Szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli podmiotów podlegających nadzorowi Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 13 kwietnia 2006 r.
w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania kontroli podmiotów podlegających nadzorowi Komisji Papierów Wartościowych i Giełd

Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1537) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd, w tym formę, sposób i terminy wykonywania czynności związanych z przeprowadzaniem kontroli oraz wydawaniem zaleceń na podstawie wyników kontroli.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym;
2)
Komisji - należy przez to rozumieć Komisję Papierów Wartościowych i Giełd;
3)
zarządzającym kontrolę - należy przez to rozumieć dyrektora lub zastępcę dyrektora komórki organizacyjnej urzędu Komisji, do zadań której należy przeprowadzanie kontroli;
4)
kontrolowanym - należy przez to rozumieć podmiot podlegający kontroli, wymieniony w art. 26 ust. 1 ustawy;
5)
czynnościach kontrolnych - należy przez to rozumieć czynności podejmowane przez kontrolerów w trakcie przeprowadzania kontroli.
§  3.
Zarządzający kontrolę, w przypadkach uzasadnionych charakterem kontroli, może, nie wcześniej niż na 3 dni przed planowanym rozpoczęciem kontroli, pisemnie powiadomić o tym kontrolowanego, wskazując przedmiot i zakres kontroli, celem umożliwienia kontrolowanemu sprawnego zgromadzenia lub przygotowania dokumentów i zebrania innych danych i informacji niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, w tym zapewnienia obecności, w trakcie przeprowadzania kontroli, osób upoważnionych do reprezentowania kontrolowanego.
§  4.
1.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli oraz legitymację lub dokument potwierdzający tożsamość okazuje się, przed podjęciem czynności kontrolnych, osobie upoważnionej do reprezentowania kontrolowanego oraz niezwłocznie informuje się tę osobę o prawach i obowiązkach kontrolowanego, a także poucza o skutkach prawnych utrudniania lub uniemożliwiania przeprowadzenia czynności kontrolnych oraz o odpowiedzialności za złożenie nieprawdziwych wyjaśnień lub zatajenie prawdy.
2.
O dokonaniu pouczenia, o którym mowa w ust. 1, umieszcza się wzmiankę na okazanym upoważnieniu. Osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego potwierdza własnoręcznym podpisem odebranie pouczenia.
3.
W przypadku odmowy potwierdzenia odebrania pouczenia, o którym mowa w ust. 2, wzmiankę o tym umieszcza się na okazanym upoważnieniu, z podaniem przyczyn odmowy.
4.
Na żądanie osoby, której okazano upoważnienie, kontrolerzy pozostawiają kopię upoważnienia, co osoba ta potwierdza na oryginale upoważnienia.
5.
W przypadku nieobecności osoby upoważnionej do reprezentowania kontrolowanego lub jeżeli pomimo jej obecności, osoba ta jest niedostępna ze względów uzasadnionych okolicznościami, upoważnienie do przeprowadzenia kontroli może być okazane w pierwszej kolejności kierownikowi jednostki organizacyjnej kontrolowanego, z której zadaniami zakres kontroli jest związany, lub jego zastępcy, albo osobie zatrudnionej na stanowisku kierownika komórki nadzoru wewnętrznego kontrolowanego lub na samodzielnym stanowisku do spraw nadzoru wewnętrznego, lub na stanowisku o zbliżonym do wymienionych stanowisk zakresie obowiązków, a w dalszej kolejności innemu pracownikowi kontrolowanego lub osobie czynnej w miejscu kontroli.
§  5.
1.
Na żądanie kontrolera, w terminie określonym w żądaniu, osoby wchodzące w skład statutowych organów kontrolowanego lub osoby pozostające z kontrolowanym w stosunku pracy, zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze:
1)
sporządzają i przekazują, na koszt kontrolowanego, kopie dokumentów lub innych nośników informacji;
2)
udzielają pisemnych lub ustnych wyjaśnień.
2.
Kopie dokumentów i innych nośników informacji, podlegających badaniu w trakcie przeprowadzania kontroli, kontrolerzy mogą sporządzać samodzielnie, zgodnie z art. 32 ust. 6 zdanie drugie ustawy.
3.
Kontrolerzy mogą żądać od kontrolowanego sporządzenia zestawień określonych danych i informacji na podstawie tych dokumentów i nośników, wyznaczając odpowiedni termin do ich przekazania.
4.
Z przekazania kontrolerowi materiałów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i ust. 3, oraz pobrania materiałów, o których mowa w ust. 2, sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany. Kontroler oraz osoba przekazująca materiały podpisują protokół oraz parafują każdą jego stronę.
5.
W przypadku odmowy podpisania protokołu, o którym mowa w ust. 4, wzmiankę o tym umieszcza się w protokole, z podaniem przyczyn odmowy.
6.
Przeprowadzenie kontroli nie powinno, w miarę możliwości, zakłócać wykonywania zadań kontrolowanego.
§  6.
1.
Jeżeli sporządzenie materiałów, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 3, jest utrudnione w trakcie przeprowadzanych czynności kontrolnych w siedzibie lub jednostkach organizacyjnych kontrolowanego z przyczyn obiektywnych, kontroler może w formie pisemnej wskazać sposób i termin dostarczenia dokumentów przez kontrolowanego kontrolerom. W takim przypadku kontrolowany dołącza spis materiałów wraz z liczbą przekazanych kart, parafuje każdą stronę spisu oraz przekazanych materiałów, poświadcza za zgodność z oryginałem kopie dokumentów lub innych nośników informacji, w sposób określony w § 7 ust. 2 i 3, oraz numeruje je.
2.
Z przekazania materiałów, o których mowa w ust. 1, nie sporządza się protokołu, o którym mowa w § 5 ust. 4.
§  7.
1.
Informacje pisemne, sporządzane przez kontrolowanego na potrzeby przeprowadzanej kontroli, powinny być podpisane przez osoby upoważnione do ich sporządzenia. W przypadku odmowy ich podpisania kontroler sporządza stosowną adnotację na protokole przekazania materiałów.
2.
Zgodność z oryginałem kopii dokumentów potwierdza osoba uprawniona do reprezentowania kontrolowanego lub pozostająca z kontrolowanym w stosunku pracy.
3.
Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 2, zawiera klauzulę "za zgodność z oryginałem" i podpis osoby dokonującej potwierdzenia. Zgodność z oryginałem kopii danych umieszczonych w systemach informatycznych lub kopie danych utrwalonych na nośnikach informacji innych niż dokumenty potwierdza się na piśmie, ze wskazaniem zawartości nośnika oraz jego rodzaju.
§  8.
1.
Z odebrania ustnych wyjaśnień sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany. Kontroler oraz osoba składająca ustne wyjaśnienia podpisują protokół oraz parafują każdą jego stronę.
2.
W przypadku odmowy podpisania protokołu przez osobę składającą ustne wyjaśnienia, wzmiankę o tym umieszcza się w protokole, z podaniem przyczyn odmowy.
3.
Wyjaśnienia udzielane ustnie przez osoby, o których mowa w art. 32 ust. 5 ustawy, mogą być utrwalane przy wykorzystaniu urządzenia rejestrującego, po uprzednim poinformowaniu osoby składającej wyjaśnienia. W czynnościach ma prawo uczestniczyć osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się.
§  9.
1.
Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół. Protokół kontroli zawiera w szczególności:
1)
firmę (nazwę) i adres kontrolowanego;
2)
wskazanie jednostek organizacyjnych kontrolowanego, objętych kontrolą;
3)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe kontrolerów;
4)
numer i datę upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz wzmiankę o jego zmianach;
5)
określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
6)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
7)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób składających oświadczenia oraz udzielających informacji i wyjaśnień w toku kontroli;
8)
wzmiankę o pouczeniu, o którym mowa w § 4 ust. 1;
9)
opis dokonanych czynności kontrolnych oraz ustalenia dotyczące stanu faktycznego, ze wskazaniem dokumentów lub innych informacji i materiałów, na jakich ustalenia te zostały oparte, jak również opis stwierdzonych nieprawidłowości, ich zakresu i przyczyn;
10)
wykaz materiałów zgromadzonych w toku kontroli, z podaniem nazwy każdego z nich;
11)
miejsce i datę sporządzenia protokołu kontroli;
12)
wzmiankę o udzieleniu zaleceń w trybie art. 36 ust. 6 ustawy.
2.
Materiałami, o których mowa w ust. 1 pkt 10, są w szczególności:
1)
protokoły sporządzone w toku kontroli;
2)
pisemne oświadczenia i wyjaśnienia;
3)
zarządzenia Przewodniczącego Komisji wydane w toku kontroli;
4)
spis materiałów, przekazanych w trybie § 6 ust. 1.
§  10.
1.
Po sporządzeniu protokołu kontroli, w dwóch egzemplarzach, kontroler parafuje każdą jego stronę oraz podpisuje protokół.
2.
Jeden egzemplarz protokołu oraz, dodatkowo, jego kopię doręcza się kontrolowanemu bezpośrednio lub w postaci przesyłki, za potwierdzeniem odbioru.
3.
Osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego podpisuje protokół kontroli i jego kopię, jak również parafuje każdą ich stronę, a następnie przekazuje podpisaną kopię do Komisji, w terminie 14 dni od doręczenia protokołu, z zastrzeżeniem ust. 5-7.
4.
W przypadku zgłoszenia przez kontrolowanego zastrzeżeń do protokołu kontroli, o których mowa w art. 36 ust. 3 ustawy, bieg terminu, o którym mowa w ust. 3, rozpoczyna się następnego dnia po dniu otrzymania przez kontrolowanego aneksu lub stanowiska, o których mowa w art. 36 ust. 4 ustawy.
5.
Osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego może odmówić podpisania protokołu kontroli, wyjaśniając na piśmie przyczyny odmowy. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 3, odmowę podpisania protokołu kontroli uważa się za dokonaną z upływem ostatniego dnia tego terminu, chyba że kontrolowany zgłosi zastrzeżenia do protokołu kontroli.
6.
Kontroler umieszcza na egzemplarzu protokołu kontroli, który otrzymuje Komisja, wzmiankę o odmowie jego podpisania, załączając wyjaśnienia, o których mowa w ust. 5, jeżeli zostały złożone.
7.
Odmowa podpisania protokołu kontroli nie zwalnia kontrolowanego z wykonania zaleceń, o których mowa w art. 36 ust. 5 i 6 ustawy, o czym zarządzający kontrolę pisemnie informuje kontrolowanego.
§  11.
1.
Zmiany protokołu w formie aneksu, o którym mowa w art. 36 ust. 4 pkt 1 ustawy, doręcza się kontrolowanemu w sposób określony w § 10 ust. 2. Przepisy § 10 ust. 3 i 5-7 stosuje się odpowiednio.
2.
Stanowisko, o którym mowa w art. 36 ust. 4 pkt 2 ustawy, oraz w przypadku zgłoszenia zaleceń usunięcia przez kontrolowanego nieprawidłowości stwierdzonych na podstawie wyników kontroli, o których mowa w art. 36 ust. 5 i 6 ustawy, doręcza się kontrolowanemu bezpośrednio lub w postaci przesyłki, za potwierdzeniem odbioru.
§  12.
1.
Aneks do protokołu kontroli zawiera w szczególności dane, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1-5, oraz wskazanie zakresu zmiany protokołu kontroli.
2.
Po doręczeniu protokołu kontroli lub aneksu do protokołu nie dokonuje się w nich żadnych poprawek i dopisków, z wyjątkiem dotyczących odmowy podpisania przez kontrolowanego protokołu lub aneksu do protokołu.
3.
Kontroler dokonuje sprostowania oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych. Zarządzający kontrolę niezwłocznie pisemnie informuje kontrolowanego o dokonanych sprostowaniach.
§  13.
Do dokumentacji dotyczącej przeprowadzonej kontroli dołącza się:
1)
protokół kontroli wraz z materiałami, o których mowa w § 9 ust. 2;
2)
materiały, na których zostały utrwalone dane z systemu informatycznego kontrolowanego;
3)
nośnik, na którym zostały utrwalone ustne wyjaśnienia, w przypadku, o którym mowa w § 8 ust. 3;
4)
treść zastrzeżeń - w przypadku zgłoszenia przez kontrolowanego zastrzeżeń do protokołu kontroli;
5)
stanowisko albo aneks, o których mowa w art. 36 ust. 4 ustawy;
6)
treść zaleceń, o których mowa w art. 36 ust. 5 i 6 ustawy, o ile zostały zgłoszone;
7)
informację o sposobie uwzględnienia zaleceń, o której mowa w art. 36 ust. 8 ustawy.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 25 kwietnia 2006 r.2)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 220, poz. 1887).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu przeprowadzania kontroli podmiotów, których działalność podlega nadzorowi Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (Dz. U. Nr 94, poz. 903), które utraciło moc zgodnie z art. 56 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1537).

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.68.485

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli podmiotów podlegających nadzorowi Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.
Data aktu: 13/04/2006
Data ogłoszenia: 24/04/2006
Data wejścia w życie: 25/04/2006