Szczegółowy zakres oraz sposób przekazywania danych dotyczących osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i płatników składek, osób pobierających zasiłki przyznane na podstawie przepisów o ubezpieczeniu chorobowym lub wypadkowym, osób ubiegających się o przyznanie emerytury lub renty oraz pracowników korzystających z urlopu bezpłatnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 17 grudnia 2012 r.
w sprawie szczegółowego zakresu oraz sposobu przekazywania danych dotyczących osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i płatników składek, osób pobierających zasiłki przyznane na podstawie przepisów o ubezpieczeniu chorobowym lub wypadkowym, osób ubiegających się o przyznanie emerytury lub renty oraz pracowników korzystających z urlopu bezpłatnego

Na podstawie art. 87 ust. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1398) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres oraz sposób przekazywania do centrali Narodowego Funduszu Zdrowia, zwanego dalej "Funduszem", i oddziałów wojewódzkich Funduszu odpowiednio przez:
1)
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zwany dalej "Zakładem",
2)
Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwaną dalej "Kasą",
3)
podmiot zobowiązany do przekazywania składek za osoby, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 8a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zwany dalej "podmiotem zobowiązanym"

- danych dotyczących osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i płatników składek oraz osób, w stosunku do których wygasł obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, a które pobierają zasiłki przyznane na podstawie przepisów o ubezpieczeniu chorobowym lub wypadkowym albo które ubiegają się o przyznanie emerytury lub renty, oraz pracowników korzystających z urlopu bezpłatnego.

§  2. 
1. 
Zakład przekazuje do centrali Funduszu następujące dane podane w zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego, o którym mowa w art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zwanej dalej "ustawą", dotyczące:
1)
osoby podlegającej ubezpieczeniu zdrowotnemu:
a)
wskazanie oddziału wojewódzkiego Funduszu,
b)
nazwisko i imię,
c)
datę urodzenia,
d)
adres zamieszkania.
e)
adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres zamieszkania,
f)
numer PESEL, a w przypadku gdy osoba ta nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,
g)
wskazanie płci,
h)
kod tytułu ubezpieczenia,
i)
datę powstania obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego,
j)
datę zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego;
2)
płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne:
a)
numer NIP,
b)
numer REGON,
c)
numer PESEL lub serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, jeżeli płatnikowi składek nie nadano numerów NIP lub REGON,
d)
nazwę skróconą, a w przypadku płatników składek osób fizycznych nieposiadających nazwy skróconej - imię i nazwisko.
2. 
Zakład przekazuje do centrali Funduszu następujące dane dotyczące:
1)
osoby, w stosunku do której wygasł obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, a która pobiera zasiłek przyznany na podstawie przepisów o ubezpieczeniu chorobowym lub wypadkowym:
a)
dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-g,
b)
datę wypłaty zasiłku,
c)
okres, za który wypłacono zasiłek;
2)
pracownika korzystającego z urlopu bezpłatnego:
a)
dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-g,
b)
dane identyfikacyjne płatnika składek, o których mowa w ust. 1 pkt 2,
c)
datę rozpoczęcia i zakończenia urlopu bezpłatnego w danym miesiącu kalendarzowym,
d)
identyfikator imiennego raportu miesięcznego;
3)
osoby, w stosunku do której wygasł obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, a która ubiega się o przyznanie emerytury lub renty:
a)
dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-g,
b)
datę zgłoszenia wniosku o emeryturę lub rentę w oddziale Zakładu,
c)
datę powstania prawa do emerytury lub renty podawaną w zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu pobierania emerytury lub renty - w przypadku wydania decyzji przyznającej emeryturę lub rentę osobie zamieszkującej na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), posiadającej prawo do świadczeń opieki zdrowotnej,
d)
datę powstania prawa do emerytury lub renty - w przypadku wydania decyzji przyznającej emeryturę lub rentę osobie zamieszkującej poza terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), niepodlegającej ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu pobierania emerytury lub renty albo wydania decyzji przyznającej emeryturę lub rentę bez realizacji wypłaty emerytury lub renty,
e)
w przypadku wydania decyzji odmawiającej prawa do emerytury lub renty:
gdy nie zostanie złożone odwołanie do sądu - datę wydania decyzji, jeżeli w okresie 45 dni od daty wydania decyzji nie wpłynie informacja o odwołaniu,
gdy zostanie złożone odwołanie do sądu - odpowiednio datę powstania prawa do emerytury lub renty ustaloną prawomocnym wyrokiem sądu albo datę uprawomocnienia się wyroku utrzymującego w mocy decyzję odmawiającą prawa do emerytury lub renty,
f)
datę umorzenia postępowania - w przypadku wycofania wniosku o emeryturę lub rentę.
§  3. 
Zakład w przypadku wygaśnięcia ubezpieczenia zdrowotnego przekazuje do centrali Funduszu następujące dane podane w zgłoszeniu o wyrejestrowaniu z ubezpieczenia zdrowotnego, dotyczące:
1)
osoby podlegającej ubezpieczeniu zdrowotnemu:
a)
określone w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b, c, f oraz h,
b)
kod przyczyny wyrejestrowania,
c)
datę wygaśnięcia obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego,
d)
datę wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego;
2)
płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne, określone w § 2 ust. 1 pkt 2.
§  4. 
Zakład przekazuje do centrali Funduszu następujące dane dotyczące członka rodziny osoby podlegającej ubezpieczeniu zdrowotnemu podane w zgłoszeniu członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego, o którym mowa w art. 77 ust. 3 ustawy, oraz w zgłoszeniu o wyrejestrowaniu z ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny:
1)
nazwisko i imię;
2)
datę urodzenia;
3)
adres zamieszkania;
4)
kod stopnia pokrewieństwa;
5)
kod stopnia niepełnosprawności;
6)
wskazanie oddziału wojewódzkiego Funduszu;
7)
numer PESEL, a w przypadku gdy członek rodziny nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
8)
wskazanie płci - przy przekazywaniu danych podanych w zgłoszeniu, w przypadku gdy podano numer PESEL członka rodziny;
9)
informację o pozostawaniu we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą podlegającą ubezpieczeniu zdrowotnemu zgłaszającą członka rodziny;
10)
datę powstania statusu członka rodziny;
11)
datę zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego;
12)
datę wygaśnięcia statusu członka rodziny;
13)
datę wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego;
14)
dane osoby podlegającej ubezpieczeniu zdrowotnemu zgłaszającej członka rodziny, określone w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b, c oraz f;
15)
dane płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne określone w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a oraz d.
§  5. 
Zakład przekazuje do centrali Funduszu następujące dane o osobach, za które zostały opłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne, dotyczące:
1)
osoby podlegającej ubezpieczeniu zdrowotnemu, określone w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b, c oraz e;
2)
opłaconych składek podanych w imiennym raporcie miesięcznym lub deklaracji rozliczeniowej, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, obejmujące:
a)
okres, którego składka dotyczy,
b)
datę opłacenia składki,
c)
kwotę podstawy wymiaru składki,
d)
kwotę składki należnej,
e)
kwotę składki opłaconej,
f)
kwotę opłaconych odsetek za zwłokę,
g)
kod tytułu ubezpieczenia;
3)
płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne, określone w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a.
§  6. 
1. 
Na wniosek centrali Funduszu lub oddziału wojewódzkiego Funduszu Zakład przekazuje dane określone w § 2-5, jeżeli osoba ubiegająca się o świadczenie opieki zdrowotnej przedłożyła dokument potwierdzający prawo do świadczeń albo złożyła pisemne oświadczenie o przysługującym jej prawie do świadczeń, a dane przekazane przez Zakład, posiadane przez Fundusz, nie potwierdzają informacji wynikających z dokumentu albo oświadczenia.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, kieruje się do oddziału Zakładu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby, której wniosek dotyczy.
3. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera następujące dane osoby, której dotyczy:
1)
imię i nazwisko;
2)
numer PESEL, a w przypadku gdy osoba ta nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
§  7. 
1. 
Na wniosek centrali Funduszu lub oddziału wojewódzkiego Funduszu Zakład przekazuje posiadane dane związane z określeniem właściwego ustawodawstwa niezbędnego do potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej zgodnie z przepisami o koordynacji, dotyczące:
1)
wydania formularza A1, E101 albo E102;
2)
okresu, na jaki formularz A1, E101 albo E102 został wystawiony;
3)
przekazania przez płatnika składek informacji o skróceniu okresu delegowania;
4)
płatnika składek:
a)
numer NIP,
b)
nazwę skróconą, a w przypadku płatników składek osób fizycznych nieposiadających nazwy skróconej - imię i nazwisko,
c)
adres siedziby.
2. 
Centrala Funduszu lub oddział wojewódzki Funduszu występują do Zakładu o dane, o których mowa w ust. 1, jeżeli nie uzyskają tych danych od płatnika składek lub ubezpieczonego.
3. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, kieruje się do oddziału Zakładu właściwego ze względu na siedzibę płatnika składek, a jeżeli Fundusz nie posiada danych płatnika składek - do oddziału właściwego ze względu na miejsce zamieszkania ubezpieczonego.
4. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
dane identyfikacyjne ubezpieczonego:
a)
imię i nazwisko,
b)
numer PESEL, a w przypadku gdy ubezpieczony nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
2)
okres, którego wniosek dotyczy;
3)
wskazanie państwa lub państw, w których jest albo była wykonywana praca najemna lub działalność gospodarcza;
4)
posiadane przez Fundusz dane płatnika składek:
a)
numer NIP oraz nazwę skróconą, a w przypadku płatników składek osób fizycznych nieposiadających nazwy skróconej - imię i nazwisko,
b)
dane o pracodawcy zagranicznym,
c)
dane o działalności gospodarczej prowadzonej w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
§  8. 
1. 
Na wniosek centrali Funduszu lub oddziału wojewódzkiego Funduszu Zakład przekazuje posiadane dane związane z potwierdzeniem prawa do świadczeń opieki zdrowotnej z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), dotyczące:
1)
braku poświadczenia we wskazanym kraju i okresie formularza A1, E101 albo E102 oraz braku podstaw do zastosowania polskiego ustawodawstwa z uwagi na fakt, że osoba we wskazanym okresie nie była zgłoszona do ubezpieczeń społecznych;
2)
poświadczenia we wskazanym kraju i okresie formularza A1, E101 albo E102 oraz skrócenia okresu delegowania formularza A1, E101 albo E102 wraz z posiadanymi danymi dotyczącymi:
a)
wypłacenia zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego z ubezpieczenia wypadkowego z tytułu wypadku przy pracy oraz okresu, za który zasiłek lub świadczenie zostały wypłacone,
b)
uznania przez Zakład zdarzenia za wypadek przy pracy,
c)
stwierdzonego naruszenia sprawności organizmu w wyniku wypadku przy pracy;
3)
braku poświadczenia we wskazanym kraju i okresie formularza A1, E101 albo E102 oraz zastosowania do ubezpieczonego polskiego ustawodawstwa z uwagi na fakt zgłoszenia do ubezpieczenia wypadkowego, wraz z posiadanymi danymi, o których mowa w pkt 2.
2. 
W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy osoby uprawnionej do renty z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową, zamieszkałej za granicą w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), której świadczenie jest przekazywane do miejsca zamieszkania za granicą w państwach członkowskich lub jest wypłacane w Rzeczypospolitej Polskiej na rachunek bankowy lub do rąk osoby zamieszkałej w Rzeczypospolitej Polskiej upoważnionej do odbioru świadczenia, Zakład przekazuje dane o:
1)
przyznaniu renty z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową oraz o dacie, od której świadczenie to przysługuje;
2)
dacie wypadku przy pracy lub dacie powstania choroby zawodowej;
3)
stwierdzonym naruszeniu sprawności organizmu w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej.
3. 
Centrala Funduszu lub oddział wojewódzki Funduszu występują do Zakładu o dane, o których mowa w ust. 1 i 2, jeżeli nie uzyskają tych danych od płatnika składek lub ubezpieczonego.
4. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, kieruje się do oddziału Zakładu właściwego ze względu na siedzibę płatnika składek, a jeżeli Fundusz nie posiada informacji na temat siedziby płatnika składek - do oddziału Zakładu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania ubezpieczonego.
5. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera odpowiednio:
1)
imię i nazwisko oraz numer PESEL, a w przypadku gdy osoba ta nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
2)
adres zamieszkania ubezpieczonego;
3)
wskazanie kraju, w którym miał miejsce wypadek przy pracy;
4)
okres, za który udzielono świadczeń opieki zdrowotnej z tytułu wypadku przy pracy;
5)
datę wypadku przy pracy lub okres zwolnienia lekarskiego;
6)
dane identyfikacyjne płatnika:
a)
numer NIP,
b)
nazwę skróconą, a w przypadku płatników składek osób fizycznych nieposiadających nazwy skróconej - imię i nazwisko.
§  9. 
Kasa przekazuje do centrali Funduszu następujące dane - podane w zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego, o którym mowa w art. 77 ust. 1 ustawy, dotyczące:
1)
osoby podlegającej ubezpieczeniu zdrowotnemu:
a)
wskazanie oddziału wojewódzkiego Funduszu,
b)
nazwisko i imię,
c)
datę urodzenia,
d)
adres zamieszkania, a w przypadku gdy osoba ta nie ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania - adres czasowego miejsca pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
e)
numer PESEL, a w przypadku gdy osoba ta nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,
f)
wskazanie płci,
g)
kod tytułu ubezpieczenia,
h)
datę powstania obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego,
i)
datę zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego;
2)
płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne:
a)
numer NIP,
b)
numer REGON,
c)
numer PESEL lub serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, jeżeli płatnikowi składek nie nadano numerów NIP lub REGON,
d)
nazwę skróconą, a w przypadku płatników składek osób fizycznych nieposiadających nazwy skróconej - imię i nazwisko.
§  10. 
1. 
W przypadku wygaśnięcia ubezpieczenia zdrowotnego Kasa przekazuje do centrali Funduszu następujące dane dotyczące:
1)
osoby podlegającej ubezpieczeniu:
a)
nazwisko i imię,
b)
datę urodzenia,
c)
numer PESEL, a w przypadku gdy osoba ta nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,
d)
datę wygaśnięcia obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego,
e)
datę wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego;
2)
płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne określone w § 9 pkt 2.
2. 
W przypadku osoby, w stosunku do której wygasł obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, która ubiega się o przyznanie emerytury lub renty z ubezpieczenia społecznego rolników, Kasa przekazuje do centrali Funduszu następujące dane:
1)
dane, o których mowa w § 9 pkt 1 lit. b-f;
2)
datę zgłoszenia wniosku o emeryturę lub rentę w jednostce organizacyjnej Kasy;
3)
w przypadku wydania decyzji przyznającej prawo do emerytury lub renty - datę powstania prawa do emerytury lub renty;
4)
w przypadku wydania decyzji odmawiającej prawa do emerytury lub renty:
a)
gdy nie zostanie złożone odwołanie do sądu - datę wydania decyzji, jeżeli w okresie 45 dni o daty wydania decyzji nie wpłynie informacja o odwołaniu,
b)
gdy zostanie złożone odwołanie do sądu - odpowiednio datę powstania prawa do emerytury lub renty ustaloną prawomocnym wyrokiem sądu albo datę uprawomocnienia się wyroku utrzymującego w mocy decyzję odmawiającą prawa do emerytury lub renty.
§  11. 
Kasa przekazuje do centrali Funduszu następujące dane dotyczące członka rodziny osoby podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podane w zgłoszeniu członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego, o którym mowa w art. 77 ust. 3 ustawy, oraz w zgłoszeniu o wyrejestrowaniu z ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny:
1)
wskazanie oddziału wojewódzkiego Funduszu;
2)
nazwisko i imię;
3)
datę urodzenia;
4)
adres zamieszkania;
5)
numer PESEL, a w przypadku gdy członek rodziny nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
6)
wskazanie płci;
7)
kod stopnia pokrewieństwa;
8)
kod stopnia niepełnosprawności;
9)
informację o pozostawaniu we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą podlegającą ubezpieczeniu zdrowotnemu zgłaszającą członka rodziny;
10)
datę powstania statusu członka rodziny;
11)
datę zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego;
12)
datę wygaśnięcia statusu członka rodziny;
13)
datę wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego;
14)
dane osoby podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego zgłaszającej członka rodziny określone w § 9 pkt 1 lit. b, c i e.
§  12. 
Kasa przekazuje do centrali Funduszu następujące dane o osobach, za które zostały opłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne, dotyczące:
1)
osoby podlegającej ubezpieczeniu zdrowotnemu określone w § 9 pkt 1 lit. b, c i e;
2)
opłaconych składek:
a)
okres lub okresy, których opłacona składka dotyczy,
b)
kwotę podstawy wymiaru składki,
c)
kwotę składki należnej,
d)
kwotę składki opłaconej,
e)
kwotę opłaconych odsetek za zwłokę.
§  13. 
1. 
Na wniosek centrali Funduszu lub oddziału wojewódzkiego Funduszu Kasa przekazuje następujące dane związane z określeniem właściwego ustawodawstwa niezbędnego do potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej zgodnie z przepisami o koordynacji, dotyczące:
1)
wydania formularza A1, E101 albo E102;
2)
okresu, na jaki formularz A1, E101 albo E102 został wystawiony;
3)
przekazania przez ubezpieczonego informacji o skróceniu okresu pracy na własny rachunek za granicą;
4)
rolnika będącego płatnikiem składek:
a)
imię i nazwisko,
b)
miejsce położenia gospodarstwa rolnego.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, kieruje się do jednostki Kasy właściwej ze względu na miejsce położenia gospodarstwa rolnego, a jeżeli Fundusz nie posiada danych rolnika - do jednostki właściwej ze względu na miejsce zamieszkania ubezpieczonego.
3. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
dane identyfikacyjne ubezpieczonego:
a)
imię i nazwisko,
b)
numer PESEL, a w przypadku gdy ubezpieczony nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
2)
okres, którego wniosek dotyczy;
3)
wskazanie państwa lub państw, w których jest wykonywana praca na własny rachunek;
4)
dane o działalności na własny rachunek wykonywanej w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
5)
dane rolnika:
a)
imię i nazwisko,
b)
miejsce położenia gospodarstwa rolnego.
§  14. 
1. 
Na wniosek centrali Funduszu lub oddziału wojewódzkiego Funduszu Kasa przekazuje posiadane dane związane z potwierdzeniem prawa do świadczeń opieki zdrowotnej z tytułu wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), dotyczące:
1)
braku poświadczenia we wskazanym kraju i okresie formularza A1, E101 albo E102 oraz braku podstaw do zastosowania polskiego ustawodawstwa z uwagi na fakt, że osoba we wskazanym okresie nie była zgłoszona do ubezpieczeń społecznych;
2)
poświadczenia we wskazanym kraju i okresie formularza A1, E101 albo E102 oraz - w przypadku skrócenia pracy na własny rachunek za granicą - dotyczące okresu ważności formularza A1, wraz z posiadanymi danymi dotyczącymi:
a)
wypłacenia zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego z tytułu wypadku przy pracy rolniczej oraz okresu, za który zasiłek został wypłacony,
b)
uznania przez Kasę zdarzenia za wypadek przy pracy,
c)
stwierdzonego naruszenia sprawności organizmu w wyniku wypadku przy pracy rolniczej;
3)
braku poświadczenia we wskazanym kraju i okresie formularza A1, E101 albo E102 oraz zastosowania do ubezpieczonego polskiego ustawodawstwa z uwagi na fakt zgłoszenia do ubezpieczenia wypadkowego, wraz z posiadanymi danymi, o których mowa w pkt 2.
2. 
W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy osoby uprawnionej do renty z Funduszu Emerytalno-Rentowego Kasy z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem przy pracy rolniczej lub rolniczą chorobą zawodową, zamieszkałej za granicą w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), której świadczenie jest przekazywane do miejsca zamieszkania za granicą w państwach członkowskich lub jest wypłacane w Rzeczypospolitej Polskiej na rachunek bankowy lub do rąk osoby zamieszkałej w Rzeczypospolitej Polskiej upoważnionej do odbioru świadczenia, Kasa przekazuje dane o:
1)
przyznaniu renty z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem przy pracy rolniczej lub rolniczą chorobą zawodową oraz o dacie, od której świadczenie to przysługuje;
2)
dacie wypadku przy pracy rolniczej lub dacie powstania rolniczej choroby zawodowej;
3)
stwierdzonym naruszeniu sprawności organizmu w wyniku wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej.
3. 
Centrala Funduszu lub oddział wojewódzki Funduszu występują do Kasy o dane, o których mowa w ust. 1 i 2, jeżeli nie uzyskają tych danych od płatnika składek lub ubezpieczonego.
4. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, kieruje się do oddziału Kasy właściwego ze względu na siedzibę płatnika składek lub miejsce położenia gospodarstwa rolnego, a jeżeli Fundusz nie ma informacji na temat siedziby płatnika składek lub położenia gospodarstwa rolnego - do oddziału Kasy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania ubezpieczonego.
5. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
imię i nazwisko oraz numer PESEL, a w przypadku gdy ubezpieczony nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
2)
adres zamieszkania ubezpieczonego;
3)
kraj, w którym miał miejsce wypadek przy pracy rolniczej;
4)
okres, za który udzielono świadczeń opieki zdrowotnej z tytułu wypadku przy pracy rolniczej;
5)
datę wypadku przy pracy rolniczej lub okres zwolnienia lekarskiego;
6)
dane identyfikacyjne płatnika:
a)
numer NIP,
b)
nazwę skróconą, a w przypadku płatników składek osób fizycznych nieposiadających nazwy skróconej - imię i nazwisko.
§  15. 
Podmiot zobowiązany przekazuje do centrali Funduszu dane, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. a, b oraz d, ust. 2 pkt 2 oraz w § 3-5.
§  16. 
1. 
Dane, o których mowa w § 2-5, Zakład przekazuje do centrali Funduszu za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
2. 
Dane, o których mowa w § 9 oraz § 10 ust. 1, § 11 i 12, Kasa przekazuje do centrali Funduszu za pomocą środków komunikacji elektronicznej, a pozostałe dane, do których przekazywania Kasa jest zobowiązana - w postaci papierowej.
3. 
Podmiot zobowiązany przekazuje do centrali Funduszu dane w postaci elektronicznej.
4. 
Dane, o których mowa w § 6-8, Zakład przekazuje:
1)
za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo
2)
w postaci papierowej.
5. 
Format przekazywania danych, o których mowa w ust. 1-3 i ust. 4 pkt 1, odpowiednio Zakład, Kasa oraz podmiot zobowiązany uzgadniają z centralą Funduszu, zapewniając bezpieczeństwo przekazu informacji oraz poufność i integralność przekazywanych danych, zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych oraz bezpieczeństwa teleinformatycznego.
§  17. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r., z wyjątkiem § 5 pkt 2 lit. b, § 9 pkt 7, § 10 ust. 1 pkt 4 oraz § 11 pkt 9, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. 2
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz.U.2019.2269).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu oraz sposobu przekazywania do centrali Narodowego Funduszu Zdrowia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego danych dotyczących osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i płatników składek (Dz.U.2009.30.192), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U.2012.1016).

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2020.1410 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres oraz sposób przekazywania danych dotyczących osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i płatników składek, osób pobierających zasiłki przyznane na podstawie przepisów o ubezpieczeniu chorobowym lub wypadkowym, osób ubiegających się o przyznanie emerytury lub renty oraz pracowników korzystających z urlopu bezpłatnego.
Data aktu: 17/12/2012
Data ogłoszenia: 18/08/2020
Data wejścia w życie: 01/01/2013, 01/01/2015