Sposób i tryb przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 5 września 2007 r.
w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę

Na podstawie art. 20a ust. 3 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób i tryb przeprowadzania audytu zewnętrznego, zwanego dalej "audytem", wydatkowania środków finansowych na naukę, o których mowa w ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki.
§  2.
Obowiązkowemu audytowi podlegają:
1)
projekty, w których całkowita wartość dofinansowania przekracza 2 mln zł (audyt projektu);
2)
jednostki naukowe, zwane dalej "jednostkami", które otrzymują środki na działalność statutową (audyt jednostki).
§  3.
1.
Audyt przeprowadza podmiot niezależny od audytowanej jednostki, posiadający odpowiednie kwalifikacje i wiedzę z zakresu audytu, zwany dalej "audytorem".
2.
Audyt mogą przeprowadzać:
1)
osoby spełniające warunki określone w art. 58 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm. 3 );
2)
osoby, o których mowa w art. 23 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249, poz. 1832);
3)
osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zatrudniające przy przeprowadzaniu audytu osoby wymienione w pkt 1 i 2.
3.
Audytora wybiera jednostka na swój koszt, zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
§  4.
Celem przeprowadzenia audytu jest wydanie przez audytora opinii na temat:
1)
wiarygodności danych, zarówno liczbowych, jak i opisowych, zawartych w dokumentach związanych z realizowanym projektem lub prowadzoną przez jednostkę działalnością naukową;
2)
realizacji wydatków i uzyskania założonych efektów zgodnie z wymaganiami zawartymi we wniosku, decyzji i umowie o dofinansowanie;
3)
poprawnego sposobu udokumentowania i ewidencyjnego wyodrębnienia rzeczywistych operacji gospodarczych.
§  5.
Kierownik jednostki zapewnia warunki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia audytu, a w szczególności udostępnia obiekty, urządzenia i dokumenty oraz umożliwia bezzwłoczne udzielanie wyjaśnień.
§  6.
Audytor ma prawo wglądu do związanych z przeprowadzanym audytem informacji, danych i innych dokumentów, w tym zawartych na elektronicznych nośnikach informacji, oraz do wykonywania z nich kopii, odpisów, wyciągów, zestawień lub wydruków, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.
§  7.
1.
Pracownicy jednostki są obowiązani, na żądanie audytora, udzielać informacji i wyjaśnień oraz potwierdzać "za zgodność z oryginałem" kopie dokumentów i ich odpisy, wyciągi, zestawienia oraz wydruki.
2.
Udzielone ustnie informacje i złożone ustnie wyjaśnienia powinny zostać zaprotokołowane oraz podpisane przez audytora i przez osobę, która ich udzieliła lub je złożyła.
§  8.
Audyt projektu obejmuje w szczególności sprawdzenie:
1)
zgodności realizacji projektu z umową;
2)
poprawności polityki rachunkowości;
3)
funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej;
4)
poprawności księgowania wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu, zasadności wydatków, sposobu ich udokumentowania i ich wyodrębnienia w ewidencji księgowej;
5)
terminowości rozliczania otrzymanych środków finansowych;
6)
przepływów na rachunku bankowym związanych z projektem;
7)
wiarygodności sprawozdań z realizacji projektu;
8)
sposobu monitorowania realizacji celów projektu;
9)
przestrzegania przepisów o zamówieniach publicznych, finansach publicznych i rachunkowości;
10)
przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
11)
sposobu archiwizacji dokumentacji dotyczącej projektu;
12)
wykonania zaleceń wcześniejszych kontroli i audytów.
§  9.
Audyt projektu powinien zostać rozpoczęty po zrealizowaniu co najmniej 80 % planowanych wydatków związanych z projektem i zakończony przed złożeniem końcowego sprawozdania z realizacji projektu.
§  10.
Audyt jednostki obejmuje sprawdzenie jednego roku, z okresu 3 lat poprzedzających rok przeprowadzania audytu, wybranego na podstawie przeprowadzonej analizy ryzyka, w tym:
1)
podstaw prawnych działalności jednostki;
2)
poprawności polityki rachunkowości i funkcjonowania procedur kontroli finansowej;
3)
realizacji planu rzeczowo-finansowego oraz budżetu jednostki;
4)
wniosku o dotację statutową;
5)
ankiety jednostki naukowej;
6)
funkcjonowania systemu kontroli wewnętrznej;
7)
sposobu udokumentowania i zatwierdzania wyników działalności badawczej;
8)
przestrzegania przepisów o zamówieniach publicznych, finansach publicznych i rachunkowości;
9)
przestrzegania dyscypliny finansów publicznych;
10)
realizacji wniosków z wcześniejszych kontroli i audytów;
11)
poprawności ewidencji księgowej;
12)
wyodrębnienia w ewidencji księgowej wydatków realizowanych z dotacji;
13)
celowości i zasadności wydatków sfinansowanych z dotacji statutowej.
§  11.
1.
W przypadkach wymagających specjalnej wiedzy, umiejętności lub kwalifikacji audytor może powołać na swój koszt rzeczoznawcę.
2.
Opinia sporządzona przez rzeczoznawcę nie jest wiążąca dla audytora.
§  12.
1.
Na podstawie zebranych dokumentów i dowodów audytor sporządza pisemnie sprawozdanie z audytu, zwane dalej "sprawozdaniem".
2.
Sprawozdanie określa, czy otrzymane środki finansowe zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem i przepisami prawa oraz czy księgi rachunkowe są prowadzone prawidłowo.
3.
Sprawozdanie powinno w sposób bezstronny, kompletny, zrozumiały, jednoznaczny i zgodny ze stanem faktycznym przedstawiać wyniki audytu.
4.
Audytor jest obowiązany zachować poufność i nie naruszać tajemnic handlowych jednostki. Nie może to jednak wpływać na merytoryczną treść sprawozdania.
§  13.
Sprawozdanie zawiera w szczególności:
1)
oznaczenie sprawozdania;
2)
datę jego sporządzenia;
3)
nazwę i adres oraz dane jednostki;
4)
nazwę i numer projektu;
5)
oświadczenie audytora oraz osób wykonujących czynności audytu o niezależności od badanej jednostki;
6)
imiona, nazwiska, adresy i numery uprawnień audytorów wykonujących czynności audytu;
7)
cele audytu;
8)
podmiotowy i przedmiotowy zakres audytu;
9)
termin, w którym przeprowadzono audyt;
10)
zwięzły opis działań jednostki w obszarze objętym audytem;
11)
zwięzłą ocenę sytuacji ekonomicznej w przypadku wykonania audytu jednostki;
12)
ocenę adekwatności, skuteczności i efektywności systemu zarządzania i kontroli w obszarze działalności jednostki objętej audytem;
13)
informację o metodzie doboru i wielkości próby do badania;
14)
zaprezentowanie wyników badania, w tym obszarów, w których stwierdzono nieprawidłowości;
15)
określenie nieprawidłowości oraz analizę ich przyczyn i skutków;
16)
zalecenia w sprawie usunięcia stwierdzonych uchybień;
17)
podpisy audytorów uczestniczących w audycie;
18)
podpisy reprezentantów audytora, jeśli audytorem jest osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.
§  14.
Wszystkie strony sprawozdania powinny być ponumerowane i parafowane.
§  15.
Wnioski i opinie zawarte w sprawozdaniu powinny wynikać z dokumentacji audytu.
§  16.
1.
Dokumentacja audytu, łącznie ze sprawozdaniem, jest przekazywana jednostce w terminie 7 dni od dnia zakończenia audytu.
2.
Dokumentacja audytu podlega przechowaniu przez jednostkę przez okres 2 lat od dnia jej otrzymania.
3.
Sprawozdanie z audytu podlega przechowaniu przez okres 5 lat.
§  17.
Jednostka jest obowiązana przekazać ministrowi właściwemu do spraw nauki egzemplarz sprawozdania oraz ewentualne stanowisko do ustaleń zawartych w sprawozdaniu w terminie 21 dni od dnia otrzymania sprawozdania.
§  18.
Audytor jest obowiązany do udzielania wyjaśnień w zakresie objętym audytem ministrowi właściwemu do spraw nauki oraz osobom przez niego upoważnionym.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 131, poz. 912).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484 oraz z 2007 r. Nr 115, poz. 795.
3 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.170.1197

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób i tryb przeprowadzania audytu zewnętrznego wydatkowania środków finansowych na naukę.
Data aktu: 05/09/2007
Data ogłoszenia: 19/09/2007
Data wejścia w życie: 04/10/2007