Podmioty upoważnione do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 17 stycznia 2012 r.
w sprawie podmiotów upoważnionych do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m

Na podstawie art. 26 ust. 6 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia określają:
1)
szczegółowe warunki, jakie powinny spełniać podmioty upoważnione do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m;
2)
tryb upoważniania i cofania upoważnienia;
3)
sposób przeprowadzania kontroli podmiotów upoważnionych.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
długości - należy przez to rozumieć długość kadłuba mierzoną między skrajnymi punktami kadłuba na rufie i dziobie, z pominięciem części należących do wyposażenia kadłuba, takich jak: ster, bukszpryt, odbojnice;
2)
upoważnionej organizacji - należy przez to rozumieć organizację uznaną przez Komisję Europejską zgodnie z przepisami Unii Europejskiej w zakresie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów statków, upoważnioną do wykonywania zadań administracji morskiej na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim.
§  3.
Szczegółowe warunki, jakie powinien spełniać podmiot upoważniony do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m, określa załącznik do rozporządzenia.
§  4.
1.
Upoważnienia udziela się na pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu.
2.
We wniosku zamieszcza się:
1)
nazwę i adres podmiotu;
2)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer identyfikacyjny REGON;
3)
proponowany termin przeprowadzenia kontroli, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1;
4)
wnioskowany zakres upoważnienia.
3.
Do wniosku należy dołączyć:
1)
statut podmiotu;
2)
dokumenty dotyczące polityki jakości oraz wewnętrznego systemu zarządzania jakością;
3)
przepisy techniczne dotyczące budowy jachtów morskich;
4)
przepisy dotyczące sposobu nadzoru nad budową oraz sposobu przeprowadzania przeglądów technicznych jachtów morskich;
5)
wykaz zawierający imiona, nazwiska, kwalifikacje i uprawnienia osób wykonujących przeglądy techniczne jachtów morskich o długości do 15 m, zwanych dalej "inspektorami";
6)
dokument wskazujący sposób nadzoru podmiotu nad inspektorami;
7)
procedury i instrukcje dotyczące przeprowadzania przeglądów technicznych;
8)
rejestr nadzorowanych jachtów, jeżeli podmiot taki rejestr prowadził.
4.
Dokumenty, o których mowa w ust. 3, mogą być załączone w postaci elektronicznej.
5.
Do upoważnionych organizacji nie stosuje się przepisów ust. 2 pkt 3 i ust. 3.
§  5.
1.
Upoważnienia udziela się po przeprowadzeniu kontroli wstępnej, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, i uzyskaniu pozytywnego wyniku tej kontroli.
2.
Zakres upoważnienia określa minister właściwy do spraw gospodarki morskiej w upoważnieniu, a w przypadku upoważnionych organizacji - w umowie o upoważnieniu do wykonywania zadań administracji morskiej.
3.
Upoważnienie wydaje się na okres 5 lat.
§  6.
1.
W ramach kontroli podmiotu przeprowadza się kontrolę:
1)
wstępną - przed wydaniem upoważnienia;
2)
okresową - pomiędzy drugą i trzecią datą rocznicową wydania upoważnienia;
3)
doraźną - w przypadku powzięcia wątpliwości co do spełniania szczegółowych warunków, o których mowa w § 3.
2.
Kontrola wstępna polega na:
1)
sprawdzeniu kompletności i prawidłowości dokumentacji, o której mowa w § 4;
2)
sprawdzeniu, w siedzibie podmiotu, spełniania szczegółowych warunków, o których mowa w § 3.
3.
Kontrola okresowa i doraźna polegają na weryfikacji spełniania szczegółowych warunków, o których mowa w § 3.
4.
Kontrolę okresową przeprowadza się na wniosek podmiotu zawierający informacje, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 1 i 3.
5.
Do kontroli upoważnionych organizacji stosuje się przepisy w sprawie upoważniania uznanych organizacji do wykonywania zadań administracji morskiej.
§  7.
1.
Jeżeli działanie podmiotu stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa żeglugi, ochrony środowiska morskiego oraz osób znajdujących się na jachtach morskich, zachodzi podejrzenie, że podmiot nie spełnia szczegółowych warunków, o których mowa w § 3, lub podmiot nie wystąpi, w wyznaczonym terminie, z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli okresowej, wszczyna się postępowanie o cofnięcie upoważnienia.
2.
W ramach postępowania, o którym mowa w ust. 1, minister przeprowadza kontrolę doraźną, a w razie jej negatywnego wyniku:
1)
pisemnie wzywa podmiot do usunięcia uchybień w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni od dnia otrzymania wezwania, oraz
2)
w przypadku stwierdzenia rażących uchybień pisemnie wzywa do zaprzestania wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m, do czasu usunięcia tych uchybień.
3.
Jeżeli podmiot nie usunie uchybień w wyznaczonym terminie lub, pomimo wezwania do zaprzestania wykonywania przeglądów technicznych, będzie te przeglądy wykonywał, minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, w drodze decyzji, cofa upoważnienie.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 25 stycznia 2012 r.
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).

ZAŁĄCZNIK 

SZCZEGÓŁOWE WARUNKI, JAKIE POWINIEN SPEŁNIAĆ PODMIOT UPOWAŻNIONY DO PRZEPROWADZANIA PRZEGLĄDÓW TECHNICZNYCH JACHTÓW MORSKICH O DŁUGOŚCI DO 15 M

I.

Warunki ogólne

Podmiot upoważniony oraz występujący o upoważnienie powinien:
1)
posiadać siedzibę lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
udokumentować doświadczenie oraz praktykę w zatwierdzaniu dokumentacji technicznej i sprawowaniu nadzoru nad budową jachtów morskich;
3)
prowadzić rejestr nadzorowanych jachtów morskich i corocznie go publikować lub prowadzić w ogólnodostępnej formie elektronicznej;
4)
pozostawać niezależnym od właścicieli i armatorów jachtów, stoczni lub innych zakładów zaangażowanych handlowo przy produkcji, wyposażeniu, naprawach i eksploatacji jachtów;
5)
wykonywać statutowe zadania w zakresie przeprowadzania przeglądów technicznych przez wykwalifikowanych inspektorów;
6)
funkcjonować na podstawie postanowień określonego przez siebie kodeksu etycznego;
7)
zapewnić poufność informacji dotyczących działalności w zakresie wykonywania przeglądów technicznych i nadzoru nad budową;
8)
przekazywać informacje o nadzorowanych jachtach morskich, wymagane odrębnymi przepisami, właściwemu terytorialnie dyrektorowi urzędu morskiego oraz innym zainteresowanym stronom;
9)
ustanowić politykę jakości oraz cele w zakresie jakości i dbać o ich realizację;
10)
prowadzić i przechowywać dokumentację potwierdzającą spełnienie wymaganych norm w zakresie świadczonych usług, a także efektywnego działania wewnętrznego systemu zarządzania jakością, opracowanego i funkcjonującego zgodnie z jednym z międzynarodowych standardów zarządzania jakością;
11)
zapewnić funkcjonowanie przejrzystego systemu odpowiedzialności i kontroli pomiędzy komórkami podmiotu oraz pomiędzy podmiotem i jego inspektorami;
12)
posiadać ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej obejmujące prowadzenie działalności w zakresie przeglądów technicznych na kwotę nie mniejszą niż 1.000.000 zł - w przypadku ubiegania się o upoważnienie do przeprowadzania przeglądów jachtów komercyjnych.

II.

Warunki dotyczące przepisów

Podmiot upoważniony oraz występujący o upoważnienie powinien:
1)
posiadać zbiór przepisów technicznych dotyczących budowy, sposobu nadzoru nad budową oraz zasad przeprowadzania przeglądów okresowych jachtów morskich, zgodny z wymaganiami przepisów Unii Europejskiej w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do rekreacyjnych jednostek pływających1) oraz zharmonizowanymi normami europejskimi, sposoby publikacji tych przepisów i zasady ciągłego ich udoskonalania i rozwoju;
2)
systematycznie opracowywać i aktualizować przepisy techniczne i zasady nadzoru technicznego w zakresie konstrukcji kadłuba i jego wyposażenia, urządzeń maszynowych i elektrycznych jachtów morskich, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska morskiego oraz urządzeń radiowych;
3)
spełniać wymogi dotyczące działalności podmiotu oraz funkcjonowania wewnętrznego systemu zarządzania jakością usług w zakresie zgodności z umowami międzynarodowymi.

III.

Warunki dotyczące kadry technicznej

Podmiot upoważniony oraz występujący o upoważnienie powinien:
1)
posiadać kadrę techniczną zapewniającą prawidłowy nadzór nad jachtami morskimi oraz zdolność podmiotu do doskonalenia i rozwoju przepisów technicznych i zasad nadzoru technicznego;
2)
przestrzegać przepisów technicznych i zasad nadzoru technicznego oraz zapewnić funkcjonowanie wewnętrznego systemu kontroli jakości usług w zakresie tych przepisów;
3)
przejrzyście określić zakres obowiązków i uprawnień oraz wzajemnych relacji inspektorów oraz kadry technicznej i administracyjnej zatrudnionej bezpośrednio przez podmiot;
4)
kontrolować warunki pracy inspektorów;
5)
kontrolować działalność inspektorów oraz kadry technicznej i administracyjnej zatrudnionej bezpośrednio przez podmiot;
6)
realizować obowiązki bezpośrednio przez własnych inspektorów;
7)
posiadać system weryfikacji kwalifikacji inspektorów oraz zapewnić ciągłą aktualizację ich wiedzy;
8)
zapewnić wykonywanie przeglądów, do których inspektorzy są upoważnieni zgodnie z wewnętrznymi procedurami.
______

1)Dyrektywa 94/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 1994 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do rekreacyjnych jednostek pływających (Dz. Urz. UE L 164 z 30.06.1994, str. 15, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 13. str. 196).

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.79

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Podmioty upoważnione do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m.
Data aktu: 17/01/2012
Data ogłoszenia: 20/01/2012
Data wejścia w życie: 25/01/2012