Zmiany w systemach funkcjonalnych mających wpływ na bezpieczeństwo.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 21 marca 2013 r.
w sprawie zmian w systemach funkcjonalnych mających wpływ na bezpieczeństwo

Na podstawie art. 128b ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
warunki i tryb zatwierdzania procedur niezbędnych do wprowadzenia zmian,
2)
szczegółowe warunki i tryb przekazywania informacji na temat planowanych zmian,
3)
warunki i tryb zatwierdzania zmian oraz zatwierdzania wprowadzenia w życie zmian

- w systemach funkcjonalnych wykorzystywanych w ramach zarządzania ruchem lotniczym lub zapewniania służb żeglugi powietrznej.

§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
podmiot obowiązany - instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego, służby meteorologiczne, służby informacji lotniczej lub służby łączności, nawigacji i dozorowania, a także podmiot zapewniający zarządzanie przepływem ruchu lotniczego lub zarządzanie przestrzenią powietrzną, o którym mowa w art. 128b ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2)
procedura - procedurę, o której mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1034/2011 z dnia 17 października 2011 r. w sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 691/2010 (Dz. Urz. UE L 271 z 18.10.2011, str. 15);
3)
Prezes Urzędu - Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
4)
rozporządzenie nr 1034/20113) - rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1034/2011 z dnia 17 października 2011 r. w sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 691/2010;
5)
rozporządzenie nr 1035/20114) - rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1035/2011 z dnia 17 października 2011 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 482/2008 i (UE) nr 691/2010 (Dz. Urz. UE L 271 z 18.10.2011, str. 23);
6)
zmiana - mającą wpływ na bezpieczeństwo planowaną zmianę w systemie funkcjonalnym wykorzystywanym w ramach zarządzania ruchem lotniczym lub zapewniania służb żeglugi powietrznej, o którym mowa w rozporządzeniu nr 1034/2011.
§  3.
1.
Podmiot obowiązany składa do Prezesa Urzędu wniosek o zatwierdzenie procedury.
2.
Wniosek zawiera:
1)
nazwę i adres podmiotu obowiązanego oraz
2)
uzasadnienie wprowadzanej procedury.
3.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, podmiot obowiązany dołącza projekt procedury.
4.
Prezes Urzędu zatwierdza projekt procedury, jeżeli są spełnione wymagania:
1)
określone w rozporządzeniu nr 1035/2011 - w przypadku instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego lub służby łączności, nawigacji i dozorowania:
2)
dotyczące zarządzania bezpieczeństwem, określone w ust. 3.1 załącznika I do rozporządzenia nr 1035/201 - .w przypadku instytucji zapewniającej służby informacji lotniczej, służby meteorologiczne lub podmiotu zapewniającego zarządzanie przestrzenią powietrzną;
3)
dotyczące oceny i ograniczania ryzyka, określone w ust. 3.2 załącznika II do rozporządzenia nr 1035/2011 - w przypadku podmiotu zapewniającego zarządzanie przepływem ruchu lotniczego.
§  4.
1.
Podmiot obowiązany przekazuje Prezesowi Urzędu informację na temat zmiany na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235).
2.
Informacja na temat zmiany zawiera następujące elementy:
1)
opis celu planowanej zmiany i jej charakteru;
2)
zakres modyfikacji istniejących systemów funkcjonalnych, jeżeli są wprowadzane zmianą;
3)
opis nowych standardów lotniczych, jeżeli są wprowadzane zmianą;
4)
opis wpływu zmiany na bezpieczeństwo zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej;
5)
opis systemu funkcjonalnego, którego dotyczy zmiana;
6)
opis koncepcji operacyjnej systemu funkcjonalnego, którego dotyczy zmiana;
7)
opis środowiska operacyjnego, w jakim ma działać system funkcjonalny, którego dotyczy zmiana;
8)
wyniki analizy zagrożeń funkcjonalnych dla zmiany;
9)
wyniki wstępnej systemowej analizy bezpieczeństwa dla zmiany - jeżeli dotyczy;
10)
opis wpływu zmiany na osiąganie celów przyjętych w krajowym planie skuteczności działania służb żeglugi powietrznej;
11)
planowany termin wprowadzenia w życie zmiany.
3.
Jeżeli Prezes Urzędu uzna informację na temat zmiany za niekompletną, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia jej otrzymania zwraca się do podmiotu obowiązanego o jej uzupełnienie, określając zakres wymaganych danych i termin ich przekazania.
§  5.
1.
Prezes Urzędu po otrzymaniu kompletnej informacji na temat zmiany dokonuje oceny, czy zmiana ta wymaga przeprowadzenia kontroli na podstawie art. 10 ust. 1 rozporządzenia nr 1034/2011,
2.
Prezes Urzędu:
1)
przeprowadza kontrolę w przypadkach, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. a i b rozporządzenia nr 1034/2011, albo
2)
w przypadku, o którym mowa w art. 10 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia nr 1034/2011, powiadamia podmiot obowiązany o kontroli, nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem wprowadzenia w życie zmiany, określając zakres, termin i formę kontroli.
3.
Wszczęcie kontroli na podstawie art. 10 ust. 1 rozporządzenia nr 1034/2011 zawiesza wprowadzenie w życie zmiany.
4.
Nieotrzymanie przez podmiot obowiązany powiadomienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, uważa się za zatwierdzenie zmiany.
5.
Jeżeli kontrola wykaże, że przyjęte środki ograniczania ryzyka, wymogi organizacyjne, operacyjne, proceduralne, funkcjonalne, eksploatacyjne, interoperacyjne oraz cechy środowiskowe podmiotu obowiązanego zapewniają bezpieczeństwo w zarządzaniu ruchem lotniczym lub służbach żeglugi powietrznej, oraz gdy cel, zakres i charakter zmiany określone w informacji na temat zmiany, o której mowa w § 4 ust. 1, są zgodne ze stanem faktycznym i prawnym, Prezes Urzędu zatwierdza wprowadzenie w życie zmiany.
§  6.
Podmiot obowiązany, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia, dostosuje do wymagań określonych w rozporządzeniu nr 1035/2011 i przedstawi Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia procedury opracowane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1544 oraz z 2013 r. poz. 134.

3)Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1034/2011 z dnia 17 października 2011 r. w sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 691/2010 (Dz. Urz. UE L 271 z 18.10.2011, str. 15) zastąpiło z dniem 6 listopada 2011 r. rozporządzenie Komisji (WE) nr 1315/2007 z dnia 8 listopada 2007 r. w sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2096/2005 (Dz. Urz. UE L 291 z 09.11.2007, str. 16). Przepis art. 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1315/2007 został zastąpiony przepisem art. 9 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1034/2011, a przepis art. 9 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1315/2007 został zastąpiony przepisem art. 10 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1034/2011.

4)Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1035/2011 z dnia 17 października 2011 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 482/2008 i (UE) nr 691/2010 (Dz. Urz. UE L 271 z 18.10.2011, str. 23) zastąpiło z dniem 6 listopada 2011 r. rozporządzenie Komisji (WE) nr 2096/2005 z dnia 20 grudnia 2005 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 335 z 21.12.2005, str. 13, z późn. zm.).

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.431

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiany w systemach funkcjonalnych mających wpływ na bezpieczeństwo.
Data aktu: 21/03/2013
Data ogłoszenia: 08/04/2013
Data wejścia w życie: 23/04/2013