Kryteria i tryb dokonywania oceny pracy nauczycieli szkół artystycznych, tryb postępowania odwoławczego oraz skład i sposób powoływania zespołu oceniającego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 27 czerwca 2013 r.
w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli szkół artystycznych, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego

Na podstawie art. 6a ust. 12 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły artystycznej, zwanej dalej "szkołą", w której jest zatrudniony nauczyciel.
2. 
W przypadku gdy dyrektorem szkoły jest osoba nieposiadająca kwalifikacji pedagogicznych, oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielem zajmującym inne stanowisko kierownicze i sprawującym w tej szkole nadzór pedagogiczny.
3. 
W przypadku gdy dyrektorem szkoły jest osoba nieposiadająca kwalifikacji pedagogicznych, oceny pracy nau czyciela zajmującego inne stanowisko kierownicze i sprawującego w tej szkole nadzór pedagogiczny dokonuje dyrektor szkoły w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.
4. 
W przypadku uzupełniania przez nauczyciela tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, zwanej dalej "Kartą Nauczyciela" - oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, w której jest zatrudniony nauczyciel, w porozumieniu z dyrektorem szkoły, w której nauczyciel uzupełnia obowiązkowy wymiar zajęć.
§  2. 
1. 
Kryterium oceny pracy nauczyciela stanowi stopień realizacji zadań określonych w art. 6 Karty Nauczyciela i art. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", zadań statutowych szkoły oraz obowiązków określonych w art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela - ustalony w wyniku sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
2. 
Na ocenę pracy nauczyciela nie mogą mieć wpływu jego przekonania religijne i poglądy polityczne, a także fakt odmowy wykonania przez nauczyciela polecenia służbowego, gdy odmowa taka wynikała z uzasadnionego przekonania nauczyciela, że wydane polecenie było sprzeczne z dobrem ucznia, dobrem służby albo dobrem publicznym.
3. 
Dyrektor szkoły, dokonując oceny pracy nauczyciela, uwzględnia w szczególności:
1)
poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prawidłowość realizacji innych zadań zawodowych wynikających ze statutu szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony;
2)
zaangażowanie zawodowe nauczyciela (uzyskiwane wyniki w pracy, uczestnictwo w pozalekcyjnej działalności szkoły, udział w pracach sekcji, wydziałów lub zespołów przedmiotowych, podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem, współpraca z rodzicami);
3)
aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym lub działalności artystycznej;
4)
działania nauczyciela w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb;
5)
kulturę osobistą oraz przestrzeganie porządku pracy (punktualność, pełne wykorzystanie czasu lekcji, właściwe prowadzenie dokumentacji).
§  3. 
W przypadku dokonywania oceny pracy nauczyciela z inicjatywy dyrektora szkoły, organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą, organu prowadzącego szkołę, rady szkoły lub rady rodziców, dyrektor szkoły powiadamia o tym na piśmie nauczyciela co najmniej na 30 dni przed dokonaniem oceny.
§  4. 
Na wniosek nauczyciela dyrektor szkoły zasięga, a z własnej inicjatywy dyrektor szkoły może zasięgnąć, opinii nauczyciela konsultanta właściwego w sprawach doskonalenia zawodowego nauczycieli, współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej - specjalistyczną jednostką nadzoru utworzoną na podstawie art. 32a ust. 1 ustawy, zwaną dalej "Centrum", na temat pracy nauczyciela, a w przypadku braku takich możliwości - opinii innego nauczyciela dyplomowanego lub mianowanego. Opinia ta jest wyrażana na piśmie.
§  5. 
1. 
Dyrektor szkoły jest obowiązany zapoznać nauczyciela z pisemnym projektem oceny pracy oraz wysłuchać jego uwag i zastrzeżeń. Nauczyciel może zgłosić swoje uwagi i zastrzeżenia na piśmie, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia zapoznania się z projektem oceny pracy i wysłuchania jego uwag i zastrzeżeń.
2. 
Na wniosek nauczyciela, przy zapoznaniu go z projektem oceny pracy oraz wysłuchaniu jego uwag i zastrzeżeń może być obecny przedstawiciel wskazanej przez nauczyciela zakładowej organizacji związkowej.
3. 
Dyrektor szkoły doręcza nauczycielowi oryginał karty oceny pracy. Odpis karty oceny pracy włącza się do akt osobowych nauczyciela. Wzór karty oceny pracy stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  6. 
1. 
Odwołanie od oceny pracy nauczyciela rozpatruje, w terminie 30 dni od dnia wniesienia odwołania, powołany przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą zespół oceniający w składzie:
1)
przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą, jako przewodniczący zespołu;
2)
przedstawiciel rady pedagogicznej;
3)
przedstawiciel rodziców wchodzących w skład rady szkoły, a w szkole, w której rada szkoły nie została powołana - przedstawiciel rady rodziców;
4)
nauczyciel konsultant właściwy w sprawach doskonalenia zawodowego nauczycieli, współpracujący z Centrum;
5)
na wniosek nauczyciela - przedstawiciel wskazanej przez niego zakładowej organizacji związkowej.
2. 
Zespół oceniający może ustalić nową ocenę pracy albo podtrzymać ocenę pracy kwestionowaną przez nauczyciela.
3. 
Rozstrzygnięcia co do ustalenia nowej oceny pracy albo podtrzymania oceny pracy kwestionowanej przez nauczyciela zapadają większością głosów. W przypadku równej liczby oddanych głosów decyduje głos przewodniczącego zespołu.
4. 
W przypadku ustalenia nowej oceny pracy wydaje się nową kartę oceny pracy. Przepis § 5 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  7. 
Przepisy § 1-6 stosuje się odpowiednio do nauczycieli religii, z tym że organ upoważniony do dokonania oceny pracy nauczyciela uwzględnia ocenę merytoryczną nauczyciela religii ustaloną przez właściwą władzę kościelną.
§  8. 
1. 
Kryterium oceny pracy dyrektora szkoły stanowi stopień realizacji zadań określonych w art. 6, art. 7 i art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela oraz art. 4 i art. 39 ustawy - ustalony w wyniku sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz nadzoru w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.
2. 
Oceny cząstkowej w zakresie realizacji zadań określonych w:
1)
art. 39 ust. 1 pkt 5 i ust. 3 ustawy oraz w art. 7 ust. 2 pkt 5 Karty Nauczyciela dokonuje organ prowadzący szkołę;
2)
art. 4 i art. 39 ust. 1 pkt 2 i 7 ustawy oraz w art. 7 ust. 2 pkt 1 i art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela dokonuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą;
3)
art. 39 ust. 1 pkt 1, 3, 4 i 6 ustawy oraz w art. 6 i art. 7 ust. 2 pkt 2-4 Karty Nauczyciela dokonuje organ prowadzący szkołę w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.
3. 
Opinie, o których mowa w art. 6a ust. 7 Karty Nauczyciela, są wyrażane na piśmie.
4. 
Przy dokonywaniu oceny pracy dyrektora szkoły przepisy § 1-5 stosuje się odpowiednio.
§  9. 
1. 
Wniosek dyrektora szkoły o ponowne ustalenie oceny jego pracy rozpatruje, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, powołany przez organ prowadzący szkołę zespół oceniający w składzie:
1)
przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, jako przewodniczący zespołu;
2)
przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą, jeżeli organ prowadzący szkołę nie sprawuje nadzoru pedagogicznego;
3)
przedstawiciel rodziców wchodzących w skład rady szkoły, a w szkole, w której rada szkoły nie została powołana - przedstawiciel rady rodziców;
4)
na wniosek ocenianego dyrektora szkoły - nauczyciel konsultant właściwy w sprawach doskonalenia zawodowego nauczycieli, współpracujący z Centrum;
5)
na wniosek ocenianego dyrektora szkoły - przedstawiciel wskazanej przez niego zakładowej organizacji związkowej.
2. 
W skład zespołu oceniającego nie mogą wchodzić osoby uczestniczące w dokonywaniu oceny pracy kwestionowanej przez dyrektora szkoły.
3. 
Przepisy § 6 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.
§  10. 
Do nauczyciela, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora szkoły, przepisy § 8 i § 9 stosuje się odpowiednio.
§  11. 
Do postępowań dotyczących oceny pracy nauczyciela wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 lipca 2001 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli szkół artystycznych, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. Nr 73, poz. 772).
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

KARTA OCENY PRACY

1. Imiona i nazwisko nauczyciela (dyrektora szkoły artystycznej) ....................................................................................

................................................................................................................................................................................................

2. Data urodzenia ................................................................................................................................................................

3. Wykształcenie .................................................................................................................................................................

4. Staż pracy pedagogicznej ...............................................................................................................................................

5. Nazwa szkoły artystycznej .............................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

6. Zajmowane stanowisko (funkcja) ...................................................................................................................................

7. Stopień awansu zawodowego .........................................................................................................................................

8. Data rozpoczęcia pracy w szkole artystycznej ...............................................................................................................

9. Forma nawiązania stosunku pracy ..................................................................................................................................

10. Data powierzenia stanowiska kierowniczego w szkole artystycznej .............................................................................

11. Data dokonania poprzedniej oceny pracy .......................................................................................................................

12. Ocena pracy i jej uzasadnienie*

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

13. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela

(Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.)

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

............................................ ...................................................

(data) (podpis oceniającego)

14. Z treścią oceny pracy i przysługującym mi prawem do wniesienia odwołania/złożenia wniosku o ponowne ustalenie

oceny pracy** - w terminie 14 dni zostałem(-łam) zapoznany(-na).

............................................ ...................................................

(data) (podpis oceniającego)

______________________

* W przypadku oceny pracy dyrektora szkoły artystycznej uzasadnienie powinno uwzględniać realizację zadań, o których mowa w § 8

ust. 2 pkt 1-3 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie kryteriów i trybu

dokonywania oceny pracy nauczycieli szkół artystycznych, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania

zespołu oceniającego (Dz. U. poz. 819).

** Niepotrzebne skreślić.

1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. Nr 248, poz. 1482).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 lipca 2001 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli szkół artystycznych, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. Nr 73, poz. 772).

Zmiany w prawie

Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.819

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kryteria i tryb dokonywania oceny pracy nauczycieli szkół artystycznych, tryb postępowania odwoławczego oraz skład i sposób powoływania zespołu oceniającego.
Data aktu: 27/06/2013
Data ogłoszenia: 17/07/2013
Data wejścia w życie: 01/08/2013