Określenie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych oraz zasad ich działania, a także sposobu i terminu wprowadzenia nowych typów szkół artystycznych oraz przekształcenia dotychczasowych szkół w szkoły nowego typu i ich funkcjonowania w systemie oświaty.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 15 lutego 1999 r.
w sprawie określenia typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych oraz zasad ich działania, a także sposobu i terminu wprowadzenia nowych typów szkół artystycznych oraz przekształcenia dotychczasowych szkół w szkoły nowego typu i ich funkcjonowania w systemie oświaty. *

Na podstawie art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) oraz art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96) zarządza się, co następuje:
§  1.
Z dniem 1 września 1999 r. wprowadza się następujące typy szkół artystycznych publicznych i niepublicznych:
1)
szkoły muzyczne, obejmujące:
a)
sześcioletnie ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia, dające podstawy wykształcenia muzycznego, wykształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, możliwość dalszego kształcenia w szkole muzycznej II stopnia oraz uprawniające do kształcenia w gimnazjum,
b)
sześcioletnie szkoły muzyczne I stopnia, dające podstawy wykształcenia muzycznego oraz możliwość dalszego kształcenia w szkole muzycznej II stopnia,
c)
sześcioletnie ogólnokształcące szkoły muzyczne II stopnia, dające wykształcenie muzyczne oraz wykształcenie ogólne w zakresie gimnazjum i liceum profilowanego, umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
d)
sześcioletnie szkoły muzyczne II stopnia, dające wykształcenie muzyczne,
2)
szkoły plastyczne, obejmujące:
a)
sześcioletnie ogólnokształcące szkoły sztuk pięknych, dające wykształcenie plastyczne oraz wykształcenie ogólne w zakresie gimnazjum i liceum profilowanego, umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
b)
czteroletnie licea plastyczne, dające wykształcenie plastyczne oraz wykształcenie ogólne w zakresie liceum profilowanego, umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
3)
szkoły baletowe, obejmujące:
a)
dziewięcioletnie ogólnokształcące szkoły baletowe, dające wykształcenie baletowe oraz wykształcenie ogólne w zakresie klas IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum profilowanego, umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
b)
sześcioletnie szkoły sztuki tańca, dające podstawy wykształcenia tanecznego,
4)
czteroletnie szkoły sztuki cyrkowej, dające wykształcenie cyrkowe,
5)
szkoły policealne, dające możliwość uzyskania lub uzupełnienia wykształcenia zawodowego w różnych dziedzinach artystycznych,
6)
szkoły pomaturalne bibliotekarskie i animatorów kultury.
§  2.
Nauka w szkołach, o których mowa w § 1 w pkt 1 lit. c) i d), w pkt 2, w pkt 3 lit. a) oraz w pkt 4-6, kończy się egzaminem dyplomowym przeprowadzanym na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§  3.
1.
Szkoły, o których mowa w § 1 w pkt 1 lit. a), w zakresie kształcenia ogólnego realizują podstawę programową kształcenia ogólnego sześcioletniej szkoły podstawowej, określoną odrębnymi przepisami.
2.
Szkoły, o których mowa w § 1 w pkt 1 lit. c) i w pkt 2 lit. a), w zakresie kształcenia ogólnego realizują podstawy programowe kształcenia ogólnego trzyletniego gimnazjum i trzyletniego liceum profilowanego.
3.
Szkoły, o których mowa w § 1 w pkt 2 lit. b), w zakresie kształcenia ogólnego realizują podstawę programową kształcenia ogólnego trzyletniego liceum profilowanego.
4.
Szkoły, o których mowa w § 1 w pkt 3 lit. a), w zakresie kształcenia ogólnego realizują podstawy programowe kształcenia ogólnego: klas IV-VI sześcioletniej szkoły podstawowej, trzyletniego gimnazjum oraz trzyletniego liceum profilowanego.
§  4.
Uczęszczanie do szkół wymienionych w § 3 stanowi spełnianie przez uczniów obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.
§  5.
1.
Szkoły artystyczne:
1)
przyjmują uczniów na podstawie egzaminu wstępnego lub badania przydatności, przeprowadzanych na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
2)
rozwijają zdolności uczniów w zindywidualizowanym procesie nauczania.
2.
Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów szkół artystycznych określają odrębne przepisy.
§  6.
1.
Z dniem 1 września 1999 r.:
1)
dotychczasowe podstawowe szkoły muzyczne i szkoły muzyczne I stopnia stają się odpowiednio szkołami, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a) i b),
2)
dotychczasowe licea muzyczne stają się szkołami, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. c),
3)
dotychczasowe szkoły muzyczne II stopnia stają się szkołami muzycznymi, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. d),
4)
dotychczasowe szkoły baletowe stają się szkołami, o których mowa w § 1 pkt 3 lit. a),
5)
dotychczasowe policealne szkoły artystyczne stają się szkołami, o których mowa w § 1 pkt 5,
6)
dotychczasowe pomaturalne szkoły artystyczne stają się szkołami, o których mowa w § 1 pkt 6.
2.
Z dniem 1 września 1999 r. uczniowie:
1)
klas I-VI dotychczasowych podstawowych szkół muzycznych i szkół I stopnia - stają się uczniami odpowiednich klas szkół, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a) i b),
2)
klas siódmych dotychczasowych podstawowych szkół muzycznych - stają się, po zdaniu egzaminu wstępnego, odpowiednio uczniami klas pierwszych szkół, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. c) i d),
3)
klas ósmych dotychczasowych podstawowych szkół muzycznych - kończą te szkoły na dotychczas obowiązujących zasadach oraz mogą kontynuować naukę w szkołach muzycznych II stopnia i kończą te szkoły na zasadach obowiązujących przed dniem 1 września 1999 r.,
4)
klas I-IV dotychczasowych szkół baletowych - stają się uczniami odpowiednich klas szkoły, o której mowa w § 1 pkt 3 lit. a),
5)
klas V-IX dotychczasowych szkół baletowych - kończą te szkoły na dotychczas obowiązujących zasadach.
3.
Świadectwo ukończenia klasy szóstej w roku szkolnym 1998/1999 w dotychczasowych podstawowych szkołach muzycznych jest równorzędne ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej.
4.
Uczniowie dotychczasowych szkół artystycznych II stopnia, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 4 i 5, kończą te szkoły na zasadach obowiązujących przed dniem 1 września 1999 r.
5.
Do dnia 1 września 1999 r. dotychczasowe licea sztuk plastycznych mogą zostać przekształcone w szkoły plastyczne, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. a), przez organ prowadzący, po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
6.
Dotychczasowe licea sztuk plastycznych, które nie zostały przekształcone zgodnie z ust. 5, z dniem 1 września 2002 r. stają się szkołami plastycznymi, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b).
7.
Przekształcenie dotychczasowych liceów plastycznych w szkoły, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. a) i b), następuje z uwzględnieniem zasad ustalonych w art. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96).
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1999 r.
* Z dniem 27 stycznia 2005 r. nin. rozporządzenie traci moc w zakresie dotyczącym określenia typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych oraz zasad ich działania, zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 29 grudnia 2004 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych (Dz.U.05.6.42).

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.14.125

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych oraz zasad ich działania, a także sposobu i terminu wprowadzenia nowych typów szkół artystycznych oraz przekształcenia dotychczasowych szkół w szkoły nowego typu i ich funkcjonowania w systemie oświaty.
Data aktu: 15/02/1999
Data ogłoszenia: 23/02/1999
Data wejścia w życie: 01/04/1999