Szczegółowe zasady finansowania wydatków z Funduszu Pracy oraz sposób współpracy organów zatrudnienia z bankami i instytucjami finansującymi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 12 stycznia 2000 r.
w sprawie szczegółowych zasad finansowania wydatków z Funduszu Pracy oraz sposobu współpracy organów zatrudnienia z bankami i instytucjami finansującymi.

Na podstawie art. 57 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887, Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 60, poz. 636) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Środki Funduszu Pracy mogą być przeznaczone wyłącznie na finansowanie zadań określonych w art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887, Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 60, poz. 636), zwanej dalej "ustawą".
2.
Prezes Krajowego Urzędu Pracy, zwany dalej "dysponentem", przekazuje środki Funduszu Pracy samorządom województw i powiatom na realizację przez nich zadań określonych w ustawie, do wysokości kwoty wynikającej na dany rok z algorytmu, o którym mowa w art. 57a ustawy.
3.
Środki Funduszu Pracy przekazywane są przez dysponenta samorządom województw i powiatom na wyodrębnione rachunki bankowe.
4.
Dysponent może zawierać z samorządami powiatowymi kontrakty na realizację programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu, określające w szczególności:
1)
kwotę środków Funduszu Pracy ustaloną na realizację programów,
2)
planowaną liczbę osób, które objęte zostaną programami,
3)
założone wskaźniki efektywności wykorzystania środków przyznanych na ich realizację,
4)
ustalenia dotyczące standardu realizowanych programów oraz przedstawiania wyników osiągniętych efektów.
§  2.
1.
Starostowie po uzyskaniu pozytywnej opinii powiatowej rady zatrudnienia mogą zlecić bankom i innym instytucjom finansującym dokonywanie:
1)
wypłat świadczeń pieniężnych dla bezrobotnych i innych uprawnionych osób, jeżeli koszty ich wypłaty nie przekroczą 0,8% wypłaconych kwot,
2)
rozliczeń, spłaty i egzekucji pożyczek udzielonych z Funduszu Pracy, jeżeli koszty ich obsługi nie przekroczą 0,8% spłaconych kwot.
2.
W uzasadnionych przypadkach dysponent może wyrazić zgodę na zlecenie zadań, o których mowa w ust. 1, bankom i innym instytucjom finansującym, gdy koszty realizacji tych zadań nie będą wyższe od 1% wypłaconych lub spłaconych kwot.
§  3.
1.
Dysponent oraz samorządy województw i powiaty, realizując zadania, o których mowa w § 1 ust. 2, obowiązani są do:
1)
dokumentowania wydatków z Funduszu Pracy,
2)
udostępnienia do kontroli dokumentów dotyczących wydatków z Funduszu Pracy przedstawicielom ministra właściwego do spraw pracy, dysponenta oraz innych upoważnionych organów i instytucji,
3)
przekazywania dysponentowi informacji o posiadanym stanie środków pieniężnych Funduszu Pracy, zapotrzebowania na te środki oraz innych danych i informacji w zakresie i terminach ustalonych przez dysponenta,
4)
przekazywania dysponentowi rocznych analiz wykorzystania środków Funduszu Pracy, w tym efektywności ich wykorzystania, do dnia 31 stycznia następnego roku za rok poprzedni.
2.
Dysponent przekazuje ministrowi właściwemu do spraw pracy roczną analizę gospodarki środkami Funduszu Pracy, w tym efektywności ich wykorzystania, do dnia 31 marca następnego roku za rok poprzedni.
§  4.
Traci moc rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 31 marca 1995 r. w sprawie szczegółowych zasad finansowania wydatków z Funduszu Pracy oraz sposobu współpracy organów zatrudnienia z bankami i instytucjami finansującymi (Dz. U. Nr 41, poz. 215, z 1997 r. Nr 25, poz. 135 i Nr 134, poz. 890 oraz z 1998 r. Nr 37, poz. 210 i Nr 166, poz. 1245).
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 2000 r.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.3.41

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady finansowania wydatków z Funduszu Pracy oraz sposób współpracy organów zatrudnienia z bankami i instytucjami finansującymi.
Data aktu: 12/01/2000
Data ogłoszenia: 21/01/2000
Data wejścia w życie: 21/01/2000, 01/01/2000