Kontrola dewizowa w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 sierpnia 2001 r.
w sprawie kontroli dewizowej w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa.

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 160, poz. 1063, z 1999 r. Nr 83, poz. 931 i z 2000 r. Nr 103, poz. 1099) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
organy właściwe do przeprowadzania kontroli dewizowej w odniesieniu do obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa,
2)
szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli dewizowej.
§  2.
Kontrole dewizowe w odniesieniu do obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi, określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 marca 1998 r. w sprawie określenia celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie (Dz. U. Nr 44, poz. 261), w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa przeprowadzają upoważnieni przez dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego funkcjonariusze z tego Inspektoratu.
§  3.
1.
Kontrola dewizowa, zwana dalej "kontrolą", jest prowadzona zgodnie z planem kontroli Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
2.
Kontrole, z zastrzeżeniem ust. 3, przeprowadza się zgodnie z rocznym planem kontroli, zatwierdzonym przez Szefa Urzędu Ochrony Państwa.
3.
Szef Urzędu Ochrony Państwa może zlecić przeprowadzenie kontroli poza planem kontroli, o którym mowa w ust. 2, jeżeli uzasadniają to okoliczności faktyczne sprawy.
4.
Szczegółowe plany poszczególnych kontroli określa dyrektor Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
§  4.
1.
Kontrolę wszczyna, upoważniony przez dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego, funkcjonariusz z tego Inspektoratu, zwany dalej "inspektorem", po okazaniu kierownikowi jednostki kontrolowanej, określonej w § 1 pkt 1, zwanemu dalej "kontrolowanym", legitymacji służbowej z równoczesnym doręczeniem zawiadomienia o kontroli.
2.
Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub funkcjonariusza upoważnionego do działania w jego imieniu.
3.
W przypadku nieobecności kontrolowanego czynności kontrolne mogą być przeprowadzone po okazaniu dokumentów, o których mowa w ust. 1, funkcjonariuszowi upoważnionemu do działania w imieniu kontrolowanego.
§  5.
Zawiadomienie o kontroli jest wydawane przez dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a w przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 3, przez Szefa Urzędu Ochrony Państwa, i zawiera:
1)
imię i nazwisko inspektora upoważnionego do przeprowadzenia kontroli,
2)
numer legitymacji służbowej inspektora,
3)
oznaczenie kontrolowanego,
4)
miejsce prowadzenia kontroli,
5)
zakres kontroli,
6)
przewidziany czas trwania kontroli,
7)
podpis z podaniem imienia i nazwiska dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
§  6.
Kontrolowany ma obowiązek wskazać na piśmie, w dniu wszczęcia postępowania kontrolnego, funkcjonariusza upoważnionego do działania w jego imieniu, w szczególności podczas nieobecności kontrolowanego.
§  7.
1.
Inspektor podlega wyłączeniu, na wniosek kontrolowanego lub z urzędu, z postępowania kontrolnego, jeżeli wyniki kontroli mogłyby wpłynąć na:
1)
prawa lub obowiązki inspektora,
2)
prawa lub obowiązki małżonka inspektora albo osoby pozostającej z nim w faktycznym pożyciu,
3)
krewnych i powinowatych inspektora do drugiego stopnia,
4)
osoby związane z inspektorem z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.

Powody wyłączenia trwają także po ustaniu jego przyczyny.

2.
Inspektor może być wyłączony, na wniosek kontrolowanego lub z urzędu, z postępowania kontrolnego w każdym czasie, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
3.
O przyczynach uzasadniających wyłączenie inspektor niezwłocznie zawiadamia dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego, który podejmie decyzję o wyłączeniu.
4.
Do czasu podjęcia decyzji, o której mowa w ust. 3, inspektor podejmuje jedynie czynności niecierpiące zwłoki.
§  8.
Kontrola może być przeprowadzona w siedzibie kontrolowanego oraz w innych miejscach związanych z prowadzoną przez kontrolowanego działalnością.
§  9.
1.
Kontrolowany jest obowiązany umożliwić inspektorowi dokonanie czynności kontrolnych, a w szczególności:
1)
udostępnić obiekty, urządzenia i składniki majątkowe, których badanie wchodzi w zakres kontroli,
2)
zapewnić wgląd w dokumentację i prowadzone ewidencje objęte zakresem kontroli,
3)
sporządzać kopie dokumentów określonych przez inspektora,
4)
zapewnić warunki do pracy, w tym, w miarę możliwości, samodzielne pomieszczenie i miejsce do przechowywania dokumentów,
5)
umożliwić filmowanie i fotografowanie oraz dokonywanie nagrań dźwiękowych, jeżeli film, fotografia lub nagranie mogą stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli,
6)
udostępnić środki łączności, a także inne konieczne środki techniczne, jakimi dysponuje kontrolowany, w zakresie niezbędnym do wykonania czynności kontrolnych,
7)
przeprowadzić inwentaryzację na żądanie i w niezbędnym zakresie określonym przez inspektora.
2.
W przypadku gdy kontrolowany nie jest w stanie zapewnić warunków pracy, o których mowa w ust. 1 pkt 4, na żądanie inspektora, wydaje ewidencje i dokumenty na czas trwania kontroli; czynności w tym zakresie są przeprowadzane w siedzibie Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Z wydania ewidencji i dokumentów sporządza się protokół, który podpisuje również kontrolowany.
3.
W sprawach objętych zakresem kontroli kontrolowany jest obowiązany, w wyznaczonym terminie, udzielić wyjaśnień lub dostarczyć żądany dokument inspektorowi dokonującemu czynności kontrolnych.
§  10.
1.
W toku postępowania kontrolnego inspektor może w szczególności:
1)
badać dokumenty i ewidencje, objęte zakresem kontroli,
2)
zabezpieczać zebrane dowody,
3)
zarządzać inwentaryzację wraz z rozliczeniem jej wyników,
4)
dokonywać oględzin,
5)
przyjmować wyjaśnienia od kontrolowanego oraz podległych mu funkcjonariuszy lub pracowników,
6)
zasięgać opinii biegłych,
7)
zbierać inne niezbędne materiały w zakresie objętym kontrolą.
2.
W czynnościach, o których mowa w ust. 1, może uczestniczyć kontrolowany lub funkcjonariusz przez niego upoważniony.
§  11.
Kontrolowany powinien być powiadamiany o miejscu i terminie przeprowadzania czynności, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4-6, wyznaczonym w sposób umożliwiający udział kontrolowanego.
§  12.
1.
Czynności kontrolne, mające znaczenie dla wyniku kontroli, podlegają dokumentowaniu. Zakres tych czynności ustala inspektor.
2.
Dokumentowanie czynności kontrolnych polega w szczególności na sporządzaniu protokołów z:
1)
badania dokumentów i ewidencji,
2)
zabezpieczenia dokumentów i dowodów rzeczowych,
3)
inwentaryzacji,
4)
oględzin,
5)
przyjmowania wyjaśnień od kontrolowanego oraz podległych mu funkcjonariuszy lub pracowników.
3.
Stan faktyczny może być utrwalony ponadto za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk oraz magnetycznych nośników informacji.
4.
Z czynności kontrolnych dokonanych pod nieobecność kontrolowanego lub upoważnionego funkcjonariusza sporządza się protokół.
§  13.
1.
Protokoły, o których mowa w § 12 ust. 2 i 4, podpisują osoby uczestniczące w czynności kontrolnej. Skreślenia, poprawki i uzupełnienia wymagają omówienia na końcu protokołu i podpisania przez osoby podpisujące protokół.
2.
Kontrolowany i osoby uczestniczące po jego stronie w czynności kontrolnej mogą, w terminie 3 dni od dnia podpisania protokołu, złożyć wniosek o sprostowanie lub uzupełnienie protokołu, wskazując na nieścisłości i opuszczenia.
3.
Inspektor jest obowiązany rozpatrzyć wniosek, o którym mowa w ust. 2, oraz zawiadomić kontrolowanego o sposobie jego załatwienia.
4.
Wniosek o sprostowanie, niezależnie od sposobu jego załatwienia, dołącza się do protokołu.
§  14.
1.
Po zgromadzeniu dokumentacji czynności kontrolnych inspektor zapoznaje kontrolowanego z projektem wyniku kontroli.
2.
Z czynności, o której mowa w ust. 1, inspektor sporządza notatkę, podpisaną także przez kontrolowanego.
3.
Kontrolowany ma prawo, w terminie 3 dni od dnia zapoznania się z projektem wyniku kontroli, zażądać na piśmie:
1)
uzupełnienia dokumentacji przez wskazanie czynności kontrolnych, które należałoby podjąć, i dokumentów, które należałoby włączyć do akt sprawy,
2)
przeprowadzenia ponownej oceny zebranej dokumentacji.
§  15.
1.
Inspektor jest obowiązany rozpatrzyć zastrzeżenia, o których mowa w § 14 ust. 3, oraz zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia w terminie 3 dni od dnia ich otrzymania.
2.
Po rozpatrzeniu zastrzeżeń:
1)
jeżeli zachodzi potrzeba uzupełnienia kontroli - inspektor kontynuuje czynności kontrolne; w takim wypadku § 14 stosuje się odpowiednio,
2)
jeżeli nie zachodzi potrzeba uzupełnienia kontroli - inspektor sporządza, w terminie 3 dni, wynik kontroli.
3.
Wynik kontroli powinien zawierać:
1)
oznaczenie organu kontroli dewizowej,
2)
oznaczenie kontrolowanego,
3)
datę wydania,
4)
zakres kontroli,
5)
powołanie podstawy prawnej,
6)
końcowe ustalenia,
7)
podpis inspektora.
§  16.
Wynik kontroli doręcza się kontrolowanemu za potwierdzeniem odbioru.
§  17.
1.
W przypadku gdy wynik kontroli zawiera ustalenia stwierdzające nieprawidłowości, dyrektor Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego doręcza kontrolowanemu, zatwierdzone przez Szefa Urzędu Ochrony Państwa lub jego zastępcę, wystąpienie pokontrolne.
2.
Wystąpienie pokontrolne powinno zawierać zwięzły opis wyników kontroli oraz wnioski i zalecenia zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§  18.
Kontrolowany jest obowiązany, w terminie wskazanym w wystąpieniu pokontrolnym, poinformować dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego o sposobie usunięcia wskazanych nieprawidłowości.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.90.1001

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kontrola dewizowa w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa.
Data aktu: 14/08/2001
Data ogłoszenia: 31/08/2001
Data wejścia w życie: 15/09/2001