Określenie celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 marca 1998 r.
w sprawie określenia celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie.

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 100, poz. 442, z 1992 r. Nr 21, poz. 85, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 152, poz. 720 oraz z 1997 r. Nr 18, poz. 105, Nr 71, poz. 449, Nr 121, poz. 770 i Nr 137, poz. 926) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa cele specjalne, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organy, zasady i tryb przeprowadzania kontroli w tym zakresie.
§  2.
1.
Celami specjalnymi, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 100, poz. 442, z 1992 r. Nr 21, poz. 85, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 152, poz. 720 oraz z 1997 r. Nr 18, poz. 105, Nr 71, poz. 449, Nr 121, poz. 770 i Nr 137, poz. 926), zwanej dalej "ustawą", są:
1)
mobilizacyjne zabezpieczenie jednostek oraz zapasy nienaruszalne wynikające z planów obronnych,
2)
zadania operacyjno-rozpoznawcze wywiadu, kontrwywiadu i innych służb (komórek) specjalnych oraz uposażenia (wynagrodzenia) i pozostałe świadczenia dla żołnierzy, funkcjonariuszy oraz pracowników tych służb,
3)
działalność finansowana ze środków na cele operacyjne,
4)
nabywanie i eksploatacja obiektów, lokali i terenów przeznaczonych na stanowiska dowodzenia i stanowiska kierowania organów określonych odrębnie,
5)
nabywanie, przechowywanie i eksploatacja uzbrojenia, amunicji, sprzętu wojskowego, sprzętu i materiałów techniki operacyjnej, a także pojazdów samochodowych używanych w celach operacyjnych,
6)
organizowanie, funkcjonowanie i rozwój systemów łączności oraz specjalnych systemów teleinformacyjnych, służących ochronie wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową, przesyłanych, przechowywanych i przetwarzanych w środkach łączności i informatyki,
7)
metody i środki kryptoanalizy i deszyfrażu,
8)
funkcjonowanie systemów rozpoznawania i przeciwdziałania radioelektronicznego,
9)
prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe dotyczące uzbrojenia, amunicji i sprzętu wojskowego, sprzętu i materiałów techniki operacyjnej, specjalnych systemów teleinformacyjnych, deszyfrażu, rozpoznania i zabezpieczania inżynieryjnego,
10)
współpraca z odpowiednimi służbami innych państw w zakresie objętym tajemnicą państwową,
11)
inna działalność, która, stosownie do art. 12 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej (Dz. U. Nr 40, poz. 271, z 1989 r. Nr 34, poz. 178, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i z 1997 r. Nr 110, poz. 714), została zakwalifikowana do wiadomości stanowiących tajemnicę państwową o szczególnie ważnym znaczeniu dla obronności państwa, Sił Zbrojnych i bezpieczeństwa państwa.
2.
Przez użyte w ust. 1 w pkt 4 i 5 określenie "nabywanie" rozumie się zarówno nabycie własności rzeczy ruchomych i nieruchomości, jak i uzyskanie tytułu do ich używania w sposób przewidziany prawem.
§  3.
Przeprowadzanie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności jednostek kontrolowanych, rzetelne jego udokumentowanie i dokonanie oceny kontrolowanej działalności pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
§  4.
Kontrolę wykorzystania środków budżetowych oraz mienia państwowego na cele specjalne przeprowadzają:
1)
w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej - dyrektor Departamentu Kontroli i inspektorzy kontroli wojskowej przez niego wyznaczeni,
2)
w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i w jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji - dyrektor Departamentu Nadzoru i Kontroli oraz inspektorzy przez niego wyznaczeni,
3)
w jednostkach organizacyjnych podległych Szefowi Urzędu Ochrony Państwa - dyrektor Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz inspektorzy przez niego wyznaczeni.
§  5.
Organy kontroli, o których mowa w § 4, przeprowadzają kontrolę wykorzystania środków budżetowych oraz mienia państwowego na cele określone w § 2 w zakresie ustalonym w art. 2 ustawy i w granicach oraz na zasadach i w trybie przewidzianym w rozdziale 3 ustawy, z wyjątkiem przepisów art. 13 ust. 5, art. 16 ust. 2-4, art. 24 ust. 2 pkt 1 i ust. 3, art. 25-26, art. 32-33b, art. 34 i 35, z zastrzeżeniem § 6 rozporządzenia.
§  6.
Określone w rozdziale 3 ustawy uprawnienia Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, z zastrzeżeniem przepisów art. 34, przysługują odpowiednio organom określonym w § 4 rozporządzenia.
§  7.
Przepisy rozporządzenia nie naruszają uprawnień Najwyższej Izby Kontroli, przysługujących na podstawie odrębnych przepisów.
§  8.
Traci moc uchwała nr 126/92 Rady Ministrów z dnia 4 listopada 1992 r. w sprawie określenia celów specjalnych, na które wykorzystywane są środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministrów Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych, oraz organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.44.261

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie.
Data aktu: 24/03/1998
Data ogłoszenia: 09/04/1998
Data wejścia w życie: 24/04/1998