Homologacja typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła, motorowerów oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 17 czerwca 2013 r.
w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła, motorowerów oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części 2

Na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 1, 3-6, 7 lit. b, 8 i 9 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa dla pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła, motorowerów oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części:
1)
zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurach homologacji typu oraz szczegółowy sposób przeprowadzania tych procedur;
2)
limit pojazdów kwalifikowanych do małej serii;
3)
szczegółowe czynności organów w procedurach homologacji typu;
4)
istotne cechy różnicujące kategorię, typ, wariant lub wersję pojazdu;
5)
warunki i sposób wyboru pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części, o których mowa w art. 70z ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
6)
zakres i sposób przeprowadzania kontroli zgodności produkcji;
7)
wzory dokumentów związanych z homologacją typu oraz szczegółowe wymagania dla dokumentów, o których mowa w art. 70h ust. 5 i art. 70z ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, w zależności od procedury homologacji typu;
8)
wzór i opis znaku homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części.
§  2.
1.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
2)
dyrektywa - dyrektywę 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającą dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. Urz. WE L 124 z 09.05.2002, str. 1, z późn. zm.).
2.
Ilekroć w przywołanych poniżej załącznikach do dyrektywy jest mowa o:
1)
karcie informacyjnej - należy przez to rozumieć dokument informacyjny;
2)
pojeździe o mieszanym napędzie - należy przez to rozumieć pojazd o dwóch różnych systemach napędu, na przykład systemie elektrycznym i systemie cieplnym.
§  3.
Zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji typu WE pojazdu, typu pojazdu dla pojazdów produkowanych w małych seriach oraz typu WE przedmiotu wyposażenia lub części określa załącznik I do dyrektywy.
§  4.
Limit pojazdów produkowanych w małych seriach, planowanych przez producenta do wprowadzenia do obrotu handlowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w danym roku, należących do jednego typu pojazdu, nie może przekroczyć 200 sztuk.
§  5.
1.
W odniesieniu do pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów, producent składa wniosek o wydanie lub zmianę świadectwa homologacji typu, o którym mowa w art. 70h ust. 3 ustawy, z zastosowaniem jednostopniowej procedury homologacji typu.
2.
W przypadku wniosku producenta o wydanie albo zmianę świadectwa homologacji typu, o którym mowa w art. 70h ust. 3 ustawy, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego sprawdza:
1)
kompletność złożonych dokumentów, zgodnie z wykazem wymaganych dokumentów określonym w art. 70h ust. 5 ustawy;
2)
zgodność informacji zawartych we wniosku o wydanie albo zmianę świadectwa homologacji typu z załączonymi do niego dokumentami pod kątem prawidłowego określenia danych dotyczących marki i typu pojazdu albo typu przedmiotu wyposażenia lub części;
3)
czy wniosek o wydanie albo zmianę świadectwa homologacji typu został podpisany przez producenta albo osobę upoważnioną do występowania w imieniu producenta;
4)
prawidłowość przygotowania dokumentu informacyjnego pod kątem zastosowania odpowiedniego wzoru wymaganego w zależności od rodzaju homologacji typu WE pojazdu albo homologacji typu pojazdów produkowanych w małych seriach;
5)
czy dokumenty potwierdzające przeprowadzenie badań homologacyjnych typu pojazdów produkowanych w małych seriach albo typu przedmiotu wyposażenia lub części, objętego wnioskiem, zostały wydane przez:
a)
jednostkę uprawnioną do ich wydania, zgodnie z zakresem udzielonego uprawnienia, o którym mowa w art. 70y ust. 2 ustawy,
b)
kierownika jednostki uprawnionej albo osobę przez niego upoważnioną.
3.
Przy wydawaniu, zmianie, odmowie wydania albo cofnięciu świadectwa homologacji typu Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego stosuje:
1)
wzór świadectwa homologacji typu WE pojazdu zgodnie ze wzorem określonym w załączniku III do dyrektywy;
2)
wzory świadectw homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części określone w dyrektywach wskazanych w części 2 załącznika II do dyrektywy;
3)
wzory świadectw homologacji typu EKG ONZ określone w regulaminach, stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji typu EKG ONZ.
4.
Wzór świadectwa homologacji typu WE pojazdu stosuje się także w odniesieniu do świadectwa homologacji typu pojazdu, wydawanego dla pojazdów produkowanych w małych seriach, przy czym nazwę dokumentu określa się jako świadectwo homologacji typu pojazdu.
5.
Świadectwo homologacji typu WE pojazdu powinno posiadać numer określony zgodnie z częścią A załącznika V do dyrektywy.
6.
W przypadku świadectwa homologacji typu pojazdu, dla pojazdów produkowanych w małych seriach, w sekcji 1 numeru świadectwa, o którym mowa w ust. 5, należy wpisać duże litery "PL" oraz pominąć w tym numerze sekcję 2 i 3.
7.
Świadectwo homologacji typu EKG ONZ powinno posiadać numer nadany w sposób określony w regulaminach stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji typu EKG ONZ.
8.
W przypadku zmian w pakiecie informacyjnym do świadectwa homologacji typu WE albo świadectwa typu pojazdów produkowanych w małych seriach, przy nadawaniu numeru tego świadectwa, po numerze zmiany, który nie ulega zmianie, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego dodaje następujące oznaczenie, w zależności od liczby udzielonych do tej pory zmian:
1)
"Revision 1, 2, 3 ... " albo skrót "Rev. 1, 2, 3, .... " - w przypadku świadectw homologacji typu WE,
2)
"Rewizja 1, 2, 3 ... " albo skrót "Rew. 1, 2, 3 ..." - w przypadku świadectw homologacji typu pojazdów produkowanych w małych seriach

- z zastrzeżeniem ust. 9.

9.
W przypadku gdy w ramach procedury homologacji typu WE albo procedury homologacji typu pojazdu dla pojazdów produkowanych w małych seriach poza zmianami, o których mowa w ust. 8:
1)
były wymagane dalsze kontrole lub badania,
2)
uległy zmianie dane albo informacje zawarte w świadectwie homologacji typu WE albo świadectwie homologacji typu pojazdów produkowanych w małych seriach, z wyjątkiem załączników,
3)
weszły w życie nowe wymagania obowiązujące dla typu pojazdu podlegającego procedurze homologacji

- przy wydaniu zmiany do świadectwa homologacji typu WE albo świadectwa homologacji typu pojazdów produkowanych w małych seriach, w sekcji 4 numeru tego świadectwa Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego określa numer zmiany, zgodny z liczbą kolejnych udzielonych już zmian.

§  6.
Istotne cechy różnicujące kategorię, typ, wariant lub wersję pojazdu są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  7.
1.
Po przeprowadzonym badaniu homologacyjnym typu WE pojazdu albo typu pojazdu dla pojazdów produkowanych w małych seriach protokół wraz ze sprawozdaniem zawierającym wyniki tego badania, o którym mowa w art. 70z ust. 6 pkt 1 ustawy, wydany przez kierownika jednostki uprawnionej albo osobę przez niego upoważnioną, jednostka uprawniona sporządza w języku polskim i dodatkowo w języku angielskim - w przypadku badań homologacyjnych typu WE pojazdu.
2.
Wzór wyników badań, o których mowa w ust. 1, w zakresie poziomu głośności oraz emisji spalin określa załącznik VII do dyrektywy.
3.
Po przeprowadzonym badaniu homologacyjnym typu przedmiotu wyposażenia lub części sprawozdanie z badań, o którym mowa w art. 70z ust. 6 pkt 2 ustawy, wydane przez kierownika jednostki uprawnionej albo osobę przez niego upoważnioną, jednostka uprawniona sporządza w języku polskim i w języku angielskim.
4.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 3, jednostka uprawniona sporządza w trzech egzemplarzach, z czego:
1)
jeden egzemplarz - jest przechowywany w dokumentacji prowadzonej przez jednostkę uprawnioną;
2)
dwa egzemplarze - wydaje producentowi.
5.
Warunki i sposób wyboru pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części, o których mowa w art. 70z ust. 5 ustawy, są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  8.
1.
Zakres i sposób przeprowadzania kontroli zgodności produkcji przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, o której mowa w art. 70w ust. 1 ustawy, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia oraz załączniku VI do dyrektywy.
2.
W przypadku kontroli zgodności produkcji przeprowadzonej przez jednostkę uprawnioną do wykonywania badań homologacyjnych, upoważnioną przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego zgodnie z art. 70w ust. 4 ustawy do przeprowadzania takiej kontroli, załącznik nr 3 do rozporządzenia oraz załącznik VI do dyrektywy stosuje się odpowiednio.
§  9.
1.
Pakiet informacyjny, dołączany do wniosku, o którym mowa w art. 70h ust. 5 pkt 1 ustawy, powinien zawierać:
1)
w przypadku jednostopniowej procedury homologacji typu WE pojazdu albo typu pojazdu dla pojazdów produkowanych w małej serii:
a)
folder informacyjny składający się z:
dokumentu informacyjnego sporządzonego według wzoru określonego w załączniku II do dyrektywy,
danych i informacji o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdu,
informacji i instrukcji, określających warunki lub ograniczenia związane z użytkowaniem pojazdu, w tym jego przedmiotu wyposażenia lub części, mające wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym lub ochronę środowiska, o ile takie warunki lub ograniczenia występują w typie pojazdu objętym wnioskiem,
b)
protokół z badania homologacyjnego wraz ze sprawozdaniem wydany przez jednostkę uprawnioną;
2)
w przypadku procedury homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części albo typu EKG ONZ:
a)
folder informacyjny sporządzony zgodnie z aktami prawnymi wymienionymi w części 2 załącznika II do dyrektywy oraz w regulaminach stanowiących podstawę wydania świadectwa homologacji typu EKG ONZ, w tym zawierający informacje i instrukcje, określające warunki lub ograniczenia związane z użytkowaniem przedmiotu wyposażenia lub części, mające wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym lub ochronę środowiska, o ile takie warunki lub ograniczenia występują w typie przedmiotu wyposażenia lub części objętym wnioskiem,
b)
sprawozdanie zawierające wyniki badania homologacyjnego typu przedmiotu wyposażenia lub części, objętego wnioskiem, wydane przez jednostkę uprawnioną.
2.
W przypadku zmiany świadectwa homologacji typu WE, świadectwa homologacji typu pojazdu dla pojazdów produkowanych w małych seriach oraz świadectwa homologacji typu EKG ONZ, pakiet informacyjny dołączany do wniosku, o którym mowa w art. 70h ust. 5 ustawy, powinien zawierać wyraźne zaznaczenie wprowadzonych do niego zmian przez pogrubienie czcionki.
§  10.
1.
Wzory świadectw zgodności WE są określone w załączniku IV do dyrektywy, przy czym w przypadku świadectw zgodności wydawanych dla pojazdów produkowanych w małych seriach należy w nazwie pominąć oznaczenie "WE".
2.
Świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności powinny być wystawione na papierze z zabezpieczeniem w postaci kolorowej grafiki lub znaku wodnego, odpowiadającym znakowi identyfikującemu producenta.
3.
Świadectwo zgodności wystawione na podstawie świadectwa homologacji typu pojazdu, które zostało uznane przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego w drodze decyzji administracyjnej, zgodnie z art. 70j ust. 1 oraz art. 70k ust. 1 ustawy, powinno zawierać na pierwszej stronie informację o uznaniu tego świadectwa przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, wraz z podaniem numeru decyzji i daty jej wydania.
4.
Wtórnik dokumentów, o których mowa w ust. 3, powinien zawierać na pierwszej stronie nazwę o treści:
1)
"wtórnik" - w przypadku dokumentów sporządzonych w języku polskim;
2)
"duplicate" - w przypadku dokumentów sporządzonych w języku angielskim.
5.
Wzory i opisy znaków homologacji typu:
1)
WE przedmiotu wyposażenia lub części - określają akty prawne wymienione w części 2 załącznika II do dyrektywy;
2)
EKG ONZ - określają regulaminy stanowiące podstawę wydania świadectwa homologacji typu EKG ONZ.
§  11.
1.
Wzór wniosku o wydanie lub zmianę świadectwa homologacji typu, o którym mowa w art. 70h ust. 3 ustawy, jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
2.
Wzór oświadczenia, o którym mowa w art. 70h ust. 5 pkt 4 ustawy, jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
3.
Wzór oświadczenia, o którym mowa w art. 70h ust. 5 pkt 5 ustawy, jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
4.
Wzór wykazu, o którym mowa w art. 70h ust. 5 pkt 6 ustawy, jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
5.
Wzór oświadczenia, o którym mowa w art. 70s ust. 1 pkt 2 ustawy, jest określony w załączniku nr 8 do rozporządzenia.
§  12.
Wykaz regulaminów EKG ONZ obowiązujących w procedurze homologacji typu EKG ONZ, które nie są stosowane w procedurze homologacji typu WE pojazdu lub typu pojazdu dla pojazdów produkowanych w małych seriach, jest określony w załączniku nr 9 do rozporządzenia.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 22 czerwca 2013 r. 3

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ISTOTNE CECHY RÓŻNICUJĄCE KATEGORIĘ, TYP, WARIANT LUB WERSJĘ POJAZDU

1. Typ pojazdu oznacza pojazdy, które:

1) należą do jednej kategorii;

2) są produkowane przez tego samego producenta;

3) mają to samo podwozie, ramę, ramę pomocniczą, płytę podłogową lub inną strukturę, do której przymocowane są główne części składowe;

4) mają źródło napędu działające na tej samej zasadzie (spalanie wewnętrzne, elektryczne, mieszane itd.);

5) mają takie samo oznaczenie typu nadane przez producenta.

Typ pojazdu może obejmować warianty i wersje.

2. Wariant oznacza pojazd lub grupę pojazdów należących do tego samego typu, które mają:

1) ten sam kształt nadwozia (podstawowe dane techniczne);

2) różnice masy w stanie gotowym do jazdy między najmniejszą i największą wartością nieprzekraczającą 20% wartości najmniejszej;

3) różnice w maksymalnej dopuszczalnej masie między największą i najmniejszą wartością nieprzekraczającą 20% wartości najmniejszej;

4) silnik o takim samym cyklu pracy (dwusuw lub czterosuw, zapłon iskrowy lub zapłon samoczynny);

5) różnicę w pojemności skokowej silnika (w przypadku silnika ze spalaniem wewnętrznym) między najniższą i najwyższą wartością nieprzekraczającą 30% wartości najniższej;

6) taką samą liczbę i takie samo usytuowanie cylindrów;

7) różnicę w mocy silnika między najniższą i najwyższą wartością nieprzekraczającą 30% wartości najniższej;

8) tę samą zasadę działania (w przypadku silników elektrycznych);

9) taki sam rodzaj skrzyni biegów (ręczna, automatyczna itp.).

3. Wersja oznacza pojazd tego samego typu i wariantu, który może zawierać dowolne wyposażenie, części składowe lub układy wymienione w dokumencie informacyjnym, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do dyrektywy pod warunkiem, że jest tylko:

1) jedna wartość podawana dla:

a) masy w stanie gotowym do jazdy,

b) maksymalnej masy całkowitej,

c) mocy silnika,

d) pojemności skokowej silnika oraz

2) jeden zestaw wyników badań podanych zgodnie ze wzorem określonym w załączniku VII do dyrektywy.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WARUNKI I SPOSÓB WYBORU POJAZDÓW, PRZEDMIOTÓW WYPOSAŻENIA LUB CZĘŚCI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 70Z UST. 5 USTAWY

1. Warunki i sposób wyboru pojazdów poddanych badaniu powinny być tak dobrane, aby możliwe było właściwe sprawdzenie wszelkich kombinacji podlegających homologacji pod względem kryteriów takich, jak:

1) silnik,

2) skrzynia biegów,

3) osie napędzane (liczba, położenie, współpraca),

4) osie kierowane (liczba i położenie),

5) osie hamowane (liczba),

6) konstrukcja zabezpieczająca przed przewróceniem.

2. Warunki i sposób wyboru przedmiotów wyposażenia lub części określają akty prawne określone w części 2 załącznika II do dyrektywy.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

 ZAKRES I SPOSÓB PRZEPROWADZANIA KONTROLI ZGODNOŚCI PRODUKCJI

1. Kontrola zgodności produkcji, o której mowa w art. 70w ust. 1 ustawy, zwana dalej "kontrolą", przeprowadzana przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, zwanego dalej "Dyrektorem TDT", składa się z dwóch etapów:

1) oceny wstępnej;

2) weryfikacji przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji pojazdów, przedmiotów wyposażenia lub części, zwanych dalej "wyrobami", z typem objętym świadectwem homologacji.

2. W ramach oceny wstępnej Dyrektor TDT sprawdza, czy producent ma system zarządzania jakością.

2.1. Przy określaniu zakresu oceny wstępnej Dyrektor TDT uwzględnia:

a) dokumentację producenta potwierdzającą zgodność ze zharmonizowaną normą ISO 9001 lub z równoważną zharmonizowaną normą, która spełnia ogólne wymagania oceny wstępnej,

b) dokumentację producenta pojazdu w zakresie przeprowadzonej przez niego oceny systemu zarządzania jakością u producenta przedmiotów wyposażenia lub części, zgodnie co najmniej z jedną specyfikacją przemysłową, spełniającą wymagania normy, o której mowa w lit. a.

2.2. Przy uwzględnianiu przez Dyrektora TDT, na potrzeby oceny wstępnej, dokumentacji przedstawionej przez producenta według normy, o której mowa w pkt 2.1 lit. a, w toku kontroli Dyrektor TDT ustala z producentem sposób informowania o wszelkich zmianach zakresu i terminów ważności tej dokumentacji.

2.3. Ocena wstępna w odniesieniu do typu pojazdu nie wymaga przeprowadzenia ponownej oceny wstępnej, przeprowadzonej na potrzeby wydania świadectwa homologacji typu przedmiotu wyposażenia lub części, montowanych w tym typie pojazdu. W takim przypadku zakres oceny wstępnej powinien obejmować zakłady produkcyjne producenta pojazdu i działania związane z montażem całego pojazdu, które nie były objęte zakresem ocen wstępnych przeprowadzonych przed wydaniem świadectw homologacji typu dla przedmiotów wyposażenia lub części tego typu pojazdu.

3. W ramach weryfikacji wprowadzonych przez producenta przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji wyrobów z typem objętym świadectwem homologacji Dyrektor TDT:

1) sprawdza u producenta:

a) sposób funkcjonowania procesu produkcyjnego wyrobów, w szczególności:

- planowanie produkcji,

- prowadzenie i przechowywanie dokumentacji produkcyjnej,

- nadzorowanie poszczególnych etapów procesu produkcyjnego,

- przechowywanie i transport wyrobów gotowych,

b) sposób działania systemu dostawy wyrobów, w szczególności:

- istnienie systemu oceny dostawców,

- magazynowanie i kontrolę dostaw,

- stosowanie oznaczeń wyrobów na potrzeby skutecznej i terminowej dostawy,

- procedury reklamacji wyrobów,

c) istnienie systemu badań i kontroli wewnętrznych produkowanych wyrobów, w szczególności zapewnienie:

- właściwego sposobu, zakresu i ilości badań i kontroli wewnętrznych, które są wymagane do przeprowadzenia zgodnie z aktami prawnymi określonymi w załączniku I do dyrektywy; w przypadku producenta pojazdu kontrole wewnętrzne dotyczą sprawdzenia zgodności kompletacji pojazdu z danymi zawartymi w świadectwie homologacji typu,

- dostępu do wyposażenia badawczo-rozwojowego i kontrolnego, w tym sposób identyfikacji i sprawdzania tego wyposażenia,

- dokumentowania i udostępniania wyników badań i kontroli wewnętrznych wyrobów, między innymi poprzez plany kontroli,

- prowadzenia analizy wyników badań i kontroli wewnętrznych pod kątem sprawdzania i zapewnienia przez producenta zachowania na takim samym poziomie produkcji wyrobów, z jednoczesnym uwzględnianiem postępu w obszarze technicznym i produkcji przemysłowej,

- skutecznego procesu eliminowania niezgodności stwierdzonych w wyniku badań i kontroli wewnętrznych,

- skutecznego procesu eliminowania i wycofywania z produkcji wyrobów wadliwych, w tym stosowania oznaczeń takich wyrobów;

2) ustala z producentem okres przechowywania wyników badań i kontroli wewnętrznych wyrobów przeprowadzanych przez tego producenta.

4. W przypadku kontroli, o której mowa w art. 70w ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy, i niezgodności stwierdzonych przez Dyrektora TDT w toku tej kontroli, Dyrektor TDT może dokonywać sprawdzenia utrzymywania przez producenta systemu zarządzania jakością oraz przedsięwzięć i metod zapewniających zgodność produkcji wyrobów z typem objętym świadectwem homologacji.

5. Dyrektor TDT uzgadnia termin kontroli z podmiotem podlegającym kontroli, zwanym dalej "kontrolowanym".

5.1. Dyrektor TDT, nie później niż w terminie 14 dni przed terminem przystąpienia do czynności kontrolnych, powiadamia kontrolowanego w szczególności o:

a) zakresie kontroli,

b) przewidywanym czasie trwania kontroli.

6. Kontrole przeprowadza się w obecności przedstawiciela kontrolowanego.

7. Po przeprowadzeniu kontroli Dyrektor TDT sporządza protokół, który zawiera:

1) nazwę i siedzibę kontrolowanego;

2) datę przeprowadzenia kontroli;

3) wykaz przedstawicieli kontrolowanego, zawierający ich dane osobowe: imię, nazwisko oraz zajmowane stanowisko;

4) zakres kontroli;

5) wykaz skontrolowanych dokumentów/procedur/procesów produkcyjnych/obiektów/pomieszczeń/wyposażenia;

6) opis spostrzeżeń;

7) stwierdzone niezgodności;

8) proponowane przez kontrolowanego działania zapobiegawcze/korygujące;

9) termin wdrożenia działań zapobiegawczych/korygujących oraz ich sprawdzenia;

10) załączniki z podaniem nazwy każdego z nich, zawierające pisemne oświadczenia, wyjaśnienia, obliczenia i inne dokumenty przekazane przez kontrolowanego;

11) datę i miejsce sporządzenia protokołu z kontroli, podpisy osób uczestniczących w kontroli.

8. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, z czego:

1) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla kontrolowanego;

2) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla Dyrektora TDT;

3) jeden egzemplarz jest przeznaczony dla jednostki uprawnionej w ramach prowadzonej przez nią dokumentacji homologacyjnej.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

WNIOSEK O WYDANIE LUB ZMIANĘ ŚWIADECTWA HOMOLOGACJI TYPU
.......................

(miejscowość, data)

................................

(nazwa i adres producenta)

................................

..........................................

(organ właściwy do wydania świadectwa homologacji typu)

..........................................

..........................................

Wnioskuję o wydanie/zmianę*):

- świadectwa homologacji typu WE pojazdu*)

- świadectwa homologacji typu pojazdu*)**)

- świadectwa homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia lub części*)

- świadectwa homologacji typu EKG ONZ*)

1. Numer sprawozdania z badań homologacyjnych ......................................................
2. Data wydania ................................................................
3. Marka oraz typ pojazdu/typ przedmiotu wyposażenia lub części*) ...............................

.............................................................................

4. Nazwa i adres producenta ....................................................

.............................................................................

Załączniki***):
..............................

(czytelny podpis producenta)

*) Niepotrzebne skreślić.
**) Dotyczy pojazdów produkowanych w małych seriach.
***) Wskazać załączniki, zgodnie z art. 70h ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.), w powiązaniu z § 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 17 czerwca 2013 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła, motorowerów oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części (Dz. U. z 2014 r. poz. 1828).

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

OŚWIADCZENIE

zgodne z art. 70h ust. 5 pkt 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.)

Oświadczam, że jestem wpisany do:

- Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej*)

- rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym*)

pod numerem: ....................................................................................................

.....................................................

(czytelny podpis producenta)

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

OŚWIADCZENIE

zgodne z art. 70h ust. 5 pkt 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.)

Oświadczam, że w zakresie:

- typu pojazdu*)......................................................................................................

- typu przedmiotu wyposażenia lub części*)...........................................................

złożyłem tylko jeden wniosek, i tylko w jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej.

.....................................................

(czytelny podpis producenta)

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

WYKAZ OSÓB UPOWAŻNIONYCH DO PODPISYWANIA

- ŚWIADECTW ZGODNOŚCI WE*)

- ŚWIADECTW ZGODNOŚCI*)**)

- OŚWIADCZEŃ O DANYCH I INFORMACJACH O POJEŹDZIE NIEZBĘDNYCH DO REJESTRACJI I EWIDENCJI POJAZDÓW*)

Imię i nazwisko Stanowisko Wzór podpisu

.....................................................

(czytelny podpis producenta)

*) Niepotrzebne skreślić.

**) Dotyczy pojazdów produkowanych w małych seriach.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

WZÓR

Oświadczenie o danych i informacjach o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdów*)

Oświadczam o dodatkowych, wynikających z obowiązujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przepisów, danych i informacjach o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji, który odpowiada pod każdym względem typowi opisanemu w świadectwie homologacji typu WE pojazdu/świadectwie homologacji typu pojazdu nr ...... z dnia ......, które zostało uznane przez organ właściwy do uznania tego świadectwa w drodze decyzji nr ...... z dnia .......**)
Lp. Dane i informacje o pojeździe Wyszczególnienie
1 Numer identyfikacyjny pojazdu (VIN)
2 Rodzaj
3 Podrodzaj
4 Przeznaczenie***)
5 Rok produkcji
6 Masa własna [kg]
7 Dopuszczalna ładowność [kg]
8 Największy dopuszczalny nacisk osi [kN]
9 Dopuszczalna masa całkowita pojazdu [kg]
10 Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów [kg]
11 Maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem [kg]
12 Inne****)
.....................................................

(miejscowość)

.....................................................

(data)

.....................................................

(czytelny podpis producenta)

....................................................

(stanowisko)

*) Nie dotyczy pojazdu niekompletnego.

**) Niepotrzebne usunąć.

***) O ile dotyczy.

****) Dotyczy innych danych i informacji uznanych za istotne przez producenta pojazdu.

ZAŁĄCZNIK Nr  9

WYKAZ REGULAMINÓW EKG ONZ OBOWIĄZUJĄCYCH W PROCEDURZE HOMOLOGACJI TYPU EKG ONZ, KTÓRE NIE SĄ STOSOWANE W PROCEDURZE HOMOLOGACJI TYPU WE POJAZDU LUB TYPU POJAZDU DLA POJAZDÓW PRODUKOWANYCH W MAŁYCH SERIACH

Lp. Nr reg. EKG ONZ Tytuł
1 9 Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii L2, L4 oraz L5 w zakresie hałasu
2 10 Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zgodności elektromagnetycznej
3 14 Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie punktów kotwiczenia pasów bezpieczeństwa
4 22 Jednolite przepisy dotyczące homologacji hełmów ochronnych i osłon tych hełmów dla kierowców i pasażerów motocykli i motorowerów
5 26 Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie wystających części zewnętrznych
6 40 Jednolite przepisy dotyczące homologacji motocykli wyposażonych w silniki o zapłonie iskrowym w zakresie emisji z silnika zanieczyszczeń gazowych
7 41 Jednolite przepisy dotyczące homologacji motocykli w zakresie hałasu
8 43 Jednolite przepisy dotyczące homologacji materiałów bezpiecznego oszklenia
9 46 Jednolite przepisy dotyczące homologacji lusterek wstecznych oraz homologacji pojazdów samochodowych w zakresie rozmieszczenia lusterek wstecznych
10 47 Jednolite przepisy dotyczące homologacji motorowerów wyposażonych w silniki o zapłonie iskrowym w zakresie emisji z silnika zanieczyszczeń gazowych
11 63 Jednolite przepisy dotyczące homologacji motorowerów dwukołowych w zakresie hałasu
12 74 Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii L1 w zakresie rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej
13 77 Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł postojowych pojazdów samochodowych
14 98 Jednolite przepisy dotyczące homologacji reflektorów pojazdów samochodowych z wyładowczymi źródłami światła
15 99 Jednolite przepisy dotyczące homologacji wyładowczych źródeł światła do stosowania w homologowanych reflektorach pojazdów samochodowych
16 112 Jednolite przepisy dotyczące homologacji reflektorów pojazdów samochodowych z asymetrycznymi światłami mijania i/lub drogowymi i wyposażonych w żarówki
17 113 Jednolite przepisy dotyczące homologacji reflektorów pojazdów samochodowych z symetrycznymi światłami mijania i/lub drogowymi i wyposażonych w żarówki
18 116 Jednolite przepisy dotyczące homologacji zabezpieczenia pojazdów samochodowych przed nieuprawnionym użyciem
1 Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury i Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz.U.2014.1257).
2 Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylającej dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. Urz. WE L 124 z 09.05.2002, str. 1, z późn. zm.).
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów (Dz.U.2005.162.1360), które zgodnie z art. 1 pkt 6 w związku z art. 13 ustawy z dnia 10 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2012.1448) utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.1828 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Homologacja typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła, motorowerów oraz ich przedmiotów wyposażenia lub części.
Data aktu: 17/06/2013
Data ogłoszenia: 18/12/2014
Data wejścia w życie: 22/06/2013