Rejestr infrastruktury kolejowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 28 sierpnia 2012 r.
w sprawie rejestru infrastruktury kolejowej

Na podstawie art. 25g ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia przez zarządcę infrastruktury rejestru infrastruktury kolejowej wchodzącej w skład systemu kolei, zwanego dalej "rejestrem RINF", w tym sposób wprowadzania danych rejestrowych, wprowadzania zmian danych rejestrowych oraz wykreślania danych z rejestru;
2)
opis funkcjonalny i techniczny rejestru RINF, wymagania w zakresie jego funkcjonowania oraz wzór rejestru RINF, w tym opis formatu danych.
§  2.
Rejestr RINF obejmuje infrastrukturę kolejową wchodzącą w skład podsystemów:
1)
infrastruktura;
2)
energia;
3)
sterowanie - w zakresie urządzeń przytorowych.
§  3.
Zarządca infrastruktury prowadzi rejestr RINF w postaci elektronicznej.
§  4.
Zarządca infrastruktury wprowadza do rejestru RINF dane dotyczące infrastruktury, o której mowa w § 2, w terminie trzech miesięcy od uzyskania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji dla wchodzących w jej skład podsystemów.
§  5.
W przypadku zmiany danych dotyczących infrastruktury kolejowej zarejestrowanej w rejestrze RINF zarządca infrastruktury w terminie trzech miesięcy wprowadza zmiany w rejestrze RINF w odniesieniu do tej infrastruktury.
§  6.
W przypadku likwidacji infrastruktury kolejowej zarejestrowanej w rejestrze RINF zarządca infrastruktury w terminie trzech miesięcy wykreśla z rejestru RINF dane dotyczące tej infrastruktury.
§  7.
Opis funkcjonalny i techniczny rejestru RINF, wymagania w zakresie jego funkcjonowania oraz wzór rejestru RINF, w tym opis formatu danych, określa załącznik do rozporządzenia.
§  8.
Zarządca infrastruktury wprowadza do rejestru RINF dane dotyczące infrastruktury kolejowej, o której mowa w § 2, dopuszczonej do eksploatacji przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, w zakresie dotyczącym:
1)
infrastruktury kolejowej wchodzącej w skład korytarzy towarowych nr 5 i 8 określonych w załączniku do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 913/2010 z dnia 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy (Dz. Urz. UE L 276 z 20.10.2010, str. 22), w przypadku utworzenia tych korytarzy:
a)
przed dniem 16 grudnia 2014 r. - w terminie do dnia 16 marca 2015 r.,
b)
po dniu 15 grudnia 2014 r. - w terminie trzech miesięcy od dnia utworzenia danego korytarza;
2)
infrastruktury kolejowej innej niż określona w pkt 1, dopuszczonej do eksploatacji:
a)
przed dniem 19 lipca 2008 r. - w terminie do dnia 16 marca 2017 r.,
b)
po dniu 18 lipca 2008 r. i przed dniem 16 marca 2012 r. - w terminie do dnia 16 marca 2015 r.,
c)
po dniu 15 marca 2012 r. - w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97, Nr 19, poz. 100, Nr 98, poz. 817, Nr 115, poz. 966, Nr 157, poz. 1241 i Nr 214, poz. 1658, z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 102, poz. 586, Nr 106, poz. 622, Nr 187, poz. 1113, Nr 205, poz. 1209, Nr 227, poz. 1367, Nr 230, poz. 1372 i Nr 233, poz. 1381 oraz z 2012 r. poz. 460 i 951.

ZAŁĄCZNIK

OPIS FUNKCJONALNY I TECHNICZNY REJESTRU INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ, WYMAGANIA W ZAKRESIE JEGO FUNKCJONOWANIA ORAZ WZÓR REJESTRU INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ, W TYM OPIS FORMATU DANYCH

1. Użyte w załączniku określenia oznaczają:

1) posterunek zapowiadawczy, stacja, stacja węzłowa, mijanka, posterunek odgałęźny, posterunek bocznicowy, posterunek odstępowy, przystanek osobowy, tor główny zasadniczy, tor główny dodatkowy, tor szlakowy, odstęp, szlak - posterunek zapowiadawczy, stację, stację węzłową, mijankę, posterunek odgałęźny, posterunek bocznicowy, posterunek odstępowy, przystanek osobowy, tor główny zasadniczy, tor główny dodatkowy, tor szlakowy, odstęp, szlak, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.);

2) punkt operacyjny - miejsce przeznaczone do wykonywania operacji związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego oraz miejsce zmiany systemu sterowania ruchem kolejowym lub systemu radiołączności pociągowej na linii kolejowej; do punktów operacyjnych zalicza się posterunki zapowiadawcze (posterunki odgałęźne, stacje, w tym: stacje węzłowe i mijanki), przystanki osobowe, terminale towarowe oraz stacje rozrządowe; punktem operacyjnym jest również każde zlokalizowane na granicy Rzeczypospolitej Polskiej miejsce połączenia sieci kolejowej zarządcy infrastruktury z sieciami kolejowymi państw sąsiednich, miejsce połączenia sieci kolejowej zarządcy infrastruktury z siecią innego zarządcy infrastruktury, a także posterunek bocznicowy w połączeniu z przyległą do tego posterunku bocznicą kolejową; do punktów operacyjnych nie zalicza się posterunków odstępowych;

3) sekcja linii - fragment linii kolejowej pomiędzy dwoma sąsiednimi punktami operacyjnymi; w zależności od wyznaczonych punktów operacyjnych sekcją linii może być odstęp, szlak lub odcinek linii kolejowej;

4) tor główny - tor główny zasadniczy lub tor główny dodatkowy w przypadku punktu operacyjnego, który jest stacją, albo tor szlakowy w przypadku punktu operacyjnego, który nie jest stacją;

5) tor boczny - każdy tor niebędący torem głównym ani torem szlakowym, ani torem w obrębie bocznicy kolejowej.

2. Opis funkcjonalny i techniczny rejestru infrastruktury kolejowej oraz wymagania w zakresie jego funkcjonowania

2.1.1. Uwagi ogólne

Rejestr infrastruktury kolejowej pozwala na wykorzystywanie zawartych w nim danych do celów planowania przy projektowaniu nowych pojazdów kolejowych i przydzielaniu tras przejazdu pociągów. Rejestr infrastruktury kolejowej wspomaga procesy określone w pkt 2.1.2-2.1.5.

2.1.2. Projektowanie podsystemów "Tabor"

Zgodność z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności, zwanymi dalej "TSI", oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 25t ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym ma zasadnicze znaczenie od początku projektowania nowych lub przeprojektowywania istniejących podsystemów w ramach całego procesu wytwarzania. Rejestr infrastruktury kolejowej pozwala na wykorzystanie zawartych w nim danych w celu spełnienia wymogów związanych z właściwościami infrastruktury kolejowej w zakresie zamierzonego przeznaczenia projektowanego pojazdu kolejowego.

2.1.3. Zapewnienie kompatybilności technicznej w przypadku urządzeń stacjonarnych

Rejestr infrastruktury kolejowej umożliwia sprawdzenie zgodności podsystemów z zasadniczymi wymaganiami, gdy zastosowanie mają:

1) TSI, na podstawie informacji zawartych w stosownej TSI oraz w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) i europejskim rejestrze typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV); proces ten obejmuje weryfikację interfejsów z systemem, do którego dany podsystem ma być włączony; weryfikacja interfejsów w zakresie kompatybilności technicznej może być zapewniona dzięki wglądowi w rejestr infrastruktury kolejowej;

2) przepisy krajowe, przy czym istnieje możliwość wglądu w rejestr infrastruktury kolejowej w celu sprawdzenia w tych przypadkach interfejsów pod kątem kompatybilności technicznej.

2.1.4. Monitorowanie interoperacyjności systemu kolei Unii Europejskiej

Rejestr infrastruktury kolejowej zapewnia przejrzystość w odniesieniu do postępów w zakresie interoperacyjności systemu kolei i pozwala na regularne monitorowanie rozwoju systemu kolei Unii Europejskiej.

2.1.5. Stwierdzanie kompatybilności pociągu z planowaną trasą przejazdu

Przed przydzieleniem przez zarządcę infrastruktury trasy dla przejazdu pociągu, rejestr infrastruktury kolejowej umożliwia przewoźnikowi kolejowemu sprawdzenie kompatybilności jego pociągu z planowaną trasą przejazdu, z uwzględnieniem wszelkich ograniczeń technicznych, eksploatacyjnych i związanych z zezwoleniem na dopuszczenie do eksploatacji w odniesieniu do:

1) wszystkich pojazdów kolejowych wchodzących w skład pociągu;

2) planowanej trasy przejazdu pociągu.

2.2. Pozycje przeznaczone do rejestru infrastruktury kolejowej

1) pozycje i format pozycji publikuje się zgodnie z tabelą 2;

2) zastosowanie pozycji w odniesieniu do typu sieci kolejowej w tabeli 2 jest wyszczególnione przy użyciu następujących skrótów w kolumnie "Uwagi":

a) TSI - linie zweryfikowane w stosunku do TSI,

b) istniejące - linie dopuszczone do eksploatacji przed dniem 19 lipca 2008 r. i dotychczas niezweryfikowane w stosunku do TSI,

c) TEN CR - linie należące do transeuropejskiej sieci kolei konwencjonalnych bez względu na to, czy zostały zweryfikowane w stosunku do TSI, czy też nie,

d) TEN HS - linie należące do transeuropejskiej sieci kolei dużych prędkości bez względu na to, czy zostały zweryfikowane w stosunku do TSI, czy też nie,

e) poza TEN - linie będące poza siecią transeuropejską bez względu na to, czy zostały zweryfikowane w stosunku do TSI, czy też nie;

3) pozycje w tabeli 2, które nie mają zastosowania w danym przypadku (np. pozycje odnoszące się do wymagań dotyczących sieci trakcyjnej i pantografu w przypadku linii niezelektryfikowanej), oznacza się jako "nie dotyczy";

4) w przypadku zastosowania innej wartości danego parametru niż wartości wymienione w kolumnie "Format" tabeli 2 dla danej pozycji, należy podać wartość tego parametru.

2.3. Struktura sieci kolejowej

Sieć kolejowa na poziomie makro dzieli się na sekcje linii i punkty operacyjne. Pozycje podlegające publikacji w rejestrze infrastruktury kolejowej na poziomie mikro w odniesieniu do:

1) sekcji linii, związane z podsystemami infrastruktura, energia i sterowanie, przypisuje się do części 1.1.1 "tor szlakowy" w tabeli 2;

2) punktu operacyjnego, związane z podsystemem infrastruktura, przypisuje się do części 1.2.1 "tor główny" i części 1.2.2 "tor boczny" w tabeli 2.

2.4. Instrukcja używania rejestru infrastruktury kolejowej

W celu zapewnienia dostępności określonych danych rejestr infrastruktury kolejowej wspomaga procesy określone w tabeli 1.

Tabela 1

Pobieranie pozycji w celu stwierdzenia kompatybilności pociągu z planowaną trasą przejazdu Wyszukiwanie danych technicznych w odniesieniu do określonej trasy, aby sprawdzić kompatybilność techniczną pomiędzy urządzeniami stacjonarnymi i taborem zgodnie z interfejsem z europejskim rejestrem typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV)
Pobieranie pozycji w celu zapewnienia kompatybilności technicznej w odniesieniu do urządzeń stacjonarnych Wyszukiwanie danych technicznych w odniesieniu do określonego odcinka trasy w celu zweryfikowania interfejsów z systemem, do którego jest on włączany na granicach
Pobieranie pozycji do celów projektowania podsystemów "Tabor" Wyszukiwanie danych technicznych w odniesieniu do określonych części sieci kolejowej w celu uzyskania zgodności przy projektowaniu i dopuszczaniu pojazdów kolejowych do eksploatacji na poziomie "typu"
Pobieranie pozycji w celu monitorowania interoperacyjności sieci kolejowej Unii Europejskiej Wyszukiwanie danych technicznych w odniesieniu do określonych części sieci kolejowej w celu regularnego monitorowania postępów w zakresie interoperacyjności systemu kolei w odniesieniu do kluczowych wskaźników efektywności

3. Wzór rejestru infrastruktury kolejowej, w tym opis formatu danych

Tabela 2

Lp. Numer parametru*) Tytuł Format Definicja Uwagi
1. 1 RZECZPOSPOLITA POLSKA
2. 1.1 SEKCJA LINII
3. 1.1.1 TOR SZLAKOWY
4. 1.1.1.0.0 Informacje ogólne
5. 1.1.1.0.0.1 Nazwa zarządcy infrastruktury [CiągZnaków] Zarządca infrastruktury oznacza każdy podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową, na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Funkcje zarządcy infrastruktury kolejowej lub jej części mogą wykonywać różne podmioty. -
6. 1.1.1.0.0.2 Krajowa identyfikacja linii [CiągZnaków] Niepowtarzalna identyfikacja linii lub niepowtarzalny numer linii. -
7. 1.1.1.0.0.3 Identyfikacja toru [CiągZnaków] Numer toru w obrębie sekcji linii. -
8. 1.1.1.0.0.4 Początek toru [GRS 80 + NNN.NN + CiągZnaków] Współrzędne geograficzne zgodne z geodezyjnym układem odniesienia, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287), oraz kilometr związany z identyfikacją linii na początku odcinka toru przy zasadniczym kierunku ruchu. -
9. 1.1.1.0.0.5 Punkt operacyjny na początku toru [CiągZnaków] Nazwa punktu operacyjnego na początku odcinka toru przy zasadniczym kierunku ruchu. -
10. 1.1.1.0.0.6 Koniec toru [GRS 80 + NNN.NN + CiągZnaków] Współrzędne geograficzne zgodne z geodezyjnym układem odniesienia, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, oraz kilometr związany z identyfikacją linii na końcu odcinka toru przy zasadniczym kierunku ruchu. -
11. 1.1.1.0.0.7 Punkt operacyjny na końcu toru [CiągZnaków] Nazwa punktu operacyjnego na końcu odcinka toru przy zasadniczym kierunku ruchu. -
12. 1.1.1.1 Podsystem "Infrastruktura"
13. 1.1.1.1.1 Deklaracje weryfikacji WE
14. 1.1.1.1.1.1 Deklaracja weryfikacji WE w odniesieniu do podsystemu "Infrastruktura" - INF [CC/ RRRRRRRRRRRR RR/ YYYY/NNNNNN] Niepowtarzalny numer deklaracji weryfikacji WE zgodnie z wymaganiami dotyczącymi formatu wyszczególnionymi w "Dokumencie dotyczącym praktycznych ustaleń do celów przekazywania dokumentów w zakresie interoperacyjności" (ERA/INF/10-2009/INT). TSI
15. 1.1.1.1.2 Parametry użytkowe
16. 1.1.1.1.2.1 Typ linii [RN] wybór jednej opcji z określonego wykazu: I/II/III/IV/V/VI/VII Znaczenie linii (linie o znaczeniu państwowym lub pozostałe) oraz sposób osiągnięcia parametrów wymaganych do celów interoperacyjności (linia nowa lub zmodernizowana). Kategorie określone w TSI "Infrastruktura" systemu kolei dużych prędkości oraz w TSI "Infrastruktura" systemu kolei konwencjonalnych. Parametr ten ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do linii sieci transeuropejskiej (TEN). TEN HS

TEN CR

17. 1.1.1.1.2.2 Typ ruchu [A] wybór jednej opcji z określonego wykazu: P/F/M W przypadku kategorii linii określonej w TSI wskazuje przeważający rodzaj ruchu w odniesieniu do systemu docelowego oraz odpowiednich parametrów podstawowych (ruch pasażerski, towarowy, mieszany) określonych w TSI "Infrastruktura" systemu kolei konwencjonalnych. Parametr ten ma zastosowanie również w odniesieniu do linii poza TEN. -
18. 1.1.1.1.2.3 Wytrzymałość na obciążenia [CiągZnaków] Kategoria będąca wynikiem procesu klasyfikacji określonego w PN-EN 15528:2008, zdefiniowana w tej normie jako "kategoria linii". Przedstawia ona zdolność infrastruktury do wytrzymania obciążeń pionowych wywieranych przez pojazdy na linię lub sekcję linii w przypadku regularnej eksploatacji, jako połączenie kategorii linii określonej w normie z dozwoloną prędkością zgodnie z załącznikiem E do TSI "Infrastruktura" systemu kolei konwencjonalnych (kategoria linii-prędkość, przykłady: E5-100, D4xL-100). -
19. 1.1.1.1.2.4 Maksymalna dozwolona prędkość [NNN] Nominalna maksymalna prędkość eksploatacyjna na linii wynikająca z właściwości podsystemów "Infrastruktura", "Energia" i "Sterowanie", wyrażona w kilometrach na godzinę. -
20. 1.1.1.1.2.5 Zakres temperatury Wybór jednej opcji z określonego wykazu: T1 (-25 do + 40°C), T2 (- 40 do + 35°C), T3 (- 25 do + 45°C), Tx (- 40 do + 50°C) Zakres temperatury (wg normy PN-EN 50125-1:2002) określony w pkt 4.2.6.1.2 TSI "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei konwencjonalnych w przypadku nieograniczonego dostępu do linii. -
21. 1.1.1.1.2.6 Wysokość maksymalna [NNNN] Najwyższy punkt sekcji linii określony w układzie wysokości, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne. -
22. 1.1.1.1.2.7 Występowanie trudnych warunków klimatycznych [Tak/Nie] Warunki klimatyczne na linii są trudne lub normalne. Wystąpienia śniegu, oblodzenia i gradu (wg normy PN-EN 50125-1:2002) określone w pkt 4.2.6.1.5 TSI "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei konwencjonalnych. -
23. 1.1.1.1.3 Układ linii
24. 1.1.1.1.3.1 Skrajnia interoperacyjna [AA] wybór jednej opcji z określonego wykazu: GA/GB/GC Skrajnie GA, GB lub GC określone w normie PN-EN 15273-3:2010. -
25. 1.1.1.1.3.2 Skrajnie wielonarodowe [CiągZnaków] Skrajnia wielostronna lub skrajnia międzynarodowa określona w normie PN-EN 15273-3:2010 niebędąca skrajnią GA, GB ani GC. -
26. 1.1.1.1.3.3 Skrajnie krajowe [CiągZnaków] Skrajnia krajowa określona w normie PN-EN 15273:3-2010 lub inna skrajnia lokalna. -
27. 1.1.1.1.3.6 Pochylenie podłużne [NN.N][NNN.NN + CiągZnaków] Wartość pochylenia podłużnego (wyrażone w milimetrach na metr) oraz miejsca występowania zmian w pochyleniu. Kilometr związany z identyfikacją linii przy zasadniczym kierunku ruchu. Dane podaje się w postaci łańcucha informacji: pochylenie-miejsce-pochylenie-miejsce-...-pochylenie. -
28. 1.1.1.1.3.7 Najmniejszy promień łuku poziomego [NNNNN] Promień najmniejszego łuku poziomego sekcji linii. -
29. 1.1.1.1.4 Parametry toru
30. 1.1.1.1.4.1 Nominalna szerokość toru [NNNN] wybór jednej opcji z określonego wykazu: 1435/1520 Pojedyncza wartość wyrażona w milimetrach, która określa szerokość toru. W przypadku torów w splocie należy opublikować zestaw danych odrębnie dla każdej pary szyn, która będzie eksploatowana jako odrębny tor. -
31. 1.1.1.1.4.2 Niedobór przechyłki [NNN] Maksymalny niedobór przechyłki wyrażony w milimetrach, zdefiniowany jako wartość różnicy między zastosowaną przechyłką i wyższą przechyłką zrównoważoną. -
32. 1.1.1.1.4.3 Istnienie eksploatacyjnych wartości granicznych w odniesieniu do ekwiwalentnej stożkowatości [Tak + odniesienie/Nie] Ekwiwalentna stożkowatość to tangens kąta stożka zestawu kołowego z kołami stożkowymi, których ruch poprzeczny ma tę samą kinematyczną długość fali co dany zestaw kołowy na torze prostym i łukach o dużym promieniu. Eksploatacyjne wartości graniczne stanowią punkt otwarty; należy podać odniesienie do przepisów krajowych, o ile istnieją. -
33. 1.1.1.1.4.4 Pochylenie poprzeczne szyny [1:NN] wybór jednej opcji z określonego wykazu: 1:20/1:30/1:40/inne Kąt określający pochylenie główki szyny, gdy jest ona zamontowana na torze, w stosunku do płaszczyzny szyn (powierzchni tocznej), równy kątowi między osią symetrii szyny (lub równoważnej symetrycznej szyny o takim samym profilu główki szyny) a prostą prostopadłą do płaszczyzny szyn. -
34. 1.1.1.1.4.5 Podrywanie podsypki [Tak/Tak + odniesienie/Nie] Zjawisko aerodynamiczne, w wyniku którego podsypka jest podrzucana w górę lub rozrzucana, dotyczące TSI systemu kolei dużych prędkości przy prędkości większej niż 190 km/h. Podrywanie podsypki stanowi punkt otwarty w TSI "Infrastruktura" systemu kolei dużych prędkości. Jeżeli istnieją przepisy krajowe, należy podać odniesienie do nich. TEN HS
35. 1.1.1.1.5 Rozjazdy i skrzyżowania
36. 1.1.1.1.5.1 Zgodność wartości eksploatacyjnych z TSI w odniesieniu do rozjazdów i skrzyżowań [Tak/Nie + odniesienie] Rozjazdy i skrzyżowania utrzymuje się w wymiarze eksploatacyjnej wartości granicznej określonej w TSI. Jeżeli w odniesieniu do istniejących linii stosuje się mniej restrykcyjne wartości niż podane w TSI, należy wybrać opcję "Nie" wraz z odniesieniem do dokumentu zawierającego szczegółową specyfikację. istniejące
37. 1.1.1.1.5.2 Minimalna średnica koła w odniesieniu do krzyżownic podwójnych ze stałymi dziobami [NNN] Maksymalny odcinek bez prowadzenia w krzyżownicy podwójnej ze stałym dziobem zależy od minimalnej średnicy koła w warunkach eksploatacji. Jeżeli wartość ta jest mniejsza od wartości podanej w TSI, należy to określić w odniesieniu do linii niezgodnych z TSI. Średnica wyrażona w milimetrach. istniejące
38. 1.1.1.1.6 Wytrzymałość toru na przykładane obciążenia
39. 1.1.1.1.6.2 Stosowanie hamulców wiroprądowych [CiągZnaków] wybór jednej opcji z określonego wykazu: dozwolone/ dozwolone jedynie w przypadku hamowania awaryjnego/ niedozwolone Wskazanie ograniczeń dotyczących stosowania hamulców wiroprądowych. -
40. 1.1.1.1.6.3 Stosowanie hamulców magnetycznych [CiągZnaków] wybór jednej opcji z określonego wykazu: dozwolone/ dozwolone jedynie w przypadku hamowania awaryjnego/ niedozwolone Wskazanie ograniczeń dotyczących stosowania hamulców magnetycznych. -
41. 1.1.1.1.7 BHP i środowisko
42. 1.1.1.1.7.1 Wymagana kategoria pożarowa taboru [A] wybór jednej opcji z określonego wykazu: N/A/B Określone prawdopodobieństwo, że pociąg pasażerski, na pokładzie którego wybuchł pożar, nadal będzie funkcjonował przez czas określony w TSI "Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych" oraz TSI "Tabor -lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei konwencjonalnych. Nie stosuje się (opcja N) w przypadku krótkich tuneli lub odcinków toru na pochyleniu podłużnym o długości mniejszej niż 1 km. TSI istniejące
43. 1.1.1.1.7.2 Wymagana krajowa kategoria pożarowa taboru [CiągZnaków] Określone prawdopodobieństwo, że pociąg pasażerski, na pokładzie którego wybuchł pożar, nadal będzie funkcjonował przez określony czas zgodnie z przepisami krajowymi, o ile istnieją. istniejące
44. 1.1.1.1.7.3 Stosowanie smarowania obrzeży kół [A] wybór jednej opcji z określonego wykazu: wymagane/ dozwolone/ zabronione Stosowanie pokładowego urządzenia do smarowania obrzeży kół jest wymagane/dozwolone/zabronione. TEN CR poza TEN
45. 1.1.1.1.7.4 Występowanie jednopoziomowych skrzyżowań [Tak/Nie] Występowanie jednopoziomowych skrzyżowań linii kolejowej z drogami publicznymi na danej sekcji linii. TEN CR poza TEN
46. 1.1.1.1.8 Tunel
47. 1.1.1.1.8.1 Nazwa zarządcy infrastruktury [CiągZnaków] Zarządca infrastruktury oznacza każdy podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową, na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Funkcje zarządcy infrastruktury kolejowej lub jej części mogą wykonywać różne podmioty. -
48. 1.1.1.1.8.3 Początek tunelu [GRS 80 + NNN.NN + CiągZnaków] Współrzędne geograficzne zgodne z geodezyjnym układem odniesienia, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, oraz km związany z identyfikacją linii na początku tunelu. -
49. 1.1.1.1.8.4 Koniec tunelu [GRS 80 + NNN.NN + CiągZnaków] Współrzędne geograficzne zgodne z geodezyjnym układem odniesienia, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, oraz km związany z identyfikacją linii na końcu tunelu. -
50. 1.1.1.1.8.5 Deklaracja weryfikacji WE w odniesieniu do podsystemu "Infrastruktura" - INF obejmująca tunel (potwierdzająca zgodność z TSI "Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych" - SRT) [CC/ RRRRRRRRRRRR RR/ YYYY/NNNNNN] Niepowtarzalny numer deklaracji weryfikacji WE zgodnie z wymaganiami dotyczącymi formatu wyszczególnionymi w "Dokumencie dotyczącym praktycznych ustaleń do celów przekazywania dokumentów w zakresie interoperacyjności" (ERA/INF/10-2009/INT). TSI
51. 1.1.1.1.8.7 Długość tunelu [NNNNN] Rzeczywista długość tunelu, wyrażona w metrach, od portalu do portalu na poziomie niwelety główki szyny. Wymagana jedynie w przypadku tunelu o długości co najmniej 100 metrów. -
52. 1.1.1.1.8.8 Powierzchnia przekroju poprzecznego [NNN] Najmniejsza rzeczywista powierzchnia przekroju poprzecznego tunelu, wyrażona w metrach kwadratowych. -
53. 1.1.1.1.8.9 Istnienie planu awaryjnego [Tak/Nie] Plan opracowany pod kierunkiem zarządcy infrastruktury we współpracy, w stosownych przypadkach, z przedsiębiorstwami kolejowymi, służbami ratowniczymi i właściwymi organami w odniesieniu do każdego tunelu. Plan musi być zgodny z istniejącymi środkami samoratowania, ewakuacji i ratownictwa (TSI "Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych", decyzja Komisji 2008/163/WE). TSI istniejące
54. 1.1.1.2 Podsystem "Energia"
55. 1.1.1.2.1 Deklaracje weryfikacji WE
56. 1.1.1.2.1.1 Deklaracja weryfikacji WE w odniesieniu do podsystemu "Energia" - ENE [CC/ RRRRRRRRRRRR RR/ YYYY/NNNNNN] Niepowtarzalny numer deklaracji weryfikacji WE zgodnie z wymaganiami dotyczącymi formatu wyszczególnionymi w "Dokumencie dotyczącym praktycznych ustaleń do celów przekazywania dokumentów w zakresie interoperacyjności" (ERA/INF/10-2009/INT). TSI
57. 1.1.1.2.2 Sieć trakcyjna
58. 1.1.1.2.2.1 System zasilania (napięcie i częstotliwość) [CiągZnaków] wybór jednej opcji z określonego wykazu: niezelektryfikowany/ DC 3 kV/ DC 600 V/inne Napięcie znamionowe i częstotliwość znamionowa, jeżeli zgodne z PN-EN 50163:2006. W razie przekroczenia zakresu określonego w normie należy opublikować maksymalną ciągłą wartość napięcia (wartość maksymalna podana w nawiasach). -
59. 1.1.1.2.2.2 Maksymalny pobór prądu przez pociąg [NNNN] Maksymalny dopuszczalny pobór prądu przez pociąg, wyrażony w amperach. -
60. 1.1.1.2.2.3 Maksymalny pobór prądu na każdy pantograf podczas postoju [NNN] Maksymalny dopuszczalny pobór prądu przez pociąg podczas postoju w przypadku systemów prądu stałego (DC), wyrażony w amperach. -
61. 1.1.1.2.2.4 Możliwość stosowania hamowania odzyskowego [Tak/Nie] Hamowanie odzyskowe jest dozwolone lub nie. -
62. 1.1.1.2.2.5 Nominalna wysokość przewodu jezdnego [N.NN] Nominalna wartość wysokości przewozu jezdnego nad główką szyny w warunkach normalnych, wyrażona w metrach. TSI
63. 1.1.1.2.2.6 Maksymalna wysokość przewodu jezdnego [N.NN] Maksymalna wartość wysokości przewozu jezdnego nad główką szyny w warunkach normalnych, wyrażona w metrach. TEN HS

TEN CR poza TEN

64. 1.1.1.2.2.7 Minimalna wysokość przewodu jezdnego [N.NN] Minimalna wartość wysokości przewozu jezdnego nad główką szyny w warunkach normalnych, wyrażona w metrach. TEN HS

TEN CR poza TEN

65. 1.1.1.2.3 Pantograf
66. 1.1.1.2.3.1 Dopuszczone ślizgacze pantografu [CiągZnaków] możliwy wybór kilku opcji z określonego wykazu: 1950 mm (Typ 1)/

1950 mm (PL)/inne

Jeden lub większa liczba ślizgaczy pantografu zgodnie z TSI "Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych" lub w normie PN-EN 50367:2006. -
67. 1.1.1.2.3.2 Wymogi dotyczące liczby uniesionych pantografów i ich rozstawu [CiągZnaków] Maksymalna liczba uniesionych pantografów dopuszczona na linii. Minimalny rozstaw między osiami ślizgacza pantografu w przypadku dwóch lub większej liczby uniesionych pantografów, wyrażony w metrach. Wartości określono w odniesieniu do maksymalnej dozwolonej prędkości na danej sekcji linii. -
68. 1.1.1.2.3.3 Dozwolony materiał nakładki stykowej [CiągZnaków] możliwy wybór kilku opcji z określonego wykazu: węgiel/ węgiel z domieszkami/inne Jeden lub większa liczba typów materiału, z którego wykonane są nakładki stykowe, dopuszczonych do stosowania przez zarządcę infrastruktury. -
69. 1.1.1.2.4 Sekcje separacji sieci trakcyjnej (ST)
70. 1.1.1.2.4.1 Stosowanie separacji faz [Tak + odniesienie/Nie] W razie stosowania separacji faz na danej sekcji linii należy podać odniesienie do szczegółowego opisu. -
71. 1.1.1.2.4.2 Zastosowanie separacji systemów [Tak + odniesienie/Nie] W razie stosowania separacji systemów na danej sekcji linii należy podać odniesienie do szczegółowego opisu. -
72. 1.1.1.2.5 Wymogi dotyczące taboru
73. 1.1.1.2.5.1 Wymagane ograniczenie poboru prądu na pokładzie [Tak/Nie] Wymóg dotyczący urządzenia pokładowego umożliwiającego ustalenie maksymalnego poboru prądu przez pociąg. TEN CR poza TEN
74. 1.1.1.2.5.2 Dozwolona średnia siła nacisku stykowego [CiągZnaków] lub [NNN] Średnia siła nacisku stykowego dopuszczona na linii. Siła podana jest jako wstępnie określona krzywa lub jako wartość wyrażona w niutonach. -
75. 1.1.1.2.5.3 Wymagane samoczynne urządzenie opuszczające (ADD) [Tak/Nie] Urządzenie samoczynnie opuszczające pantograf (ADD) w przypadku awarii lub nadmiernego zużycia nakładki ślizgowej pantografu, spełniające wymagania normy PN-EN 50206-1:2010. -
76. 1.1.1.3 Podsystem "Sterowanie"
77. 1.1.1.3.1 Deklaracje weryfikacji WE
78. 1.1.1.3.1.1 Deklaracja weryfikacji WE w odniesieniu do podsystemu "Sterowanie" - CCS [CC/ RRRRRRRRRRRR RR/ YYYY/NNNNNN] Niepowtarzalny numer deklaracji weryfikacji WE zgodnie z wymaganiami dotyczącymi formatu wyszczególnionymi w "Dokumencie dotyczącym praktycznych ustaleń do celów przekazywania dokumentów w zakresie interoperacyjności" (ERA/INF/10-2009/INT). TSI
79. 1.1.1.3.2 Klasa A - System ochrony pociągów (Europejski System Sterowania Pociągiem - ETCS)
80. 1.1.1.3.2.1 Poziom ETCS [CiągZnaków] wybór jednej opcji z określonego wykazu: nie/1/2/3 Poszczególne poziomy zastosowania systemów ERTMS/ETCS stanowią sposób na wyrażenie ewentualnych związków funkcjonalnych pomiędzy torem i pociągiem. Definicje poziomu są związane głównie z używanymi urządzeniami przytorowymi, ze sposobem, w jaki informacje z urządzeń przytorowych docierają do jednostek pokładowych, oraz z tym, jakie funkcje są obsługiwane przez urządzenia - odpowiednio -przytorowe i pokładowe. -
81. 1.1.1.3.2.2 Wersja wzorca ETCS (x.y) [N.N.N] wybór jednej opcji z określonego wykazu: (2.2.2)/2.3.0/2.3.0.d/ 3.0.0/inna/nie dotyczy Wzorzec ETCS zainstalowany przy torach (wersja w nawiasie nie jest w pełni kompatybilna). -
82. 1.1.1.3.2.3 Wymagana funkcja ETCS radiowego przesyłania informacji uaktualniających (radio infill) w celu uzyskania dostępu do linii [Tak/Nie] Funkcja radiowego przesyłania informacji uaktualniających (radio infill) stanowi kryterium dostępu do sieci. -
83. 1.1.1.3.2.4 Funkcja ETCS radiowego przesyłania informacji uaktualniających (radio infill) zainstalowana przy torach [CiągZnaków] wybór jednej opcji z określonego wykazu: brak/pętla/GSM-R/ pętla i GSM-R Informacje dotyczące zainstalowanych urządzeń przytorowych umożliwiających przekazywanie informacji uaktualniających za pośrednictwem pętli lub GSM-R w przypadku instalacji na poziomie 1. -
84. 1.1.1.3.2.5 Wdrożone krajowe zastosowanie systemu ETCS Numer z określonego wykazu Pakiet 44 stanowi środek przekazywania danych w zakresie zastosowań krajowych pomiędzy pociągiem i torem oraz w drugą stronę przy użyciu urządzeń do przekazywania danych uwzględnionych w systemie ETCS. Wartości NID_XUSER zarządzane przez ERA w dokumencie na temat zmiennych ETCS są dostępne na stronie internetowej ERA. Wyposażenie umożliwiające krajowe zastosowanie systemu ETCS. -
85. 1.1.1.3.2.6 Występowanie ograniczeń lub warunków eksploatacyjnych [Tak + odniesienie/Nie] Ograniczenia lub warunki wynikające z częściowej zgodności z TSI "Sterowanie". -
86. 1.1.1.3.3 Klasa A - Łączność radiowa (GSM-R)
87. 1.1.1.3.3.1 Wersja urządzeń GSM-R [CiągZnaków] możliwy wybór kilku opcji z określonego wykazu: nie/1/2/3/ brak, 6/14, 7/15/ inna Numer wersji urządzeń GSM-R FRS i SRS zainstalowanych na sekcji linii. -
88. 1.1.1.3.3.2 Minimalna liczba aktywnych urządzeń GSM-R na pokładzie do celów przekazywania danych [CiągZnaków] możliwy wybór kilku opcji z określonego wykazu: nie/1/2/3/inna Liczba aktywnych urządzeń GSM-R (telefonów komórkowych, telefonów zainstalowanych stacjonarnie na pojeździe kolejowym) do celów przekazywania danych niezbędnych do zapewnienia sprawnej jazdy pociągu. Bez kluczowego znaczenia dla bezpieczeństwa, niezwiązane z interoperacyjnością. -
89. 1.1.1.3.4 Klasa A - System detekcji pociągów
90. 1.1.1.3.4.1 Istnienie systemu detekcji pociągów klasy A [Tak + odniesienie/Nie] Punkt otwarty z odniesieniem do przepisów krajowych, o ile istnieją. -
91. 1.1.1.3.5 Klasa B - Systemy ochrony pociągów
92. 1.1.1.3.5.1 Zainstalowane systemy ochrony pociągów, sterowania i ostrzegania klasy B lub inne (system oraz, w stosownym przypadku, wersja) [CiągZnaków] możliwy wybór kilku opcji z określonego wykazu: SHP/łączność radiowa z funkcją RADIOSTOP/inne/ brak Systemy ochrony pociągów, sterowania i ostrzegania klasy B lub inne zainstalowane przy torach i używane w ramach normalnej eksploatacji. -
93. 1.1.1.3.5.2 Konieczność posiadania na pokładzie więcej niż jednego systemu ochrony pociągów, sterowania i ostrzegania klasy B lub innego [CiągZnaków] możliwy wybór kilku opcji z określonego wykazu: czuwak aktywny (CA)/SHP/ łączność radiowa z funkcją RADIOSTOP/inne/ brak wymagań Na pokładzie musi znajdować się i być równocześnie aktywny więcej niż jeden system ochrony pociągów, sterowania i ostrzegania klasy B lub inny. -
94. 1.1.1.3.6 Klasa B - Łączność radiowa
95. 1.1.1.3.6.1 Zainstalowane systemy łączności radiowej klasy B lub inne (system oraz, w stosownym przypadku, wersja) [CiągZnaków] możliwy wybór kilku opcji z określonego wykazu: łączność radiowa z funkcją RADIOSTOP/inne/ brak Systemy łączności radiowej klasy B lub inne zainstalowane na sekcji linii i używane w ramach normalnej eksploatacji. -
96. 1.1.1.3.7 Przejścia między systemami
97. 1.1.1.3.7.1 Istnienie możliwości przełączania między poszczególnymi systemami ochrony, sterowania i ostrzegania [Tak + odniesienie/Nie] Przełączanie między systemami ETCS/klasa B i klasa B/klasa B podczas jazdy. Instalacja zależy od warunków lokalnych. istniejące
98. 1.1.1.3.7.2 Istnienie możliwości przełączania między poszczególnymi systemami łączności radiowej [Tak + odniesienie/Nie] Przełączanie między systemami łączności radiowej GSM-R/klasa B, klasa B/klasa B i brakiem systemu łączności podczas jazdy. Instalacja zależy od warunków lokalnych. istniejące
99. 1.1.1.3.8 Klasa B - Systemy detekcji pociągów
100. 1.1.1.3.8.1 Typy systemów detekcji pociągów [CiągZnaków] możliwy wybór kilku opcji z określonego wykazu: obwód torowy/czujnik koła/ przycisk szynowy/pętla/inne Typy zainstalowanych systemów detekcji pociągów. Pomaga w szybkim określeniu, które parametry dotyczące detekcji pociągów mają zastosowanie w odniesieniu do danej sekcji linii (nie wszystkie parametry mają zastosowanie do wszystkich typów systemów detekcji pociągów). -
101. 1.1.1.3.8.2 Maksymalna dozwolona odległość pomiędzy dwiema kolejnymi osiami [NNNNN] Odległość wyrażona w milimetrach. Dotyczy minimalnej długości sekcji detekcji pociągów. Wymóg ten dotyczy minimalnej długości sekcji sygnalizacyjnej, tak by nie mogła zostać przykryta w całości przez pojazd lub zespół pojazdów, wskutek czego system detekcji pociągów zgłosiłby ją jako "wolna". -
102. 1.1.1.3.8.3 Minimalna dozwolona odległość pomiędzy dwiema kolejnymi osiami [NNNN] Odległość wyrażona w milimetrach. Dotyczy licznika osi lub czujnika koła, lub przypadku szczególnego. Wymagane jest, aby systemy zliczania osi były w stanie rozróżnić detekcje osi przeprowadzone przez 2 kolejne liczniki w dostatecznie wysokiej rozdzielczości; w innym przypadku wynik będzie błędem obliczeniowym. -
103. 1.1.1.3.8.4 Minimalna dozwolona odległość pomiędzy pierwszą i ostatnią osią [NNNN] Odległość wyrażona w milimetrach. Dotyczy obwodów torowych lub odpowiednich przypadków szczególnych. W połączeniach elektrycznych pomiędzy sąsiednimi obwodami torowymi może występować obszar, w którym detekcja osi pojazdu nie jest zapewniona. -
104. 1.1.1.3.8.5 Maksymalna dozwolona długość nawisu pojazdu [NNNN] Długość wyrażona w milimetrach. Dotyczy obwodów torowych i liczników osi. Wymagane jest, aby system detekcji pociągów był w stanie wykryć pierwszą oś, zanim czoło pociągu dotrze do znajdującego się przed nim punktu niebezpiecznego, jak również ostatnią oś do momentu, gdy koniec pociągu wyjedzie z punktu niebezpiecznego. Określenie "Nawis" ma zastosowanie do obu stron (przedniej i tylnej) pojazdu lub pociągu. -
105. 1.1.1.3.8.6 Minimalna dozwolona szerokość obręczy [NNN] Szerokość wyrażona w milimetrach. Dotyczy liczników osi, czujników i przycisków szynowych. Przejeżdżające koło oddziałuje na pole detekcji licznika osi. Szerokość obręczy musi być dostatecznie duża, aby wywrzeć na pole oddziaływanie wystarczające dla zapewnienia prawidłowej detekcji. -
106. 1.1.1.3.8.7 Minimalna dozwolona średnica koła [NNN] Średnica wyrażona w milimetrach. Kompatybilność z licznikami osi. Obszar oddziaływania (na powierzchni obrzeża koła) pola detekcji licznika osi jest związany ze średnicą koła. -
107. 1.1.1.3.8.8 Minimalna dozwolona grubość obrzeża [NN.N] Grubość wyrażona w milimetrach. Kompatybilność z licznikami osi, czujnikami i przyciskami szynowymi. Przejeżdżające koło oddziałuje na pole detekcji licznika osi. Grubość obrzeża musi być dostatecznie duża, aby wywrzeć na pole oddziaływanie wystarczające dla zapewnienia prawidłowej detekcji. -
108. 1.1.1.3.8.9 Minimalna dozwolona wysokość obrzeża [NN.N] Wysokość wyrażona w milimetrach. Kompatybilność z licznikami osi, czujnikami i przyciskami szynowymi. Przejeżdżające koło oddziałuje na pole detekcji licznika osi. Wysokość obrzeża musi być dostatecznie duża, aby wywrzeć na pole oddziaływanie wystarczające dla zapewnienia prawidłowej detekcji. -
109. 1.1.1.3.8.10 Maksymalna dozwolona wysokość obrzeża [NN.N] Wysokość wyrażona w milimetrach. Kompatybilność z licznikami osi, czujnikami i przyciskami szynowymi. Przejeżdżające koło oddziałuje na pole detekcji licznika osi. W odniesieniu do wysokości obrzeża należy określić zakres wymiarów Sh (min.) - Sh (maks.) -
110. 1.1.1.3.8.11 Minimalny dozwolony nacisk osi [N.N] Nacisk wyrażony w tonach. Kompatybilność z obwodami torowymi, czujnikami i przyciskami szynowymi. Minimalny nacisk osi aktywuje czujniki lub przyciski szynowe. Ponadto minimalny nacisk osi będzie miał korzystne oddziaływanie na rezystancję pomiędzy kołem i torem, co ma znaczenie dla funkcjonowania obwodów torowych. -
111. 1.1.1.3.8.12 Istnienie przepisów dotyczących przestrzeni bez części metalowych wokół kół [Tak + odniesienie/Nie] Kompatybilność z czujnikami kół w przypadku liczników osi. Zasada działania liczników osi jest oparta na zakłóceniu pola elektromagnetycznego. Zakłócenie powinno mieć miejsce jedynie w wyniku przejazdu koła, a nie otaczających je części taboru. Punkt otwarty z odniesieniem do przepisów krajowych, o ile istnieją. -
112. 1.1.1.3.8.13 Istnienie przepisów dotyczących masy metalu pojazdu [Tak + odniesienie/Nie] Kompatybilność z pętlami indukcyjnymi. Masa metalu oddziałuje na systemy detekcji pętlowej. Punkt otwarty z odniesieniem do przepisów krajowych, o ile istnieją. -
113. 1.1.1.3.8.14 Wymagane właściwości ferromagnetyczne materiału kół [Tak/Nie] Kompatybilność z czujnikami kół w przypadku liczników osi. Właściwości te są niezbędne do wytworzenia zakłócenia pola elektromagnetycznego liczników osi, tak by zapewnić prawidłową detekcję. Wymóg określony w TSI "Sterowanie" nie jest precyzyjny. -
114. 1.1.1.3.8.15 Maksymalna dozwolona impedancja między przeciwległymi kołami zestawu kołowego [N.NN] Impedancja wyrażona w omach. Kompatybilność z obwodami torowymi. Obwód torowy jest w stanie wykryć tabor jedynie w sytuacji, gdy impedancja między szynami nie przekracza określonej wartości. Wartość ta jest określona wartością impedancji zestawu kołowego oraz rezystancji styku na powierzchni koło - szyna. Przedstawiony w tym miejscu wymóg dotyczący interfejsu odnosi się jedynie do rezystancji elektrycznej pomiędzy powierzchniami tocznymi przeciwległych kół zestawu kołowego. -
115. 1.1.1.3.8.16 Minimalna dozwolona impedancja między pantografem i kołami [N.NN] Impedancja wyrażona w omach. Kompatybilność z obwodami torowymi. W systemach detekcji przy użyciu obwodów torowych składowe harmoniczne generowane przez system zasilania mogą generować zakłócenia, przy czym może dojść do efektu krzyżowego (cross-over) za pośrednictwem sieci trakcyjnej z jednego toru do drugiego. Zapobiega temu dostatecznie wysoka impedancja pojazdu. -
116. 1.1.1.3.8.17 Maksymalna wydajność piaskowania [CiągZnaków] Wybór jednej opcji z określonego wykazu: 500 g/ 800 g/inna Maksymalna wydajność podana dla okresu 30 sekund. Kompatybilność z obwodami torowymi. Zbyt duża ilość piasku niesie ryzyko, że na torach wyposażonych w obwody torowe pociągi nie będą wykrywane. -
117. 1.1.1.3.8.18 Wymagana możliwość wyłączenia piaskowania przez maszynistę [Tak/Nie] Kompatybilność z obwodami torowymi w miejscach, w których stosowanie piaskowania jest niedozwolone. -
118. 1.1.1.3.9 Parametry związane z zakłóceniami elektromagnetycznymi
119. 1.1.1.3.9.1 Istnienie przepisów dotyczących prądu powrotnego w szynach [Tak + odniesienie/Nie] Kompatybilność z obwodami torowymi i czujnikami kół liczników osi. Składowe harmoniczne w prądzie trakcyjnym w szynach mogą zakłócać funkcjonowanie obwodów torowych. Prąd stały w szynach może spowodować przesycenie detektorów liczników osi, uniemożliwiając ich funkcjonowanie. Punkt otwarty z odniesieniem do przepisów krajowych, o ile istnieją. -
120. 1.1.1.3.9.2 Istnienie przepisów dotyczących pól elektrycznych, magnetycznych i elektromagnetycznych [Tak + odniesienie/Nie] Kompatybilność z detektorami kół. Pola elektromagnetyczne generowane przez tabor mogą zakłócać funkcjonowanie liczników osi i detektorów kół. Punkt otwarty z odniesieniem do przepisów krajowych, o ile istnieją. -
121. 1.1.1.3.10 System przytorowy na potrzeby eksploatacji awaryjnej
122. 1.1.1.3.10.1 Poziom ETCS na potrzeby eksploatacji awaryjnej [CiągZnaków] wybór jednej opcji z określonego wykazu: nie/1/2/3 System na potrzeby eksploatacji awaryjnej. W razie niezadziałania poziomu ETCS przewidzianego do normalnej eksploatacji ruch pociągu może być nadzorowany na innym poziomie ETCS. Przykład: poziom 1 jako tryb eksploatacji awaryjnej zamiast poziomu 2. -
123. 1.1.1.3.10.2 Systemy ochrony pociągów, sterowania i ostrzegania klasy B w przypadku eksploatacji awaryjnej [CiągZnaków] możliwy wybór kilku opcji z określonego wykazu: SHP/ łączność radiowa z funkcją RADIOSTOP/inny/ brak System na potrzeby eksploatacji awaryjnej. W razie niezadziałania ETCS przewidzianego do normalnej eksploatacji ruch pociągu może być nadzorowany w inny sposób. Przykład: ruch pociągów chroniony przy użyciu systemu klasy B lub sygnalizatorów przytorowych. -
124. 1.1.1.3.11 Parametry związane z hamowaniem
125. 1.1.1.3.11.1 Wymagana minimalna skuteczność hamowania [Tak + odniesienie/Nie] Na potrzeby wyliczania krzywych hamowania do celów nadzoru prędkości. Wymóg dotyczący skuteczności hamowania może zależeć od następujących czynników:

- odległość między dwoma kolejnymi sygnalizatorami (długość odcinka toru),

- prędkość pociągu,

- masa pociągu,

- pochylenie podłużne.

-
126. 1.1.1.3.12 Inne parametry związane z podsystemem "Sterowanie"
127. 1.1.1.3.12.1 Wspomagana wychylność pudła [Tak + odniesienie/Nie] Wspomaganie funkcji wychylności pudła pozwala szybciej prowadzić pociąg na łukach i skrócić czas podróży na linii wyposażonej w system ETCS (zastosowanie specjalnej kategorii "pociąg z wychylnym pudłem" w przypadku pociągów wyposażonych w system ETCS). Bez wspomagania tej funkcji nawet pociągi z wychylnym pudłem wyposażone w system ETCS poruszają się jak normalne pociągi przy bardziej restrykcyjnych ograniczeniach prędkości na łukach. -
128. 1.2 PUNKT OPERACYJNY (PO)
129. 1.2.0.0.0 Informacje ogólne
130. 1.2.0.0.0.1 Nazwa punktu operacyjnego [CiągZnaków] Nazwa związana zazwyczaj z miejscowością lub z posterunkiem ruchu. -
131. 1.2.0.0.0.2 Kod identyfikacyjny PO [AANNNNNNNNNN NNNN] Kod opracowany do celów TSI "Aplikacje telematyczne dla przewozów towarowych" w ramach strategicznego europejskiego planu wdrożeniowego (SEDP), zgodnie z normą CWA 15541:2006. Składa się on z dwóch liter odpowiadających kodowi kraju oraz czternastu cyfr odpowiadających kodowi lokalizacji. -
132. 1.2.0.0.0.3 Krajowy kod identyfikacyjny punktu operacyjnego [CiągZnaków] Niepowtarzalna identyfikacja PO lub niepowtarzalny numer PO. -
133. 1.2.0.0.0.4 Typ punktu operacyjnego [CiągZnaków] możliwy wybór kilku opcji z określonego wykazu: stacja/ stacja węzłowa/ mijanka/przystanek osobowy/terminal towarowy/stacja rozrządowa/posterunek odgałęźny/ posterunek bocznicowy połączony z bocznicą kolejową/miejsce łączenia z siecią innego zarządcy infrastruktury/ miejsce łączenia z siecią innego państwa na granicy/miejsce zmiany systemu sterowania ruchem kolejowym/miejsce zmiany systemu radiołączności pociągowej Typ obiektu związany z przeważającymi funkcjami operacyjnymi. -
134. 1.2.0.0.0.5 Lokalizacja punktu operacyjnego [GRS 80 + NNN.NN + CiągZnaków] Współrzędne geograficzne zgodne z geodezyjnym układem odniesienia, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, oraz km związany z identyfikacją linii, określający lokalizację PO. Zazwyczaj jest to środek PO. -
135. 1.2.1 TOR GŁÓWNY
136. 1.2.1.0.0 Informacje ogólne
137. 1.2.1.0.0.1 Nazwa zarządcy infrastruktury [CiągZnaków] Zarządca infrastruktury oznacza każdy podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową, na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Funkcje zarządcy infrastruktury kolejowej lub jej części mogą wykonywać różne podmioty. -
138. 1.2.1.0.0.2 Identyfikacja toru [CiągZnaków] Numer toru w obrębie PO. -
139. 1.2.1.0.1 Deklaracje weryfikacji WE
140. 1.2.1.0.1.1 Deklaracja weryfikacji WE w odniesieniu do podsystemu "Infrastruktura" - INF [CC/ RRRRRRRRRRRR RR/ YYYY/NNNNNN] Niepowtarzalny numer deklaracji weryfikacji WE zgodnie z wymaganiami dotyczącymi formatu wyszczególnionymi w "Dokumencie dotyczącym praktycznych ustaleń do celów przekazywania dokumentów w zakresie interoperacyjności" (ERA/INF/10-2009/INT). TSI
141. 1.2.1.0.2 Parametry użytkowe
142. 1.2.1.0.2.1 Typ linii [RN] wybór jednej opcji z określonego wykazu: I/II/III/IV/V/VI/VII Znaczenie linii (linie o znaczeniu państwowym lub pozostałe) oraz sposób osiągnięcia parametrów wymaganych do celów interoperacyjności (linia nowa lub zmodernizowana). Kategorie określone w TSI "Infrastruktura" systemu kolei dużych prędkości oraz w TSI "Infrastruktura" systemu kolei konwencjonalnych. Parametr ten ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do linii sieci transeuropejskiej (TEN). TEN HS

TEN CR

143. 1.2.1.0.2.2 Typ ruchu [A] wybór jednej opcji z określonego wykazu: P/F/M W przypadku kategorii linii określonej w TSI wskazuje przeważający rodzaj ruchu w odniesieniu do systemu docelowego oraz odpowiednich parametrów podstawowych (ruch pasażerski, towarowy, mieszany) określonych w TSI "Infrastruktura" systemu kolei konwencjonalnych. Parametr ten ma zastosowanie również w odniesieniu do PO na liniach poza TEN. -
144. 1.2.1.0.3 Układ linii
145. 1.2.1.0.3.1 Skrajnia interoperacyjna [AA] wybór jednej opcji z określonego wykazu: GA/GB/GC Skrajnie GA, GB lub GC określone w normie PN-EN 15273-3:2010. -
146. 1.2.1.0.3.2 Skrajnie wielonarodowe [CiągZnaków] Skrajnia wielostronna lub skrajnia międzynarodowa określona w normie PN-EN 15273-3:2010 niebędąca skrajnią GA, GB ani GC. -
147. 1.2.1.0.3.3 Skrajnie krajowe [CiągZnaków] Skrajnia krajowa określona w normie PN-EN 15273:3-2010 lub inna skrajnia lokalna. -
148. 1.2.1.0.4 Parametry toru
149. 1.2.1.0.4.1 Nominalna szerokość toru [NNNN] wybór jednej opcji z określonego wykazu: 1435/1520 Pojedyncza wartość wyrażona w milimetrach, która określa szerokość toru. W przypadku torów w splocie należy opublikować zestaw danych odrębnie dla każdej pary szyn, która będzie eksploatowana jako odrębny tor. -
150. 1.2.1.0.5 Tunel
151. 1.2.1.0.5.1 Nazwa zarządcy infrastruktury [CiągZnaków] Zarządca infrastruktury oznacza każdy podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową, na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Funkcje zarządcy infrastruktury kolejowej lub jej części mogą wykonywać różne podmioty. -
152. 1.2.1.0.5.3 Deklaracja weryfikacji WE w odniesieniu do podsystemu "Infrastruktura" - INF obejmująca tunel (potwierdzająca zgodność z TSI "Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych" - SRT) [CC/ RRRRRRRRRRRR RR/ YYYY/NNNNNN] Niepowtarzalny numer deklaracji weryfikacji WE zgodnie z wymaganiami dotyczącymi formatu wyszczególnionymi w "Dokumencie dotyczącym praktycznych ustaleń do celów przekazywania dokumentów w zakresie interoperacyjności" (ERA/INF/10-2009/INT). TSI
153. 1.2.1.0.5.5 Długość tunelu [NNNNN] Rzeczywista długość tunelu, wyrażona w metrach, od portalu do portalu na poziomie niwelety główki szyny. Wymagane jedynie w przypadku tunelu o długości co najmniej 100 metrów. -
154. 1.2.1.0.5.6 Istnienie planu awaryjnego [Tak/Nie] Plan opracowany pod kierunkiem zarządcy infrastruktury we współpracy, w stosownych przypadkach, z przedsiębiorstwami kolejowymi, służbami ratowniczymi i właściwymi organami w odniesieniu do każdego tunelu. Plan musi być zgodny z istniejącymi środkami samoratowania, ewakuacji i ratownictwa (TSI "Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych", decyzja 2008/163/WE). TSI istniejące
155. 1.2.1.0.6 Peron
156. 1.2.1.0.6.1 Nazwa zarządcy infrastruktury [CiągZnaków] Zarządca infrastruktury oznacza każdy podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową, na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Funkcje zarządcy infrastruktury kolejowej lub jej części mogą wykonywać różne podmioty. -
157. 1.2.1.0.6.2 Identyfikacja peronu [CiągZnaków] Niepowtarzalna identyfikacja peronu lub niepowtarzalny numer peronu w obrębie PO. -
158. 1.2.1.0.6.3 Klasyfikacja peronu [CiągZnaków] wybór jednej opcji z określonego wykazu: TEN HS/TEN CR/poza TEN Peron jest eksploatowany w ramach transeuropejskiej sieci kolei dużych prędkości (TEN HS), transeuropejskiej sieci kolei konwencjonalnych (TEN CR) lub poza TEN. -
159. 1.2.1.0.6.4 Zastosowanie specyfikacji dotyczących osób o ograniczonej możliwości poruszania się [Tak/Nie] Informacja, czy peron jest zgodny z TSI "Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się". -
160. 1.2.1.0.6.5 Deklaracja weryfikacji WE w odniesieniu do podsystemu "Infrastruktura" - INF obejmująca peron (potwierdzająca zgodność z TSI "Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się" - PRM) [CC/ RRRRRRRRRRRR RR/ YYYY/NNNNNN] Niepowtarzalny numer deklaracji weryfikacji WE zgodnie z wymaganiami dotyczącymi formatu wyszczególnionymi w "Dokumencie dotyczącym praktycznych ustaleń do celów przekazywania dokumentów w zakresie interoperacyjności" (ERA/INF/10-2009/INT). TSI
161. 1.2.1.0.6.7 Długość użytkowa peronu [NNNN] Maksymalna długość, wyrażona w metrach, ciągłego odcinka stanowiącego tę część peronu, przy której jest przewidziany postój pociągu w normalnych warunkach eksploatacyjnych, aby pasażerowie mogli wsiąść do pociągu i z niego wysiąść, przy odpowiednim uwzględnieniu tolerancji związanych z zatrzymaniem (TSI "Infrastruktura" systemu kolei konwencjonalnych). -
162. 1.2.1.0.6.8 Wysokość peronu [NNNN] wybór jednej opcji z określonego wykazu: 550/760/inna Odległość między górną powierzchnią peronu a powierzchnią toczną główki szyny. Jest to wartość nominalna wyrażona w milimetrach. -
163. 1.2.1.0.6.10 Obecność urządzenia wspomagającego wsiadanie na peronie [Tak/Nie] Informacja, czy na peronie obecne jest jakiekolwiek urządzenie ułatwiające wsiadanie do pociągów. -
164. 1.2.2 TOR BOCZNY
165. 1.2.2.0.0 Informacje ogólne
166. 1.2.2.0.0.1 Nazwa zarządcy infrastruktury lub użytkownika toru [CiągZnaków] Zarządca infrastruktury oznacza każdy podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową, na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Funkcje zarządcy infrastruktury kolejowej lub jej części mogą wykonywać różne podmioty. W przypadku, gdy tor nie należy do zarządcy infrastruktury, należy wpisać nazwę podmiotu będącego właścicielem toru lub użytkującego tor na podstawie innego tytułu prawnego. -
167. 1.2.2.0.0.2 Identyfikacja toru [CiągZnaków] Niepowtarzalna identyfikacja toru lub niepowtarzalny numer toru w obrębie PO. -
168. 1.2.2.0.0.3 Klasyfikacja toru [CiągZnaków] wybór jednej opcji z określonego wykazu: TEN HS/TEN CR/poza TEN Tor jest eksploatowany w ramach transeuropejskiej sieci kolei dużych prędkości (TEN HS), transeuropejskiej sieci kolei konwencjonalnych (TEN CR) lub poza TEN. -
169. 1.2.2.0.1 Deklaracja weryfikacji WE
170. 1.2.2.0.1.1 Deklaracja weryfikacji WE w odniesieniu do podsystemu "Infrastruktura" - INF [CC/ RRRRRRRRRRRR RR/ YYYY/NNNNNN] Niepowtarzalny numer deklaracji weryfikacji WE zgodnie z wymaganiami dotyczącymi formatu wyszczególnionymi w "Dokumencie dotyczącym praktycznych ustaleń do celów przekazywania dokumentów w zakresie interoperacyjności" (ERA/INF/10-2009/INT). TSI
171. 1.2.2.0.2 Parametr użytkowy
172. 1.2.2.0.2.1 Długość użytkowa toru [NNNN] Całkowita długość toru, zapewniająca bezpieczny postój pociągów, wyrażona w metrach. -
173. 1.2.2.0.3 Układ linii
174. 1.2.2.0.3.1 Maksymalne pochylenie podłużne w przypadku torów postojowych [N.N] Wartość maksymalnego pochylenia podłużnego przekraczająca podaną w TSI "Infrastruktura" systemu kolei konwencjonalnych wartość graniczną wynoszącą 2,5 milimetra na metr. istniejące
175. 1.2.2.0.3.2 Najmniejszy promień łuku poziomego [NNN] Wartość promienia, wyrażona w metrach, jeżeli jest mniejsza niż minimalna wartość graniczna podana w TSI "Infrastruktura" systemu kolei konwencjonalnych na liniach niezgodnych z TSI. istniejące
176. 1.2.2.0.3.3 Najmniejszy promień łuku pionowego [NNN] Wartość promienia, wyrażona w metrach, jeżeli jest mniejsza niż minimalna wartość graniczna podana w TSI "Infrastruktura" systemu kolei konwencjonalnych na liniach niezgodnych z TSI. istniejące
177. 1.2.2.0.4 Urządzenia stacjonarne do obsługi technicznej pociągów
178. 1.2.2.0.4.1 Obecność urządzeń do opróżniania toalet [Tak + odniesienie/Nie] Typ urządzenia do opróżniania toalet (urządzenie stacjonarne do obsługi technicznej pociągów), określony w TSI "Infrastruktura". Jeżeli "Tak", należy podać odniesienie do dokumentu zewnętrznego. -
179. 1.2.2.0.4.2 Obecność urządzeń do czyszczenia pociągów z zewnątrz [Tak + odniesienie/Nie] Typ urządzenia do czyszczenia pociągów z zewnątrz (urządzenie stacjonarne do obsługi technicznej pociągów) określony w TSI "Infrastruktura". Jeżeli "Tak", należy podać odniesienie do dokumentu zewnętrznego. -
180. 1.2.2.0.4.3 Obecność urządzenia do uzupełniania wody [Tak + odniesienie/Nie] Typ urządzenia do uzupełniania wody (urządzenie stacjonarne do obsługi technicznej pociągów), określony w TSI "Infrastruktura". Jeżeli "Tak", należy podać odniesienie do dokumentu zewnętrznego. -
181. 1.2.2.0.4.4 Obecność urządzenia do tankowania [Tak + odniesienie/Nie] Typ urządzenia do tankowania (urządzenie stacjonarne do obsługi technicznej pociągów) określony w TSI "Infrastruktura". Jeżeli "Tak", należy podać odniesienie do dokumentu zewnętrznego. -
182. 1.2.2.0.4.5 Obecność urządzenia do uzupełniania piasku [Tak + odniesienie/Nie] Typ urządzenia do uzupełniania piasku (urządzenie stacjonarne do obsługi technicznej pociągów). Jeżeli "Tak", należy podać odniesienie do dokumentu zewnętrznego. -
183. 1.2.2.0.4.6 Obecność urządzenia do zasilania pojazdów w warunkach warsztatowych ze specjalnych gniazd [Tak + odniesienie/Nie] Typ urządzenia do zasilania pojazdów w warunkach warsztatowych ze specjalnych gniazd (urządzenie stacjonarne do obsługi technicznej pociągów), określony w TSI "Infrastruktura". Jeżeli "Tak", należy podać odniesienie do dokumentu zewnętrznego. -
184. 1.2.2.0.5 Tunel
185. 1.2.2.0.5.1 Nazwa zarządcy infrastruktury [CiągZnaków] Zarządca infrastruktury oznacza każdy podmiot wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową, na zasadach określonych w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. Funkcje zarządcy infrastruktury kolejowej lub jej części mogą wykonywać różne podmioty. -
186. 1.2.2.0.5.3 Deklaracja weryfikacji WE w odniesieniu do podsystemu "Infrastruktura" - INF obejmująca tunel (potwierdzająca zgodność z TSI "Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych" - SRT) [CC/ RRRRRRRRRRRR RR/ YYYY/NNNNNN] Niepowtarzalny numer deklaracji weryfikacji WE zgodnie z wymaganiami dotyczącymi formatu wyszczególnionymi w "Dokumencie dotyczącym praktycznych ustaleń do celów przekazywania dokumentów w zakresie interoperacyjności" (ERA/INF/10-2009/INT). TSI
187. 1.2.2.0.5.5 Długość tunelu [NNNNN] Rzeczywista długość tunelu (wyrażona w metrach) od portalu do portalu na poziomie niwelety główki szyny. Wymagane jedynie w przypadku tunelu o długości co najmniej 100 metrów. -
188. 1.2.2.0.5.6 Istnienie planu awaryjnego [Tak/Nie] Plan opracowany pod kierunkiem zarządcy infrastruktury we współpracy, w stosownych przypadkach, z przedsiębiorstwami kolejowymi, służbami ratowniczymi i właściwymi organami w odniesieniu do każdego tunelu. Plan musi być zgodny z istniejącymi środkami samoratowania, ewakuacji i ratownictwa (TSI "Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych", decyzja 2008/163/WE). TSI istniejące

*) Numer parametru zgodny z decyzją wykonawczą Komisji nr 2011/633/UE z dnia 15 września 2011 r. w sprawie wspólnych specyfikacji rejestru infrastruktury kolejowej (Dz. Urz. UE L 256 z 01.10.2011, str. 1).

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.1055

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestr infrastruktury kolejowej.
Data aktu: 28/08/2012
Data ogłoszenia: 24/09/2012
Data wejścia w życie: 09/10/2012