Szczegółowe kryteria i sposób wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 23 maja 2008 r.
w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2013 r. poz. 173) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe kryteria i sposób wyboru lokalnej grupy działania, zwanej dalej "LGD", do realizacji opracowanej przez nią lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanego dalej "Programem", w tym szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa, o której mowa w art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
1.
Do realizacji lokalnej strategii rozwoju, zwanej dalej "LSR", może być wybrana LGD, jeżeli:
1)
wszystkie gminy, których obszar jest objęty LSR, są:
a)
jej członkami i nie są członkami innych LGD, które ubiegają się o wybór do realizacji LSR w ramach Programu, ani podmiotami, które zobowiązały się do współpracy w zakresie realizacji LSR, zwanymi dalej "partnerami", z innymi LGD, albo
b)
jej partnerami i nie są partnerami ani członkami innych LGD, które ubiegają się o wybór do realizacji LSR w ramach Programu - w przypadku LGD będących fundacjami, którym przyznano dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" w zakresie działania "Pilotażowy Program Leader+" w ramach schematu II;
2)
jej członkami albo partnerami są podmioty sektora:
a)
publicznego, na który składają się w szczególności: gminy, powiaty, uczelnie publiczne, jednostki badawczo-rozwojowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, państwowe lub samorządowe instytucje kultury oraz państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych przepisów w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorców,
b)
społecznego, na który składają się w szczególności: osoby fizyczne działające na rzecz rozwoju obszaru objętego LSR, związki zawodowe, organizacje społeczno-zawodowe rolników, stowarzyszenia, ruchy obywatelskie, inne dobrowolne zrzeszenia oraz fundacje z obszaru objętego LSR, oraz
c)
gospodarczego, na który składają się przedsiębiorcy;
3)
obszar objęty opracowaną przez nią LSR:
a)
jest spójny przestrzennie,
b)
obejmuje gminy wiejskie lub miejsko-wiejskie, z wyłączeniem miast powyżej 20 tys. mieszkańców zameldowanych na pobyt stały według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r., lub gminy miejskie liczące nie więcej niż 5 tys. mieszkańców zameldowanych na pobyt stały według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r.,
c)
obejmuje co najmniej 10 tys. i nie więcej niż 150 tys. mieszkańców, którzy byli zameldowani na pobyt stały według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r.;
4)
opracowana przez nią LSR jest zgodna z zakresem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
5)
wysokość środków przewidzianych na:
a)
działanie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, wynosi nie więcej niż iloczyn liczby mieszkańców zameldowanych na pobyt stały, na obszarze objętym LSR, według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r. i kwoty 116 zł, z tym że na każdy z rodzajów operacji wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy jest zaplanowane nie mniej niż 10% tych środków,
b)
działanie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 22 ustawy, wynosi nie więcej niż iloczyn liczby mieszkańców zameldowanych na pobyt stały, na obszarze objętym LSR, według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r. i kwoty 3 zł,
c)
działanie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 23 ustawy, wynosi nie więcej niż iloczyn liczby mieszkańców zameldowanych na pobyt stały, na obszarze objętym LSR, według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r. i kwoty 29 zł, z tym że na koszty bieżące (administracyjne) LGD określone w przepisach dotyczących funkcjonowania lokalnej grupy działania, nabywania umiejętności i aktywizacji, wydanych na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy, przeznacza się nie więcej niż 15% sumy środków przewidzianych na działania, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21-23 ustawy;
6)
uzyskała co najmniej:
a)
60% maksymalnej liczby punktów w ramach oceny LGD,
b)
50% maksymalnej liczby punktów w ramach oceny LSR

- dokonanej na podstawie kryteriów oceny LGD i LSR, określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia, chyba że LGD uzyskała mniej niż 50% punktów na podstawie kryteriów oceny LGD określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia w ust. 1 pkt 6 lub 7 lub nie uzyskała żadnych punktów na podstawie kryteriów oceny LGD określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia w ust. 1 pkt 4 lit. b;

7)
spełnia inne warunki niezbędne do ubiegania się o wybór do realizacji LSR, określone w Programie.
2.
Liczbę mieszkańców zameldowanych na pobyt stały według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r. ustala się na podstawie wynikowych informacji statystycznych, ogłaszanych, udostępnianych lub rozpowszechnianych zgodnie z przepisami w sprawie trybu i form ogłaszania, udostępniania i rozpowszechniania wynikowych informacji statystycznych.
3.
Wyboru LGD do realizacji LSR dokonuje się według liczby uzyskanych punktów w ramach ocen, o których mowa w ust. 1 pkt 6, do wyczerpania dostępnych środków przeznaczonych na realizację LSR.
§  2a.
1.
LGD, która zawarła z samorządem województwa umowę, o której mowa w art. 14 ust. 3 ustawy, zwaną dalej "umową", może być wybrana do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań, jeżeli:
1)
uzyskała co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów w wyniku oceny:
a)
efektywności LGD oraz realizacji LSR dokonanej według stanu na dzień 31 marca 2012 r. i na podstawie kryteriów określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
b)
LSR w zakresie dodatkowych zadań dokonanej na podstawie kryteriów określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia, chyba że LGD nie uzyskała punktu na podstawie kryterium określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia w pkt 1;
2)
opracowany przez nią projekt zmiany LSR dotyczy zwiększenia budżetu LSR, o którym mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia w ust. 10, oraz:
a)
rozszerzenia zakresu określonych w LSR:
przedsięwzięć, w ramach których są realizowane operacje, zwanych dalej "przedsięwzięciami", służących osiągnięciu poszczególnych celów szczegółowych określonych w LSR lub
celów szczegółowych i przedsięwzięć służących osiągnięciu tych celów lub
b)
wprowadzenia nowych:
przedsięwzięć służących osiągnięciu poszczególnych celów szczegółowych określonych w LSR lub
celów szczegółowych i przedsięwzięć służących osiągnięciu tych celów;
3)
na realizację LSR w zakresie dodatkowych zadań w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1:
a)
pkt 21 ustawy, przewidziała nie więcej niż 70% kwoty stanowiącej sumę wnioskowanych kwot pomocy finansowej w ramach tego działania, ustalonych według stanu na dzień ogłoszenia konkursu na wybór LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań oraz na podstawie wniosków o przyznanie tej pomocy obejmujących operacje wybrane przez LGD, które mieszczą się w ramach limitu dostępnych środków wskazanych w informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie tej pomocy, a w przypadku LGD, która uzyskała powyżej 80% maksymalnej liczby punktów w wyniku oceny, o której mowa w pkt 1 lit. b - nie więcej niż 100% tak obliczonej kwoty, a w każdym przypadku - nie więcej niż 5 mln zł,
b)
pkt 23 ustawy, przewidziała nie więcej niż 10% środków przewidzianych na realizację LSR w zakresie dodatkowych zadań w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy;
4)
ubiegając się o wybór do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 23 ustawy:
a)
przewidziała, że wszystkie środki na realizację tych zadań są przeznaczone na pokrycie kosztów bieżących (administracyjnych) LGD, określonych w przepisach dotyczących funkcjonowania lokalnej grupy działania, nabywania umiejętności i aktywizacji, wydanych na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy,
b)
ubiega się również o wybór do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy.
2.
Wyboru LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań dokonuje się według liczby punktów uzyskanych w ramach oceny, o której mowa w ust. 1 pkt 1, do wyczerpania dostępnych środków przeznaczonych na realizację LSR w zakresie dodatkowych zadań.
3.
Do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań wybiera się z każdego województwa co najmniej dwie LGD, które spełniły warunki określone w ust. 1.
4.
W przypadku LGD, które uzyskały taką samą liczbę punktów w ramach oceny, o której mowa w ust. 1 pkt 1, o kolejności wyboru LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań decyduje wyższa liczba punktów uzyskanych na podstawie kolejnych kryteriów określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
5.
Jeżeli ustalenie kolejności wyboru LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań jest niemożliwe na podstawie ust. 4, o tej kolejności decyduje wyższa wielkość liczbowa wyrażająca stosunek wysokości kwoty stanowiącej sumę wnioskowanych kwot pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, ustalonych według stanu na dzień ogłoszenia konkursu na wybór LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań oraz na podstawie wniosków o przyznanie tej pomocy obejmujących operacje wybrane przez LGD, które mieszczą się w ramach limitu dostępnych środków wskazanych w informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie tej pomocy, do wysokości kwoty określonej w budżecie LSR na to działanie.
6.
LGD, która na realizację LSR w zakresie dodatkowych zadań przewidziała środki w wysokości wyższej niż wysokość maksymalnych kwot określonych w ust. 1 pkt 3 dla takiej LGD, może być wybrana do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań, jeżeli odpowiednio zmniejszy wysokość tych środków, o czym właściwy organ samorządu województwa informuje LGD w formie pisemnej, podając termin dokonania tych zmian nie dłuższy niż 7 dni od dnia doręczenia tej informacji.
§  3.
1.
Właściwy organ samorządu województwa, po przeprowadzeniu co najmniej jednej ogólnodostępnej konferencji na temat podejścia Leader, ogłasza konkurs na wybór LGD do realizacji LSR, po uzgodnieniu terminu składania wniosków o wybór LGD do realizacji LSR, zwanych dalej "wnioskami", z instytucją zarządzającą. Nie przeprowadza się konferencji na temat podejścia Leader w przypadku konkursu na wybór LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań.
2.
Konkurs na wybór LGD do realizacji LSR ogłasza się nie częściej niż dwukrotnie w okresie wdrażania Programu, przy czym drugi konkurs może być ogłoszony wyłącznie w celu dokonania wyboru LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań.
3.
Ogłoszenie o konkursie na wybór LGD do realizacji LSR zawiera w szczególności wskazanie:
1)
terminu składania wniosków - nie krótszego niż 14 dni i nie dłuższego niż 60 dni;
2)
miejsca składania wniosków;
3)
trybu składania wniosków;
4)
wysokości dostępnych środków przeznaczonych na realizację LSR, przy czym w przypadku drugiego konkursu wskazuje się przewidywaną wysokość tych środków.
3a.
Ostateczny limit dostępnych środków na realizację LSR w zakresie dodatkowych zadań ogłasza właściwy organ samorządu województwa w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia terminu składania wniosków w ramach drugiego konkursu.
4.
Ogłoszenie o konkursie na wybór LGD do realizacji LSR umieszcza się na tablicy ogłoszeń w urzędzie marszałkowskim i zamieszcza na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego oraz w prasie o zasięgu regionalnym lub ogólnokrajowym, na co najmniej 30 dni przed dniem rozpoczęcia terminu składania wniosków.
5.
Załatwianie spraw związanych z wyborem LGD do realizacji LSR, w tym czynności w ramach postępowania w sprawie wyboru LGD do realizacji LSR, z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 9 ust. 1, § 12 ust. 3 oraz § 13 ust. 1, może być dokonywane przez upoważnionych przez właściwy organ samorządu województwa pracowników urzędu marszałkowskiego albo wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, zwaną dalej "samorządową jednostką".
6.
W przypadku udzielenia upoważnienia, o którym mowa w ust. 5, samorządowej jednostce, właściwy organ samorządu województwa podaje informację o udzieleniu takiego upoważnienia na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego.
§  4.
1.
Wniosek składa się bezpośrednio w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce samorządu województwa, na obszarze którego znajduje się siedziba LGD, w terminie określonym w ogłoszeniu o konkursie na wybór LGD do realizacji LSR, a w przypadku ubiegania się o wybór w drugim konkursie - w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce samorządu województwa, z którym LGD zawarła umowę.
2.
Złożenie wniosku potwierdza się na jego kopii. Potwierdzenie zawiera datę złożenia wniosku oraz jest opatrzone pieczęcią urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki i podpisane przez osobę przyjmującą wniosek.
§  5.
1.
Wniosek powinien zawierać w szczególności:
1)
numer identyfikacyjny, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie pomocy, nadany LGD;
2)
nazwę i adres LGD;
3)
numer LGD w Krajowym Rejestrze Sądowym;
4)
wskazanie obszaru objętego LSR;
5)
wskazanie liczby mieszkańców zameldowanych na pobyt stały, na obszarze objętym LSR, według stanu na dzień 31 grudnia 2006 r., chyba że LGD ubiega się o wybór w drugim konkursie;
6)
oświadczenia i zobowiązania LGD związane z wyborem do realizacji LSR;
7)
informacje o dołączanych do wniosku załącznikach.
2.
Do wniosku dołącza się LSR w formie papierowej i jako dokument elektroniczny w rozumieniu przepisów o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz inne dokumenty niezbędne do dokonania wyboru LGD do realizacji opracowanej przez nią LSR, a w przypadku ubiegania się o wybór w drugim konkursie do wniosku dołącza się projekt zmiany LSR w formie papierowej oraz inne dokumenty niezbędne do dokonania wyboru LGD do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań.
3.
LGD informuje właściwy organ samorządu województwa, w formie pisemnej, o wszelkich zmianach w zakresie danych objętych wnioskiem, niezwłocznie po ich zaistnieniu.
§  6.
1.
Wniosek składa się na formularzu udostępnionym na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki.
2.
Właściwy organ samorządu województwa udostępnia formularz wniosku nie później niż w dniu ogłoszenia o konkursie na wybór LGD do realizacji LSR.
3.
Formularz wniosku zawiera wykaz dokumentów niezbędnych do dokonania wyboru LGD do realizacji opracowanej przez nią LSR, które powinny być dołączone do wniosku.
§  7.
Właściwy organ samorządu województwa zamieszcza na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki:
1)
listę LGD, które złożyły wnioski wraz z LSR, oraz
2)
LSR, o których mowa w pkt 1

- w terminie 14 dni od dnia, w którym upłynął termin składania wniosków.

§  7a.
Do wniosków złożonych w drugim konkursie nie stosuje się § 7.
§  8.
1.
Jeżeli wniosek nie został złożony w terminie lub nie zawiera nazwy LGD lub jej adresu i nie można ustalić tego adresu na podstawie posiadanych danych, lub nie zostały do niego dołączone:
1)
LSR - w przypadku wniosku złożonego w pierwszym konkursie,
1)
projekt zmiany LSR - w przypadku wniosku złożonego w drugim konkursie

- właściwy organ samorządu województwa pozostawia wniosek bez rozpatrzenia.

2.
Jeżeli wniosek zawiera inne, niż określone w ust. 1, nieprawidłowości lub braki, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, chyba że zachodzą przesłanki wskazujące na niespełnianie któregokolwiek z warunków określonych w § 2 ust. 1 pkt 1-3 i 7.
3.
Jeżeli LGD, pomimo wezwania do usunięcia nieprawidłowości lub braków:
1)
nie usunęła w terminie żadnych nieprawidłowości lub braków, właściwy organ samorządu województwa pozostawia wniosek bez rozpatrzenia;
2)
usunęła w terminie nie wszystkie nieprawidłowości lub braki, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do usunięcia pozostałych nieprawidłowości lub braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, chyba że zachodzą przesłanki wskazujące na niespełnianie któregokolwiek z warunków określonych w § 2 ust. 1 pkt 1-3 i 7.
3a.
Do rozpatrywania wniosków złożonych w drugim konkursie nie stosuje się ust. 3.
4.
Jeżeli LGD, pomimo wezwania do usunięcia pozostałych nieprawidłowości lub braków, nie usunęła ich w terminie, właściwy organ samorządu województwa pozostawia wniosek bez rozpatrzenia.
5.
Właściwy organ samorządu województwa, pozostawiając wniosek bez rozpatrzenia, nie przeprowadza w stosunku do danej LGD dalszego postępowania mającego na celu sprawdzenie, czy ta LGD spełnia warunki, o których mowa w § 2 ust. 1 albo § 2a ust. 1.
6.
Właściwy organ samorządu województwa, w trakcie rozpatrywania wniosku, może wezwać LGD, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
§  9.
1.
Wyboru LGD do realizacji LSR dokonuje właściwy organ samorządu województwa, w terminie 3 miesięcy od dnia upływu terminu składania wniosków.
2.
Wezwanie LGD do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie wyboru LGD do realizacji LSR wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku do czasu wykonania przez LGD tych czynności.
§  10.
Po dokonaniu wyboru LGD do realizacji LSR właściwy organ samorządu województwa niezwłocznie zamieszcza na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki listę wszystkich LGD, w kolejności uzyskania od najwyższej do najniższej liczby punktów w ramach ocen, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 6, wraz z podaniem liczby uzyskanych punktów oraz wskazaniem, które z LGD zostały wybrane do realizacji LSR.
§  10a.
1.
Właściwe organy wszystkich samorządów województw wspólnie opracują listę wszystkich LGD, w kolejności uzyskania od najwyższej do najniższej liczby punktów w ramach oceny, o której mowa w § 2a ust. 1 pkt 1, zawierającą liczbę uzyskanych punktów oraz wskazanie, które z LGD zostały wybrane do realizacji LSR w zakresie dodatkowych zadań.
2.
Listę, o której mowa w ust. 1, właściwe organy wszystkich samorządów województw niezwłocznie zamieszczają na stronach internetowych urzędów marszałkowskich albo samorządowych jednostek.
§  11.
1.
Właściwy organ samorządu województwa informuje LGD, w formie pisemnej, o wyniku ocen, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 6 albo § 2a ust. 1 pkt 1, wraz z uzasadnieniem, oraz o wyniku wyboru LGD do realizacji LSR, w terminie 7 dni od dnia dokonania tego wyboru.
2.
W informacji, o której mowa w ust. 1, właściwy organ samorządu województwa, w przypadku LGD wybranych do realizacji LSR, określa termin, nie dłuższy niż 14 dni od dnia doręczenia tej informacji, zawarcia:
1)
umowy, dołączając projekt takiej umowy - w przypadku LGD wybranych w pierwszym konkursie;
2)
umowy zmieniającej umowę, dołączając projekt takiej umowy - w przypadku LGD wybranych w drugim konkursie.
§  12.
1.
LGD może złożyć do właściwego organu samorządu województwa, w formie pisemnej, uzasadnione zastrzeżenia do wyniku ocen, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 6, w terminie 14 dni od dnia doręczenia informacji, o której mowa w § 11 ust. 1.
2.
W przypadku złożenia uzasadnionych zastrzeżeń przez LGD, właściwy organ samorządu województwa dokonuje ponownej oceny tej LGD i opracowanej przez nią LSR na podstawie kryteriów oceny LGD i LSR, określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zastrzeżeń.
3.
Jeżeli w wyniku ocen, o których mowa w ust. 2, LGD i opracowana przez nią LSR uzyskają co najmniej liczbę punktów określoną w § 2 ust. 1 pkt 6, właściwy organ samorządu województwa wybiera tę LGD do realizacji LSR do wyczerpania pozostałych, dostępnych środków przeznaczonych na realizację LSR.
4.
Po dokonaniu ocen, o których mowa w ust. 2, właściwy organ samorządu województwa:
1)
niezwłocznie zamieszcza na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki zaktualizowaną listę, o której mowa w § 10;
2)
informuje LGD o wyniku ocen, o których mowa w ust. 2, oraz o wyniku wyboru LGD do realizacji LSR.
5.
Do informowania LGD o wyniku ocen, o których mowa w ust. 2, oraz o wyniku wyboru LGD do realizacji LSR stosuje się odpowiednio przepisy § 11.
§  12a.
Do rozpatrywania wniosków złożonych w drugim konkursie nie stosuje się przepisów § 12.
§  13.
1.
Umowa jest zawierana w formie pisemnej, na formularzu zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi oraz udostępnionym na stronie internetowej urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki.
2.
Umowa, oprócz elementów, o których mowa w art. 14 ust. 4 ustawy, określa w szczególności:
1)
przedmiot i strony umowy;
2)
warunki, termin i miejsce realizacji LSR;
3)
warunki rozwiązania umowy;
4)
zobowiązania LGD dotyczące:
a)
rozpowszechniania założeń LSR,
b)
rozpowszechniania informacji o zasadach przyznawania pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, w tym o warunkach i trybie jej przyznawania,
c)
informowania o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, w tym za pomocą Internetu,
d)
sprawdzania zgodności operacji realizowanych w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, z LSR oraz wybierania operacji zgodnie z art. 62 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1698/2005",
e)
aktualizacji LSR w zakresie określonym w umowie,
f)
umożliwienia przeprowadzania kontroli LGD, w zakresie określonym w umowie, do końca 2020 r.,
g)
przechowywania dokumentów, o których mowa w § 6 ust. 3, do końca 2020 r.,
h)
informowania właściwego organu samorządu województwa o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy.
i)
opracowania formularza ankiety na potrzeby monitorowania LSR udostępnianego beneficjentom działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy.
3.
LSR stanowi załącznik do umowy.
4.
Umowa jest nieważna w przypadkach określonych w Kodeksie cywilnym lub w przypadkach gdy sprzeciwia się przepisom rozporządzenia nr 1698/2005 lub przepisom Unii Europejskiej wydanym w trybie tego rozporządzenia.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 ZAKRES LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU

1.
Charakterystyka lokalnej grupy działania (LGD) jako jednostki odpowiedzialnej za realizację lokalnej strategii rozwoju (LSR):

1) nazwa i status prawny LGD oraz data wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego i numer w tym rejestrze;

2) opis procesu budowania partnerstwa;

3) charakterystyka członków LGD albo jej partnerów i sposób rozszerzania lub zmiany składu LGD;

4) struktura rady lub innego organu LGD, do którego wyłącznej właściwości należy wybór operacji zgodnie z art. 62 ust. 4 rozporządzenia nr 1698/2005, zwanych dalej "organem decyzyjnym";

5) zasady i procedury funkcjonowania LGD oraz organu decyzyjnego;

6) kwalifikacje i doświadczenie osób wchodzących w skład organu decyzyjnego;

7) doświadczenie LGD i członków LGD albo jej partnerów w realizacji operacji.

2.
Opis obszaru objętego LSR wraz z uzasadnieniem jego wewnętrznej spójności (maksymalnie 20 stron):

1) wykaz gmin wchodzących w skład LGD albo będących jej partnerami;

2) uwarunkowania przestrzenne (mapa), geograficzne, przyrodnicze, historyczne i kulturowe;

3) ocena społeczno-gospodarcza obszaru, w tym potencjału demograficznego i gospodarczego obszaru oraz poziomu aktywności społecznej;

4) specyfika obszaru.

3.
Analiza SWOT dla obszaru objętego LSR; wnioski wynikające z przeprowadzonej analizy.
4.
Określenie celów ogólnych i szczegółowych LSR, wskazanie planowanych przedsięwzięć oraz przedstawienie wskaźników (produktu, rezultatu i oddziaływania) realizacji celów LSR oraz przedsięwzięć.
5.
Określenie misji LGD.
6.
Wykazanie spójności specyfiki obszaru z celami LSR.
7.
Uzasadnienie podejścia zintegrowanego dla przedsięwzięć planowanych w ramach LSR.
8.
Uzasadnienie podejścia innowacyjnego dla przedsięwzięć planowanych w ramach LSR.
9.
Określenie procedury oceny zgodności operacji z LSR, procedury wyboru operacji przez LGD, procedury odwołania od rozstrzygnięć organu decyzyjnego w sprawie wyboru operacji w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, kryteriów, na podstawie których jest oceniana zgodność operacji z LSR, oraz kryteriów wyboru operacji, a także procedury zmiany tych kryteriów.
10.
Określenie budżetu LSR dla każdego roku jej realizacji.
10a.
Określenie harmonogramu przewidywanych terminów podawania do publicznej wiadomości informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, z podziałem na półrocza.
11.
Opis procesu przygotowania i konsultowania LSR.
12.
Opis procesu wdrażania i aktualizacji LSR.
13.
Zasady i sposób dokonywania oceny (ewaluacji) własnej, w szczególności sporządzania rocznych sprawozdań z realizacji LSR.
14.
Określenie powiązań LSR z innymi dokumentami planistycznymi związanymi z obszarem objętym LSR.
15.
Wskazanie planowanych działań, przedsięwzięć lub operacji realizowanych przez LGD w ramach innych programów wdrażanych na obszarze objętym LSR.
16.
Przewidywany wpływ realizacji LSR na rozwój regionu i obszarów wiejskich.
17.
Informacja o dołączanych do LSR załącznikach.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 KRYTERIA OCENY LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA I LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU

1.
Kryteria oceny lokalnej grupy działania (LGD):

1) struktura LGD (maksymalnie 22 pkt):

a) liczba członków LGD albo jej partnerów:

– poniżej 16 - 1 pkt,

– 16-30 - 2 pkt,

– 31-40 - 3 pkt,

– 41-50 - 4 pkt,

– powyżej 50 - 6 pkt,

b) reprezentatywność składu organu decyzyjnego w odniesieniu do składu LGD albo jej partnerów:

– przedstawiciele wszystkich gmin będących członkami albo partnerami LGD - 3 pkt,

– co najmniej trzej przedstawiciele podmiotów sektora publicznego będących członkami albo partnerami LGD, w tym: gmin, powiatów, uczelni publicznych, jednostek badawczo-rozwojowych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, państwowych lub samorządowych instytucji kultury, państwowych lub samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych przepisów w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorców - 3 pkt,

– co najmniej trzej przedstawiciele podmiotów sektora społecznego będących członkami albo partnerami LGD, w tym osób fizycznych działających na rzecz rozwoju obszaru objętego LSR, związków zawodowych, organizacji społeczno-zawodowych rolników, stowarzyszeń, ruchów obywatelskich, innych dobrowolnych zrzeszeń oraz fundacji z obszaru objętego LSR - 5 pkt,

– co najmniej trzej przedstawiciele przedsiębiorców będących członkami albo partnerami LGD - 5 pkt;

2) określenie sposobu powołania i zmian w składzie organu decyzyjnego LGD - 2 pkt;

3) rozszerzanie składu LGD albo jej partnerów (maksymalnie 3 pkt):

a) LGD zakłada rozszerzanie składu LGD albo jej partnerów - 1 pkt,

b) określenie sposobu rozszerzania składu LGD albo jej partnerów - 3 pkt;

4) szczegółowe zasady i procedury funkcjonowania organu decyzyjnego LGD (maksymalnie 8 pkt):

a) organ decyzyjny LGD posiada regulamin organizacyjny zapewniający:

– przejrzystość podejmowania decyzji - 1 pkt,

– demokratyczność podejmowania decyzji - 1 pkt,

– jawność podejmowania decyzji - 1 pkt,

b) żaden z członków organu decyzyjnego nie jest zatrudniony w biurze LGD i określona została procedura wyłączenia członka organu decyzyjnego od udziału w dokonywaniu wyboru operacji w razie zaistnienia okoliczności, które mogą wywołać wątpliwości co do jego bezstronności, w szczególności w przypadku ubiegania się przez członka organu decyzyjnego o wybór jego operacji w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwanej dalej "ustawą" - 5 pkt;

5) określenie procedury naboru pracowników oraz warunków funkcjonowania biura LGD (maksymalnie 8 pkt):

a) określenie wymagań koniecznych i pożądanych w odniesieniu do kandydatów do pracy w LGD, pozwalających na zatrudnienie osób gwarantujących profesjonalną obsługę organów LGD i beneficjentów - 2 pkt,

b) określenie procedury naboru pracowników, w tym procedury postępowania w sytuacji wystąpienia trudności w zatrudnieniu pracowników spełniających wymagania konieczne - 2 pkt,

c) opisy stanowisk precyzujące podział obowiązków i zakres odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach, adekwatne do wymagań koniecznych i pożądanych - 2 pkt,

d) warunki techniczne i lokalowe biura LGD, pozwalające na efektywne i sprawne wykonywanie zadań LGD (wydzielone biuro LGD) (maksymalnie 2 pkt):

– brak warunków technicznych i lokalowych biura LGD, pozwalających na efektywne i sprawne wykonywanie zadań LGD - 0 pkt,

– warunki techniczne i lokalowe biura LGD zapewniają możliwość przyjmowania i obsługi interesantów - 1 pkt,

– warunki techniczne i lokalowe biura LGD zapewniają możliwość przyjmowania i obsługi interesantów oraz możliwość archiwizowania dokumentów i organizacji spotkań - 2 pkt;

6) procedury oceny zgodności operacji z lokalną strategią rozwoju (LSR) i wyboru operacji oraz odwołania od rozstrzygnięć organu decyzyjnego w sprawie wyboru operacji (maksymalnie 10 pkt):

a) przejrzystość procedur określających podział zadań i zakres odpowiedzialności na poszczególnych etapach, w formie:

– opisowej albo graficznej, albo tabelarycznej - 2 pkt,

– opisowej i graficznej albo tabelarycznej - 3 pkt,

– opisowej, graficznej i tabelarycznej - 4 pkt,

b) zawarcie w procedurach wzorów dokumentów stosowanych podczas dokonywania oceny zgodności operacji z LSR i wyboru operacji (maksymalnie 6 pkt):

– brak w procedurach wzorów dokumentów stosowanych podczas dokonywania oceny zgodności operacji z LSR i wyboru operacji - 0 pkt,

– procedury zawierają wzory kart oceny zgodności operacji z LSR - 2 pkt,

– procedury zawierają wzory kart oceny zgodności operacji z LSR i instrukcje ich wypełniania - 4 pkt,

– procedury zawierają wzory kart oceny zgodności operacji z LSR, instrukcje ich wypełniania, wzory pism stosowanych podczas dokonywania oceny zgodności operacji z LSR i wyboru operacji oraz wzory innych dokumentów - 6 pkt;

7) kryteria wyboru operacji przez LGD (maksymalnie 30 pkt):

a) adekwatne do analizy SWOT - 15 pkt,

b) mierzalne - 15 pkt;

8) dotychczasowa działalność LGD, jej członków albo partnerów w zakresie realizacji (maksymalnie 9 pkt):

a) projektów o zakresie podobnym do operacji, które mogą być realizowane w ramach działań osi 3 i 4 Programu, lub projektów, które były realizowane w ramach działania, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia:

– brak zrealizowanych projektów - 0 pkt,

– od 1 do 4 zrealizowanych projektów - 3 pkt,

– powyżej 4 zrealizowanych projektów - 5 pkt,

b) innych projektów realizowanych na obszarach wiejskich:

– brak zrealizowanych projektów - 0 pkt,

– od 1 do 6 zrealizowanych projektów - 2 pkt,

– powyżej 6 zrealizowanych projektów - 4 pkt;

9) kwalifikacje i doświadczenie osób wchodzących w skład organu decyzyjnego (maksymalnie 8 pkt):

a) co najmniej połowa składu organu decyzyjnego posiada udokumentowaną wiedzę z zakresu rozwoju obszarów wiejskich i podejścia Leader - 2 pkt,

b) co najmniej połowę składu organu decyzyjnego stanowią osoby zameldowane na pobyt stały, na obszarze objętym LSR, przez okres co najmniej 3 lat - 1 pkt,

c) co najmniej połowa składu organu decyzyjnego posiada udokumentowane doświadczenie w zakresie realizacji operacji lub projektów z zakresu rozwoju obszarów wiejskich współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej - 3 pkt,

d) przynajmniej jedna osoba będąca członkiem organu decyzyjnego posiada udokumentowaną znajomość co najmniej jednego języka roboczego Unii Europejskiej (angielski, francuski lub niemiecki) w stopniu umożliwiającym swobodne porozumiewanie się - 2 pkt.

2.
Kryteria oceny lokalnej strategii rozwoju (LSR):

1) związek i spójność przyjętych w LSR kierunków rozwoju z uwarunkowaniami lokalnymi (maksymalnie 10 pkt):

a) opisanie lokalnych zasobów (np. historycznych, kulturowych lub przyrodniczych) oraz wykazanie związku i spójności z uwarunkowaniami:

– przestrzennymi obszaru objętego LSR - 1 pkt,

– przestrzennymi i historycznymi lub kulturowymi albo przestrzennymi i przyrodniczymi lub geograficznymi - 2 pkt,

– przestrzennymi i historycznymi lub kulturowymi oraz przyrodniczymi lub geograficznymi - 3 pkt,

b) opisanie sytuacji społeczno-gospodarczej obszaru objętego LSR - 3 pkt,

c) wskazanie specyfiki obszaru objętego LSR oraz przedstawienie sposobu jej wykorzystania (maksymalnie 4 pkt):

– brak wskazania specyfiki obszaru objętego LSR oraz przedstawienia sposobu jej wykorzystania - 0 pkt,

– wskazanie specyfiki obszaru objętego LSR - 2 pkt,

– wskazanie specyfiki obszaru objętego LSR oraz przedstawienie sposobu jej wykorzystania - 4 pkt;

2) analiza SWOT (maksymalnie 5 pkt):

a) spójność analizy SWOT z opisem obszaru - 3 pkt,

b) spójność wniosków wynikających z przeprowadzonej analizy SWOT - 2 pkt;

3) cele LSR oraz wskaźniki produktu, rezultatu i oddziaływania (maksymalnie 15 pkt):

a) adekwatność celów LSR do analizy SWOT i specyfiki obszaru (maksymalnie 4 pkt):

– cele nie są adekwatne do analizy SWOT i specyfiki obszaru - 0 pkt,

– cele są adekwatne do analizy SWOT - 2 pkt,

– cele są adekwatne do analizy SWOT i specyfiki obszaru - 4 pkt,

b) mierzalność celów LSR - 2 pkt,

c) konkretność celów LSR - 1 pkt,

d) określenie terminu osiągnięcia celów i możliwość ich zrealizowania w okresie wdrażania LSR - 2 pkt,

e) dla każdego przedsięwzięcia są określone, adekwatne do celów i stanowiące miernik ich osiągania, wskaźniki:

– produktu - 2 pkt,

– rezultatu - 2 pkt,

– oddziaływania - 2 pkt;

4) adekwatność przedstawionych przedsięwzięć w stosunku do celów LSR (maksymalnie 7 pkt):

a) przyczynienie się przedsięwzięć wskazanych w ramach działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21, 22 lub 23 ustawy, do osiągnięcia celów LSR - 3 pkt,

b) nawiązywanie przedsięwzięć wskazanych w ramach działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21, 22 lub 23 ustawy, do specyfiki obszaru objętego LSR - 4 pkt;

5) zintegrowany charakter LSR (maksymalnie 8 pkt):

a) jako grupy docelowe określonych w LSR przedsięwzięć, w zakresie których będzie realizowane zintegrowane podejście, wymieniono:

– podmioty z nie więcej niż 2 różnych sektorów gospodarki - 1 pkt,

– podmioty z więcej niż 2 różnych sektorów gospodarki - 3 pkt,

b) jako grupy docelowe określonych w LSR przedsięwzięć, w zakresie których będzie realizowane zintegrowane podejście, wymieniono podmioty z sektorów publicznego, społecznego lub gospodarczego:

– podmioty z jednego sektora - 1 pkt,

– podmioty z 2 sektorów - 2 pkt,

– podmioty z 3 sektorów - 3 pkt,

c) opisanie przedsięwzięć opierających się na waloryzacji i wykorzystaniu różnych zasobów przyrodniczych, kulturowych i historycznych - 2 pkt;

6) innowacyjny charakter proponowanych w LSR przedsięwzięć i operacji (maksymalnie 8 pkt):

a) powiązanie zaproponowanych innowacyjnych rozwiązań z wykorzystaniem lokalnych zasobów - 2 pkt,

b) opisanie innowacyjnych, niestosowanych wcześniej na danym obszarze rozwiązań w ramach realizowanych operacji - 3 pkt,

c) możliwość stosowania zaprezentowanych innowacyjnych rozwiązań na innych obszarach - 3 pkt;

7) opisanie procesu przygotowania LSR, w tym procesu konsultacji LSR z przedstawicielami społeczności lokalnej (maksymalnie 10 pkt):

a) brak opisu procesu przygotowania LSR - 0 pkt,

b) opis przeprowadzonych spotkań z przedstawicielami społeczności lokalnej - 2 pkt,

c) opis przeprowadzonych spotkań z przedstawicielami społeczności lokalnej oraz opis przeprowadzonych sondaży lub wywiadów - 4 pkt,

d) opis przeprowadzonych spotkań z przedstawicielami społeczności lokalnej, sondaży lub wywiadów oraz funkcjonowania punktu informacyjno-konsultacyjnego - 7 pkt,

e) opis innych sposobów przeprowadzania konsultacji - 10 pkt;

8) opisanie procesu informowania o wdrażaniu LSR uwzględniającego udział społeczności lokalnej (maksymalnie 7 pkt):

a) brak opisu procesu informowania o wdrażaniu LSR - 0 pkt,

b) opisany proces informowania o wdrażaniu LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechną dostępność do informacji w tym zakresie - 2 pkt,

c) opisany proces informowania o wdrażaniu LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechną dostępność do informacji w tym zakresie i systematyczny sposób rozpowszechniania takich informacji - 5 pkt,

d) opisany proces informowania o wdrażaniu LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechną dostępność do informacji w tym zakresie, systematyczny sposób rozpowszechniania takich informacji oraz ich aktualność - 7 pkt;

9) opisanie procesu aktualizacji LSR uwzględniającego udział społeczności lokalnej (maksymalnie 7 pkt):

a) brak opisu procesu przeprowadzania konsultacji - 0 pkt,

b) opisany proces aktualizacji LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechny udział w konsultacjach LSR - 2 pkt,

c) opisany proces aktualizacji LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechny i systematyczny udział w konsultacjach LSR - 5 pkt,

d) opisany proces aktualizacji LSR zapewnia społeczności lokalnej powszechny i systematyczny udział w konsultacjach LSR oraz adekwatność konsultacji do zakresu aktualizacji LSR - 7 pkt;

10) metodologia ewaluacji własnej LGD i oceny realizacji LSR oraz aktualizacji LSR (maksymalnie 7 pkt):

a) powiązanie zaproponowanej metodologii przeprowadzenia ewaluacji własnej LGD z oceną:

– realizacji celów określonych przez LGD do osiągnięcia przez realizację LSR - 3 pkt,

– planowanych przedsięwzięć mających doprowadzić do osiągnięcia celów określonych w LSR - 2 pkt,

b) opisanie sposobu wykorzystania informacji uzyskanych z ewaluacji własnej w celu usprawnienia działalności LGD - 2 pkt;

11) budżet LSR wraz z harmonogramem przedsięwzięć w ramach LSR (maksymalnie 12 pkt):

a) zapewnienie systematycznej i ciągłej realizacji LSR zgodnie z zaplanowanym budżetem LSR oraz harmonogramem przedsięwzięć - 6 pkt,

b) zapewnienie w budżecie LSR proporcjonalności między kosztami administracyjnymi i własnymi LGD a kosztami realizacji LSR - 3 pkt,

c) adekwatność budżetu LSR do podstawowych celów LSR - 3 pkt;

12) powiązania z innymi dokumentami planistycznymi i wpływ na rozwój obszaru objętego LSR (maksymalnie 4 pkt):

a) komplementarność LSR w stosunku do innych dokumentów planistycznych - 2 pkt,

b) przyczynienie się LSR do rozwoju obszaru objętego LSR oraz do rozwoju całego regionu zgodnie z kierunkami określonymi w LSR i innych dokumentach planistycznych - 2 pkt;

13) określenie zabezpieczeń przed nakładaniem się pomocy, w przypadku gdy LGD planuje realizację operacji w ramach innych programów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (maksymalnie 2 pkt):

a) brak określenia zabezpieczeń przed nakładaniem się pomocy - 0 pkt,

b) wskazanie obowiązków i zadań wykonywanych przez pracowników LGD na rzecz poszczególnych programów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz czasu pracy przeznaczonego na wykonywanie tych obowiązków i zadań - 1 pkt,

c) wskazanie obowiązków i zadań wykonywanych przez pracowników LGD na rzecz poszczególnych programów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz czasu pracy przeznaczonego na wykonywanie tych obowiązków i zadań, a także prowadzenie odrębnych rachunków bankowych dla każdego z tych programów oraz wyznaczenie osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za realizację operacji z zakresu działania wymienionego w art. 5 ust. 1 pkt 22 i 23 ustawy - 2 pkt.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

 KRYTERIA OCENY EFEKTYWNOŚCI LGD ORAZ REALIZACJI LSR

1) wysokość kwoty stanowiącej sumę wnioskowanych kwot pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, ustalonych na podstawie wniosków o przyznanie tej pomocy obejmujących operacje wybrane przez LGD, które mieszczą się w ramach limitu dostępnych środków wskazanych w informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie tej pomocy, w stosunku do wysokości kwoty określonej w budżecie LSR na to działanie wynosi:

a) poniżej 25% - 0 pkt,

b) od 25 do 40% - 4 pkt,

c) powyżej 40% - 8 pkt;

2) liczba operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, zwanych dalej "małymi projektami", na które została przyznana pomoc finansowa podmiotom innym niż jednostki sektora finansów publicznych, w stosunku do liczby wszystkich małych projektów, na które została przyznana pomoc finansowa w ramach LSR, wynosi:

a) poniżej 10% - 0 pkt,

b) od 10 do 20% - 1 pkt,

c) powyżej 20 do 40% - 4 pkt,

d) powyżej 40% - 6 pkt;

3) wśród podmiotów, które złożyły wnioski o przyznanie pomocy na małe projekty wybrane przez LGD, które mieszczą się w ramach limitu dostępnych środków wskazanych w informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie tej pomocy, są osoby fizyczne, w tym prowadzące działalność gospodarczą, oraz osoby prawne niebędące jednostkami sektora finansów publicznych - 4 pkt;

4) średnia frekwencja członków organu decyzyjnego oraz osób reprezentujących członków tego organu na posiedzeniach organu decyzyjnego dotyczących wyboru operacji w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, wynosi:

a) poniżej 60% - 0 pkt,

b) od 60 do 70% - 1 pkt,

c) powyżej 70 do 80% - 2 pkt,

d) powyżej 80% - 3 pkt;

5) liczba operacji objętych wnioskami o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, które zostały wybrane przez LGD i mieszczą się w ramach limitu dostępnych środków wskazanych w informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie tej pomocy, a na realizację których nie została przyznana taka pomoc, z wyłączeniem operacji objętych wnioskami o przyznanie tej pomocy całkowicie wycofanymi na podstawie art. 3 ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 65/2011 z dnia 27 stycznia 2011 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w odniesieniu do wprowadzenia procedur kontroli oraz do zasady wzajemnej zgodności w zakresie środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich (Dz. Urz. UE L 25 z 28.01.2011, str. 8, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 65/2011", w stosunku do liczby wszystkich operacji objętych wnioskami o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, które zostały wybrane przez LGD i mieszczą się w ramach limitu dostępnych środków wskazanych w informacji o możliwości składania wniosków o przyznanie tej pomocy, wynosi:

a) poniżej 20% - 4 pkt,

b) od 20 do 30% - 2 pkt,

c) powyżej 30 do 50% - 1 pkt,

d) powyżej 50% - 0 pkt;

6) liczba zadań określonych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, na którą LGD została przyznana pomoc finansowa w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 23 ustawy, polegających na przeprowadzeniu szkoleń w zakresie przygotowania wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, wynosi:

a) poniżej 10 - 0 pkt,

b) od 10 do 15 - 1 pkt,

c) od 16 do 20 - 2 pkt,

d) powyżej 20 - 4 pkt;

7) pomoc finansowa w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, została przyznana na wszystkie rodzaje operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy - 4 pkt;

8) na wniosek danej LGD zostały podane do publicznej wiadomości informacje o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, w zakresie wszystkich rodzajów operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy - 4 pkt;

9) wysokość wnioskowanych kwot pomocy finansowej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 23 ustawy, ustalonych na podstawie wniosków o płatność w ramach tego działania, które nie zostały wypłacone, w stosunku do wysokości wnioskowanych kwot pomocy finansowej w ramach tego działania, ustalonych na podstawie wniosków o płatność w ramach tego działania, wynosi:

a) poniżej 1% i nie zostało zastosowane zmniejszenie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia nr 65/2011 - 4 pkt,

b) od 1 do 2% i nie zostało zastosowane zmniejszenie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia nr 65/2011 - 3 pkt,

c) powyżej 2 do 3% i nie zostało zastosowane zmniejszenie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia nr 65/2011 - 1 pkt,

d) powyżej 3% lub co najmniej raz zostało zastosowane zmniejszenie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia nr 65/2011 - 0 pkt;

10) wysokość kwot pomocy finansowej przyznanej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 23 ustawy, w zakresie kosztów związanych z nabywaniem umiejętności i aktywizacją, o których mowa w art. 63 lit. c rozporządzenia nr 1698/2005, w stosunku do wysokości kwot pomocy finansowej przyznanej w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 23 ustawy, wynosi:

a) do 23% - 0 pkt,

b) powyżej 23% - 4 pkt;

11) wysokość środków publicznych otrzymanych przez LGD od dnia złożenia wniosku, z wyłączeniem środków stanowiących pomoc finansową przyznaną w ramach działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 22 i 23 ustawy, oraz pochodzących od członków albo partnerów LGD, wynosi:

a) poniżej 10.000 złotych - 1 pkt,

b) od 10.000 do 50.000 złotych - 2 pkt,

c) powyżej 50.000 do 100.000 złotych - 3 pkt,

d) powyżej 100.000 złotych - 4 pkt;

12) LGD brała udział w charakterze wystawcy na targach, które odbyły się:

a) na obszarze województwa, w którym LGD posiada siedzibę - 1 pkt,

b) poza obszarem województwa, w którym LGD posiada siedzibę - 2 pkt,

c) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - 4 pkt;

13) LGD przyznano pomoc finansową na operację polegającą na przygotowaniu projektu współpracy, o którym mowa w art. 65 ust. 1 rozporządzenia nr 1698/2005, zwanego dalej "projektem współpracy", oraz na operację polegającą na realizacji tego projektu współpracy - 2 pkt;

14) LGD przyznano pomoc finansową na operację polegającą na przygotowaniu lub realizacji co najmniej jednego międzynarodowego projektu współpracy - 2 pkt;

15) LGD przyznano pomoc finansową na operację polegającą na realizacji co najmniej jednego projektu współpracy z udziałem więcej niż 2 partnerów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 128, poz. 822 oraz z 2011 r. Nr 64, poz. 336 i Nr 261, poz. 1562) - 2 pkt;

16) LGD współdziałała z innymi LGD w ramach organizacji zrzeszającej LGD - 5 pkt.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

 KRYTERIA OCENY LSR W ZAKRESIE DODATKOWYCH ZADAŃ

1) wskaźniki produktu i rezultatu dla nowych przedsięwzięć lub rozszerzonego zakresu przedsięwzięć określonych w LSR, lub nowych celów szczegółowych, lub rozszerzonego zakresu celów szczegółowych określonych w LSR, zawarte w projekcie zmiany LSR, zostały określone w czasie i są możliwe do zrealizowania w okresie realizacji LSR - 1 pkt;

2) w projekcie zmiany LSR przewidziano co najmniej jedno nowe przedsięwzięcie lub co najmniej jeden nowy cel szczegółowy - 5 pkt;

3) w projekcie zmiany LSR opisano proces konsultacji z przedstawicielami społeczności lokalnej, w wyniku którego został rozszerzony zakres określonych w LSR przedsięwzięć lub celów szczegółowych, lub zostały wprowadzone nowe przedsięwzięcia lub cele szczegółowe - 2 pkt;

4) w projekcie zmiany LSR rozszerzony zakres określonych w LSR przedsięwzięć lub celów szczegółowych lub nowe przedsięwzięcia, lub nowe cele szczegółowe wynikają z przeprowadzonej oceny (ewaluacji) własnej LGD - 2 pkt;

5) co najmniej połowa nowych celów szczegółowych lub rozszerzonego zakresu celów szczegółowych określonych w LSR, lub nowych przedsięwzięć, lub rozszerzonego zakresu przedsięwzięć określonych w LSR ma charakter innowacyjny, gdyż zakłada wprowadzenie nowych produktów lub usług, lub zastosowanie nowych metod, lub surowców na obszarze:

a) LSR - 2 pkt,

b) województwa, w którym znajduje się siedziba LGD - 4 pkt,

c) wykraczającym poza obszar województwa, o którym mowa w lit. b - 8 pkt;

6) w ramach nowych celów szczegółowych lub rozszerzonego zakresu celów szczegółowych określonych w LSR, lub nowych przedsięwzięć, lub rozszerzonego zakresu przedsięwzięć określonych w LSR przewiduje się realizację:

a) dwóch rodzajów operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, a LGD wybrała co najmniej jedną operację w ramach każdego z tych rodzajów operacji - 2 pkt,

b) trzech rodzajów operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, a LGD wybrała co najmniej jedną operację w ramach każdego z tych rodzajów operacji - 5 pkt,

c) każdego rodzaju operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, a LGD wybrała co najmniej jedną operację w ramach każdego z tych rodzajów operacji - 8 pkt;

7) w wyniku realizacji nowych przedsięwzięć lub rozszerzonego zakresu przedsięwzięć określonych w LSR przewiduje się utworzenie miejsc pracy, przy czym w ramach operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy, na które została przyznana pomoc finansowa, zostało utworzone co najmniej 5 miejsc pracy - 5 pkt;

8) realizacja nowych przedsięwzięć lub rozszerzonego zakresu przedsięwzięć określonych w LSR ma wpływ na co najmniej jedną z następujących grup docelowych: kobiety, osoby poniżej 26. roku życia, osoby powyżej 50. roku życia lub organizacje pozarządowe, a ten wpływ został uzasadniony - 5 pkt.

1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.861 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe kryteria i sposób wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Data aktu: 23/05/2008
Data ogłoszenia: 31/07/2013
Data wejścia w życie: 16/06/2008