Organizacja i funkcjonowanie systemu gromadzącego i udostępniającego informacje i dane dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego "112" albo innych numerów alarmowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 grudnia 2008 r.
w sprawie organizacji i funkcjonowania systemu gromadzącego i udostępniającego informacje i dane dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego "112" albo innych numerów alarmowych

Na podstawie art. 78 ust. 7 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
organizację i funkcjonowanie systemu, o którym mowa w art. 78 ust. 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne, gromadzącego i udostępniającego informacje i dane, o których mowa w art. 78 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne;
2)
warunki gromadzenia i przekazywania informacji i danych od przedsiębiorcy telekomunikacyjnego;
3)
warunki udostępniania informacji i danych:
a)
centrom powiadamiania ratunkowego poprzez centralny punkt systemu tych centrów - w przypadku połączeń do numeru alarmowego "112" oraz do numerów alarmowych ustalonych dla Policji, Państwowej Straży Pożarnej i pogotowia ratunkowego, chyba że służba ustawowo powołana do niesienia pomocy, wykorzystująca dany numer alarmowy, posiada własny punkt centralny mogący współpracować z systemem albo
b)
właściwym jednostkom terytorialnym służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy, innych niż wymienione w lit. a - w przypadku połączeń do innych numerów alarmowych.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne;
2)
centralnym punkcie - należy przez to rozumieć:
a)
centralny punkt, o którym mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy, systemu centrów powiadamiania ratunkowego, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410, z 2007 r. Nr 89, poz. 590 i Nr 166, poz. 1172 oraz z 2008 r. Nr 17, poz. 101), lub
b)
własny punkt centralny, o którym mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy, posiadany przez służbę ustawowo powołaną do niesienia pomocy, wykorzystującą dany numer alarmowy;
3)
danych - należy przez to rozumieć dane, o których mowa w art. 161 ust. 2 pkt 4-6 oraz w art. 169 ust. 1 pkt 1-3 ustawy, dotyczące abonenta lub zarejestrowanego użytkownika końcowego usługi przedpłaconej;
4)
informacjach - należy przez to rozumieć informacje, o których mowa w art. 78 ust. 3 oraz w art. 169 ust. 1 pkt 1 ustawy.
§  3.
1.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej tworzy system teleinformatyczny "Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych", zwany dalej "PLI CBD", realizujący zadania, o których mowa w art. 78 ust. 4 ustawy.
2.
PLI CBD składa się z dwóch zintegrowanych części:
1)
Centralnej Bazy Danych, gromadzącej dane;
2)
Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej, gromadzącej i przekazującej informacje do centralnego punktu lub służbom ustawowo powołanym do niesienia pomocy, innym niż wymienione w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy.
3.
Prezes UKE zapewnia obsługę, administrowanie i serwis techniczny PLI CBD.
4.
Infrastrukturę PLI CBD stanowią w szczególności:
1)
pomieszczenia z serwerami (serwerownie) znajdujące się w dwóch odrębnych lokalizacjach, spełniających wymagania dla sprzętu instalowanego w pomieszczeniach wyposażonych w sygnalizację włamania i napadu, kontrolę dostępu, monitoring wizyjny, sygnalizację pożarową, gaszenie gazem, klimatyzację, ochronę przeciwprzepięciową;
2)
pomieszczenie obsługi PLI CBD wyposażone w stanowiska komputerowe i sygnalizację włamania i napadu, kontrolę dostępu, monitoring wizyjny, sygnalizację pożarową, gaszenie gazem, klimatyzację oraz ochronę przeciwprzepięciową;
3)
rezerwowe zasilanie;
4)
pomieszczenia dla osób zapewniających całodobową ochronę i bezpieczeństwo budynków, w których znajdują się pomieszczenia z serwerowniami i bazami danych, oraz terenów, na których zlokalizowane są te budynki.
5.
PLI CBD wyposażona jest w niezbędną architekturę i rozwiązania informatyczne zapewniające w szczególności:
1)
konfigurację elementów nadmiarowych do działania w trybie aktywnej rezerwy umożliwiających rozłożenie obciążenia poszczególnych komponentów pomiędzy wszystkie z dostępnych;
2)
możliwość rozbudowy o kolejne elementy nadmiarowe bez zmian istniejących komponentów (poza zmianami konfiguracyjnymi);
3)
mechanizmy umożliwiające udostępnienie informacji w przypadku utraty spójności pomiędzy poszczególnymi bazami danych;
4)
mechanizmy zapewniające zachowanie spójności danych pomiędzy obydwoma lokalizacjami PLI CBD oraz pomiędzy bazami danych w danej lokalizacji;
5)
zachowanie funkcjonalności podczas prac serwisowych bez utraty informacji w Platformie Lokalizacyjno-Informacyjnej oraz danych w Centralnej Bazie Danych;
6)
brak możliwości zdalnego dostępu serwisowego do jakiejkolwiek części PLI CBD;
7)
archiwizację danych przetwarzanych w centralnym punkcie przez 12 miesięcy, licząc od ostatniego dnia miesiąca, w którym zostały przekazane;
8)
spełnienie warunku niewystępowania pojedynczego punktu uszkodzenia;
9)
zabezpieczenie przesyłanych danych z użyciem techniki VPN, przy wykorzystaniu SSL minimum v3.0, z szyfrowaniem minimum 128-bitów i certyfikatem X.509, wykorzystaniem algorytmu RSA i długości klucza nie krótszego niż 1.024-bit;
10)
zabezpieczenie przed możliwymi atakami, również w przypadku, kiedy atak nastąpić mógłby przez sieć przedsiębiorcy telekomunikacyjnego bądź centralny punkt, poprzez organizację odpowiednich stref sieciowych (strefy "zdemilitaryzowane" - DMZ, strefy prywatne) oraz zastosowanie oddzielnych modułów sprzętowych i programowych;
11)
wielopoziomowe mechanizmy uwierzytelniania i autoryzacji dostępu do danych w PLI CBD oraz rozbudowanego systemu raportowania i kontroli dostępu;
12)
możliwość ustanowienia interfejsów fizycznych łączy pomiędzy PLI CBD, przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi, centralnym punktem oraz pomiędzy obydwoma lokalizacjami PLI CBD w formie styków łączy telekomunikacyjnych E1 o przepływności 2 Mbit/s zgodne z zaleceniem ITU G.703 oraz Ethernet 100Base-T;
13)
funkcjonowanie w ramach PLI CBD jednolitych rozwiązań technicznych, w szczególności w zakresie: systemów operacyjnych, serwerów baz danych, serwerów aplikacyjnych, platform i technologii programistycznych.
§  4.
PLI CBD zapewnia:
1)
przyjęcie informacji i danych oraz ich udostępnianie centralnemu punktowi albo właściwym jednostkom terytorialnym służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy, innych niż wymienione w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy;
2)
gromadzenie i przetwarzanie danych, w tym:
a)
dotyczących numeru przeniesionego w ramach realizacji uprawnienia abonenta albo użytkownika końcowego usługi przedpłaconej, o których mowa w art. 69-71 ustawy,
b)
gromadzenia informacji o przynależności numeru telefonicznego do przedsiębiorcy telekomunikacyjnego oraz dokonywanych w tym zakresie zmianach w okresie ostatnich 12 miesięcy,
c)
określania parametrów jakościowych procesu przenoszenia numerów pomiędzy dostawcami publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.
§  5.
1.
Informacje od operatora ruchomej publicznej sieci telefonicznej są przekazywane do PLI CBD przy każdorazowym wykonaniu połączenia do numeru alarmowego "112" albo innego numeru alarmowego.
2.
W przypadku niemożności ustalenia przez operatora ruchomej publicznej sieci telefonicznej lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego, informacja o tym przekazywana jest do PLI CBD w formie stosownego komunikatu zgodnie ze specyfikacją techniczną ETSI TS 102 164.
3.
W przypadku niemożności ustalenia przez operatora ruchomej publicznej sieci telefonicznej numeru urządzenia końcowego, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego "112" albo innego numeru alarmowego, operator ruchomej publicznej sieci telefonicznej przekazuje do PLI CBD numer zastępujący numer abonenta i użytkownika (numer techniczny).
4.
Informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci ruchomej publicznej sieci telefonicznej, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego, są przekazywane do i z PLI CBD zgodnie ze specyfikacją techniczną ETSI TS 102 164.
5.
Przedsiębiorca telekomunikacyjny posiadający 1 milion lub więcej abonentów i użytkowników końcowych usługi przedpłaconej przekazuje dane i informacje do każdej z dwóch lokalizacji PLI CBD redundantnymi, wydzielonymi łączami telekomunikacyjnymi E1, z wykorzystaniem techniki VPN zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 9, za pośrednictwem których dane są wymieniane w trybie aktywnej rezerwy. Zakończenia łączy telekomunikacyjnych E1 w systemie teleinformatycznym przedsiębiorcy telekomunikacyjnego w relacji do danej lokalizacji PLI CBD powinny być umiejscowione w dwóch różnych lokalizacjach. Łącza telekomunikacyjne od danego przedsiębiorcy do danej lokalizacji PLI CBD w żadnym punkcie trasy nie mogą mieć punktu wspólnego zarówno w zakresie kanalizacji kablowej, jak i medium transmisyjnego oraz innych warstw.
6.
Przedsiębiorca telekomunikacyjny posiadający poniżej 1 miliona abonentów i użytkowników końcowych usługi przedpłaconej przekazuje dane i informacje do każdej z dwóch lokalizacji PLI CBD, za pośrednictwem sieci Internet, z wykorzystaniem techniki VPN zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 9. Dane pomiędzy takim przedsiębiorcą telekomunikacyjnym a PLI CBD wymieniane są w trybie aktywnej rezerwy.
7.
Lokalizacje PLI CBD połączone są wydzielonymi łączami telekomunikacyjnymi E1 z wykorzystaniem techniki VPN zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 9. Łącza te są pogrupowane w dwóch grupach po trzy łącza E1, z których żadna z nich w żadnym punkcie trasy nie może mieć punktu wspólnego zarówno w zakresie kanalizacji kablowej, jak i medium transmisyjnego oraz innych warstw.
8.
Centralny punkt jest przyłączony do PLI CBD za pomocą wydzielonych łączy telekomunikacyjnych E1 z wykorzystaniem techniki VPN zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 9. Łącza te są pogrupowane w czterech grupach po dwa łącza telekomunikacyjne E1. Na każdą lokalizację PLI CBD przypadają po dwie grupy łączy, przy czym żadna z grup w żadnym punkcie trasy nie może mieć punktu wspólnego zarówno w zakresie kanalizacji kablowej, jak i medium transmisyjnego oraz innych warstw.
9.
Informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci ruchomej publicznej sieci telefonicznej i dane są przekazywane z PLI CBD na każdorazowe zapytanie do centralnego punktu lub służbom ustawowo powołanym do niesienia pomocy, innym niż wymienione w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy.
10.
Informacje dotyczące lokalizacji zakończenia stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej są przekazywane z PLI CBD na każdorazowe zapytanie do centralnego punktu lub służbom ustawowo powołanym do niesienia pomocy, innym niż wymienione w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy, z dokładnością do adresu zakończenia sieci, na podstawie danych, które dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przekazał do PLI CBD w formie stosownego komunikatu, zgodnie ze specyfikacją techniczną ETSI TS 102 164 z wykorzystaniem rozszerzenia umożliwiającego przekazanie adresu zakończenia sieci.
11.
Służba ustawowo powołana do niesienia pomocy, inna niż wymieniona w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy, pozyskuje informacje, łącząc się z PLI CBD za pośrednictwem sieci Internet z wykorzystaniem techniki VPN zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 9.
12.
Jakość transmisji cyfrowej na punktach styku łączy telekomunikacyjnych E1 z PLI CBD powinna być zgodna z zaleceniem ITU G.821 i G.826.
13.
Dokumenty, o których mowa w § 3 ust. 5 pkt 12 i § 5 ust. 12, są dostępne na stronach internetowych Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych ETSI oraz nieodpłatnie udostępniane w siedzibie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
§  6.
1.
Przedsiębiorca telekomunikacyjny, o którym mowa w § 5 ust. 5, dołącza swój system teleinformatyczny wykorzystywany do przekazywania danych i informacji do każdej z lokalizacji PLI CBD co najmniej dwoma łączami telekomunikacyjnymi E1 zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 12, a przedsiębiorca telekomunikacyjny, o którym mowa w § 5 ust. 6, dołącza swój system teleinformatyczny wykorzystywany do przekazywania danych i informacji, za pośrednictwem sieci Internet, z wykorzystaniem techniki VPN zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 9.
2.
Centralny punkt dołącza się do każdej z lokalizacji PLI CBD w sposób określony w § 5 ust. 8, a służby ustawowo powołane do niesienia pomocy, inne niż wymienione w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy, dołączają centralny punkt w sposób określony w § 5 ust. 11.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 i Nr 267, poz. 2258, z 2006 r. Nr 12, poz. 66, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 170, poz. 1217, Nr 220, poz. 1600, Nr 235, poz. 1700 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 23, poz. 137, Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 556 oraz z 2008 r. Nr 17, poz. 101 i Nr 227, poz. 1505.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.236.1620

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja i funkcjonowanie systemu gromadzącego i udostępniającego informacje i dane dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego "112" albo innych numerów alarmowych.
Data aktu: 10/12/2008
Data ogłoszenia: 31/12/2008
Data wejścia w życie: 15/01/2009