ich realizowanie w województwie w ramach dwuletnich planów operacyjnych;
5)
opracowanie trzech informacji o realizacji dwuletnich planów operacyjnych, obejmujących trzy pierwsze półroczne okresy realizacji każdego z tych planów, i co dwa lata sprawozdania z ich realizacji oraz co roku sprawozdania z realizacji planu działania w zakresie dotyczącym województwa i przekazywanie jednostce centralnej danych zawartych w tych informacjach i sprawozdaniach;
6)
wymianę informacji o realizowanych operacjach w ramach dwuletnich planów operacyjnych z innymi jednostkami regionalnymi, jednostką centralną, CDR i ODR;
7)
przygotowywanie z innymi jednostkami regionalnymi i jednostką centralną wspólnych operacji w ramach dwuletnich planów operacyjnych;
8)
inicjowanie współpracy międzyregionalnej i współpracy z lokalnymi grupami działania, o których mowa w przepisach o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności;
9)
przekazywanie ODR i CDR informacji o innowacjach w województwie i o potrzebie wdrożenia nowych rozwiązań w zakresie innowacji w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich;
10)
udział w działaniach podejmowanych przez jednostki odpowiadające jednostkom regionalnym w innych niż Rzeczpospolita Polska państwach członkowskich Unii Europejskiej;
11)
opracowanie regulaminów organizacyjnych wojewódzkich grup roboczych i grup tematycznych, o których mowa w art. 57 ust. 4 pkt 3 ustawy, oraz organizowanie posiedzeń tych grup.
§  8. 
CDR wykonuje swoje zadania przez:
1)
prowadzenie działań mających na celu aktywizację partnerów KSOW i podmiotów wymienionych w art. 56 ust. 1 rozporządzenia nr 1305/2013 do współpracy na rzecz innowacji w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich;
2)
wymianę informacji i doświadczeń oraz inicjowanie i prowadzenie dyskusji dotyczących innowacji w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich z jednostką centralną, jednostkami regionalnymi, ODR oraz partnerami KSOW działającymi w ramach SIR, w tym organizowanie cyklicznych spotkań dla przedstawicieli podmiotów wymienionych w art. 56 ust. 1 rozporządzenia nr 1305/2013;
3)
przygotowywanie i rozpowszechnianie, we współpracy w szczególności z jednostkami naukowymi, instytutami badawczymi, organizacjami pozarządowymi i siecią EPI, opracowań dotyczących innowacji w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich, w tym analiz i ekspertyz;
4)
przygotowywanie własnych operacji w zakresie dotyczącym SIR i ich realizowanie na poziomie krajowym w ramach dwuletnich planów operacyjnych;
5)
umieszczanie na stronie podmiotowej CDR informacji dotyczących SIR;
6)
wyszukiwanie podmiotów zainteresowanych współpracą w zakresie realizacji operacji mających na celu wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich, realizowanych w ramach dwuletnich planów operacyjnych i w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy, gromadzenie przykładów takich operacji, charakteryzujących się wysokim potencjałem innowacyjności, i wymiana informacji w tym zakresie z ODR;
7)
udział w spotkaniach organizowanych przez partnerów KSOW działających w ramach SIR i sieć EPI;
8)
pomoc w tworzeniu i organizacji grup operacyjnych, w tym w przygotowaniu dokumentów związanych z funkcjonowaniem grup operacyjnych;
9)
pomoc w przygotowaniu projektów planów operacyjnych dla grup operacyjnych, planów biznesowych operacji, analiz ich wykonalności oraz wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy;
10)
opracowanie, we współpracy z ODR, trzech informacji o realizacji dwuletnich planów operacyjnych, obejmujących trzy pierwsze półroczne okresy realizacji każdego z tych planów, i co dwa lata sprawozdania z ich realizacji oraz co roku sprawozdania z realizacji planu działania w zakresie dotyczącym SIR i przekazywanie jednostce centralnej danych zawartych w tych informacjach i sprawozdaniach.
§  9. 
ODR wykonuje swoje zadania przez:
1)
wyszukiwanie i aktywizowanie partnerów KSOW do współpracy w zakresie realizacji operacji mających na celu wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich w województwie, realizowanych w ramach dwuletnich planów operacyjnych i w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy;
2)
informowanie podmiotów wymienionych w art. 56 ust. 1 rozporządzenia nr 1305/2013 o możliwości współpracy w ramach operacji, o których mowa w pkt 1, w ramach SIR w województwie;
3)
przygotowywanie i rozpowszechnianie, we współpracy w szczególności z jednostkami naukowymi, instytutami badawczymi i organizacjami pozarządowymi, opracowań dotyczących innowacji w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich, w tym analiz i ekspertyz;
4)
organizację szkoleń dla podmiotów, które mogą utworzyć grupę operacyjną w województwie;
5)
gromadzenie przykładów operacji o wysokim potencjale innowacyjności, realizowanych w ramach dwuletnich planów operacyjnych i w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy, i wymiana informacji w tym zakresie z CDR i jednostkami regionalnymi;
6)
przygotowywanie własnych operacji w zakresie dotyczącym SIR i ich realizowanie w województwie w ramach dwuletnich planów operacyjnych;
7)
umieszczanie na swojej stronie internetowej informacji dotyczących SIR;
8)
udział w spotkaniach organizowanych przez CDR i sieć EPI;
9)
pomoc w tworzeniu i organizacji grup operacyjnych, w tym w przygotowaniu dokumentów związanych z funkcjonowaniem grup operacyjnych;
10)
pomoc w przygotowaniu projektów planów operacyjnych dla grup operacyjnych, planów biznesowych operacji, analiz ich wykonalności oraz wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 13 ustawy;
11)
monitorowanie funkcjonowania grup operacyjnych i realizacji operacji przez te grupy, w skład których wchodzą przedstawiciele ODR;
12)
opracowanie trzech informacji o realizacji dwuletnich planów operacyjnych, obejmujących trzy pierwsze półroczne okresy realizacji każdego z tych planów, i co dwa lata sprawozdania z ich realizacji oraz co roku sprawozdania z realizacji planu działania w zakresie dotyczącym SIR w województwie i przekazywanie jednostce centralnej danych zawartych w tych informacjach i sprawozdaniach.
§  10. 
1. 
Plan działania jest realizowany do dnia 30 czerwca 2025 r. na podstawie dwuletnich planów operacyjnych.
2. 
Plan działania zawiera:
1)
opis działań, które będą realizowane, w tym działań określonych w art. 54 ust. 3 lit. b rozporządzenia nr 1305/2013 i w Programie, ze wskazaniem, które cele KSOW i priorytety Programu są realizowane przez każde z tych działań;
2)
wykaz podmiotów, które realizują ten plan;
3)
określenie warunków, jakie powinny spełniać operacje realizowane przez instytucję zarządzającą, jednostkę centralną, jednostki regionalne, CDR, ODR, podmioty wdrażające lub agencję płatniczą w ramach dwuletniego planu operacyjnego;
4)
wskaźniki monitorowania realizacji działań;
5)
zakres i tryb:
a)
ewaluacji realizacji działań,
b)
sporządzania co pół roku informacji i co dwa lata sprawozdania z realizacji dwuletnich planów operacyjnych oraz co roku sprawozdania z realizacji planu działania.
§  11. 
1. 
Jednostka centralna przekazuje plan działania jednostkom regionalnym, CDR, ODR, podmiotom wdrażającym i agencji płatniczej, wyznaczając im termin na zgłoszenie propozycji działań do tego planu.
2. 
Termin, o którym mowa w ust. 1, wyznacza się jednostce regionalnej z uwzględnieniem czasu niezbędnego na zaopiniowanie propozycji tej jednostki przez wojewódzką grupę roboczą.
3. 
Plan działania, po zaakceptowaniu przez grupę roboczą, jednostka centralna niezwłocznie zamieszcza na portalu KSOW.
§  12. 
1. 
Plan działania może być zmieniany:
1)
z inicjatywy jednostki centralnej, w szczególności gdy grupa robocza rekomendowała wprowadzenie zmiany w tym planie;
2)
na wniosek:
a)
instytucji zarządzającej, w szczególności gdy grupa robocza rekomendowała wprowadzenie zmiany w tym planie - w przypadku upoważnienia jednostki sektora finansów publicznych, do pełnienia funkcji jednostki centralnej,
b)
jednostki regionalnej, w szczególności gdy wojewódzka grupa robocza rekomendowała wprowadzenie zmiany w tym planie, lub
c)
CDR, ODR, podmiotu wdrażającego lub agencji płatniczej.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2:
1)
składa się do jednostki centralnej;
2)
zawiera uzasadnienie propozycji zmiany.
3. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, dołącza się rekomendację, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a lub b, w przypadku jej zgłoszenia.
4. 
Jednostka regionalna składa wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, po zaopiniowaniu propozycji zmiany przez wojewódzką grupę roboczą.
5. 
Do zmienionego planu działania przepis § 11 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  13. 
Dwuletni plan operacyjny zawiera:
1)
wskazanie okresu, przez jaki będzie realizowany;
2)
opis operacji planowanych do realizacji w ramach działań określonych w planie działania, zawierający w odniesieniu do każdej operacji co najmniej:
a)
określenie nazwy operacji i celu jej realizacji,
b)
wskazanie nazwy podmiotu, który będzie realizował operację,
c)
wskazanie priorytetu Programu, któremu odpowiada operacja,
d)
wskazanie celu KSOW, z którym operacja jest zgodna,
e)
określenie przedmiotu operacji,
f)
określenie grupy docelowej operacji,
g)
określenie formy realizacji operacji,
h)
określenie harmonogramu realizacji operacji w ujęciu kwartalnym,
i)
określenie wskaźników monitorowania realizacji operacji,
j)
określenie szacunkowego budżetu operacji;
3)
plan finansowy z podziałem na działania określone w planie działania wraz z łączną wartością operacji zaplanowanych do realizacji w ramach tych działań i priorytetów Programu.
§  14. 
1. 
Propozycje operacji, o których mowa w § 13 pkt 2, są zgłaszane na formularzu opracowanym przez jednostkę centralną i udostępnionym na portalu KSOW.
2. 
Jednostka centralna informuje podmioty uprawnione do zgłoszenia propozycji operacji, o których mowa w § 13 pkt 2, o udostępnieniu na portalu KSOW formularza, o którym mowa w ust. 1, wyznaczając termin zgłoszenia propozycji tych operacji. Przepis § 11 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. 
W przypadku upoważnienia jednostki sektora finansów publicznych, do pełnienia funkcji jednostki centralnej, jednostka centralna informuje o udostępnieniu na portalu KSOW formularza, o którym mowa w ust. 1, również instytucję zarządzającą, wyznaczając jej termin zgłoszenia operacji instytucji zarządzającej.
4. 
Jednostki regionalne i CDR zgłaszają również operacje partnerów KSOW, które zostały przez nie wybrane.
5. 
Do dwuletniego planu operacyjnego przepis § 11 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  15. 
1. 
Dwuletni plan operacyjny może być zmieniany:
1)
z inicjatywy jednostki centralnej;
2)
na wniosek:
a)
instytucji zarządzającej - w przypadku upoważnienia jednostki sektora finansów publicznych, do pełnienia funkcji jednostki centralnej, lub
b)
jednostki regionalnej, CDR, ODR, podmiotu wdrażającego lub agencji płatniczej.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2:
1)
składa się do jednostki centralnej;
2)
zawiera uzasadnienie propozycji zmiany.
3. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, dołącza się propozycję zmiany dwuletniego planu operacyjnego sporządzoną na formularzu, o którym mowa w § 14 ust. 1.
4. 
Jednostka regionalna składa wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, po zaopiniowaniu propozycji zmiany przez wojewódzką grupę roboczą.
5. 
Do zmienionego dwuletniego planu operacyjnego przepis § 11 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  16. 
Operacja partnera KSOW jest wybierana, jeżeli oprócz warunków określonych w ustawie spełnia następujące warunki:
1)
odpowiada jednemu z priorytetów Programu;
2)
będzie realizowana na obszarze i w zakresie objętym konkursem, o którym mowa w art. 57a pkt 2 ustawy, zwanym dalej "konkursem";
3)
w ramach tego samego konkursu nie został złożony inny wniosek o wybór tej samej operacji;
3a)
koszty ujęte w zestawieniu rzeczowo-finansowym tej operacji nie są finansowane z udziałem innych środków publicznych, a w przypadku jednostek sektora finansów publicznych - nie są finansowane z udziałem środków publicznych stanowiących środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, ze środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) niepodlegających zwrotowi lub środków stanowiących środki pochodzące z innych źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi;
4)
(uchylony).
5)
co najmniej 85% zaplanowanych kosztów realizacji tej operacji ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym jest kwalifikowalnych w ramach dwuletniego planu operacyjnego zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 2 ustawy.
§  17. 
1. 
Operacje są wybierane według kolejności na liście ocenionych operacji, o której mowa w art. 57e ust. 1 pkt 1 ustawy, zwanej dalej "listą", ustalonej na podstawie uzyskanych punktów, przy zastosowaniu następujących szczegółowych kryteriów wyboru operacji:
1)
grupa docelowa operacji została prawidłowo zidentyfikowana, biorąc pod uwagę cel, zakres i przewidywane efekty realizacji operacji - 1 pkt;
2)
forma realizacji operacji jest adekwatna do celu operacji, zakresu i przewidywanych efektów realizacji operacji - 1 pkt;
3)
przewidywane efekty realizacji operacji są zgodne z celem KSOW, priorytetem Programu i działaniem planu działania wskazanymi we wniosku o wybór operacji oraz został opisany przewidywany wpływ jej realizacji na rozwój obszarów wiejskich - 1 pkt;
4)
(uchylony);
5)
co najmniej połowę grupy docelowej operacji stanowią osoby do 35. roku życia mieszkające na obszarach wiejskich - 2 pkt;
6)
w realizacji operacji będzie brać udział jeden lub więcej dodatkowych partnerów KSOW, z których każdy zadeklarował wykorzystanie wkładu własnego do realizacji operacji - 1 pkt;
6a)
co najmniej jeden partner KSOW, który bierze udział w realizacji operacji, prowadzi działalność w innej formie prawnej niż inny partner KSOW, w tym dodatkowy partner KSOW, który bierze udział w realizacji tej operacji, w szczególności w formie spółki, stowarzyszenia lub fundacji, lub jest osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej - 1 pkt;
7)
(uchylony);
8)
operacja zostanie zrealizowana przy wykorzystaniu wkładu własnego w wysokości co najmniej 10% w stosunku do zaplanowanych kosztów realizacji operacji ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym, którego wykorzystanie zostało uzasadnione przez partnera KSOW pod względem zgodności z zakresem operacji, niezbędności do osiągnięcia jej celu oraz racjonalności - 2 pkt;
9)
opis operacji wskazuje, że jej realizacja dotyczy wyłącznie jednego tematu wybranego spośród tematów wskazanych w ogłoszeniu o konkursie - 1 pkt;
10)
partner KSOW - w przypadku wniosku o wybór operacji złożonego do jednostki regionalnej - ma siedzibę lub miejsce zamieszkania w województwie, w którym złożył ten wniosek - 1 pkt.
2. 
Operacja może zostać wybrana, jeżeli uzyskała 4 punkty za kryteria określone w ust. 1 pkt 1-3 i 9.
3. 
Kolejność na liście jest ustalana od operacji, która uzyskała największą liczbę punktów, do operacji, która uzyskała najmniejszą liczbę punktów.
4. 
W przypadku gdy limit środków przewidzianych na realizację operacji w ramach konkursu został wskazany odrębnie na operacje objęte wnioskami składanymi do jednostki centralnej, jednostki regionalnej, ODR i CDR lub na działania określone w planie działania, kolejność na liście jest ustalana od operacji, która uzyskała największą liczbę punktów, do operacji, która uzyskała najmniejszą liczbę punktów, odrębnie w ramach jednostki centralnej, jednostki regionalnej, ODR i CDR lub w ramach działania określonego w planie działania, w zakresie którego został złożony wniosek o wybór operacji.
5. 
W przypadku operacji, które uzyskały taką samą liczbę punktów, o kolejności wyboru decyduje otrzymanie punktów za kryterium określone w ust. 1 pkt 8, a gdyby to kryterium było spełnione przez więcej niż jedną operację - wyższy udział wkładu własnego w stosunku do zaplanowanych kosztów realizacji operacji ujętych w jej zestawieniu rzeczowo-finansowym.
6. 
W przypadku operacji, które uzyskały taką samą liczbę punktów, a nie uzyskały punktów za kryterium, o którym mowa w ust. 1 pkt 8, o kolejności wyboru decyduje wysokość zaplanowanych kosztów realizacji operacji ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym, przy czym pierwszeństwo w wyborze ma operacja, której wysokość tych kosztów jest niższa.
7. 
W przypadku spełnienia warunku określonego w § 16 pkt 5 zaplanowanych kosztów realizacji operacji ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym, które są niekwalifikowalne, nie uwzględnia się w umowie na realizację operacji.
§  18. 
1. 
Konkurs ogłasza się przez zamieszczenie ogłoszenia o tym konkursie na portalu KSOW, a w przypadku upoważnienia jednostki sektora finansów publicznych, do pełnienia funkcji jednostki centralnej - również na stronie internetowej instytucji zarządzającej, nie później niż 30 dni przed dniem planowanego terminu rozpoczęcia składania w ramach tego konkursu wniosków o wybór operacji.
2. 
Ogłoszenie o konkursie zawiera co najmniej:
1)
wskazanie terminu, miejsca, formy i sposobu składania wniosków o wybór operacji;
2)
wskazanie obszaru lub zakresu objętego konkursem i tematów, których mogą dotyczyć operacje;
3)
wskazanie terminu zakończenia realizacji operacji wybranych w ramach konkursu;
4)
wskazanie limitu środków przewidzianych na realizację operacji w ramach konkursu;
5)
formularz wniosku o wybór operacji i instrukcję jego wypełnienia;
6)
formularz umowy na realizację operacji;
7)
regulamin konkursu wskazujący określone w ustawie i rozporządzeniu warunki, kryteria i tryb wyboru operacji partnerów KSOW.
3. 
Limit, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, może zostać wskazany odrębnie na operacje objęte wnioskami składanymi do jednostki centralnej, jednostki regionalnej, ODR i CDR lub na działania określone w planie działania.
4. 
Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się również na stronach internetowych jednostek regionalnych, CDR i ODR nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu zamieszczenia na portalu KSOW.
§  19. 
1. 
Wniosek o wybór operacji oprócz wymagań, o których mowa w art. 57d ust. 4 ustawy, spełnia następujące wymagania:
1)
dotyczy operacji, której termin realizacji jest zgodny z terminem realizacji operacji określonym w ogłoszeniu o konkursie;
2)
został podpisany przez partnera KSOW;
3)
zawiera prawidłowy pod względem rachunkowym budżet operacji.
2. 
Do wniosku o wybór operacji dołącza się:
1)
zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;
2)
dokumenty potwierdzające spełnienie warunków i kryteriów wyboru operacji, których wykaz zawiera formularz tego wniosku;
3)
dokument potwierdzający upoważnienie osoby, która podpisała wniosek, do reprezentowania partnera KSOW ubiegającego się o wybór operacji - w przypadku gdy takie upoważnienie zostało udzielone;
4)
formularz tego wniosku wypełniony danymi, które są zawarte w składanym wniosku, zapisany na informatycznym nośniku danych w formacie umożliwiającym edycję tekstu - w przypadku złożenia tego wniosku na piśmie utrwalonym w postaci papierowej.
§  20. 
Jeżeli wniosek o wybór operacji zawiera błędy pisarskie lub inne oczywiste omyłki, jednostka właściwa do stwierdzenia spełnienia warunków wyboru operacji:
1)
poprawia te błędy i omyłki, o czym niezwłocznie zawiadamia partnera KSOW;
2)
może poprawić te błędy i omyłki, jeżeli partner KSOW o to wystąpił.
§  21. 
1. 
Wniosek o wybór operacji składa się na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej.
2. 
W przypadku złożenia wniosku o wybór operacji przesyłką rejestrowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 1640) nadaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, za dzień złożenia wniosku uznaje się dzień, w którym nadano tę przesyłkę.
§  22. 
Jednostka właściwa do dokonania wyboru operacji ogłasza listę na swojej stronie internetowej i na portalu KSOW.
§  23. 
Konkurs dotyczący operacji planowanych do realizacji w 2017 r. i 2018 r. ogłasza się przez zamieszczenie ogłoszenia o tym konkursie na portalu KSOW, a w przypadku upoważnienia jednostki sektora finansów publicznych albo fundacji, której jedynym fundatorem jest Skarb Państwa, do pełnienia funkcji jednostki centralnej - również na stronie internetowej instytucji zarządzającej, nie później niż 14 dni przed dniem planowanego terminu rozpoczęcia składania wniosków o wybór operacji w ramach tego konkursu.
§  24. 
W terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia jednostka centralna dokona zmiany planu działania opracowanego na podstawie przepisów dotychczasowych, dostosowując jego zawartość do § 10 ust. 2.
§  25. 
Ostatni dwuletni plan operacyjny jest realizowany do dnia 30 czerwca 2025 r.
§  26. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia 2 . 3
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1906).
2 Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 24 stycznia 2017 r.
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2015 r. w sprawie funkcjonowania krajowej sieci obszarów wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 1552), które utraciło moc z dniem 18 stycznia 2017 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r. poz. 5).

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2023.2527 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Krajowa sieć obszarów wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Data aktu: 17/01/2017
Data ogłoszenia: 23/11/2023
Data wejścia w życie: 25/01/2017