Szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej 5 - Pomoc techniczna, zawartej w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 16 października 2009 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej 5 - Pomoc techniczna, zawartej w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013"

Na podstawie art. 19 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej na realizację osi priorytetowej 5 - Pomoc techniczna, zwanej dalej "pomocą techniczną", zawartej w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013", zwanym dalej "programem operacyjnym", w tym:
1)
szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o dofinansowanie oraz wnioski o płatność;
2)
tryb składania wniosków o dofinansowanie oraz wniosków o płatność;
3)
szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o dofinansowanie;
4)
koszty kwalifikowalne w ramach pomocy technicznej, stanowiące załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
1. 
Pomoc techniczną przyznaje się na realizację operacji w zakresie określonym w art. 46 ust. 1-3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. Urz. UE L 223 z 15.08.2006, str. 1) 2  następującym podmiotom realizującym program operacyjny:
1)
Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi;
2)
Ministerstwu Finansów;
3)
Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
4)
samorządom województw;
5)
okręgowym inspektoratom rybołówstwa morskiego;
6)
podmiotowi wymienionemu w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego, zwanemu dalej "instytucją pośredniczącą".
2. 
Podmiotom, o których mowa w ust. 1 pkt 5, pomoc techniczną przyznaje się wyłącznie na pokrycie kosztów kwalifikowalnych określonych w ust. 2 załącznika do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Pomoc techniczną przyznaje się w formie zwrotu kosztów kwalifikowalnych operacji:
1)
w wysokości do 100% tych kosztów;
2) 3
 określonych w załączniku do rozporządzenia;
3)
poniesionych:
a)
od dnia 1 stycznia 2007 r. - w przypadku podmiotów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2,
b)
od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego, zwanej dalej "ustawą" - w przypadku podmiotów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3-5,
c)
od dnia podpisania umowy, o której mowa w art. 5 ust. 2 ustawy - w przypadku instytucji pośredniczącej.
2.  4
 W przypadku przyznania pomocy technicznej do kosztów kwalifikowalnych zalicza się również koszty poniesione przed dniem zawarcia umowy o dofinansowanie, lecz nie wcześniej niż od dnia określonego w ust. 1 pkt 3 lit. a, b albo c.
3.  5
 (uchylony).
4. 
W przypadku gdy zdarzenie powodujące poniesienie kosztów kwalifikowalnych nie zostało uwzględnione w odrębnej ewidencji księgowej oraz w dokumentacji finansowo-księgowej, prowadzonych zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.), koszty te podlegają zwrotowi w wysokości określonej w ust. 1 pkt 1, pomniejszonej o 10%.
§  4. 
1. 
Pomoc techniczna przysługuje według kolejności złożenia wniosków o dofinansowanie.
1a. 
Wniosek o dofinansowanie składa się do dnia 31 marca 2015 r.
2. 
Wniosek o dofinansowanie składa się począwszy od następnego dnia roboczego po dniu, w którym wzór wniosku został udostępniony na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rybołówstwa.
3. 
Wniosek o dofinansowanie jest składany, w formie papierowej i na informatycznym nośniku danych, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez instytucję zarządzającą, bezpośrednio w siedzibie instytucji pośredniczącej albo przesyłką rejestrowaną nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego lub przesyłką kurierską.
4. 
Złożenie wniosku o dofinansowanie bezpośrednio w siedzibie instytucji pośredniczącej jest potwierdzane na piśmie. Potwierdzenie, które zawiera datę i godzinę wpływu wniosku, jest opatrzone pieczęcią instytucji pośredniczącej oraz podpisane przez osobę przyjmującą wniosek.
5. 
Jeżeli wniosek o dofinansowanie został dostarczony przesyłką:
1)
rejestrowaną - dniem złożenia wniosku jest data stempla pocztowego;
2)
kurierską - dniem złożenia wniosku jest dzień nadania tej przesyłki.
§  5. 
1. 
Wniosek o dofinansowanie rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego wpływu.
2. 
W przypadku nierozpatrzenia wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 1, instytucja pośrednicząca zawiadamia wnioskodawcę o przyczynach zwłoki, określając nowy termin rozpatrzenia wniosku, nie dłuższy niż 30 dni.
§  6. 
1. 
Wniosek o dofinansowanie zawiera w szczególności:
1)
nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;
2)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy, jeżeli został nadany;
3)
numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON) wnioskodawcy;
4)
opis planowanej operacji, w tym określenie miejsca jej realizacji, celów, zakresu i kosztów;
5)
uzasadnienie potrzeby realizacji operacji;
6)
zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;
7)
oświadczenia lub zobowiązania wnioskodawcy związane z pomocą techniczną;
8)
informację o załącznikach dołączonych do wniosku.
2. 
Do wniosku o dofinansowanie dołącza się dokumenty potwierdzające spełnienie warunków przyznania pomocy technicznej wymienione w formularzu wniosku o dofinansowanie, o którym mowa w § 4 ust. 3.
3. 
Wnioskodawca przekazuje instytucji pośredniczącej informacje o zmianach w zakresie danych objętych wnioskiem niezwłocznie po ich zaistnieniu.
§  7. 
1. 
Jeżeli wniosek o dofinansowanie nie został wypełniony we wszystkich wymaganych pozycjach lub nie dołączono do niego co najmniej jednego z wymaganych dokumentów, wnioskodawca jest wzywany pisemnie do usunięcia braków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
2. 
Jeżeli wnioskodawca, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 1, nie usunął braków w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca ponownie wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. 
Jeżeli wnioskodawca pomimo ponownego wezwania, o którym mowa w ust. 2, do usunięcia braków nie usunął ich w terminie, instytucja pośrednicząca nie przyznaje pomocy technicznej; przepisy art. 14 ust. 4 i 5 ustawy stosuje się odpowiednio.
4. 
W przypadku wystąpienia we wniosku o dofinansowanie oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych, instytucja pośrednicząca może dokonać ich poprawy, informując jednocześnie wnioskodawcę o wprowadzonych zmianach.
§  8. 
1. 
Wezwanie wnioskodawcy do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy technicznej wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o dofinansowanie do czasu wykonania przez wnioskodawcę tych czynności.
2. 
Jeżeli w trakcie rozpatrywania wniosku o dofinansowanie jest niezbędne uzyskanie dodatkowych wyjaśnień lub opinii innego podmiotu lub zajdą nowe okoliczności budzące wątpliwości co do możliwości przyznania pomocy technicznej, termin rozpatrywania wniosku o dofinansowanie wydłuża się o czas niezbędny do uzyskania wyjaśnień lub opinii, o czym wnioskodawcę informuje się na piśmie.
§  9. 
1. 
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie, instytucja pośrednicząca niezwłocznie przesyła wnioskodawcy projekt umowy o dofinansowanie i wzywa go, w formie pisemnej, do zawarcia umowy o dofinansowanie, wyznaczając równocześnie termin zawarcia tej umowy, nie dłuższy niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
2. 
Umowę o dofinansowanie zawiera się w siedzibie instytucji pośredniczącej.
3. 
Umowę o dofinansowanie można zawrzeć również przez odesłanie instytucji pośredniczącej podpisanego przez wnioskodawcę projektu umowy o dofinansowanie.
4. 
W wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, wyznacza się wnioskodawcy, który skorzysta z możliwości określonej w ust. 3, termin odesłania podpisanego projektu umowy o dofinansowanie do instytucji pośredniczącej.
5. 
W przypadku gdy wnioskodawca nie stawił się w wyznaczonym przez instytucję pośredniczącą terminie w celu zawarcia umowy o dofinansowanie lub odmówił jej podpisania albo nie odesłał instytucji pośredniczącej podpisanego projektu umowy, instytucja pośrednicząca nie przyznaje pomocy technicznej, chyba że wnioskodawca stawił się w celu podpisania umowy i ją podpisał w innym terminie:
1)
uzgodnionym z instytucją pośredniczącą przed upływem wyznaczonego w wezwaniu terminu, nie dłuższym niż miesiąc, albo
2)
wyznaczonym przez instytucję pośredniczącą, nie dłuższym niż 14 dni od dnia, na który został wyznaczony poprzedni termin zawarcia umowy.
6. 
W przypadku nieprzyznania pomocy technicznej na podstawie ust. 5 przepisy art. 14 ust. 4 i 5 ustawy stosuje się odpowiednio.
§  10. 
1. 
Umowa o dofinansowanie, poza postanowieniami określonymi w art. 15 ust. 1 ustawy:
1)
zawiera:
a)
wskazanie terminu i warunki składania wniosku o płatność,
b)
szczegółowe warunki zwrotu pomocy w przypadku naruszenia przez beneficjenta przepisów o zamówieniach publicznych;
2)
może zawierać zobowiązania beneficjenta dotyczące:
a)
osiągnięcia celu operacji i zachowania tego celu przez 5 lat,
b)
niefinansowania realizacji operacji z udziałem innych środków publicznych,
c)
ograniczeń lub warunków obowiązujących przez 5 lat w zakresie:
przenoszenia własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub sposobu ich wykorzystania,
sposobu lub miejsca prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą techniczną,
d)
umożliwienia przeprowadzenia przez podmioty uprawnione kontroli związanych z przyznaną pomocą techniczną przez 5 lat,
e)
przechowywania przez 5 lat dokumentów związanych z przyznaną pomocą techniczną,
f)
informowania przez 5 lat instytucji pośredniczącej o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy.
2. 
Pięcioletni okres, którego dotyczą zobowiązania, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a i c-f, liczy się od dnia dokonania płatności końcowej.
§  11. 
1. 
Wniosek o płatność składa się, w formie papierowej i na informatycznym nośniku danych, na formularzu opracowanym przez instytucję zarządzającą i udostępnionym na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rybołówstwa oraz na stronie internetowej administrowanej przez instytucję pośredniczącą.
2. 
Wniosek o płatność jest składany bezpośrednio w siedzibie instytucji pośredniczącej albo przesyłką rejestrowaną nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego lub przesyłką kurierską. Do potwierdzenia złożenia wniosku o płatność przepisy § 4 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
3. 
Wniosek o płatność może dotyczyć płatności pośredniej. Wniosek składa się po zrealizowaniu danego etapu operacji, określonego w umowie o dofinansowanie.
§  12. 
Do wniosku o płatność dołącza się:
1)
poświadczone za zgodność z oryginałem przez pracownika instytucji pośredniczącej lub pracownika beneficjenta kopie:
a)
faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej wraz z dowodami zapłaty, zgodnie z zestawieniem dokumentów potwierdzających poniesione wydatki,
b)
dokumentów potwierdzających odbiór lub wykonanie prac,
c)
wyciągów bankowych lub przelewów bankowych, dokumentujących operacje na rachunku bankowym beneficjenta w zakresie realizacji operacji;
2)
zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;
3)
oświadczenie beneficjenta lub inny dokument zawierający informację o numerze rachunku bankowego, na który mają być przekazane środki finansowe - w przypadku pierwszego wniosku o płatność;
4)
(uchylony);
5)
inne dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków w zakresie realizacji operacji.
§  13. 
1. 
Jeżeli wniosek o płatność nie został złożony w terminie określonym w umowie o dofinansowanie, beneficjent jest wzywany, w formie pisemnej, do złożenia wniosku o płatność, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
2. 
Jeżeli wniosek o płatność nie został złożony w terminie określonym w wezwaniu, o którym mowa w ust. 1, pomocy technicznej nie wypłaca się.
3. 
Jeżeli wniosek o płatność nie został prawidłowo wypełniony lub nie dołączono do niego co najmniej jednego z dokumentów, o których mowa w § 12, beneficjent jest wzywany do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
4. 
Jeżeli beneficjent, pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 3, nie usunął braków lub nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca ponownie wzywa beneficjenta do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
5. 
Jeżeli beneficjent, pomimo ponownego wezwania, o którym mowa w ust. 4, nie usunął braków lub nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie, instytucja pośrednicząca rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został prawidłowo wypełniony i udokumentowany.
6. 
Jeżeli beneficjent, pomimo ponownego wezwania, o którym mowa w ust. 4, nie usunął braków lub nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie, a wniosek o płatność nie może zostać rozpatrzony w zakresie poniesionych kosztów, pomocy technicznej nie wypłaca się.
7. 
W przypadku wystąpienia we wniosku o płatność oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych, instytucja pośrednicząca może dokonać ich poprawy, informując jednocześnie wnioskodawcę o wprowadzonych zmianach.
8. 
Do trybu rozpatrywania wniosku o płatność przepisy § 8 stosuje się odpowiednio.
§  14. 
1. 
W przypadku gdy wnioskodawcą jest instytucja pośrednicząca:
1)
pomoc techniczną przyznaje instytucja zarządzająca;
2)
umowę o dofinansowanie zawiera się w siedzibie instytucji zarządzającej;
3)
wniosek o płatność składa się do instytucji zarządzającej.
2. 
Do przyznawania pomocy technicznej przez instytucję zarządzającą przepisy § 4-13 stosuje się odpowiednio.
§  15. 
1. 
Pomoc techniczna podlega zwrotowi w całości, jeżeli beneficjent:
1)
nie wypełnił zobowiązań, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 2 lit. a lub d;
2)
zaprzestał realizacji operacji.
2. 
Pomoc techniczna podlega zwrotowi w całości albo w części, jeżeli beneficjent naruszył przepisy o zamówieniach publicznych w sposób, który miał albo mógłby mieć wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
§  16. 
1. 
Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy technicznej i wypłaty środków finansowych z tytułu tej pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi terminów.
2. 
Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem złożono pismo bezpośrednio w siedzibie właściwej instytucji, nadano pismo w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego lub nadano przesyłkę kurierską.
§  17. 
W przypadku przyznania pomocy technicznej, środki finansowe wydatkowane na realizację programu operacyjnego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia uznaje się za wydatkowane zgodnie z przepisami rozporządzenia.
§  18. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  6  

KOSZTY KWALIFIKOWALNE W RAMACH POMOCY TECHNICZNEJ

1. 
Koszty osobowe pracowników odpowiedzialnych za przygotowanie, zarządzanie, monitorowanie, ocenę, promocję, kontrolę i audyt programu operacyjnego:
1)
wynagrodzeń brutto wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, płaconymi przez pracodawcę, oraz składkami na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a także odpisami na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz nagrody regulaminowe;
2)
podnoszenia kwalifikacji pracowników;
3)
organizacji staży i wyjazdów studyjnych;
4)
delegacji służbowych - w tym przejazdów, diet i zakwaterowania.
2. 
Koszty osobowe pracowników instytucji przeprowadzających kontrole Wspólnej Polityki Rybackiej w związku z wdrażaniem Planu Dostosowania Nakładu Połowowego, o którym mowa w programie operacyjnym:
1)
wynagrodzeń brutto wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, płaconymi przez pracodawcę, oraz składkami na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a także odpisami na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz nagrody regulaminowe;
2)
związane ze szkoleniami tematycznymi.
3. 
Koszty organizacyjne i administracyjne związane z realizacją programu operacyjnego:
1)
w tym związane z funkcjonowaniem Komitetu Monitorującego i jego grup roboczych, w szczególności z powołaniem Komitetu Monitorującego i jego grup roboczych, obsługą techniczno-administracyjną, organizacją posiedzeń oraz uczestnictwem przewodniczącego, członków oraz zaproszonych ekspertów w posiedzeniach Komitetu Monitorującego i jego grup roboczych (zakwaterowania i przejazdu, z wyłączeniem transportu lotniczego);
2)
tłumaczeń;
3)
przygotowania dokumentacji dotyczącej operacji;
4)
organizacji i obsługi techniczno-administracyjnej oraz udziału w konferencjach, szkoleniach oraz spotkaniach konsultacyjno-informacyjnych, w tym przejazdów, z wyłączeniem transportu lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz zakwaterowania;
5)
operacji na rachunkach bankowych oraz wydania zaświadczeń, które dołącza się do wniosku o dofinansowanie oraz wniosku o płatność;
6)
przesyłek pocztowych i kurierskich.
4. 
Koszty działań z zakresu promocji i informacji programu operacyjnego:
1)
przygotowania i realizacji kampanii informacyjnych i promocyjnych programu operacyjnego, w tym:
a)
przygotowania, modyfikacji i uaktualniania planu działań promocyjnych i informacyjnych oraz strategii komunikacji, dotyczących programu operacyjnego,
b)
zakupu, opracowania, druku, powielania publikacji i dystrybucji materiałów informacyjnych i promocyjnych;
2)
uruchomienia i utrzymania infolinii, serwisów oraz punktów informacyjnych;
3)
związane z budową, modyfikacją, rozwojem, utrzymaniem i promocją portali i stron internetowych - w tym hostingu i utrzymania domen;
4)
wydatków dotyczących publikacji prasowych i w mediach elektronicznych;
5)
nabycia praw autorskich;
6)
organizacji i obsługi szkoleń, warsztatów, seminariów i konferencji, w tym przejazdów, z wyłączeniem transportu lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz zakwaterowania;
7)
przeprowadzenia badań opinii publicznej.
5. 
Inne koszty związane z realizacją programu operacyjnego, w szczególności z:
1)
zamknięciem pomocy w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006" oraz Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013";
2)
przygotowaniem do przyszłego okresu programowania, organizacją i obsługą techniczno-administracyjną konferencji oraz spotkań konsultacyjno-informacyjnych, w tym przejazdów, z wyłączeniem transportu lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz zakwaterowania;
3)
przygotowaniem analiz, badań, ocen i sprawozdań, z udziałem ekspertów zewnętrznych, w tym przejazdów, z wyłączeniem transportu lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz zakwaterowania - w celu opracowania optymalnego systemu wdrażania i zarządzania programem operacyjnym;
4)
oceną operacji;
5)
prowadzeniem audytów lub kontroli w zakresie poszczególnych środków i całego programu operacyjnego;
6)
tworzeniem sieci kontaktów, o której mowa w art. 45 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego 7 ;
7)
adaptacją, remontem, budową i rozbudową pomieszczeń biurowych i konferencyjnych, w tym pracami projektowymi, ponoszonymi w okresie realizacji programu operacyjnego proporcjonalnie do ich wykorzystania na potrzeby realizacji zadań z zakresu programu operacyjnego;
8)
najmem i utrzymaniem pomieszczeń biurowych, proporcjonalnie do liczby pracowników wykonujących czynności przy realizacji programu operacyjnego lub do kubatury pomieszczeń zajmowanych przez tych pracowników;
9)
opłatami za zużytą energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, proporcjonalnie do liczby pracowników wykonujących czynności przy realizacji programu operacyjnego lub proporcjonalnie do kubatury pomieszczeń zajmowanych przez tych pracowników;
10)
wynajmem pomieszczeń i sal konferencyjnych, sprzętu multimedialnego i nagłośnienia;
11)
przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
12)
zakupem, instalacją, rozbudową i utrzymaniem systemów informatycznych dotyczących zarządzania, wdrażania, kontroli, monitoringu i oceny programu operacyjnego;
13)
zakupem, leasingiem oraz eksploatacją i serwisem sprzętu informatycznego, komputerowego, teleinformatycznego, telekomunikacyjnego i audiowizualnego;
14)
zakupem materiałów i wyposażenia, środków czystości oraz artykułów spożywczych dla pracowników wykonujących czynności przy realizacji programu operacyjnego;
15)
zakupem i instalacją oprogramowania i zakupem licencji;
16)
zakupem usług telekomunikacyjnych - w tym z kosztami rozmów telefonicznych i połączeń internetowych;
17)
wynajmem lub leasingiem środków transportu na potrzeby przygotowania, zarządzania, wdrażania, kontroli, monitoringu i oceny programu operacyjnego wraz z ich ubezpieczeniem i niezbędnymi naprawami;
18)
konserwacją i serwisem sprzętu i wyposażenia zakupionego w ramach pomocy technicznej;
19)
ubezpieczeniem sprzętu zakupionego w ramach pomocy technicznej;
20)
umowami zlecenia lub umowami o dzieło zawieranymi w celu wsparcia realizacji programu operacyjnego.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kierował działem administracji rządowej - rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz.U.2011.248.1486).
2 Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na mocy art. 128 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 (Dz. Urz. UE L 149 z 20.05.2014, str. 1); odesłania do uchylonego rozporządzenia należy traktować jako odesłania do powyższego rozporządzenia.
3 § 3 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2015 r. (Dz.U.2015.864) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2015 r.
4 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2015 r. (Dz.U.2015.864) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2015 r.
5 § 3 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2015 r. (Dz.U.2015.864) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2015 r.
6 Załącznik według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2015 r. (Dz.U.2015.864) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 czerwca 2015 r.
7 Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na mocy art. 128 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 (Dz. Urz. UE L 149 z 20.05.2014, str. 1); odesłania do uchylonego rozporządzenia należy traktować jako odesłania do powyższego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2014.1505 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty i zwracania pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej 5 - Pomoc techniczna, zawartej w programie operacyjnym "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".
Data aktu: 16/10/2009
Data ogłoszenia: 04/11/2014
Data wejścia w życie: 07/11/2009