Aplikacja legislacyjna.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 19 października 1999 r.
w sprawie aplikacji legislacyjnej.

Na podstawie art. 102 ust. 3 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 i Nr 70, poz. 778) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Aplikacja legislacyjna, zwana dalej "aplikacją", jest prowadzona w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2.
Aplikacja legislacyjna trwa 10 miesięcy i jest podzielona na dwa semestry 5-miesięczne.
§  2.
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów określa każdorazowo limit przyjęć do odbycia aplikacji. Listę osób zakwalifikowanych do odbycia aplikacji ustala komisja, składająca się z Sekretarza Rady Ministrów, kierownika naukowego aplikacji i kierownika aplikacji, spośród osób określonych w art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 i Nr 70, poz. 778) i art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214, z 1984 r. Nr 35, poz. 187, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24, Nr 34, poz. 178 i 182, z 1990 r. Nr 20, poz. 121, z 1991 r. Nr 55, poz. 234, Nr 88, poz. 400 i Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 54, poz. 254 i Nr 90, poz. 451, z 1994 r. Nr 136, poz. 704, z 1995 r. Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 98, poz. 604, Nr 133, poz. 882 i 883 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 131, poz. 860, Nr 155, poz. 1016 i Nr 162, poz. 1118 oraz z 1999 r. Nr 49, poz. 483 i Nr 70, poz. 778) - z uwzględnieniem kolejności ich zgłoszenia.
§  3.
Aplikacja obejmuje:
1)
uczestnictwo w wykładach oraz konwersatoriach,
2)
wykonywanie zadań praktycznych wyznaczonych przez kierownika aplikacji lub patrona.
§  4.
1.
Przedmiotem wykładów i konwersatoriów są:
1)
źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
metodyka pracy legislacyjnej,
3)
procedura prawodawcza,
4)
wybrane problemy legislacyjne podstawowych gałęzi prawa,
5)
standardy tworzenia prawa w państwie prawnym,
6)
prawo Unii Europejskiej i harmonizacja prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej,
7)
orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego i orzecznictwo sądowe.
2.
Zadania praktyczne polegają w szczególności na opracowywaniu, pod kierunkiem patrona, projektów przepisów prawnych oraz sporządzaniu opinii o projektach aktów normatywnych.
§  5.
1.
Wykłady i konwersatoria odbywają się w wyznaczony przez kierownika aplikacji jeden dzień w tygodniu.
2.
Uczestniczenie w wykładach i konwersatoriach oraz wykonywanie zadań, o których mowa w § 4 ust. 2, należy do obowiązków aplikanta.
3.
W razie niewykonywania przez aplikanta jego obowiązków, kierownik aplikacji legislacyjnej może postanowić o przerwaniu aplikacji.
§  6.
1.
Każdemu aplikantowi wyznacza się patrona spośród osób mających wykształcenie prawnicze i co najmniej pięcioletni staż pracy w legislacji. W wyjątkowych przypadkach jeden patron może sprawować opiekę nad trzema aplikantami.
2.
Do obowiązków patrona należy zapoznanie aplikanta z podstawowymi zadaniami w legislacji.
§  7.
Nadzór nad przebiegiem aplikacji sprawuje Sekretarz Rady Ministrów, działający z upoważnienia Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  8.
1.
Aplikacją kieruje kierownik aplikacji, powoływany i odwoływany przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Rady Legislacyjnej przy Prezesie Rady Ministrów.
2.
Do obowiązków kierownika aplikacji należy w szczególności:
1)
opracowywanie szczegółowego planu zajęć,
2)
wyznaczanie patronów aplikantom,
3)
dopuszczanie aplikantów do egzaminu kończącego aplikację,
4)
zapewnienie obsługi administracyjnej aplikacji oraz egzaminu kończącego aplikację.
§  9.
1.
Kierownikiem naukowym aplikacji może być doktor habilitowany nauk prawnych.
2.
Kierownik naukowy aplikacji przygotowuje program aplikacji oraz zapewnia należyty poziom merytoryczny prowadzonych zajęć.
§  10.
1.
Aplikacja legislacyjna kończy się egzaminem pisemnym oraz ustnym, składanym przed komisją egzaminacyjną. Każdy z egzaminów odbywa się w oddzielnym dniu.
2.
Komisję egzaminacyjną powołuje Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, na wniosek Sekretarza Rady Ministrów, w składzie:

1) przewodniczący komisji - Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów albo działający w jego imieniu kierownik naukowy aplikacji,

2) członkowie: - kierownik aplikacji,

- dyrektor Centrum Legislacyjnego Rządu albo jego zastępca,

- przedstawiciel dyrektora generalnego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,

- wykładowca na aplikacji.

§  11.
1.
Przed dopuszczeniem do egzaminu patron sporządza opinię o aplikancie, zawierającą informację o postępach aplikanta oraz jego przydatności do pracy legislacyjnej.
2.
Nie może być dopuszczony do egzaminu aplikant, który opuścił co najmniej 10 dni zajęć bez względu na przyczynę nieobecności.
§  12.
1.
Termin przeprowadzenia egzaminu wyznacza przewodniczący komisji egzaminacyjnej i zawiadamia o nim członków komisji.
2.
O terminie i miejscu egzaminu zawiadamia aplikantów dopuszczonych do egzaminu kierownik aplikacji, z odpowiednim wyprzedzeniem.
§  13.
1.
Egzamin pisemny polega na opracowaniu projektu przepisów prawnych wraz z uzasadnieniem oraz na opracowaniu opinii o projekcie aktu normatywnego. Podczas egzaminu pisemnego jest dopuszczalne posługiwanie się tekstem aktów normatywnych oraz zbiorami orzeczeń i komentarzami.
2.
Egzamin pisemny odbywa się pod nadzorem kierownika aplikacji oraz osoby wyznaczonej przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej spośród pozostałych członków komisji.
§  14.
1.
Egzamin ustny obejmuje sprawdzenie umiejętności rozstrzygania problemów legislacyjnych w zakresie określonym w § 4 ust. 1.
2.
Egzamin ustny odbywa się przed komisją egzaminacyjną, w obecności patrona aplikanta.
§  15.
1.
Komisja egzaminacyjna ocenia łącznie wyniki egzaminu pisemnego i ustnego, podejmując uchwałę większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
2.
Ocenę ogólną wyniku egzaminu pisemnego i ustnego określa się łącznym stopniem: bardzo dobry z wyróżnieniem, bardzo dobry, dobry, dostateczny, niedostateczny.
3.
Z przebiegu i wyniku egzaminu kończącego aplikację legislacyjną sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji egzaminacyjnej oraz przewodniczący.
4.
W razie niedostatecznego wyniku egzaminu kończącego aplikację legislacyjną można zdawać go ponownie tylko jeden raz, nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.
§  16.
1.
Na podstawie protokołu, o którym mowa w § 15 ust. 3, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wydaje zaświadczenie stwierdzające zdanie egzaminu kończącego aplikację legislacyjną. Wzór zaświadczenia określa załącznik do rozporządzenia.
2.
Odpis zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przekazuje do urzędu, który skierował aplikanta do odbycia aplikacji.
§  17.
1.
Odpłatność za uczestnictwo w aplikacji ustala się w wysokości 4.000 zł za semestr.
2.
Odpłatność, o której mowa w ust. 1, jest uiszczana przez podmioty kierujące pracowników do odbycia aplikacji i jest gromadzona na koncie środka specjalnego, z którego jest finansowane prowadzenie aplikacji.
§  18.
1.
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów ustala miesięczne wynagrodzenia ryczałtowe dla:
1)
kierownika aplikacji,
2)
kierownika naukowego aplikacji,
3)
patronów.
2.
W ramach środków przeznaczonych na finansowanie aplikacji kierownik aplikacji zawiera umowy z:
1)
wykładowcami,
2)
osobami wykonującymi czynności obsługi organizacyjnej i finansowej aplikacji,
3)
akceptuje koszty delegacji, zakwaterowania i innych należności określonych w przepisach o podróżach służbowych na terenie kraju,
4)
dokonuje zakupów środków technicznych i pomocy naukowych niezbędnych do prowadzenia aplikacji, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o zamówieniach publicznych.
§  19.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do aplikacji roku 1998/1999.
§  20.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR ZAŚWIADCZENIA STWIERDZAJĄCEGO ZDANIE EGZAMINU KOŃCZĄCEGO APLIKACJĘ LEGISLACYJNĄ

KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW

ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU APLIKACJI LEGISLACYJNEJ

Pan(i) ......................................................

urodzony(a) w dniu .................... r. w ................

uczęszczał(a) w roku ............. na 2-semestralną aplikację

legislacyjną i ukończył(a) ją dnia ....... z wynikiem .......

..................... .......................

(pieczęć i podpis (pieczęć i podpis

Sekretarza Rady kierownika aplikacji

Ministrów) legislacyjnej)

Szef

Kancelarii Prezesa

Rady Ministrów

(pieczęć okrągła)

Warszawa, dnia ........ .... r.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.86.959

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Aplikacja legislacyjna.
Data aktu: 19/10/1999
Data ogłoszenia: 22/10/1999
Data wejścia w życie: 22/10/1999