Określenie zakresu twórczych prac projektowych oraz tryb przeprowadzania konkursu na twórcze prace projektowe i prace z zakresu działalności twórczej w dziedzinie kultury i sztuki.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 sierpnia 1997 r.
w sprawie określenia zakresu twórczych prac projektowych oraz trybu przeprowadzania konkursu na twórcze prace projektowe i prace z zakresu działalności twórczej w dziedzinie kultury i sztuki.

Na podstawie art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. Nr 76, poz. 344 i Nr 130, poz. 645 oraz z 1995 r. Nr 99, poz. 488) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Zamówienia publiczne udzielane w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. Nr 76, poz. 344 i Nr 130, poz. 645 oraz z 1995 r. Nr 99, poz. 488), zwanej dalej "ustawą", poprzedza się konkursem organizowanym na zasadach określonych w rozporządzeniu.
2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do zamówień na:
1)
twórcze prace projektowe, przez które rozumie się spełniające cechy utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 24, poz. 83 i Nr 43, poz. 170 oraz z 1997 r. Nr 43, poz. 272 i Nr 88, poz. 554):
a)
architektoniczne prace projektowe,
b)
urbanistyczne prace projektowe,
c)
konstrukcyjno-budowlane prace projektowe,
2)
prace z zakresu działalności twórczej w dziedzinie kultury i sztuki.
§  2.
1.
Uczestnikami konkursu mogą być: osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, a także zespoły autorskie tworzone przez te podmioty.
2.
Jeżeli przepisy szczególne wymagają posiadania uprawnień do wykonywania prac będących przedmiotem konkursu, uczestnikami konkursu mogą być wyłącznie:
1)
osoby fizyczne posiadające wymagane uprawnienia,
2)
osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz zespoły autorskie, jeżeli prace przez nie złożone zostały wykonane przez osoby posiadające wymagane uprawnienia.
§  3.
Uczestnikami konkursu nie mogą być:
1)
osoby biorące udział w opracowaniu warunków konkursu,
2)
osoby biorące udział w organizowaniu konkursu, w tym sekretarz organizacyjny konkursu,
3)
sędziowie konkursowi,
4)
osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej wykluczone z ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie ustawy oraz zespoły autorskie, których członkami są takie osoby lub jednostki organizacyjne,
5)
osoby pozostające w związku małżeńskim albo stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z osobami wymienionymi w pkt 1-4,
6)
osoby pozostające w takim stosunku prawnym lub faktycznym z sędziami konkursowymi, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności sędziów.
§  4.
1.
Organizatorem konkursu może być zamawiający lub upoważniona przez niego osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej.
2.
Do obowiązków organizatora konkursu należy w szczególności:
1)
opracowanie warunków konkursu,
2)
powołanie sekretarza organizacyjnego konkursu,
3)
powołania sądu konkursowego i sędziego-referenta,
4)
zwołanie pierwszego posiedzenia sądu konkursowego,
5)
ogłoszenie konkursu,
6)
zapewnienie anonimowości prac konkursowych, ogłoszenie wyników konkursu.
3.
Do obowiązków zamawiającego należy:
1)
określenie przedmiotu zamówienia,
2)
zatwierdzenie warunków konkursu,
3)
opracowanie preliminarza kosztów konkursu,
4)
stwierdzenie, w wypadkach wymienionych w § 28 ust. 1, że konkurs nie doszedł do skutku,
5)
unieważnienie konkursu, jeżeli został on przeprowadzony niezgodnie z obowiązującymi przepisami, a miało to wpływ na jego rozstrzygnięcie,
6)
wypłacenie nagród lub zwrotu kosztów na zasadach określonych w warunkach konkursu.
§  5.
Sposób przygotowania, przeprowadzenia i rozstrzygnięcia konkursu nie może naruszać praw autorskich.
§  6.
Organizator konkursu oraz osoby biorące udział w posiedzeniach sądu konkursowego są zobowiązane do nieujawniania:
1)
informacji, których ujawnienie naruszyłoby ważny interes państwa, ważny interes handlowy stron lub zasady uczciwej konkurencji,
2)
informacji związanych z przebiegiem oceny prac konkursowych,
3)
danych pozwalających zidentyfikować uczestników konkursu.

Rozdział  2

Forma konkursu

§  7.
Konkursy organizuje się w formie:
1)
konkursu otwartego, w którym mogą uczestniczyć wszystkie osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, a także zespoły autorskie, o których mowa w § 2, zainteresowane udziałem w konkursie,
2)
konkursu zamkniętego, w którym mogą uczestniczyć wyłącznie zaproszone podmioty.
§  8.
1.
Konkurs jest organizowany w formie konkursu otwartego, jeżeli wartość zamówienia przekracza równowartość 100.000 EURO 1 .
2.
Konkurs otwarty może być zorganizowany jako jednoetapowy lub dwuetapowy.
3.
W konkursie dwuetapowym, w pierwszym etapie, zostają wyłonione opracowania studialne odpowiadające wymaganiom określonym w warunkach konkursu. W drugim etapie ocenie podlegają uszczegółowienia prac wyłonionych w pierwszym etapie.
§  9.
1.
Jeżeli wartość zamówienia jest niższa niż określona w § 8 ust. 1, konkurs może być zorganizowany w formie konkursu zamkniętego.
2.
Jeżeli wartość zamówienia jest niższa niż równowartość 20.000 EURO 2 , konkurs może być zorganizowany w formie konkursu zamkniętego - uproszczonego.
3.
W konkursie zamkniętym - uproszczonym:
1)
nie stosuje się przepisów § 10 ust. 3 pkt 3, § 19, 21 22 i § 32 ust. 1,
2)
uczestnicy konkursu zamiast dokumentów, o których mowa w § 26 ust. 2 pkt 3, składają oświadczenie, że posiadają wymagane uprawnienia do wykonywania prac będących przedmiotem konkursu.

Rozdział  3

Sąd konkursowy

§  10.
1.
Oceny prac konkursowych dokonuje sąd konkursowy.
2.
W konkursie dwuetapowym ten sam sąd konkursowy dokonuje oceny prac konkursowych w obu etapach.
3.
Do zadań sądu konkursowego należy w szczególności:
1)
opiniowanie warunków konkursu,
2)
ocena prac konkursowych, zgodnie z kryteriami określonymi w warunkach konkursu,
3)
opracowywanie opinii o pracach konkursowych,
4)
przyznanie nagród,
5)
przygotowanie uzasadnienia rozstrzygnięcia konkursu,
6)
zatwierdzenie protokołów posiedzeń sądu konkursowego.
§  11.
1.
Sąd konkursowy składa się z osób posiadających kwalifikacje umożliwiające ocenę zgłoszonych prac.
2.
Sąd konkursowy składa się z nieparzystej liczby osób.
3.
Nie mniej niż połowa sędziów konkursowych powinna posiadać kwalifikacje wymagane od uczestników konkursu.
§  12.
1.
Na pierwszym posiedzeniu sąd konkursowy, w głosowaniu niejawnym, wybiera spośród swoich członków przewodniczącego.
2.
Do obowiązków przewodniczącego sądu konkursowego należy:
1)
zwoływanie posiedzeń sądu konkursowego,
2)
przewodniczenie posiedzeniom sądu konkursowego,
3)
nadzorowanie przestrzegania warunków konkursu,
4)
przeprowadzanie głosowania mającego na celu wyłonienie pracy zwycięskiej oraz przyznanie nagród.
§  13.
1.
Sąd konkursowy podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów.
2.
Przy równej liczbie głosów decyduje głos przewodniczącego.
§  14.
Do obowiązków sędziego-referenta należy w szczególności:
1)
opracowanie odpowiedzi na pytania uczestników konkursu,
2)
przedstawianie sądowi konkursowemu prac w celu ich oceny.
§  15.
1.
Sekretarz organizacyjny konkursu zapewnia obsługę sądu konkursowego.
2.
Do obowiązków sekretarza organizacyjnego konkursu należy w szczególności:
1)
przyjmowanie pytań od uczestników konkursu,
2)
rozsyłanie odpowiedzi przygotowanych przez sędziego-referenta,
3)
przyjmowanie i zwrot prac konkursowych,
4)
prowadzenie dokumentacji dotyczącej konkursu,
5)
informowanie zamawiającego o okolicznościach wymienionych w § 28 ust. 1,
6)
powiadomienie uczestników konkursu o rozstrzygnięciu konkursu.
3.
Sekretarz organizacyjny konkursu uczestniczy w posiedzeniach sądu konkursowego bez prawa głosu.
§  16.
Przebieg posiedzeń sądu konkursowego jest protokołowany.

Rozdział  4

Przygotowanie konkursu

§  17.
Przed ogłoszeniem konkursu organizator konkursu jest zobowiązany:
1)
opracować warunki konkursu,
2)
powołać sekretarza organizacyjnego konkursu,
3)
powołać sąd konkursowy i sędziego-referenta,
4)
uzyskać pozytywną opinię sądu konkursowego o warunkach konkursu,
5)
uzyskać zatwierdzenie przez zamawiającego warunków konkursu.
§  18.
1.
Warunki konkursu powinny określać w szczególności:
1)
nazwę i adres zamawiającego,
2)
nazwę i adres organizatora,
3)
określenie formy konkursu,
4)
szczegółowe określenie przedmiotu konkursu,
5)
informację o kryteriach oceny prac,
6)
zakres rzeczowy i formę opracowania oraz sposobu prezentacji pracy,
7)
określenie wymagań, jakie muszą spełniać uczestnicy konkursu,
8)
skład sądu konkursowego oraz imię i nazwisko sekretarza organizacyjnego konkursu,
9)
rodzaj i wysokość nagród,
10)
wskazanie miejsca i terminu składania prac,
11)
sposób podania do publicznej wiadomości rozstrzygnięcia konkursu,
12)
istotne dla zamawiającego postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści umowy o zamówienie publiczne, w tym szczegółowe określenie pól eksploatacji przyszłego utworu oraz zasady wyceny prac będących przedmiotem zamówienia,
13)
oświadczenie zamawiającego o związaniu warunkami konkursu,
14)
informację, że konkurs odbywa się na zasadach określonych w rozporządzeniu.
2.
Jeżeli jest to niezbędne dla zapewnienia konkurencji postępowania, zamawiający może przewidzieć zamiast nagród - zwrot kosztów przygotowania prac konkursowych dla uczestników, których prace odpowiadają warunkom konkursu. Wysokość zwrotu kosztów jest jednakowa dla wszystkich uprawnionych uczestników.

Rozdział  5

Ogłoszenie konkursu

§  19.
1.
Konkurs otwarty ogłasza się, zamieszczając ogłoszenie w Biuletynie Zamówień Publicznych.
2.
Ogłoszenia, o których mowa w ust. 1, są wywieszane w siedzibie zamawiającego, organizatora konkursu, oraz publikowane w środkach masowego przekazu.
§  20.
Konkurs zamknięty ogłasza się, przesyłając zaproszenie co najmniej do czterech podmiotów gwarantujących konkurencję oraz profesjonalne wykonanie zamówienia.
§  21.
1.
Ogłoszenie powinno zawierać w szczególności:
1)
nazwę i adres zamawiającego,
2)
nazwę i adres organizatora konkursu,
3)
określenie przedmiotu konkursu,
4)
określenie formy konkursu,
5)
termin składania prac,
6)
miejsce i termin udostępnienia warunków konkursu,
7)
określenie wysokości nagród,
8)
określenie wymagań, jakie muszą spełniać uczestnicy konkursu.
2.
Zaproszenie powinno zawierać informacje wymienione w ust. 1 pkt 1-5 oraz 7 i 8, a także warunki konkursu.
§  22.
Termin składania prac nie może być krótszy niż 6 tygodni od dnia udostępnienia warunków konkursu.
§  23.
1.
Przed upływem terminu do składania prac konkursowych uczestnicy konkursu mogą zwrócić się na piśmie do sekretarza konkursu o wyjaśnienie postanowień warunków konkursu.
2.
Sekretarz konkursu przesyła niezwłocznie wszystkim uczestnikom konkursu wyjaśnienia opracowane przez sędziego-referenta.

Rozdział  6

Rozstrzygnięcie konkursu

§  24.
1.
Prace konkursowe doręcza się, za potwierdzeniem odbioru, sekretarzowi organizacyjnemu konkursu.
2.
Prace doręczone lub wysyłane po terminie określonym w warunkach konkursu lub dostarczone przez pocztę później niż 14 dni po tym terminie nie uczestniczą w konkursie.
§  25.
1.
Prace konkursowe oraz dołączone do nich załączniki powinny być opakowane.
2.
Praca konkursowa, wszystkie dołączone do niej załączniki oraz wszystkie opakowania muszą być oznakowane, w sposób trwały, dowolną sześciocyfrową liczbą rozpoznawczą danej pracy.
§  26.
1.
Wraz z pracą konkursową uczestnik konkursu składa opakowaną i oznaczoną napisem "karta" kartę identyfikacyjną.
2.
Karta identyfikacyjna zawiera:
1)
nazwę i adres uczestnika konkursu,
2)
liczbę rozpoznawczą danej pracy,
3)
zaświadczenie lub poświadczoną notarialnie kopię zaświadczenia o posiadaniu uprawnień wymaganych od uczestnika konkursu,
4)
oświadczenie uczestnika konkursu o związaniu warunkami konkursu,
5)
oświadczenie uczestnika konkursu, że przysługują mu autorskie prawa majątkowe w zakresie określonym w regulaminie konkursu na podstawie § 18 ust. 1 pkt 12,
6)
podpisy osób uprawnionych do składania oświadczeń w imieniu uczestnika konkursu.
§  27.
1.
Po upływie terminu określonego w § 24 ust. 2 sekretarz organizacyjny konkursu, w obecności sędziego-referenta i co najmniej jeszcze jednego sędziego konkursowego, otwiera przesyłki i sporządza protokół określający liczbę nadesłanych prac konkursowych, zawartość i stan opakowań oraz zgodność liczb rozpoznawczych.
2.
Protokół z otwarcia prac konkursowych podpisują wszyscy obecni przy wykonywanych czynnościach wymienionych w ust. 1.
§  28.
1.
Konkurs nie dochodzi do skutku, jeżeli:
1)
wpłyną mniej niż dwie prace konkursowe,
2)
sąd konkursowy stwierdzi, że żadna z prac konkursowych nie spełnia wymagań określonych w warunkach konkursu.
2.
Po unieważnieniu konkursu lub stwierdzeniu przez zamawiającego, że konkurs nie doszedł do skutku, sekretarz organizacyjny konkursu niezwłocznie zwraca uczestnikom konkursu ich prace.
§  29.
1.
Sąd konkursowy dokonuje oceny prac konkursowych na posiedzeniach zamkniętych.
2.
Sąd konkursowy ocenia prace konkursowe zgodnie z kryteriami określonymi w warunkach konkursu.
3.
Po opracowaniu opinii o każdej z prac konkursowych sąd konkursowy wybiera pracę zwycięską, a następnie przyznaje nagrody oraz przygotowuje uzasadnienie rozstrzygnięcia konkursu.
§  30.
Sąd konkursowy może, o ile jest do dopuszczone warunkami konkursu, w ramach ogólnej kwoty przeznaczonej na nagrody, dokonywać zmian co do ich liczby i wysokości.
§  31.
Po przyznaniu nagród lub wybraniu pracy zwycięskiej, jeżeli nagrody nie są przyznawane, sekretarz konkursu otwiera koperty zawierające karty identyfikacyjne.
§  32.
1.
Rozstrzygnięcie konkursowe podaje się do publicznej wiadomości w sposób określony w warunkach konkursu.
2.
Informację o rozstrzygnięciu konkursu otwartego publikuje się w Biuletynie Zamówień Publicznych.
§  33.
Sekretarz konkursu niezwłocznie po rozstrzygnięciu konkursu powiadamia o nim wszystkich uczestników konkursu.

Rozdział  7

Przepisy końcowe

§  34.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do konkursów ogłoszonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.
§  35.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 30 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. Prawo dewizowe (Dz.U.98.160.1063), wyraz "ECU" zastępuje się wyrazem "EURO".
2 Z dniem 1 stycznia 1999 r., na podstawie art. 30 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. Prawo dewizowe (Dz.U.98.160.1063), wyraz "ECU" zastępuje się wyrazem "EURO".

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.100.619

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie zakresu twórczych prac projektowych oraz tryb przeprowadzania konkursu na twórcze prace projektowe i prace z zakresu działalności twórczej w dziedzinie kultury i sztuki.
Data aktu: 05/08/1997
Data ogłoszenia: 26/08/1997
Data wejścia w życie: 10/09/1997