Szczegółowe warunki przekazywania samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej środków publicznych, sposób rozliczania tych środków oraz sprawowanie kontroli nad prawidłowością ich wykorzystania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 19 kwietnia 2002 r.
w sprawie szczegółowych warunków przekazywania samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej środków publicznych, sposobu rozliczania tych środków oraz sprawowania kontroli nad prawidłowością ich wykorzystania.

Na podstawie art. 54 ust. 7 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z 1992 r. Nr 63, poz. 315, z 1994 r. Nr 121, poz. 591, z 1995 r. Nr 138, poz. 682, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 769 i Nr 158, poz. 1041, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756 i Nr 162, poz. 1115, z 1999 r. Nr 28, poz. 255 i 256 i Nr 84, poz. 935, z 2000 r. Nr 3, poz. 28, Nr 12, poz. 136, Nr 43, poz. 489, Nr 84, poz. 948, Nr 114, poz. 1193 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 5, poz. 45, Nr 88, poz. 961, Nr 100, poz. 1083, Nr 111, poz. 1193, Nr 113, poz. 1207, Nr 126, poz. 1382-1384 i Nr 128, poz. 1407) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki przekazywania samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej, zwanemu dalej "zleceniobiorcą", środków publicznych na realizację zadań, o których mowa w art. 54 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, zwanej dalej "ustawą", przez podmioty, o których mowa w art. 54 ust. 2 ustawy, zwane dalej "zleceniodawcami",
2)
sposób rozliczania środków, o których mowa w pkt 1, oraz sprawowania kontroli nad prawidłowością ich wykorzystania.
§  2. 
Przekazanie przez zleceniodawcę środków publicznych na realizację zadań przez zleceniobiorcę następuje na podstawie umowy, o której mowa w art. 54 ust. 1 pkt 1 lub 2 ustawy, zwanej dalej "umową".
§  3. 
Zleceniodawca przed podpisaniem umowy przedstawia zleceniobiorcy wykaz i zakres świadczeń zdrowotnych oraz zadań w ramach programów zdrowotnych i programu Zintegrowane Ratownictwo Medyczne, będących przedmiotem umowy.
§  4. 
1. 
Zleceniobiorca przedstawia zleceniodawcy plan rzeczowo-finansowy na realizację zadań będących przedmiotem umowy oraz informację o prowadzonej działalności, za okres wskazany przez zleceniodawcę.
2. 
Plan rzeczowo-finansowy zawiera w szczególności:
1)
liczbę możliwych do wykonania świadczeń zdrowotnych i zadań określonego rodzaju,
2)
kalkulację kosztów świadczeń zdrowotnych i zadań, o których mowa w pkt 1,
3)
podział kosztów na wydatki bieżące i inwestycyjne.
3. 
Informacja o prowadzonej działalności powinna obejmować w szczególności:
1)
wielkość i strukturę zasobów zakładu, zapewniających wykonanie zadań objętych umową,
2)
rodzaje i liczbę świadczeń zdrowotnych udzielanych przez zleceniobiorcę,
3)
wynik finansowy zleceniobiorcy.
§  5. 
1. 
Umowa może być zawarta na czas nieoznaczony lub na czas oznaczony.
2. 
Umowa zawarta na czas oznaczony może być przedłużona za zgodą stron.
§  6. 
1. 
Umowa określa w szczególności:
1)
oznaczenie stron umowy,
2)
czas trwania umowy,
3)
określenie przedmiotu umowy,
4)
rodzaj, zakres, warunki i zasady udzielania świadczeń zdrowotnych oraz realizowanych zadań,
5)
wielkość środków publicznych przekazywanych zleceniobiorcy, sposób, termin ich przekazywania oraz tryb i terminy rozliczeń,
6)
rodzaj, sposób i terminy przekazywania informacji wynikających z realizacji umowy,
7)
okoliczności, w których może nastąpić renegocjacja warunków umowy,
8)
postanowienia dotyczące szczegółowych okoliczności uzasadniających rozwiązanie umowy za wypowiedzeniem oraz okres wypowiedzenia,
9)
okoliczności uzasadniające rozwiązanie umowy ze skutkiem natychmiastowym,
10)
sposób i termin zwrotu przekazanych środków publicznych, w przypadku ich wykorzystania niezgodnie z umową,
11)
sposób i tryb rozpatrywania sporów wynikających z realizacji umowy,
12)
sposób prowadzenia dokumentacji przez zleceniobiorcę na potrzeby zleceniodawcy i jej udostępniania.
2. 
Umowa powinna określać wysokość kar umownych z tytułu niezgodnego z nią wydatkowania przez zleceniobiorcę środków publicznych albo niewywiązywania się lub nieterminowego realizowania postanowień umowy, sposób ich uiszczenia, a także okoliczności, których wystąpienie powoduje wyłączenie odpowiedzialności odszkodowawczej.
§  7. 
1. 
Środki publiczne przekazane zleceniobiorcy na zadania określone w umowie podlegają rozliczeniu przez zleceniobiorcę.
2. 
Rozliczenie powinno zawierać w szczególności:
1)
rodzaj i liczbę wykonanych zadań,
2)
wielkość wydatkowanych środków, z podziałem na wydatki bieżące i inwestycyjne,
3)
okres, jakiego dotyczy rozliczenie,
4)
datę wydatkowania przez zleceniobiorcę przekazanych środków publicznych w przypadku dokonywania zakupu środków trwałych, leczniczych środków technicznych i leków.
§  8. 
1. 
Kontrola wykorzystania środków publicznych przekazanych na podstawie umowy obejmuje w szczególności badanie dokumentów związanych z realizacją zleconych zadań.
2. 
W toku kontroli dokonuje się sprawdzenia prawidłowości wykorzystania środków publicznych poprzez ocenę:
1)
zgodności realizowanych zadań z określonymi w umowie,
2)
celowości wykorzystania środków otrzymanych na realizację zadania,
3)
sposobu i rodzaju prowadzenia dokumentacji, określonej w odrębnych przepisach oraz w umowie,
4)
stanu realizacji umowy,
5)
terminowości rozliczenia przez zleceniobiorcę realizacji umowy.
3. 
Podstawą do przeprowadzenia kontroli jest pisemne upoważnienie wystawione przez zleceniodawcę, określające w szczególności:
1)
podmiot kontrolowany,
2)
przedmiot i zakres czynności objętych kontrolą,
3)
okres objęty kontrolą,
4)
termin przeprowadzenia kontroli.
4. 
Jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono nieprawidłowości, zleceniodawca zobowiązuje zleceniobiorcę do ich usunięcia oraz określa termin ich usunięcia.
§  9. 
W sprawach nieuregulowanych w rozporządzeniu do umów stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.69.642

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki przekazywania samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej środków publicznych, sposób rozliczania tych środków oraz sprawowanie kontroli nad prawidłowością ich wykorzystania.
Data aktu: 19/04/2002
Data ogłoszenia: 07/06/2002
Data wejścia w życie: 22/06/2002