Wymagania, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko inwestycji nie zaliczonych do inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, obiektów oraz robót zmieniających stosunki wodne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OCHRONY ŚRODOWISKA, ZASOBÓW NATURALNYCH I LEŚNICTWA
z dnia 14 lipca 1998 r.
w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko inwestycji nie zaliczonych do inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, obiektów oraz robót zmieniających stosunki wodne.

Na podstawie art. 70 ust. 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622 oraz z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wymagania, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko:
1)
inwestycji, o których mowa w art. 70 ust. 1 i art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622 oraz z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885), zwanej dalej "ustawą", nie zaliczonych do inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, zwanych dalej "inwestycjami",
2)
obiektów budowlanych albo zespołu obiektów, o których mowa w art. 70 ust. 1 i art. 71 ust. 2 ustawy, zwanych dalej "obiektami",
3)
robót polegających na regulacji wód, budowie wałów przeciwpowodziowych oraz robót melioracyjnych, odwodnień budowlanych i innych robót ziemnych zmieniających stosunki wodne na terenach, o których mowa w art. 20 ust. 3 ustawy, zwanych dalej "robotami".
§  2.
1.
Oceny oddziaływania na środowisko inwestycji, sporządzane na etapie poprzedzającym opracowanie projektu budowlanego, powinny spełniać następujące wymagania:
1)
określać oddziaływanie inwestycji na następujące elementy środowiska: ludzi, świat zwierzęcy i roślinny, powietrze, powierzchnię ziemi i glebę, wody powierzchniowe i podziemne, złoża kopalin, klimat, krajobraz, dobra materialne i dziedzictwo kultury, z uwzględnieniem ich wzajemnych powiązań i oddziaływań,
2)
uwzględniać stan środowiska w powiązaniu z istniejącym i planowanym zagospodarowaniem terenu na obszarze potencjalnego oddziaływania inwestycji,
3)
uwzględniać etap budowy, eksploatacji i likwidacji inwestycji wraz z towarzyszącymi jej obiektami i urządzeniami budowlanymi,
4)
identyfikować i określać skutki potencjalnych sytuacji awaryjnych,
5)
przyjmować za podstawę istniejące dane obserwacyjne i pomiarowe oraz inne informacje dotyczące stanu środowiska i występujących uciążliwości,
6)
przedstawiać zastosowane metody oceny i przyjęte założenia, jak również wykorzystane dane o środowisku, a także stwierdzone braki i niedoskonałości w tym zakresie,
7)
zawierać wnioski,
8)
zawierać streszczenie w języku niespecjalistycznym,
9)
przedstawiać zagadnienia w formie opisowej i graficznej.
2.
Oceny, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać:
1)
opis inwestycji, w tym jej położenie i powierzchnię oraz charakterystykę technologii i rozwiązań technicznych,
2)
opis sposobu korzystania ze środowiska na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji inwestycji wraz z określeniem zużycia wody, kopalin, materiało- i energochłonności, ilości i rodzajów wytwarzanych odpadów i ścieków, emitowanych zanieczyszczeń, odorów, promieniowania, wibracji oraz zasięgu uciążliwego hałasu (przedstawionego na mapach w odpowiedniej skali),
3)
opis i analizę skuteczności proponowanych sposobów zminimalizowania ujemnego wpływu na środowisko i zdrowie ludzi, wynikających z aktualnego stanu wiedzy,
4)
oszacowanie, czy uciążliwe oddziaływanie inwestycji na środowisko mieści się w granicach terenu, dla którego jednostka organizacyjna wystąpiła o wydanie decyzji lub otrzymała decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a w przypadku niespełnienia tego warunku, gdy przepisy ustawy dopuszczają ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania - wstępne określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobu korzystania z terenu,
5)
ochronę interesów osób trzecich.
3.
Oceny oddziaływania na środowisko inwestycji, sporządzane po opracowaniu projektu budowlanego, powinny spełniać następujące wymagania:
1)
określać oddziaływanie inwestycji na poszczególne elementy środowiska i zdrowie ludzi przy przyjętym rozwiązaniu technologicznym, ze szczegółowością i dokładnością odpowiednią do posiadanych danych wynikających z projektu budowlanego i innych informacji oraz z uwzględnieniem sposobu zagospodarowania terenu,
2)
brać pod uwagę ustalenia zawarte w posiadanych decyzjach i innych rozstrzygnięciach administracyjnych dotyczących ochrony środowiska oraz wnioski sformułowane w ocenie oddziaływania na środowisko, jeśli taka była sporządzona wcześniej,
3)
określać metody oceny, przyjęte założenia oraz wykorzystywane dane o środowisku oraz stwierdzone braki i niedoskonałości w tym zakresie,
4)
uwzględniać ochronę interesów osób trzecich,
5)
ustalać, czy uciążliwe oddziaływanie obiektów na środowisko mieści się w granicach terenu, do którego jednostka organizacyjna ma lub stara się o tytuł prawny, a w przypadku niespełnienia tego warunku, gdy przepisy ustawy dopuszczają ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania - określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobu korzystania z terenu,
6)
zawierać wnioski, w tym w szczególności dotyczące wymagań ochrony środowiska w trakcie wykonywania robót budowlanych oraz na etapie eksploatacji i likwidacji inwestycji,
7)
zawierać streszczenie w języku niespecjalistycznym.
§  3.
1.
Oceny oddziaływania na środowisko obiektów powinny spełniać następujące wymagania:
1)
określać oddziaływanie obiektów na następujące elementy środowiska: ludzi, świat zwierzęcy i roślinny, powietrze, powierzchnię ziemi i glebę, wody powierzchniowe i podziemne, złoża kopalin, klimat, krajobraz, z uwzględnieniem ich wzajemnych powiązań i oddziaływań,
2)
uwzględniać stan środowiska w powiązaniu z istniejącym i planowanym zagospodarowaniem terenu z punktu widzenia nakładania się negatywnych oddziaływań na środowisko i zdrowie ludzi,
3)
uwzględniać etap eksploatacji i likwidacji,
4)
przyjmować za podstawę istniejące dane obserwacyjne i pomiarowe o stanie środowiska, w tym uzyskane w ramach państwowego monitoringu środowiska z okresu poprzedzającego uruchomienie obiektów, jeżeli takie istnieją, oraz dane zebrane w czasie eksploatacji, a także inne informacje dotyczące stanu środowiska i występujących uciążliwości,
5)
identyfikować i określać skutki potencjalnych sytuacji awaryjnych,
6)
określać zastosowane metody oceny i przyjęte założenia, jak również wykorzystane dane o środowisku oraz stwierdzone braki i niedoskonałości w tym zakresie,
7)
zawierać streszczenie w języku niespecjalistycznym,
8)
przedstawiać zagadnienia w formie opisowej i graficznej.
2.
Oceny, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać:
1)
opis obiektów z podaniem ich położenia i powierzchni oraz charakterystyki zastosowanych rozwiązań technicznych i technologicznych,
2)
opis stanu środowiska i sposobu zagospodarowania terenu w obszarze stwierdzonego oddziaływania obiektów,
3)
analizę spełnienia warunków określonych w decyzjach administracyjnych wydanych na podstawie ustaw: o ochronie i kształtowaniu środowiska, Prawo wodne, Prawo geologiczne i górnicze, Prawo budowlane, o odpadach oraz o zagospodarowaniu przestrzennym,
4)
stopień realizacji zaleceń z przeprowadzonych kontroli dotyczących ochrony środowiska i zdrowia ludzi,
5)
dane jakościowe i ilościowe dotyczące poboru wody, wytwarzania ścieków, emisji zanieczyszczeń, odorów, promieniowania, wibracji oraz zasięg uciążliwego natężenia hałasu (przedstawiony na mapach w odpowiedniej skali), ustalone w czasie eksploatacji obiektów, w tym zaistniałe sytuacje awaryjne powodujące wprowadzenie do środowiska substancji niebezpiecznych,
6)
porównanie zastosowanych rozwiązań technologicznych z innymi rozwiązaniami stosowanymi w praktyce krajowej lub zagranicznej i proponowanie rozwiązań ograniczających oddziaływanie na środowisko i zdrowie ludzie,
7)
opis i analizę skuteczności proponowanych sposobów zminimalizowania ujemnego wpływu na środowisko oraz niezbędnego do osiągnięcia tego celu przystosowania technologii, rozwiązań technicznych, zgodnych z aktualnym stanem wiedzy, w tym sposoby zapobiegania powstawaniu odpadów lub minimalizacji ich ilości oraz ich usuwania, wykorzystywania lub unieszkodliwiania, z wyodrębnieniem postępowania z odpadami niebezpiecznymi,
8)
określenie potencjalnego oddziaływania obiektów przy zastosowaniu środków minimalizujących negatywny wpływ na poszczególne elementy środowiska i zdrowie ludzi oraz na istniejące i planowane zagospodarowanie terenu,
9)
ustalenie, czy uciążliwe oddziaływanie obiektów na środowisko mieści się w granicach terenu, do którego jednostka organizacyjna ma tytuł prawny, a w przypadku niespełnienia tego warunku, gdy przepisy ustawy dopuszczają ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania - określenie lub weryfikację granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobu korzystania z terenu,
10)
koncepcję lokalnego monitoringu,
11)
wnioski, a w szczególności:
a)
dotyczące ewentualnej potrzeby wykonania oceny oddziaływania na środowisko obiektów po określonym czasie kontynuowania eksploatacji w celu sprawdzenia skuteczności zastosowanych środków minimalizujących negatywny wpływ na środowisko i zdrowie ludzi,
b)
dotyczące gospodarczego korzystania ze środowiska.
§  4.
Do ocen oddziaływania na środowisko robót, o których mowa w § 1 pkt 3, § 2 stosuje się odpowiednio.
§  5.
Do ocen oddziaływania na środowisko inwestycji polegających na odbudowie, rozbudowie, nadbudowie lub modernizacji obiektu, powodujących zmianę sposobu zagospodarowania terenu, § 2 stosuje się odpowiednio, w zależności od etapu inwestycyjnego.
§  6.
Oceny oddziaływania na środowisko inwestycji, o których mowa w art. 68 ust. 6 ustawy, oraz inwestycji i obiektów, o których mowa w art. 70 ust. 1 i art. 71 ust. 2 ustawy, zaliczonych do szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, powinny spełniać wymagania określone w § 3-5 rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 14 lipca 1998 r. w sprawie określenia rodzajów inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska oraz wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko tych inwestycji (Dz. U. Nr 93, poz. 589).
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 1998 r.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.93.590

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko inwestycji nie zaliczonych do inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, obiektów oraz robót zmieniających stosunki wodne.
Data aktu: 14/07/1998
Data ogłoszenia: 23/07/1998
Data wejścia w życie: 01/08/1998