Tryb, sposób i warunki współfinansowania inwestycji kolejowych w transporcie intermodalnym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU1)
z dnia 4 września 2006 r.
w sprawie trybu, sposobu i warunków współfinansowania inwestycji kolejowych w transporcie intermodalnym2)

Na podstawie art. 38 ust. 8 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa tryb, sposób i warunki współfinansowania ze środków publicznych inwestycji kolejowych realizowanych na podstawie Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006.
§  2.
O wsparcie finansowe mogą ubiegać się przedsiębiorcy państw członkowskich Unii Europejskiej, którzy wykonują lub zamierzają wykonywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność, o której mowa w Działaniu 1.3. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 października 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006 (Dz. U. Nr 235, poz. 2350, z 2005 r. Nr 95, poz. 800 i Nr 135, poz. 1141 oraz z 2006 r. Nr 109, poz. 753), w zakresie określonym decyzją Komisji Europejskiej z dnia 25 stycznia 2006 r. nr N 160/2005 - Polska.
§  3.
Wsparcie finansowe jest udzielane przedsiębiorcy, o którym mowa w § 2, wykonującemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie transportu intermodalnego, zwanemu dalej "beneficjentem".
§  4.
1.
Wsparcie finansowe jest udzielane w formie dofinansowania projektów ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zwanego dalej "EFRR", i budżetu państwa na inwestycje dotyczące centrów logistycznych i terminali transportu intermodalnego, których przewidywany okres użytkowania będzie dłuższy niż pięć lat.
2.
Do kosztów kwalifikowanych zalicza się koszty przeznaczone na:
1)
zakup lub modernizację urządzeń dźwigowych oraz urządzeń do przeładunku, których przewidywany okres użytkowania będzie dłuższy niż pięć lat;
2)
zakup lub modernizację systemów teleinformatycznych oraz wyposażenia logistycznego i systemów związanych z transportem intermodalnym, a także wydatki na ich wdrożenie;
3)
infrastrukturę wykorzystywaną wyłącznie na potrzeby transportu intermodalnego w zakresie:
a)
budowy, rozbudowy, przebudowy oraz nabycia prawa do gruntów pod budowę:
placów składowych i przeładunkowych, parkingów, zaplecza technicznego dla obsługi taboru, dróg wewnętrznych i dojazdowych, przejść podziemnych i magazynów,
torów dojazdowych, przeładunkowych i podsuwnicowych, przejazdów i rozjazdów kolejowych oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym,
b)
modernizacji urządzeń telekomunikacyjnych, urządzeń zaopatrzenia w wodę, instalacji wodno-kanalizacyjnych, systemów odwodnienia i instalacji energetycznych;
4)
prace projektowe i dokumentację związaną z inwestycjami, o których mowa w pkt 3;
5)
promowanie projektów.
§  5.
1.
Maksymalna wysokość wsparcia finansowego wynosi na:
1)
zakup sprzętu, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 1 i 2-30 % kosztów kwalifikowanych;
2)
infrastrukturę, prace projektowe, przygotowanie dokumentów i promowanie projektów, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 3-5 - 50 % kosztów kwalifikowanych.
2.
Wysokość wsparcia finansowego z EFRR jest ograniczona warunkami określonymi w:
1)
rozporządzeniu Rady (WE) 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającym przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. Urz. WE L 161 z 26.06.1999, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 31);
2)
rozporządzeniu Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki na działanie współfinansowane z funduszy strukturalnych i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1145/2003 (Dz. Urz. UE L 072 z 11.03.2004, s. 66; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 1, str. 122).
§  6.
1.
Wsparcie finansowe jest udzielane na wniosek o dofinansowanie złożony przez beneficjenta do ministra właściwego do spraw transportu.
2.
Wzór wniosku oraz tryb składania określa rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 25 maja 2006 r. w sprawie trybu składania oraz wzorów dokumentów obowiązujących w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006 (Dz. U. Nr 93, poz. 647).
3.
Wybór wniosków jest dokonywany zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 8 października 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006, z tym że udzielenie wsparcia finansowego nie może prowadzić do naruszenia konkurencji na rynku wspólnotowym, w stopniu niezgodnym z interesem Wspólnoty.
4.
Wsparcie finansowe jest udzielane na podstawie umowy o dofinansowanie, zawartej między beneficjentem a ministrem właściwym do spraw transportu, której wzór został określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia, o którym mowa w ust. 2.
5.
Wsparcie finansowe jest udzielane beneficjentowi pod warunkiem zapewnienia dostępu do terminali na niedyskryminujących zasadach.
§  7.
1.
Wsparcie finansowe podlega sumowaniu z każdym innym rodzajem pomocy udzielanej na realizację tego samego projektu, a suma pomocy łącznie nie może przekroczyć maksymalnej wysokości wsparcia finansowego, określonej w § 5.
2.
Beneficjent informuje ministra właściwego do spraw transportu o każdym innym wsparciu finansowym, otrzymanym na realizację tego samego projektu.
3.
Beneficjent, w przypadku przekroczenia maksymalnej wysokości wsparcia finansowego, zwraca kwotę stanowiącą nadwyżkę ministrowi właściwemu do spraw transportu.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Transportu kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu (Dz. U. Nr 131, poz. 923).

2) Rozporządzenie stanowi Program pomocy dla rozwoju systemów intermodalnych zaakceptowany przez Komisję Europejską decyzją z dnia 25 stycznia 2006 r. nr N 160/2005 - Polska.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 157, poz. 1314, Nr 163, poz. 1362 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 63 i Nr 144, poz. 1046.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.162.1150

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb, sposób i warunki współfinansowania inwestycji kolejowych w transporcie intermodalnym.
Data aktu: 04/09/2006
Data ogłoszenia: 12/09/2006
Data wejścia w życie: 20/09/2006