Wymagania, którym powinny odpowiadać wagi automatyczne odważające, oraz szczegółowy zakres sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 9 czerwca 2009 r.
w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać wagi automatyczne odważające, oraz szczegółowego zakresu sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych2)

Na podstawie art. 9a pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2004 r. Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania w zakresie wykonania, charakterystyk metrologicznych podlegających sprawdzeniu podczas legalizacji ponownej wag automatycznych odważających, wprowadzonych do obrotu lub użytkowania w wyniku dokonania oceny zgodności;
2)
szczegółowy zakres sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej wag automatycznych odważających.
§  2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do wag, o których mowa w § 1, wprowadzonych do obrotu lub użytkowania:
1)
na podstawie decyzji zatwierdzenia typu wydanych przed dniem 7 stycznia 2007 r.;
2)
w wyniku dokonania oceny zgodności.
§  3.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
wadze - należy przez to rozumieć przyrząd pomiarowy służący do wyznaczania masy produktu luzem poprzez rozdzielenie go na osobne ładunki, wyznaczenie i zsumowanie masy poszczególnych ładunków, a następnie połączenie wszystkich ładunków ponownie w produkt luzem;
2)
obciążeniu maksymalnym Max - należy przez to rozumieć największą wartość masy ładunku, która może być ważona automatycznie;
3)
obciążeniu minimalnym Min - należy przez to rozumieć najmniejszą wartość masy ładunku, która może być ważona automatycznie;
4)
zakresie wartości wielkości mierzonej - należy przez to rozumieć przedział między obciążeniem minimalnym Min a obciążeniem maksymalnym Max;
5)
działce sumowania dt - należy przez to rozumieć działkę elementarną głównego urządzenia wskazującego sumowanie;
6)
urządzeniu wskazującym - należy przez to rozumieć część wagi wskazującą sumę mas kolejno ważonych ładunków, połączonych następnie w produkt luzem, która może być:
a)
głównym urządzeniem wskazującym sumowanie,
b)
urządzeniem wskazującym częściowe sumowanie,
c)
dodatkowym urządzeniem wskazującym sumowanie;
7)
urządzeniu zerującym - należy przez to rozumieć urządzenie do nastawiania wskazania zerowego wagi, gdy nośnia ładunku jest nieobciążona;
8)
błędach granicznych dopuszczalnych wagi (MPE) - należy przez to rozumieć wartości skrajne błędów wagi dopuszczone przez wymagania;
9)
błędzie wskazania - należy przez to rozumieć różnicę pomiędzy wskazaniem wagi a wartością poprawną masy sumowanych ładunków;
10)
klasie dokładności - należy przez to rozumieć klasę wag spełniających określone właściwości metrologiczne i których błędy zawarte są w określonych granicach; klasę dokładności oznacza się liczbą przyjętą umownie, nazywaną oznaczeniem klasy dokładności;
11)
warunkach znamionowych użytkowania - należy przez to rozumieć wartości wielkości mierzonej oraz wielkości wpływających, stanowiące normalne warunki pracy wagi;
12)
zaburzeniu - należy przez to rozumieć wielkość wpływającą mającą wartość zawartą poza warunkami znamionowymi użytkowania wagi; wielkość wpływająca jest zaburzeniem, jeżeli nie określono dla niej warunków znamionowych użytkowania.

Rozdział  2

Wymagania w zakresie wykonania i charakterystyk metrologicznych wag zgłoszonych do legalizacji ponownej po ocenie zgodności

§  4.
1.
Na wadze, o której mowa w § 2 pkt 2, powinny być umieszczone:
1)
nazwa lub znak producenta;
2)
oznakowanie zgodności, w rozumieniu art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087, z późn. zm.4)), dodatkowe oznakowanie metrologiczne oraz numer jednostki notyfikowanej;
3)
oznaczenie dokładności, w szczególności poprzez wskazanie klasy dokładności.
2.
W przypadku gdy waga składa się z zestawu działających wspólnie urządzeń, które nie są podzespołami, oznakowanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno być umieszczone na głównym urządzeniu wagi.
3.
Na wadze, o ile ma to zastosowanie, mogą być umieszczone dodatkowo:
1)
informacje dotyczące warunków użytkowania;
2)
dane dotyczące zdolności pomiarowej;
3)
oznaczenie identyfikacyjne;
4)
numer certyfikatu badania typu WE lub certyfikatu badania projektu WE;
5)
informacje o spełnianiu lub niespełnianiu przez urządzenia dodatkowe, dostarczające dane metrologiczne, zasadniczych wymagań;
6)
zakres pomiarowy, z uwzględnieniem zakresu wartości wielkości mierzonej;
7)
nominalna wartość napięcia prądu przemiennego lub granice zakresu zmienności napięcia, w przypadku zasilania prądem przemiennym;
8)
nominalna i minimalna wartość napięcia prądu stałego lub graniczne wartości napięcia prądu stałego, w przypadku zasilania prądem stałym;
9)
zakres temperatury użytkowania wagi.
4.
Na wadze mogą być umieszczone inne oznaczenia, pod warunkiem że nie pogarszają widoczności i czytelności oznakowania zgodności oraz dodatkowego oznakowania metrologicznego.
§  5.
1.
Błąd pomiaru wykonanego przy użyciu wagi w warunkach znamionowych użytkowania, przy niewystępowaniu zaburzeń, nie powinien przekraczać błędów granicznych dopuszczalnych wagi.
2.
Błędy graniczne dopuszczalne wagi określa załącznik do rozporządzenia.
3.
Działka sumowania dt zawiera się w przedziale:

0,01 % Max ≤ dt ≤ 0,2 % Max

4.
Minimalny sumowany ładunek Σmin nie powinien być mniejszy niż ładunek, dla którego błędy graniczne dopuszczalne są równe działce sumowania dt, i nie mniejszy niż minimalny ładunek określony przez producenta.
§  6.
Wagi, które nie są tarowane po każdym usunięciu ładunku, powinny mieć urządzenie zerujące, które powinno umożliwiać działanie wagi z dokładnością nieprzekraczającą błędów granicznych dopuszczalnych w normalnych warunkach pracy wagi.

Rozdział  3

Szczegółowy zakres sprawdzeń podczas prawnej kontroli metrologicznej

§  7.
Sprawdzenie podczas legalizacji pierwotnej i legalizacji ponownej przeprowadza się w miejscu użytkowania wagi.
§  8.
Podczas legalizacji pierwotnej wagi należy sprawdzić:
1)
zgodność z zatwierdzonym typem co do właściwego wykonania konstrukcji wagi i zastosowania odpowiednich materiałów;
2)
istnienie wymaganych oznaczeń i znaków na wadze;
3)
sposób zainstalowania w miejscu, gdzie waga będzie użytkowana;
4)
kompletność wyposażenia dla każdego rodzaju produktu przeznaczonego do ważenia;
5)
w zakresie charakterystyk metrologicznych wagi - błędy wskazań przy automatycznym ważeniu ładunków;
6)
w zakresie wymagań technicznych:
a)
czy waga jest zabezpieczona przed niewłaściwym zastosowaniem lub przypadkowym rozregulowaniem,
b)
czy waga reaguje właściwie podczas automatycznego ważenia, w przypadku gdy masa ładunku jest poza zakresem ważenia,
c)
czy podczas automatycznego ważenia działa blokada urządzeń regulacyjnych nastawy masy ważonych ładunków i blokada kasowania urządzeń wskazujących,
d)
zakres działania urządzenia wskazującego,
e)
prawidłowość działania urządzenia wskazującego oraz, jeżeli ma to zastosowanie, urządzeń drukujących, w tym:
prawidłowość wskazywania i drukowania wyników, w zakresie wielkości cyfr, właściwych oznaczeń jednostki masy oraz wartości działek elementarnych,
blokadę drukowania, w sytuacji gdy nie jest spełnione kryterium stabilnego położenia,
różnicę wyników ważenia wskazywanych i drukowanych,
blokadę zerowania głównego urządzenia wskazującego sumowanie do chwili wydruku wyników sumowania, po przerwaniu cyklu ważenia automatycznego,
f)
odnośnie do urządzenia zerującego:
dokładność,
zakres działania,
funkcjonowanie w trybie ważenia automatycznego oraz ważenia statycznego,
niezależność działania od urządzenia tarującego,
przerywanie cyklu ważenia automatycznego, gdy błąd wskazania zera przekroczy wartości dopuszczalne.
§  9.
1.
Podczas legalizacji ponownej wagi, o której mowa w § 2 pkt 1, należy wykonać sprawdzenie w zakresie określonym w § 8 pkt 2, 5 i 6 lit. f tiret pierwsze.
2.
Podczas legalizacji ponownej wagi, o której mowa w § 2 pkt 2, należy sprawdzić, czy spełnia ona wymagania określone w § 4-6.
§  10.
Sprawdzenie wagi podczas legalizacji pierwotnej i legalizacji ponownej przy ważeniu automatycznym powinno być przeprowadzane w jej normalnych warunkach pracy, przy użyciu rodzaju produktu lub produktów, które będą ważone na wadze.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.5)
______

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593).

2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 14 września 2007 r., pod numerem 2007/0510/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, str. 37, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337, z późn. zm.).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1494, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 91, poz. 740.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217, Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1832 i 1834, z 2007 r. Nr 21, poz. 124 i Nr 192, poz. 1381, z 2008 r. Nr 157, poz. 976 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.

5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie wymagań metrologicznych, którym powinny odpowiadać wagi automatyczne odważające (Dz. U. Nr 231, poz. 2316), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2008 r. na podstawie art. 12 pkt 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o systemie oceny zgodności oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1834).

ZAŁĄCZNIK 

BŁĘDY GRANICZNE DOPUSZCZALNE WAGI

Klasa dokładności Błędy graniczne dopuszczalne zsumowanego ładunku
0,2 ±0,10 %
0,5 ±0,25 %
1 ±0,50 %
2 ±1,00 %

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.104.862

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, którym powinny odpowiadać wagi automatyczne odważające, oraz szczegółowy zakres sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych przyrządów pomiarowych.
Data aktu: 09/06/2009
Data ogłoszenia: 01/07/2009
Data wejścia w życie: 16/07/2009