Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposób prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz tryb wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU1)
z dnia 5 marca 2004 r.
w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji

Na podstawie art. 9c ust. 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się ramowe programy szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie:
1)
sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum:
a)
w części obejmującej przedmioty humanistyczne, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia,
b)
w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia;
3)
egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia, informatyka, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia;
4)
egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język grecki i kultura antyczna, język łaciński i kultura antyczna, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia;
5) 1
egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia;
6)
egzaminu maturalnego z przedmiotu - język obcy nowożytny, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia;
7) 2
egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodach, w których kształcenie odbywa się w zasadniczych szkołach zawodowych i w szkołach policealnych kształcących w tych samych zawodach, w których kształcą zasadnicze szkoły zawodowe, stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia;
8) 3
egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodach, w których kształcenie odbywa się w technikach, technikach uzupełniających oraz szkołach policealnych kształcących w zawodach innych niż zawody, w których kształcą zarówno zasadnicze szkoły zawodowe, jak i szkoły policealne, stanowiący załącznik nr 9 do rozporządzenia.
§  2.
1.
Osoba ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów składa wniosek o wpis do ewidencji egzaminatorów, zwany dalej "wnioskiem", zawierający następujące dane:
1)
imiona i nazwisko;
2)
datę i miejsce urodzenia;
3)
numer PESEL;
4)
adres zamieszkania;
5)
nazwę i adres miejsca pracy;
6)
określenie zakresu, w którym chce być egzaminatorem.
2.
Do wniosku dołącza się:
1)
urzędowo poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji, o których mowa w art. 9c ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą";
2)
urzędowo poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadanie stażu pracy, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 2 ustawy;
3)
oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2-4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112, Nr 137, poz. 1304, Nr 203, poz. 1966 i Nr 213, poz. 2081).
3.
Osoba będąca przedstawicielem pracodawcy lub organizacji pracodawców albo stowarzyszenia lub samorządu zawodowego ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów w zakresie przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do wniosku dołącza:
1)
dokument potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 ustawy;
2)
urzędowo poświadczone kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji i stażu pracy, o których mowa w art. 9c ust. 4 pkt 2 ustawy;
3)
oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2 - 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
4.
Do wniosku dołącza się także zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285) - w przypadku wpisania osoby zainteresowanej do ewidencji egzaminatorów.
5.
Wniosek składa się do właściwej ze względu na miejsce zamieszkania okręgowej komisji egzaminacyjnej, zwanej dalej "komisją okręgową".
§  3.
Wpis do ewidencji egzaminatorów następuje po stwierdzeniu spełniania wymagań i warunków, o których mowa w art. 9c ust. 3 lub 4 ustawy, oraz ukończeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów zakończonego egzaminem, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 4 ustawy.
§  3a. 4
Osoba, która jest wpisana do ewidencji egzaminatorów w określonym zakresie i ubiega się o wpis do ewidencji egzaminatorów w innym zakresie, odbywając szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów, po uzgodnieniu z dyrektorem okręgowej komisji egzaminacyjnej, może nie uczestniczyć w zajęciach z zakresu tych bloków tematycznych, które zrealizowała w ramach ukończonego szkolenia.
§  4.
Wpis w ewidencji egzaminatorów obejmuje:
1)
imiona i nazwisko egzaminatora;
2)
datę i miejsce urodzenia;
3)
numer PESEL;
4)
adres zamieszkania;
5)
wskazanie zakresu, w którym jest egzaminatorem;
6)
datę wpisu do ewidencji egzaminatorów;
7)
nadany przez komisję okręgową:
a)
w przypadku egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum i egzaminu maturalnego - indywidualny dziewięciocyfrowy numer ewidencyjny egzaminatora, zawierający kolejno:
-
jednocyfrowy kod komisji okręgowej,
-
trzycyfrowy kod odpowiednio sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum albo egzaminu maturalnego, z uwzględnieniem uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim - jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada,
-
pięć cyfr wynikających z kolejności wpisu do ewidencji egzaminatorów,
b)
w przypadku egzaminatorów w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe:
-
indywidualny siedmioznakowy numer ewidencyjny egzaminatora, zawierający kolejno jednocyfrowy kod komisji okręgowej, znak "-" i pięć cyfr wynikających z kolejności wpisu do ewidencji egzaminatorów,
-
ośmioznakowy kod uprawnienia, zawierający kolejno pięć cyfr symbolu cyfrowego zawodu, znak "/" i dwie ostatnie cyfry roku uzyskania uprawnienia wraz z informacją o posiadaniu uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim - jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada.
§  5.
Ewidencja egzaminatorów jest prowadzona w formie elektronicznej bazy danych.
§  6.
Skreślenie egzaminatora z ewidencji egzaminatorów następuje na wniosek egzaminatora złożony do dyrektora właściwej komisji okręgowej albo z urzędu w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 5 pkt 2-4 ustawy.
§  7.
1.
W przypadku zmiany miejsca zamieszkania egzaminatora powodującej zmianę właściwości komisji okręgowej egzaminator składa:
1)
do komisji okręgowej właściwej ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania - wniosek o skreślenie z ewidencji egzaminatorów;
2)
do komisji okręgowej właściwej ze względu na obecne miejsce zamieszkania - wniosek o wpis do ewidencji egzaminatorów.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zawiera dane, o których mowa w § 2 ust. 1. Do wniosku dołącza się oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2-4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, a w przypadku osoby będącej przedstawicielem pracodawcy lub organizacji pracodawców albo stowarzyszenia lub samorządu zawodowego - także dokument potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 ustawy.
3.
Komisja okręgowa właściwa ze względu na obecne miejsce zamieszkania egzaminatora zwraca się do komisji okręgowej właściwej ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania egzaminatora z wnioskiem o przekazanie dokumentów dotyczących egzaminatora, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 albo ust. 3 pkt 2, oraz informacji potwierdzającej ukończenie z wynikiem pozytywnym szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów. Komisja okręgowa właściwa ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania egzaminatora przekazuje dokumentację, której dotyczy wniosek, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Edukacji Narodowej i Sportu kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (Dz. U. Nr 97, poz. 866).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr 41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz z 2003 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304 i Nr 203, poz. 1966.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE SPRAWDZIANU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady ćwiczenia
1 Sprawdzian w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i

okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje sprawdzianu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę sprawdzianu;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o sprawdzianie,

b) przygotowaniem do sprawdzianu,

c) przekazywaniem wyników sprawdzianu;

7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2 -
2 Zadania na sprawdzianie W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania

sprawdzianu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na sprawdzianie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do

przeprowadzania sprawdzianu.

1 2
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)

do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać

je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem

odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2 14
4 Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie sprawdzianu;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

1 1
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania sprawdzianu 2
Razem godzin 25
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY HUMANISTYCZNE1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady ćwiczenia
1 Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i

okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu,

c) przekazywaniem wyników egzaminu;

7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2 -
2 Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty humanistyczne W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu

i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na egzaminie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do

przeprowadzania egzaminu.

1 2
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)

do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać

je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem

odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2 14
4 Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

1 1
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty humanistyczne 2
Razem godzin 25
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU PRZEPROWADZANEGO W OSTATNIM ROKU NAUKI W GIMNAZJUM W CZĘŚCI OBEJMUJĄCEJ PRZEDMIOTY MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZE1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady ćwiczenia
1 Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i

okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu,

c) przekazywaniem wyników egzaminu;

7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2 -
2 Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty matematyczno -przyrodnicze W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu

i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na egzaminie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do

przeprowadzania egzaminu.

1 2
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)

do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać

je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem

odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2 14
4 Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

1 1
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty matematyczno - przyrodnicze 2
Razem godzin 25
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: MATEMATYKA, BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA I ASTRONOMIA, GEOGRAFIA, INFORMATYKA1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady ćwiczenia
1 Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i

okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie

egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,

b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,

c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego;

7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2 -
2 Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia, informatyka W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu

maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na egzaminie maturalnym;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza

egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.

2 5
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań

otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem

odpowiedzi zdających do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

1 9
4 Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu

maturalnego;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

1 1
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia, informatyka 4
Razem godzin 25
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: HISTORIA, HISTORIA SZTUKI, HISTORIA MUZYKI, WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE, WIEDZA O TAŃCU, JĘZYK GRECKI I KULTURA ANTYCZNA, JĘZYK ŁACIŃSKI I KULTURA ANTYCZNA1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady ćwiczenia
1 Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i

okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie

egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,

b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,

c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego;

7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2 -
2 Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język grecki i kultura antyczna, język łaciński i kultura antyczna W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu

maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na egzaminie maturalnym;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza

egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.

2 5
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań

otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem

odpowiedzi zdających do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2 13
4 Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu

maturalnego;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

1 1
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język grecki i kultura antyczna, język łaciński i kultura antyczna 4
Razem godzin 30
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

  5 RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTÓW: JĘZYK POLSKI, JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ LUB ETNICZNEJ ORAZ JĘZYK REGIONALNY1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady ćwiczenia
1 2 3 4 5
1 Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie

egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,

b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,

c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego;

7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2 -
2 Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu

maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na egzaminie maturalnym;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza

egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.

2 5
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań

otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem

odpowiedzi zdających do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2 10
4 Konstruowanie tematów do części ustnej egzaminu maturalnego W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować ogólne zasady konstruowania tematów do części

ustnej egzaminu maturalnego;

2) konstruować tematy do części ustnej egzaminu maturalnego.

2 4
5 Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) ocenić prezentację zdającego według ustalonych kryteriów;

2) formułować pytania w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości

i umiejętności zdającego;

3) uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria.

1 6
6 Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu

maturalnego;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

1 1
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny 4
Razem godzin 40
______

1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU MATURALNEGO Z PRZEDMIOTU - JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady ćwiczenia
1 Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i

okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie

egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;

6) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,

b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,

c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego;

7) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2 -
2 Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotu - język obcy nowożytny W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu

maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na egzaminie maturalnym;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza

egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.

2 5
3 Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań

otwartych według ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem

odpowiedzi zdających do zadań otwartych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

2 10
4 Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) oceniać prezentację zdającego według ustalonych kryteriów;

2) formułować pytania w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i

umiejętności zdającego;

3) uzasadniać ocenę, uwzględniając ustalone kryteria.

1 6
5 Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu

maturalnego;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

1 1
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotu - język obcy nowożytny 4
Razem godzin 34
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

  6 RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCENIE ODBYWA SIĘ W ZASADNICZYCH SZKOŁACH ZAWODOWYCH ORAZ W SZKOŁACH POLICEALNYCH KSZTAŁCĄCYCH W TYCH SAMYCH ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCĄ ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady ćwiczenia
Część I2)
1 Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i

okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania pracodawcy związane z przeprowadzaniem

egzaminu;

7) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu,

c) przekazywaniem wyników egzaminu;

8) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2 -
2 Zadania na egzaminie W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu

i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na egzaminie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza

egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu.

2 2
3 Sprawdzanie i ocenianie zadań egzaminacyjnych W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania planu działania sporządzonego w

formie pisemnej w zadaniu praktycznym według ustalonych kryteriów;

2) opisać i stosować zasady oceniania operacji i czynności związanych

z wykonaniem zadania praktycznego według ustalonych kryteriów;

3) opisać i stosować zasady oceniania ustnych wypowiedzi zdających

(prezentowanie) w etapie praktycznym egzaminu według ustalonych

kryteriów;

4) wyjaśnić zasady ustalania wyniku egzaminu;

5) współpracować z innymi egzaminatorami.

1 5
4 Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

1 1
Część II3)
5 Ocenianie wykonywania zadań egzaminacyjnych w etapie praktycznym4) W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić umiejętności sprawdzane w etapie praktycznym egzaminu w

danym zawodzie, ujęte w standardach wymagań będących podstawą

przeprowadzania egzaminu;

2) rozpoznawać i oceniać operacje i czynności wykonywane przez

zdających ujęte w karcie obserwacji, według ustalonych kryteriów;

3) oceniać wypowiedzi pisemne i ustne zdających;

4) stosować procedury związane z przeprowadzaniem, obserwacją i

ocenianiem wykonywania zadania praktycznego;

5) współpracować z innymi egzaminatorami.

- 20
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu (składający się z części teoretycznej i części praktycznej; część praktyczna jest przeprowadzana w grupach liczących nie więcej niż 6 osób) 6
Razem godzin 40
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Zajęcia w ramach części I są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla różnych zawodów.

3) Zajęcia w ramach części II są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć wyłącznie kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla danego zawodu.

4) Należy zorganizować pełną obserwację wykonania zadania praktycznego na stanowisku egzaminacyjnym w grupach liczących nie więcej niż 12 osób.

ZAŁĄCZNIK Nr  9

  7 RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ZAWODACH, W KTÓRYCH KSZTAŁCENIE ODBYWA SIĘ W TECHNIKACH, TECHNIKACH UZUPEŁNIAJĄCYCH ORAZ SZKOŁACH POLICEALNYCH KSZTAŁCĄCYCH W ZAWODACH INNYCH NIŻ ZAWODY, W KTÓRYCH KSZTAŁCĄ ZARÓWNO ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE, JAK I SZKOŁY POLICEALNE1)

Lp. Blok tematyczny Cele szkolenia Liczba godzin szkolenia
wykłady ćwiczenia
1 2 3 4 5
Część I2)
1 Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;

2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;

3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

i okręgowych komisji egzaminacyjnych;

4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;

5) opisać strukturę i formę egzaminu;

6) określić rolę i zadania pracodawcy związane z przeprowadzaniem

egzaminu;

7) określić rolę i zadania szkoły związane z:

a) przekazywaniem informacji o egzaminie,

b) przygotowaniem do egzaminu,

c) przekazywaniem wyników egzaminu;

8) określić rolę egzaminatora w systemie egzaminów zewnętrznych.

2 -
2 Zadania na egzaminie W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;

2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu

i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;

3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;

4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne

rodzaje zadań;

5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania

na egzaminie;

6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza

egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu.

2 2
3 Zadania i obowiązki egzaminatora.

Etyczne i moralne aspekty egzaminowania

W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;

2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;

3) wymienić i omówić priorytetowe zasady etyki w postępowaniu

egzaminatora.

1 1
Część II3)
4 Sprawdzanie i ocenianie prac egzaminacyjnych W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:

1) opisać i stosować zasady oceniania prac egzaminacyjnych według

ustalonych kryteriów;

2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;

3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem prac

egzaminacyjnych;

4) współpracować z innymi egzaminatorami.

1 12
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu (w tym 1 godzina przeznaczona jest na przeprowadzenie testu zaliczającego część I szkolenia) 4
Razem godzin 25
1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego dla zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz zdających upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.

2) Zajęcia w ramach części I są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla różnych zawodów.

3) Zajęcia w ramach części II są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć wyłącznie kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu dla danego zawodu.

1 § 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 marca 2006 r. (Dz.U.06.52.382) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2006 r.
2 § 1 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 marca 2006 r. (Dz.U.06.52.382) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2006 r.
3 § 1 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 marca 2006 r. (Dz.U.06.52.382) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2006 r.
4 § 3a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 marca 2006 r. (Dz.U.06.52.382) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2006 r.
5 Załącznik nr 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 marca 2006 r. (Dz.U.06.52.382) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2006 r.
6 Załącznik nr 8 tytuł zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 marca 2006 r. (Dz.U.06.52.382) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2006 r.
7 Załącznik nr 9 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 24 marca 2006 r. (Dz.U.06.52.382) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2006 r.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.47.452

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposób prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz tryb wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji.
Data aktu: 05/03/2004
Data ogłoszenia: 23/03/2004
Data wejścia w życie: 31/03/2004