Szczegółowy zakres opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 czerwca 2009 r.
w sprawie szczegółowego zakresu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy

Na podstawie art. 121 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, w tym:
1)
szczegółowy zakres informacji koniecznych do sporządzania planów oraz sposób ich wykorzystania i przetwarzania;
2)
zakres identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych i oceny ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych;
3)
wymagania, jakie należy spełnić przy ustalaniu celów środowiskowych;
4)
zakres analiz ekonomicznych związanych z korzystaniem z wód;
5)
częstotliwość weryfikacji pozyskiwanych informacji i sporządzanych dokumentów.
§  2.
Na potrzeby opracowywania planów gospodarowania wodami i ich aktualizacji jednolite części wód powierzchniowych, zwane dalej "JCWP", grupuje się w scalone części wód powierzchniowych, zwane dalej "SCWP".
§  3.
1.
Szczegółowy zakres informacji koniecznych do sporządzania planów gospodarowania wodami obejmuje:
1)
ogólny opis charakterystyki obszaru dorzecza, w tym:
a)
dla wód powierzchniowych:
graficzne przedstawienie położenia i granic wraz z podaniem typów i ustalonych warunków referencyjnych dla JCWP,
graficzne przedstawienie położenia i granic SCWP,
b)
dla wód podziemnych - graficzne przedstawienie położenia i granic jednolitych części wód podziemnych, zwanych dalej "JCWPd";
2)
wykazy jednolitych części wód sporządzone na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne, zwanej dalej "ustawą";
3)
określenie i graficzne przedstawienie obszarów chronionych, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 5 ustawy, oraz wskazanie prawodawstwa wspólnotowego, krajowego lub aktów prawa miejscowego, na podstawie którego zostały wyznaczone;
4)
mapę sieci monitoringu ustalonego do celów oceny stanu wód;
5)
ocenę stanu wód powierzchniowych i podziemnych dokonaną zgodnie z rozporządzeniami wydanymi na podstawie art. 38a ust. 1 i 3 ustawy;
6)
cele środowiskowe zidentyfikowane dla poszczególnych JCWP, JCWPd i obszarów chronionych;
7)
informacje o zbiornikach wód śródlądowych powierzchniowych i podziemnych z ich wstępną oceną przeprowadzoną pod kątem wykorzystania dla zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia;
8)
podsumowanie identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych i oceny ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych;
9)
wyniki identyfikacji oddziaływań zmian poziomów wód podziemnych;
10)
podsumowanie analiz ekonomicznych korzystania z wód;
11)
podsumowanie działań podstawowych i uzupełniających w poszczególnych SCWP, programu wodno-środowiskowego kraju z uwzględnieniem podziału na obszary dorzeczy, zawierające sposób osiągnięcia ustanowionych celów środowiskowych i przewidywanych odstępstw od ich realizacji;
12)
informacje dotyczące działań zastosowanych w celu niedopuszczenia do wzrostu zanieczyszczeń wód morskich;
13)
warunki i wskaźniki wystąpienia okoliczności powodujących czasowe pogorszenie stanu wód;
14)
wykaz pozostałych szczegółowych programów i planów gospodarowania dotyczących zlewni, sektorów gospodarki, problemów lub typów wód wraz z krótką charakterystyką oraz przedstawieniem powiązań z planami gospodarowania wodami;
15)
podsumowanie działań podjętych na rzecz informowania i udziału społeczeństwa, o których mowa w art. 119 ust. 7 ustawy, oraz ich wyników i dokonanych na tej podstawie zmian w planach gospodarowania wodami;
16)
informacje o organach właściwych w sprawach gospodarowania wodami dla obszaru dorzecza;
17)
informacje o sposobach i procedurach pozyskiwania informacji i dokumentacji źródłowej wykorzystanej do sporządzenia planów gospodarowania wodami oraz informacji o spodziewanych wynikach.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, mogą być dostosowane do odpowiedniego w tym zakresie postępu naukowo-technicznego oraz powinny być gromadzone w sposób umożliwiający przesyłanie, przetwarzanie danych, przeprowadzanie analiz, sporządzanie raportów, a także ich graficzną prezentację w formie map poglądowych, przy użyciu systemów informacji geograficznej (GIS).
§  4.
Zakres identyfikacji znaczących oddziaływań antropogenicznych i oceny ich wpływu na stan wód powierzchniowych i podziemnych obejmuje:
1)
zestawienie i ocenę punktowych źródeł zanieczyszczeń;
2)
zestawienie i ocenę rozproszonych źródeł zanieczyszczeń, w tym charakterystykę sposobu użytkowania gruntów;
3)
zestawienie i ocenę oddziaływań mających wpływ na ilościowy stan wód, w tym pobory wód;
4)
analizę innych niż wymienione w pkt 1-3 wpływów działalności człowieka na stan wód.
§  5.
Przy ustalaniu celów środowiskowych dla jednolitych części wód oraz obszarów chronionych należy spełnić następujące wymagania:
1)
uwzględnić sposób wykorzystania wód;
2)
uzasadnić przyczyny ustalania mniej rygorystycznych celów dla wybranych JCWP, JCWPd;
3)
uzasadnić przyczyny przesunięcia terminu osiągnięcia celów środowiskowych dla JCWP, JCWPd na kolejne cykle planistyczne, uwzględniając w tym aspekty ekonomiczne, społeczne i naturalne.
§  6.
Zakres analiz ekonomicznych związanych z korzystaniem z wód obejmuje:
1)
analizę usług wodnych w obszarze dorzecza i stopnia zwrotu ich kosztów, z uwzględnieniem kosztów środowiskowych i zasobowych;
2)
informacje związane z przygotowaniem zestawienia najefektywniejszych ekonomicznie działań w odniesieniu do sposobów wykorzystania wód.
§  7.
Pierwsza weryfikacja i aktualizacja planów gospodarowania wodami, a także pozyskiwanych informacji i sporządzanych dokumentów, zostanie dokonana nie później niż do dnia 22 grudnia 2015 r., a następnie będzie dokonywana co 6 lat.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2255, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, Nr 64, poz. 427, Nr 75, poz. 493, Nr 88, poz. 587, Nr 147, poz. 1033, Nr 176, poz. 1238, Nr 181, poz. 1286 i Nr 231, poz. 1704 oraz z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 i Nr 227, poz. 1505.

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 28 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu i trybu opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy oraz warunków korzystania z wód regionu wodnego (Dz. U. Nr 126, poz. 1318), które zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 3 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 130, poz. 1087) utraciło moc z dniem 30 lipca 2006 r.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.106.882

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres opracowywania planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy.
Data aktu: 18/06/2009
Data ogłoszenia: 03/07/2009
Data wejścia w życie: 18/07/2009