Tryb wykonywania przez Narodowy Bank Polski kontroli określonej w przepisach ustawy - Prawo dewizowe.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 3 września 2002 r.
w sprawie trybu wykonywania przez Narodowy Bank Polski kontroli określonej w przepisach ustawy - Prawo dewizowe.

Na podstawie art. 42 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 141, poz. 1178) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa tryb wykonywania przez Narodowy Bank Polski, zwany dalej "NBP", kontroli w zakresie określonym ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe, zwanej dalej "ustawą", obejmującym:
1)
udzielone przez Prezesa NBP zezwolenia dewizowe, zwane dalej "zezwoleniami dewizowymi";
2)
działalność kantorową prowadzoną na podstawie zezwolenia Prezesa NBP;
3) 1
 wykonywanie przez rezydentów, dokonujących obrotu dewizowego z zagranicą, obowiązku przekazywania NBP danych w zakresie niezbędnym do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej;
4) 2
 czynności wykonywane przez uprawnione banki w związku z pośrednictwem w dokonywaniu przez rezydentów przekazów pieniężnych za granicę oraz rozliczeń w kraju z nierezydentami, a także przy dokonywaniu przez nierezydentów przekazów gotówkowych za granicę, wpłat gotówkowych na ich własne rachunki bankowe oraz rachunki bankowe innych nierezydentów.

Rozdział  2

Jednostki organizacyjne NBP wykonujące kontrolę

§  2. 
1. 
NBP wykonuje kontrolę poprzez swoje jednostki organizacyjne:
1)
Centralę;
2)
oddziały okręgowe;
3)
Główny Oddział Walutowo-Dewizowy w Warszawie.
2. 
Upoważnienia do przeprowadzania kontroli są udzielane kontrolerom w formie pisemnej:
1)
w Centrali - przez upoważnionego przez Prezesa NBP dyrektora departamentu Centrali lub jego zastępcę;
2)
w oddziałach okręgowych oraz w Głównym Oddziale Walutowo-Dewizowym w Warszawie, zwanych dalej "oddziałami NBP" - przez dyrektora oddziału lub upoważnionego przez niego zastępcę.
§  3. 
1. 
Kontrolerzy będący pracownikami Centrali przeprowadzają kontrolę na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. 
Kontrolerzy będący pracownikami oddziałów NBP przeprowadzają kontrolę na obszarze objętym ich właściwością miejscową.
3. 
Kontrolerzy będący pracownikami Głównego Oddziału Walutowo-Dewizowego w Warszawie przeprowadzają kontrolę na obszarze województwa mazowieckiego.
§  4. 
1.  3
 Kontrolerzy będący pracownikami Centrali przeprowadzają kontrolę w centralach uprawnionych banków oraz wobec rezydentów i nierezydentów, którym Prezes NBP, albo z jego upoważnienia dyrektor departamentu w Centrali, udzielił zezwolenia dewizowego.
2. 
Kontrolerzy będący pracownikami Centrali mogą przeprowadzać kontrolę w zakresie objętym właściwością miejscową i rzeczową oddziałów NBP.
§  5. 
1. 
Kontrolerzy będący pracownikami oddziałów NBP przeprowadzają kontrolę:
1)
wobec rezydentów i nierezydentów, którym dyrektorzy oddziałów NBP udzielili, z upoważnienia Prezesa NBP, zezwolenia dewizowego, zgodnie z właściwością miejscową;
2)
wobec podmiotów, którym dyrektorzy oddziałów NBP udzielili, z upoważnienia Prezesa NBP, zezwolenia na prowadzenie działalności kantorowej;
3)
wobec rezydentów, w zakresie wykonania obowiązku, o którym mowa w § 1 pkt 3, zgodnie z właściwością miejscową.
4) 4
 w oddziałach uprawnionych banków, które mają siedzibę na terenie objętym właściwością miejscową danego oddziału NBP.
2. 
Pracownicy, o których mowa w ust. 1, mogą przeprowadzać kontrolę w zakresie działania Centrali na podstawie pisemnego polecenia udzielonego przez dyrektora departamentu Centrali lub jego zastępcę, upoważnionego przez Prezesa NBP.

Rozdział  3

Czynności kontrolne

§  6. 
Przed przystąpieniem do kontroli, pisemne upoważnienie do jej przeprowadzenia doręcza się osobiście kierownikowi kontrolowanej jednostki, w przypadku kontroli w siedzibie kontrolowanej jednostki, albo jako załącznik do pisma, o którym mowa w § 8 ust. 2, w przypadku kontroli w siedzibie jednostki organizacyjnej NBP.
§  7. 
Kontrolerzy informują kierownika kontrolowanej jednostki o istotnych nieprawidłowościach stwierdzonych w toku kontroli, wskazując na potrzebę niezwłocznego podjęcia działań w celu ich usunięcia.
§  8. 
1. 
Przedmiotem kontroli przeprowadzanej w siedzibie jednostki organizacyjnej NBP jest dokumentacja dostarczona przez kontrolowaną jednostkę.
2. 
Dyrektor jednostki organizacyjnej NBP wykonującej kontrolę lub upoważniony przez niego zastępca mogą wystąpić z pismem do kierownika kontrolowanej jednostki z żądaniem zgłoszenia się osobiście lub oddelegowania upoważnionego pracownika albo przesłania określonych dokumentów lub wyjaśnień do siedziby jednostki organizacyjnej NBP, w wyznaczonym terminie.
3. 
Pismo, o którym mowa w ust. 2, powinno zawierać:
1)
nazwę kontrolowanej jednostki;
2)
zakres kontroli;
3)
określenie żądanych dokumentów lub wyjaśnień;
4)
termin i sposób dostarczenia żądanych dokumentów lub wyjaśnień do siedziby jednostki organizacyjnej NBP, w formie korespondencyjnej lub przez upoważnionego przedstawiciela kontrolowanej jednostki;
5)
podpis i pieczątkę dyrektora jednostki organizacyjnej NBP wykonującej kontrolę lub upoważnionego przez niego zastępcy.
§  9. 
1. 
Kontrola wykonywana w siedzibie kontrolowanej jednostki jest przeprowadzana przez co najmniej dwóch kontrolerów jednocześnie.
2. 
Kontrola wykonywana w siedzibie jednostki organizacyjnej NBP może być przeprowadzana przez jednego kontrolera.
§  10. 
Kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w kontrolowanej jednostce.
§  11. 
Dokumenty sporządzane przez kontrolowaną jednostkę na potrzeby kontroli powinny być opatrzone stosownymi pieczątkami oraz podpisane przez osoby upoważnione do ich sporządzenia.
§  12. 
1. 
W przypadku konieczności przerwania kontroli, kontrolerzy przekazują kierownikowi kontrolowanej jednostki pisemną informację o jej przerwaniu, w której wyznaczają termin i warunki jej ponownego podjęcia.
2. 
Informację, o której mowa w ust. 1, podpisują kierownik kontrolowanej jednostki oraz kontrolerzy.

Rozdział  4

Ustalenia z kontroli i ich dokumentowanie

§  13. 
Protokół i sprawozdanie, o których mowa w art. 36 ustawy, powinny:
1)
zawierać zwięzły opis wyników kontroli;
2)
wskazywać naruszone przepisy prawne bądź warunki zawarte w zezwoleniu dewizowym lub zezwoleniu na prowadzenie działalności kantorowej;
3)
stanowić podstawę do sformułowania wniosków pokontrolnych i zaleceń.
§  14. 
Protokół i sprawozdanie powinny ponadto zawierać:
1)
nazwę kontrolowanej jednostki w pełnym brzmieniu oraz adres jej siedziby;
2)
imię i nazwisko oraz stanowisko osoby udzielającej upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz datę wystawienia upoważnienia;
3)
imię i nazwisko kontrolera lub kontrolerów;
4)
określenie zakresu kontroli;
5)
określenie okresu objętego kontrolą, a w przypadku protokółu także datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
6)
listę osób udzielających wyjaśnień w trakcie kontroli;
7)
określenie dokumentów, na podstawie których przeprowadzono kontrolę;
8)
wykaz załączników stanowiących część składową sprawozdania lub protokółu;
9)
adnotację o przekazaniu kierownikowi kontrolowanej jednostki jednego egzemplarza protokółu albo sprawozdania;
10)
pouczenie o prawie i trybie składania przez kontrolowaną jednostkę zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokóle lub sprawozdaniu;
11)
imiona i nazwiska członków organu zarządzającego kontrolowanej jednostki, w przypadku osób prawnych.
§  15. 
Kopie dokumentów źródłowych, zestawienia, obliczenia oraz wyjaśnienia i oświadczenia, na podstawie których kontrolerzy dokonali ustaleń w toku przeprowadzonej kontroli, stanowią załączniki do protokółu albo sprawozdania z kontroli.
§  16. 
1. 
Kontrolerzy przekazują protokół kierownikowi kontrolowanej jednostki wraz z pismem określającym termin jego podpisania, który nie może być dłuższy niż 7 dni od dnia doręczenia protokółu.
2. 
Protokół podpisuje się w siedzibie kontrolowanej jednostki albo w siedzibie właściwej jednostki organizacyjnej NBP wykonującej kontrolę.
3. 
Protokół opatrzony pieczęcią właściwej jednostki organizacyjnej NBP, po jego odczytaniu podpisują, parafując każdą ze stron, kontrolerzy, pod imiennymi pieczątkami określającymi ich stanowiska służbowe, oraz przedstawiciel kontrolowanej jednostki, pod pieczątkami firmową i imienną.
§  17. 
1. 
Sprawozdanie podpisuje się w siedzibie właściwej jednostki organizacyjnej NBP, wykonującej kontrolę.
2. 
Sprawozdanie opatrzone pieczęcią właściwej jednostki organizacyjnej NBP, po uprzednim parafowaniu każdej ze stron, podpisuje kontroler pod imienną pieczątką określającą również jego stanowisko służbowe.

Rozdział  5

Postępowanie pokontrolne

§  18. 
W przypadku stwierdzenia w toku kontroli rażącego naruszenia przepisów prawa lub warunków udzielonego zezwolenia dewizowego, lub zezwolenia na prowadzenie działalności kantorowej, kontrolerzy występują do Prezesa NBP albo dyrektora jednostki organizacyjnej NBP, który wydał takie zezwolenie, o jego uchylenie.
§  19. 
Kierownik kontrolowanej jednostki jest obowiązany, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych, poinformować w formie pisemnej jednostkę organizacyjną NBP, wykonującą kontrolę, o działaniach podjętych w celu wykonania zaleceń pokontrolnych.

Rozdział  6

Przepisy końcowe

§  20. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 marca 1999 r. w sprawie trybu wykonywania kontroli dewizowej przez Narodowy Bank Polski (Dz. U. Nr 27, poz. 249).
§  21. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2002 r.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

1 § 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2004 r. (Dz.U.04.160.1668) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 2004 r.
2 § 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2004 r. (Dz.U.04.160.1668) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 2004 r.
3 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2004 r. (Dz.U.04.160.1668) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 2004 r.
4 § 5 ust. 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2004 r. (Dz.U.04.160.1668) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 2004 r.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.154.1275

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb wykonywania przez Narodowy Bank Polski kontroli określonej w przepisach ustawy - Prawo dewizowe.
Data aktu: 03/09/2002
Data ogłoszenia: 21/09/2002
Data wejścia w życie: 01/10/2002