Tryb sporządzania oraz wzór sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 24 czerwca 2006 r.
w sprawie trybu sporządzania oraz wzoru sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego

Na podstawie art. 53 ust. 6 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz. 708) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Określa się wzór sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego za rok poprzedni, zwanego dalej "sprawozdaniem", stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
1. 
Jeżeli audytor wewnętrzny zatrudniony w jednostce nadzorującej lub nadrzędnej prowadzi audyt wewnętrzny również w jednostkach nadzorowanych lub podległych, sporządza jedno sprawozdanie.
2. 
Kopie sprawozdania audytor wewnętrzny przekazuje kierownikom wszystkich jednostek, o których mowa w ust. 1.
§  3. 
W przypadku utworzenia w jednostce komórki audytu wewnętrznego, o której mowa w art. 52 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, sprawozdanie podpisuje audytor wewnętrzny koordynujący działalność tej komórki.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2006 r.

ZAŁĄCZNIK  1

WZÓR

.............................

(nazwa i adres jednostki

sektora finansów publicznych)

SPRAWOZDANIE

Z WYKONANIA PLANU AUDYTU WEWNĘTRZNEGO

ZA ROK ....

1. Podstawowe informacje

a) Informacje o jednostce sektora finansów publicznych

1. Wykaz jednostek sektora finansów publicznych, w których audytor wewnętrzny prowadził audyt wewnętrzny w roku sprawozdawczym
2. a) Liczba osób zatrudnionych w jednostce, w której jest zatrudniony audytor wewnętrzny (jednostce zatrudniającej) a)
b) Łączna liczba osób zatrudnionych w pozostałych jednostkach, w których audytor wewnętrzny prowadził audyt wewnętrzny

(według stanu na dzień 31 grudnia roku, za który sporządzane jest sprawozdanie)

b)
3.*) a) Łączna liczba jednostek podległych jednostce zatrudniającej a)
b) Łączna liczba jednostek nadzorowanych przez jednostkę zatrudniającą

(według stanu na dzień 31 grudnia roku, za który sporządzane jest sprawozdanie)

b)
4.*) Liczba jednostek podległych lub nadzorowanych, w których audytor wewnętrzny prowadził audyt wewnętrzny
5.*) Kwota wszystkich gromadzonych środków publicznych w roku sprawozdawczym w mln zł ogółem

(dotyczy wyłącznie środków związanych z funkcjonowaniem jednostki zatrudniającej)

6.*) Kwota środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz. 708), zwanej dalej "ustawą", w mln zł (dotyczy wyłącznie środków związanych z funkcjonowaniem jednostki zatrudniającej)
7.*) Kwota wydatków i rozchodów środków publicznych w roku sprawozdawczym ogółem w mln zł

(dotyczy wyłącznie środków związanych z funkcjonowaniem jednostki zatrudniającej)

b) Informacje o komórce audytu wewnętrznego

1. Nazwa komórki audytu wewnętrznego
2.*) Adres pocztowy/numer telefonu/adres e-mail koordynatora komórki audytu wewnętrznego
3.*) Liczba etatów przyznanych komórce audytu wewnętrznego

(wg stanu na dzień 31 grudnia roku, za który sporządzane jest sprawozdanie)

4. Liczba osób faktycznie zatrudnionych w komórce audytu wewnętrznego

(wg stanu na dzień 31 grudnia roku, za który sporządzane jest sprawozdanie)

5.*) Nazwa stanowiska/wymiar czasu pracy/zatrudnienie na czas nieokreślony (lub określony, jaki)/zdany egzamin na audytora wewnętrznego poszczególnych pracowników komórki audytu wewnętrznego Lp. Nazwa stanowiska Wymiar czasu pracy (w etatach) Zatrudnienie na czas nieokreślony Zatrudnienie na czas określony (jaki?) Zdany egzamin na audytora wewnętrznego
TAK/NIE**) TAK/NIE**)
6.*) Czy koordynator komórki audytu wewnętrznego podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki (dyrektorowi generalnemu)? TAK/NIE**)

Jeśli Nie, jak jest usytuowany w strukturze organizacyjnej jednostki?

7. Czy komórka audytu wewnętrznego posiada zatwierdzony przez kierownika jednostki (dyrektora generalnego) dokument określający jej cele, zadania i uprawnienia?

(np. karta audytu wewnętrznego, regulamin organizacyjny)

TAK/NIE**)

Nazwa dokumentu:

8. Czy istnieją pisemne procedury audytu wewnętrznego? TAK/NIE**)

Nazwa dokumentu:

9. Czy dokonywana była zewnętrzna ocena pracy komórki audytu wewnętrznego? TAK/NIE**)

Jeśli Tak, kto dokonał oceny:

10. Czy dokonano udokumentowanej samooceny pracy komórki audytu wewnętrznego? TAK/NIE**)
11. Czy opracowano wieloletni/strategiczny plan audytu wewnętrznego? TAK/NIE**)
12. Czy prace komórki audytu wewnętrznego są wspomagane przez odpowiednie systemy informatyczne (jakie)? TAK/NIE**)

Jeśli Tak, wymienić:

2. Zakres tematyczny i organizacja zadań audytowych zrealizowanych w roku sprawozdawczym

Lp. Temat zadania audytowego Rodzaj audytu

F - finansowy

Z - zgodności

D - działalności

IT - systemów informatycznych

Czy dotyczy środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy? Termin przeprowadzenia zadania audytowego Obszar ryzyka Wykorzystane zasoby ludzkie (liczba osobodni) Opinie rzeczoznawcy
Planowany Zrealizowany Czy uzyskano opinie rzeczoznawcy? Jeśli tak, zakres pracy, czas poświęcony zadaniu
TAK/NIE**) TAK/NIE**)

3. Wydane zalecenia w ramach zadań audytowych zrealizowanych w roku sprawozdawczym

Lp. Temat zadania audytowego Rodzaj audytu

(jak w tab. 2)

Czy dotyczy środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy? Liczba zaleceń zawartych w sprawozdaniu z przeprowadzenia audytu wewnętrznego***) Liczba dodatkowych wyjaśnień i umotywowanych zastrzeżeń złożonych audytorowi****) Liczba podjętych dodatkowych czynności wyjaśniających
uwzględnione w całości uwzględnione w części odrzucone
TAK/NIE**)

4. Czynności sprawdzające

(należy podać dane dotyczące czynności sprawdzających podjętych przez audytora wewnętrznego w odniesieniu do zadań audytowych zrealizowanych w roku sprawozdawczym oraz w latach poprzedzających rok sprawozdawczy)

Lp. Rok realizacji zadania audytowego Temat zadania audytowego Liczba podjętych czynności sprawdzających Czy dotyczy środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy? Uwagi
TAK/NIE**)

5. Ocena efektów zrealizowanych zadań audytowych

Lp. Temat zadania audytowego Podstawowe zalecenia***) Ocena wykorzystania zgłoszonych zaleceń, ich wpływ na funkcjonowanie i efektywność zarządzania jednostką
Należy umieścić krótki opis efektów (wartości dodanej), jakie przyniosło wdrożenie zaleceń wynikających z danego zadania audytowego. Takim efektem może być w szczególności:

- uzyskanie oszczędności środków

publicznych w tys. zł (także w

sytuacji, gdy zaoszczędzone środki w

jednym obszarze przeznaczono na

wydatki w innym),

- przedstawienie zapewnienia, że dany

obszar działa prawidłowo,

- poprawa efektywności/skuteczności

mechanizmów kontroli wewnętrznej

(finansowej),

- usprawnienie danego procesu (np.

planowania, udzielania zamówień

publicznych, sprawozdawczości,

wydawania decyzji administracyjnych

itd.),

- wprowadzenie procedur w danym

procesie,

- wprowadzenie systemu monitorowania

realizacji zadań jednostki,

- poprawa efektywności systemu

komunikacji wewnętrznej,

- zapewnienie prawidłowego obiegu i

kontroli dokumentów finansowych,

- uregulowanie zasad korzystania przez

pracowników z zasobów jednostki,

- poprawa efektywności wykorzystania

zasobów,

- ulepszenie systemu ochrony zasobów, - wykrycie lub zapobieżenie nadużyciu

finansowemu (oszacować w tys. zł).

6. Niezrealizowane zadania audytowe

Lp. Temat zadania audytowego Czy dotyczy środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy? Przyczyna niezrealizowania zadania
TAK/NIE**)

7. Organizacja pracy komórki audytu wewnętrznego

Lp. Zadania audytora wewnętrznego/komórki audytu wewnętrznego Zasoby ludzkie

(liczba osobodni)

Uwagi (przyczyny rozbieżności między planem i wykonaniem)
plan wykonanie
1. Przeprowadzanie zadań audytowych
2. Opracowanie technik przeprowadzania zadania audytowego
3. Przeprowadzanie czynności sprawdzających
4. Współpraca z innymi służbami kontrolnymi
5. Czynności organizacyjne, w tym planowanie i sprawozdawczość
6. Szkolenia i rozwój zawodowy
7. Urlopy/ czas dostępny
8. Inne działania, w tym rezerwa czasowa

8. Zadania dodatkowe nieujęte w planie audytu

Lp. Temat zadania Rodzaj audytu

(jak w tab. 2)

Czy dotyczy środków wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy? Wykorzystane zasoby (liczba osobodni) Uwagi
TAK/NIE**)

9. Inne uwagi

(w tym w szczególności: informacja o przypadkach niepodjęcia przez kierownika jednostki, w terminie dwóch miesięcy od dnia otrzymania sprawozdania z przeprowadzonego audytu wewnętrznego, działań mających na celu usunięcie uchybień zgodnie z art. 56 ust. 3 ustawy; inne ewentualne zauważone trudności lub wnioski zmierzające do usprawnienia pracy audytora wewnętrznego)

................. ....................................

(data) (podpis i pieczątka audytora

wewnętrznego/koordynatora komórki

audytu wewnętrznego)

*) W przypadku jednostek podsektora samorządowego wypełnienie nie jest obowiązkowe.

**) Niepotrzebne skreślić. W przypadku wersji elektronicznej sprawozdania, przy odpowiedzi "tak" zaznaczyć pole, przy odpowiedzi "nie" pozostawić pole bez zaznaczenia.

***) Dotyczy zaleceń, o których mowa w § 21 ust. 2 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 112, poz. 765).

****) Dotyczy dodatkowych wyjaśnień i umotywowanych zastrzeżeń, o których mowa w § 22 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania audytu wewnętrznego (Dz. U. Nr 112, poz. 765).

1 Załącznik zmieniony przez pkt 1 i 2 obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 października 2006 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U.06.198.1462).

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.112.764

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb sporządzania oraz wzór sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego.
Data aktu: 24/06/2006
Data ogłoszenia: 29/06/2006
Data wejścia w życie: 01/07/2006