Szczegółowy tryb ustalania szkód powstałych w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej oraz tryb występowania o wypłatę odszkodowań.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 31 lipca 2009 r.
w sprawie szczegółowego trybu ustalania szkód powstałych w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej oraz trybu występowania o wypłatę odszkodowań

Na podstawie art. 52 ust. 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 62, poz. 504) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy tryb ustalania szkód powstałych w mieniu użytym w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej, poniesionych przez jednostkę organizacyjną:
a)
Policji,
b)
Żandarmerii Wojskowej,
c)
straży gminnej (miejskiej),
d)
Państwowej Straży Pożarnej i innych jednostek ochrony przeciwpożarowej,
e)
służby zdrowia;
2)
tryb występowania o wypłatę odszkodowań z tytułu odpowiedzialności organizatora imprezy masowej za szkody powstałe w mieniu jednostki organizacyjnej, o której mowa w pkt 1, w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej.
2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do imprez masowych, na które wstęp jest odpłatny.
§  2.
1.
Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, wyznacza przedstawiciela upoważnionego do ustalenia wykazu szkód powstałych w mieniu tej jednostki, w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej, i wydaje mu upoważnienie.
2.
W upoważnieniu, o którym mowa w ust. 1, podaje się: nazwę jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, podstawę prawną wydania upoważnienia, imię i nazwisko, stanowisko służbowe upoważnionego przedstawiciela tej jednostki, termin obowiązywania upoważnienia oraz zakres czynności nim objętych, podpis osoby udzielającej upoważnienia.
3.
Organizator imprezy masowej wyznacza przedstawiciela upoważnionego do ustalenia wykazu szkód powstałych w mieniu jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej, i wydaje mu upoważnienie. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4.
Upoważnionych przedstawicieli, o których mowa w ust. 1 i 3, wyznacza się na dzień przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy masowej.
5.
Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, lub organizator imprezy masowej mogą wyznaczyć stałych upoważnionych przedstawicieli, o których mowa w ust. 1 i 3.
§  3.
1.
Zakres szkód powstałych w mieniu jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej, określa wykaz zniszczonego lub uszkodzonego mienia, zwany dalej "wykazem".
2.
Wykaz sporządzają wspólnie upoważniony przedstawiciel jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, oraz upoważniony przedstawiciel organizatora imprezy masowej.
3.
Wykaz sporządza się niezwłocznie po zakończeniu imprezy masowej, a jeżeli jest to niemożliwe ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia - niezwłocznie po ustaniu tego zagrożenia.
4.
Wykaz zawiera w szczególności:
1)
nazwę i adres jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1;
2)
nazwę i adres organizatora imprezy masowej;
3)
informacje dotyczące miejsca i czasu trwania imprezy masowej;
4)
rodzaj zniszczonego lub uszkodzonego mienia jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1;
5)
opis zakresu szkód powstałych w mieniu jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej;
6)
dokumentację fotograficzną lub filmową szkód powstałych w mieniu jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej;
7)
datę sporządzenia wykazu i podpisy osób, o których mowa w ust. 2;
8)
ewentualne zastrzeżenia do zawartości wykazu i ich ostateczne rozstrzygnięcie lub ekspertyzę, o której mowa w § 4 ust. 5.
5.
Wykaz sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach i przekazuje po jednym egzemplarzu kierownikowi jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, oraz organizatorowi imprezy masowej.
6.
Do wykazu załącza się kopię upoważnień, o których mowa w § 2.
§  4.
1.
Jeżeli upoważniony przedstawiciel jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, lub upoważniony przedstawiciel organizatora imprezy masowej zgłosi zastrzeżenia co do zawartości wykazu, zastrzeżenia te podlegają ujawnieniu w wykazie. Upoważniony przedstawiciel jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, i upoważniony przedstawiciel organizatora imprezy masowej, w terminie 3 dni od daty sporządzenia wykazu, uzgadniają ostateczną zawartość wykazu, dążąc do usunięcia zgłoszonych zastrzeżeń.
2.
W przypadku nieuzgodnienia zawartości wykazu kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, oraz organizator imprezy masowej, w celu ustalenia wykazu szkód powstałych w mieniu użytym w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej, mogą wspólnie zlecić wykonanie ekspertyzy przez niezależnego eksperta posiadającego właściwe doświadczenie i przygotowanie techniczne w zakresie szacowania rozmiarów szkód, które mogą wystąpić wskutek zdarzeń losowych.
3.
Ekspert, o którym mowa w ust. 2, nie może pozostawać z kierownikiem jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, lub organizatorem imprezy masowej albo osobą go reprezentującą w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa w linii bocznej do czwartego stopnia lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, być z nimi związany z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli lub pozostawać z jedną ze stron w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy oddziaływa na jego prawa lub obowiązki.
4.
Wybór niezależnego eksperta następuje poprzez zgodne oświadczenie woli kierownika jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, oraz organizatora imprezy masowej, złożone w formie pisemnej w terminie 3 dni od dnia, w którym powinno nastąpić ostateczne uzgodnienie zawartości wykazu, o którym mowa w ust. 1.
5.
Ekspert dokonuje ustalenia zakresu szkód powstałych w mieniu jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, w formie ekspertyzy, w terminie umożliwiającym przedłożenie organizatorowi imprezy masowej wykazu zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych.
6.
Koszty związane z wykonaniem ekspertyzy ponoszą w częściach równych jednostka organizacyjna, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, oraz organizator imprezy masowej.
§  5.
Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, ustala na podstawie uzgodnionego wykazu wysokość poniesionej szkody.
§  6.
Wysokość poniesionej szkody, w przypadku zniszczenia mienia jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, kierownik tej jednostki ustala w kwocie stanowiącej cenę zakupu zniszczonego mienia, ustalonej na dzień powstania szkody, z uwzględnieniem stopnia zużycia zniszczonego mienia przed powstaniem szkody.
§  7.
1.
Wysokość poniesionej szkody, w przypadku uszkodzenia mienia jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, kierownik tej jednostki ustala w kwocie stanowiącej równowartość przywrócenia uszkodzonego mienia do stanu sprzed powstania szkody, ustalonej według cen obowiązujących w dniu powstania szkody.
2.
Jeżeli koszt przywrócenia uszkodzonego mienia do stanu sprzed powstania szkody przekracza wartość tego mienia przed jej powstaniem, uznaje się, że mienie uległo zniszczeniu, a wysokość poniesionej szkody ustala się na zasadach określonych w § 6.
§  8.
1.
Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, przekazuje organizatorowi imprezy masowej wykaz, wraz z ustaloną wysokością poniesionej szkody oraz informacją o terminie i sposobie wypłaty odszkodowania.
2.
Przekazanie dokumentacji, o której mowa w ust. 1, następuje w siedzibie organizatora imprezy masowej albo za pośrednictwem poleconej przesyłki pocztowej skierowanej na adres siedziby organizatora imprezy masowej.
3.
W celu wypłaty odszkodowania organizator imprezy masowej, wraz z dokumentacją, o której mowa w ust. 1, otrzymuje informację o numerze rachunku bankowego jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1. Wypłaty kwoty odszkodowania organizator imprezy masowej może dokonać również, za pokwitowaniem, w siedzibie jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1.
4.
W celu zapewnienia sprawnego dokonania wypłaty odszkodowania kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, wyznacza organizatorowi imprezy masowej termin na dokonanie wypłaty nie krótszy niż 7 dni oraz nie dłuższy niż 14 dni, liczony od dnia otrzymania przez organizatora imprezy masowej dokumentacji, o której mowa w ust. 1.
§  9.
1.
W przypadku zastrzeżeń organizatora imprezy masowej do wysokości poniesionej szkody ustalonej w dokumentacji, o której mowa w § 8 ust. 1, może on wyznaczyć niezależnego eksperta, posiadającego właściwe doświadczenie i przygotowanie w zakresie ustalania wysokości szkód oraz rozmiaru odszkodowań, który określi wysokość poniesionej szkody.
2.
Do powołania eksperta, który określi wysokość szkody, przepis § 4 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
3.
O wyznaczeniu eksperta organizator imprezy masowej informuje kierownika jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1.
4.
Określenia wysokości szkody ekspert dokonuje w formie ekspertyzy na podstawie wykazu i po zapoznaniu się z dokumentacją, o której mowa w § 8 ust. 1.
5.
Ekspert określa wysokość szkody w terminie umożliwiającym organizatorowi imprezy masowej dokonanie wypłaty odszkodowania zgodnie z § 8 ust. 4.
6.
Koszty związane z wykonaniem ekspertyzy ponosi organizator imprezy masowej.
§  10.
1.
Wynik ekspertyzy, o której mowa w § 9 ust. 4, organizator imprezy masowej przedstawia kierownikowi jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, z wnioskiem o dokonanie zmiany ustalonej wysokości poniesionej szkody.
2.
Kierownik jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, po porównaniu dokumentacji, o której mowa w § 8 ust. 1, z ekspertyzą przedstawioną przez organizatora imprezy masowej, może dokonać zmiany ustalonej przez siebie wysokości poniesionej szkody.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 216, poz. 1604).

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.121.1006

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy tryb ustalania szkód powstałych w związku z działaniami w miejscu i czasie trwania imprezy masowej oraz tryb występowania o wypłatę odszkodowań.
Data aktu: 31/07/2009
Data ogłoszenia: 03/08/2009
Data wejścia w życie: 03/08/2009