Organizacja i szczegółowy zakres działania specjalistycznych organów kolejowego dozoru technicznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 30 grudnia 1999 r.
w sprawie organizacji i szczegółowego zakresu działania specjalistycznych organów kolejowego dozoru technicznego.

Na podstawie art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 19 listopada 1987 r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 36, poz. 202, z 1995 r. Nr 104, poz. 515, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 64, poz. 406, Nr 88, poz. 554 i Nr 141, poz. 943) zarządza się, co następuje:
§  1.
Specjalistycznymi organami kolejowego dozoru technicznego są:
1)
Główny Inspektor Kolejowego Dozoru Technicznego, zwany dalej "Głównym Inspektorem", podległy ministrowi właściwemu do spraw transportu,
2)
okręgowi inspektorzy kolejowego dozoru technicznego, zwani dalej "okręgowymi inspektorami", podlegli Głównemu Inspektorowi.
§  2.
Głównego Inspektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw transportu.
§  3.
Główny Inspektor wykonuje swoje zadania przy pomocy Głównego Inspektoratu Kolejowego Dozoru Technicznego w Warszawie, zwanego dalej "Głównym Inspektoratem".
§  4.
1.
Główny Inspektor kieruje Głównym Inspektoratem przy pomocy zastępcy i głównego księgowego.
2.
Organizację wewnętrzną oraz podział zadań w Głównym Inspektoracie i w okręgowych inspektoratach określa Główny Inspektor w regulaminie organizacyjnym, zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw transportu.
§  5.
Okręgowi inspektorzy wykonują swoje zadania przy pomocy:
1)
Okręgowego Inspektoratu Kolejowego Dozoru Technicznego w Warszawie, obejmującego swoim zakresem działania obszar województw: mazowieckiego, podlaskiego i łódzkiego,
2)
Okręgowego Inspektoratu Kolejowego Dozoru Technicznego w Lublinie, obejmującego swoim zakresem działania obszar województw: lubelskiego i świętokrzyskiego,
3)
Okręgowego Inspektoratu Kolejowego Dozoru Technicznego w Krakowie obejmującego swoim zakresem działania obszar województw: małopolskiego i podkarpackiego,
4)
Okręgowego Inspektoratu Kolejowego Dozoru Technicznego w Katowicach, obejmującego swoim zakresem działania obszar województw: śląskiego i opolskiego,
5)
Okręgowego Inspektoratu Kolejowego Dozoru Technicznego w Gdańsku, obejmującego swoim zakresem działania obszar województw: pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i kujawsko-pomorskiego,
6)
Okręgowego Inspektoratu Kolejowego Dozoru Technicznego we Wrocławiu, obejmującego swoim zakresem działania obszar województw: dolnośląskiego i lubuskiego,
7)
Okręgowego Inspektoratu Kolejowego Dozoru Technicznego w Poznaniu, obejmującego swoim zakresem działania obszar województw: wielkopolskiego i zachodniopomorskiego.
§  6.
Do zakresu działania Głównego Inspektora należy:
1)
nadzór i kontrola stosowania oraz przestrzegania przepisów o dozorze technicznym i norm, a także zasad bezpieczeństwa w transporcie, oraz nadzór nad organizowaniem i wykonywaniem dozoru technicznego przez podległe inspektoraty,
2)
wydawanie decyzji w sprawach wynikających z wykonywania dozoru technicznego,
3)
nadawanie przedsiębiorcom (jednostkom organizacyjnym) uprawnień do wytwarzania materiałów i elementów do budowy i napraw specjalistycznych urządzeń technicznych oraz uprawnień do wytwarzania i napraw specjalistycznych urządzeń technicznych, podlegających kolejowemu dozorowi technicznemu,
4)
wydawanie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu zbiorników, w tym cystern w ruchu kolejowym,
5)
wykonywanie nadzoru w sprawach warunków technicznych cystern przeznaczonych do przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych oraz wydawania świadectw dopuszczenia pojazdów do przewozu niektórych materiałów niebezpiecznych, na podstawie odrębnych przepisów,
6)
inicjowanie działalności normalizacyjnej, współudział w opracowywaniu projektów norm określających zasady i warunki bezpiecznej pracy specjalistycznych urządzeń technicznych,
7)
ustalanie wymagań technicznych i wytycznych w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji i napraw specjalistycznych urządzeń technicznych,
8)
uzgadnianie wymagań technicznych dla importowanych specjalistycznych urządzeń technicznych oraz materiałów i elementów stosowanych do budowy tych urządzeń, podlegających kolejowemu dozorowi technicznemu,
9)
prowadzenie analizy przyczyn i skutków uszkodzeń urządzeń technicznych podlegających kolejowemu dozorowi technicznemu oraz ocena zagrożeń stwarzanych przez te urządzenia,
10)
inicjowanie działalności mającej na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych projektantów, wytwórców i użytkowników specjalistycznych urządzeń technicznych oraz inspektorów kolejowego dozoru technicznego,
11)
ustalanie wymagań kwalifikacyjnych dla pracowników kolejowego dozoru technicznego,
12)
rozpatrywanie odwołań od decyzji okręgowych inspektorów,
13)
współpraca z Urzędem Dozoru Technicznego oraz z innymi urzędami i instytucjami w zakresie dozoru technicznego.
§  7.
Do zakresu działania okręgowych inspektorów należy:
1)
wykonywanie dozoru technicznego w toku projektowania, wytwarzania, eksploatacji i napraw urządzeń technicznych oraz wytwarzania materiałów i elementów stosowanych do budowy i naprawy urządzeń technicznych, podlegających kolejowemu dozorowi technicznemu,
2)
wydawanie decyzji w sprawach wynikających z wykonywania dozoru technicznego,
3)
wydawanie świadectw dopuszczenia pojazdów do przewozu niektórych materiałów niebezpiecznych, o których mowa w § 6 pkt 5, na podstawie upoważnienia Głównego Inspektora,
4)
kontrola przestrzegania przepisów w zakresie dozoru technicznego,
5)
sprawdzanie kwalifikacji osób wytwarzających, naprawiających, obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne oraz osób wytwarzających elementy tych urządzeń,
6)
prowadzenie ewidencji urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu inspektoratu.
§  8.
Czynności z zakresu dozoru technicznego, o których mowa w § 6 i 7, wykonują Główny Inspektor lub okręgowy inspektor oraz - na podstawie wydanego przez nich upoważnienia i legitymacji służbowej - pracownicy Głównego Inspektoratu lub okręgowych inspektoratów.
§  9.
Pracownicy, o których mowa w § 8, mogą dokonywać odbiorów technicznych kolejowych pojazdów szynowych i urządzeń kolejowych oraz materiałów do ich budowy i montażu, przeznaczonych dla przewoźników kolejowych i zarządów kolei.
§  10.
Organy kolejowego dozoru technicznego używają okrągłej pieczęci z godłem państwa.
§  11.
Organy kolejowego dozoru technicznego prowadzą gospodarkę finansową na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 lutego 1999 r. w sprawie gospodarki finansowej specjalistycznych organów kolejowego dozoru technicznego (Dz. U. Nr 16, poz. 142).
§  12.
Traci moc zarządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 5 lipca 1990 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania i organizacji specjalistycznych organów kolejowego dozoru technicznego (Monitor Polski Nr 28, poz. 221).
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.3.43

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja i szczegółowy zakres działania specjalistycznych organów kolejowego dozoru technicznego.
Data aktu: 30/12/1999
Data ogłoszenia: 21/01/2000
Data wejścia w życie: 05/02/2000