Zasady i warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki artystyczne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 7 września 1999 r.
w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki artystyczne.

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 6 w związku z art. 32a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Innowacją pedagogiczną, zwaną dalej "innowacją", w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, zwanych dalej "szkołami", są zmodyfikowane rozwiązania organizacyjne bądź metodyczne mające na celu poprawę skuteczności działania szkoły.
2.
Eksperymentem pedagogicznym, zwanym dalej "eksperymentem", są działania służące podniesieniu skuteczności działania szkoły, w ramach których tworzy się nowe warunki, organizację zajęć, sposób albo treść nauczania, wychowania lub opieki, a efekty tych działań są poddane procedurze weryfikacyjnej, zgodnej z metodologią nauk pedagogicznych.
3.
Innowacje i eksperymenty nie mogą prowadzić do zmiany typu szkoły, a ponadto nie mogą naruszać:
1)
ramowych planów nauczania, w zakresie określonego przez te plany minimalnego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych,
2)
zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w zakresie, który ograniczałby uprawnienia ucznia do uzyskania świadectwa lub dyplomu.
§  2.
1.
Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę lub jej część, czyli wydział, sekcję, grupę, ciąg klas lub grup.
2.
Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.
3.
Innowacje lub eksperymenty wymagające przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań.
4.
Rekrutacja do szkół, w których prowadzona jest innowacja lub eksperyment, odbywa się na zasadzie powszechnej dostępności.
§  3.
Innowacje, o których mowa w § 1 ust. 1, mogą w szczególności polegać na:
1)
modyfikacji rozwiązań organizacyjnych lub metodycznych zachowującej cele kształcenia oraz wiedzę i umiejętności ucznia określone w podstawie programowej,
2)
łącznym, czyli blokowym, nauczaniu zajęć edukacyjnych na podstawie jednego programu nauczania,
3)
wprowadzeniu do szkolnego planu nauczania zajęć edukacyjnych nie ujętych w ramowych planach nauczania wspomagających kierunek kształcenia artystycznego.
§  4.
1.
Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje rada pedagogiczna.
2.
Uchwała o wprowadzeniu innowacji może być podjęta po uzyskaniu:
1)
pozytywnej opinii rady szkoły,
2)
pozytywnej opinii metodyka lub konsultanta wyznaczonego przez Centrum Edukacji Artystycznej, zwane dalej "Centrum", w przypadku innowacji, o której mowa w § 3 pkt 3,
3)
pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji,
4)
zgody organu prowadzącego szkołę, o której mowa w § 2 ust. 3.
3.
Uchwałę rady pedagogicznej o podjęciu innowacji wraz z opisem jej zasad oraz opiniami, o których mowa w ust. 2, dyrektor szkoły przekazuje Centrum do 30 czerwca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny wprowadzenia innowacji.
4.
Centrum po upływie trzech miesięcy od rozpoczęcia roku szkolnego informuje ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o zakresie i rodzajach innowacji podjętych w szkołach, nad którymi sprawuje nadzór pedagogiczny.
§  5.
W przypadku stwierdzenia w trybie nadzoru pedagogicznego, że innowacja prowadzona jest niezgodnie z warunkami określonymi w niniejszym rozporządzeniu albo powoduje obniżenie poziomu kształcenia lub skuteczności działania szkoły, Centrum może wstrzymać dalsze prowadzenie innowacji.
§  6.
Dyrektor szkoły prowadzącej innowację przekazuje - bezpośrednio po jej zakończeniu - Centrum, a w uzasadnionych przypadkach również organowi prowadzącemu szkołę - ocenę wyników innowacji.
§  7.
Eksperyment nie może naruszać uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126), a także w zakresie uzyskania wiedzy i umiejętności koniecznych do ukończenia danego typu szkoły, złożenia egzaminu dyplomowego i maturalnego.
§  8.
Prowadzenie eksperymentu wymaga zgody ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
§  9.
1.
Dyrektor szkoły po uzyskaniu zgody rady pedagogicznej i opinii Centrum występuje z wnioskiem do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w terminie do 31 stycznia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym planowane jest jego rozpoczęcie.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
założenia, czas trwania i sposób realizacji eksperymentu, wskazanie procedur weryfikacyjnych oraz formę przedstawienia oceny wyników eksperymentu,
2)
opinię wyższej uczelni, która przeprowadzi weryfikację założeń eksperymentu, będzie sprawować opiekę naukową nad eksperymentem oraz dokona jego oceny,
3)
w przypadku eksperymentu dotyczącego zawodu nie umieszczonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego - opinię wojewódzkiego urzędu pracy lub instytucji artystycznej zainteresowanej wynikami eksperymentu oraz pozytywną opinię o merytorycznej zawartości dokumentacji programowej, wydaną przez wyższą szkołę artystyczną właściwą dla zawodu będącego przedmiotem eksperymentu,
4)
potwierdzenie zgody rady pedagogicznej oraz pozytywną opinię rady szkoły,
5)
zgodę organu prowadzącego szkołę, o której mowa w § 2 ust. 3.
§  10.
1.
Dyrektor szkoły prowadzącej eksperyment przekazuje bezpośrednio po jego zakończeniu ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego ocenę eksperymentu, a w uzasadnionych przypadkach - również organowi prowadzącemu szkołę.
2.
Oceny, o których mowa w ust. 1, składa się za pośrednictwem Centrum, które dołącza swoją opinię.
§  11.
Traci moc zarządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 29 marca 1994 r. w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki artystyczne (Dz. Urz. MKiS Nr 3, poz. 9).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące...

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.86.961

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady i warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki artystyczne.
Data aktu: 07/09/1999
Data ogłoszenia: 22/10/1999
Data wejścia w życie: 22/10/1999