Szczegółowe kierunki działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposoby ich realizacji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 marca 1994 r.
w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji. *

Na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2) zarządza się, co następuje:
§  1.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwana dalej "Agencją", udziela pomocy finansowej na realizację inwestycji w rolnictwie, przetwórstwie rolno-spożywczym i usługach dla rolnictwa, mających na celu:
1)
poprawę efektywności produkcji, polegającą w szczególności na zmniejszeniu kosztów wytwarzania,
2)
lepsze wykorzystanie zasobów pracy,
3)
tworzenie bazy surowcowej upraw przemysłowych,
4)
poprawę jakości produkcji żywnościowej,
5)
zwiększenie oferty towarowej i usługowej oraz jej lepsze dostosowanie do potrzeb rynku krajowego i rynków zagranicznych,
6)
ograniczenie uciążliwości dla środowiska.
§  2.
Pomocą finansową ze strony Agencji objęte są następujące działania mające na celu poprawę struktury agrarnej:
1)
kupno nieruchomości rolnych i urządzanie gospodarstw rolnych,
2)
urządzanie nieruchomości rolnych dzierżawionych w okresach wieloletnich.
§  3.
Agencja udziela pomocy finansowej na następujące przedsięwzięcia tworzące nowe miejsca pracy:
1)
modernizację, budowę i rozbudowę gospodarstw rolnych, zakładów przetwórstwa rolno-spożywczego i zakładów świadczących usługi dla rolnictwa,
2)
kupno zakładów, o których mowa w pkt 1, oraz maszyn i urządzeń stanowiących ich wyposażenie.
§  4.
Pomocą finansową ze strony Agencji objęte są:
1)
budowa wodociągów i kanalizacji na terenach wiejskich,
2)
telefonizacja wsi,
3)
mała przedsiębiorczość na wsi,
4)
gazyfikacja wsi.
§  5.
1.
Agencja obejmuje pomocą finansową:
1)
działalność związaną z podnoszeniem i zmianą kwalifikacji zawodowych,
2)
działalność związaną z doradztwem oraz informacją w zakresie:
a)
produkcji rolnej i przetwórstwa rolno-spożywczego,
b)
zbytu artykułów rolnych i spożywczych,
c)
funkcjonowania rynku rolno-spożywczego,
d)
infrastruktury techniczno-produkcyjnej wsi,
e)
tworzenia nowych miejsc pracy na wsi,
f)
zarządzenia i rachunkowości rolnej.
2.
W zakresie określonym w ust. 1 Agencja współpracuje z Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa, Agencją Rynku Rolnego oraz środkami doradztwa rolniczego.
§  6.
Agencja realizuje inne zadania polityki rolnej państwa, określane w odrębnych przepisach oraz wynikające z umów międzynarodowych o wykorzystywaniu środków bezzwrotnej i kredytowej pomocy zagranicznej.
§  7.
Agencja realizuje swoje zadania przez:
1)
dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych, na zasadach określonych w § 8-11,
2)
udzielanie gwarancji kredytowych oraz poręczeń spłaty kredytów bankowych, na zasadach określonych w § 12,
3)
udział w finansowaniu przedsięwzięć, na zasadach określonych w § 13-15,
4)
finansowanie lub udział w finansowaniu przedsięwzięć, na zasadach określonych w § 16,
5) 1
wykup obligacji banków regionalnych, emitowanych celem restrukturyzacji należności kredytowych zrzeszonych w nich banków spółdzielczych, na zasadach określonych w § 16a.
§  8.
1.
Agencja stosuje dopłaty do oprocentowania kredytów udzielanych przez banki, z którymi zawarła umowy, przeznaczonych na finansowanie przedsięwzięć, o których mowa w § 1-3, w ramach przyznanych im limitów.
2.
Agencja może zawierać umowy jedynie z bankami, których kapitał własny jest nie mniejszy niż minimum kapitału własnego wymaganego przy tworzeniu nowego banku.
3.
Umowy zawierane przez Agencję z bankami powinny określać w szczególności:
1)
zasady kredytowania,
2)
tryb przyjmowania i opracowywania wniosków kredytowych,
3)
terminy powiadamiania o limicie dopłat,
4)
zasady i terminy zgłaszania zapotrzebowania i rozliczania dopłat.
§  9.
1. 2
Warunkiem udzielenia dopłat do oprocentowania kredytów, o których mowa w § 8 ust. 1, jest w szczególności przedstawienie przez kredytobiorcę planu przedsięwzięcia pozytywnie zaopiniowanego przez właściwy terenowo ośrodek doradztwa rolniczego.
2.
Opinię sporządza się na formularzu, którego wzór określi Prezes Agencji.
§  10.
1.
Kwoty kredytów objęte dopłatami do oprocentowania nie mogą przekraczać:
1)
80% wartości nakładów inwestycyjnych na gospodarstwo rolne, nie więcej jednak niż 300 tys. zł,
2)
70% wartości nakładów inwestycyjnych na działy specjalne produkcji rolnej, a także przetwórstwo rolno-spożywcze oraz usługi dla rolnictwa, nie więcej jednak niż 1 mln zł.
2. 3
Kwoty kredytów, o których mowa w ust. 1, mogą być udzielane jednemu podmiotowi do wysokości 1 mln zł bez względu na liczbę realizowanych przedsięwzięć, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. 4
Prezes Agencji może wyrazić zgodę na zwiększenie, nie więcej jednak niż trzykrotne, kwot kredytów, o których mowa w ust. 1 i 2, jeżeli podmiot ubiegający się o kredyt będzie realizować przedsięwzięcie objęte programem branżowym lub regionalnym, zaakceptowanym przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
§  11.
1.
Oprocentowanie kredytów, o których mowa w § 10 ust. 1, może być zmienne i nie może wynosić więcej niż 1,50 stopy kredytu redyskontowego w stosunku rocznym.
2. 5
Z zastrzeżeniem ust. 3, należne bankowi oprocentowanie płacone jest przez:
1)
kredytobiorcę w wysokości nie wyższej niż 20% kredytu w stosunku rocznym,
2)
Agencję w pozostałej części, nie więcej jednak niż to wynika z różnicy między 1,50 stopy kredytu redyskontowego a oprocentowaniem w wysokości 20% kredytu w stosunku rocznym.
3. 6
Prezes Agencji może zwiększyć dopłatę do oprocentowania, o której mowa w ust. 2 pkt 2, jeżeli kredyt został udzielony na finansowanie przedsięwzięć objętych programami, o których mowa w § 10 ust. 3. Łącznie dopłata do oprocentowania udzielona przez Agencję nie może przekroczyć kwoty wyliczonej z zastosowaniem zasady określonej w ust. 2 pkt 2, powiększonej o połowę tej kwoty.
4. 7
Wniosek o zwiększenie dopłaty do oprocentowania składa się w banku na formularzu, którego wzór określi Prezes Agencji.
§  12.
1.
Agencja może udzielać gwarancji kredytowych oraz poręczeń spłaty kredytów na realizację przedsięwzięć, o których mowa w § 1-3.
2.
Warunkiem ubiegania się o uzyskanie poręczenia spłaty kredytu jest:
1)
złożenie wniosku na formularzu, którego wzór określi Prezes Agencji,
2)
przedstawienie planu przedsięwzięcia z pozytywną opinią właściwego terenowo ośrodka doradztwa rolniczego, sporządzoną na formularzu, o którym mowa w § 9 ust. 2,
3)
zawarcie warunkowej umowy kredytowej,
4)
złożenie zaświadczeń o niezaleganiu z płatnościami podatków oraz składek na ubezpieczenie społeczne,
5)
złożenie dokumentów dotyczących statusu prawnego i sytuacji finansowej podmiotu ubiegającego się o poręczenie,
6)
złożenie innych dokumentów, mogących świadczyć o kredytobiorcy lub wymaganych dodatkowo przez Agencję.
3.
Wniosek, który spełnia wymogi formalne, powinien być rozpatrzony w terminie 30 dni od dnia jego złożenia.
4.
Poręczenie jest terminowe i udzielane do wysokości 60% wykorzystanej kwoty przyznanego kredytu oraz odsetek od kwoty objętej poręczeniem, nie więcej jednak niż 1 mln zł.
5.
Agencja może udzielać gwarancji do kwoty 1 mln zł.
6.
Z tytułu udzielenia poręczenia i gwarancji Agencja pobiera jednorazowo prowizję w wysokości 1% poręczonej lub gwarantowanej kwoty kredytu.
§  13.
Środki uzyskane z bezzwrotnej i kredytowej pomocy zagranicznej są wykorzystywane przez Agencję na udział w finansowaniu przedsięwzięć wymienionych w § 4.
§  14.
1.
Z wnioskami o udział w finansowaniu przedsięwzięć, o których mowa w § 4 pkt 1, 2 i 4, mogą występować gminy na wniosek społecznych komitetów reprezentujących mieszkańców jednej lub kilku wsi.
2.
Wniosek o udział w finansowaniu składa się w Agencji na formularzu, którego wzór określi Prezes Agencji.
3.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, należy dołączyć w szczególności:
1)
uchwałę rady gminy w sprawie podjęcia inwestycji,
2)
ogólną informację o inwestorze,
3)
oświadczenie o wysokości środków zgromadzonych na realizację inwestycji,
4)
opis warunków lokalnych,
5)
określenie przewidywanych kosztów i czasu realizacji inwestycji oraz źródeł jej finansowania,
6)
wskaźnik wykorzystania inwestycji.
4.
Udział w finansowaniu, o którym mowa w ust. 1:
1)
nie może przekraczać:
a)
25% kosztów budowy wodociągów,
b)
40% kosztów budowy kanalizacji,
c)
25% kosztów telefonizacji,
2)
może być udzielony pod warunkiem zgromadzenia przez inwestora środków własnych w wysokości co najmniej:
a)
30% kosztów budowy wodociągów,
b)
10% kosztów budowy kanalizacji,
c)
50% kosztów telefonizacji.
5.
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku Agencja zawiera z gminą umowę, która określa w szczególności kwotę oraz terminy i warunki udziału w finansowaniu.
§  15.
1.
Z wnioskiem o udział w finansowaniu przez Agencję przedsięwzięć, o których mowa w § 4 pkt 3, może wystąpić wyłącznie osoba fizyczna zamieszkała w gminie spełniającej dwa spośród niżej wymienionych warunków:
1)
zaliczona jest, na podstawie odrębnych przepisów, do gmin o wysokim bezrobociu strukturalnym,
2)
dochody budżetu gminy liczone na jednego mieszkańca są niższe niż 1/2 średniej krajowej liczonej dla gmin wiejskich,
3)
przeciętna wielkość gospodarstw indywidualnych jest mniejsza niż średnia wielkość gospodarstwa indywidualnego w kraju.
2.
Udział w finansowaniu przedsięwzięć, o których mowa w § 4 pkt 3:
1)
nie może przekraczać 25% kosztu przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż 10 mln zł na jedno miejsce pracy i nie więcej niż 60 mln zł na jedno przedsięwzięcie,
2)
może być dokonany pod warunkiem zgromadzenia przez inwestora środków własnych w wysokości nie mniejszej niż 50% kosztu przedsięwzięcia, a pozostała część środków niezbędnych na realizację przedsięwzięcia pochodzi z kredytu bankowego.
3.
Wniosek o udział w finansowaniu przedsięwzięcia składa się w Agencji na formularzu, którego wzór określi Prezes Agencji.
4.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, należy dołączyć:
1)
plan przedsięwzięcia pozytywnie zaopiniowany przez bank kredytujący,
2)
umowę kredytową z bankiem,
3)
pozytywną opinię zarządu gminy o celowości przedsięwzięcia,
4)
inne dokumenty mogące świadczyć o wnioskodawcy lub wymagane dodatkowo przez Agencję.
5.
Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku Agencja zawiera umowę z inwestorem, która określa w szczególności wysokość i warunki udziału w finansowaniu.
6.
Udział w finansowaniu przedsięwzięć może być realizowany jedynie w formie zwrotu bankowi części pobranego kredytu, jednak nie więcej niż 50% kwoty kredytu. Zwrot części pobranego kredytu będzie następował w terminach spłat kredytu przez inwestora.
§  16.
1.
Agencja może finansować lub uczestniczyć w finansowaniu przedsięwzięć wymienionych w § 5, realizowanych przez ośrodki doradztwa rolniczego, instytuty naukowe, zakłady doświadczalne, uczelnie i szkoły rolnicze.
2.
Pomoc finansowa, o której mowa w ust. 1, może być przyznana również na zakup sprzętu niezbędnego do realizacji przedsięwzięć.
3.
Wniosek o finansowanie lub udział w finansowaniu przedsięwzięć składa się w Agencji na formularzu, którego wzór określi Prezes Agencji.
4.
Pomoc finansowa może być udzielona po uzyskaniu opinii Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Rady Agencji.
5.
Jednostki, o których mowa w ust. 1, mogą ubiegać się o finansowanie lub udział w finansowaniu tylko raz w roku.
6.
Finansowanie lub udział w finansowaniu przedsięwzięć nie może przekraczać 20 tys. zł i jest realizowane w formie bezgotówkowej.
§  16a. 8
 
1.
Agencja może wykupywać obligacje banków regionalnych, o których mowa w § 7 pkt 5.
2.
Agencja w pierwszej kolejności może wykupywać obligacje banków regionalnych zrzeszających banki spółdzielcze, którym do dnia 18 stycznia 1994 r. Fundusz Restrukturyzacji i Oddłużenia Rolnictwa nie przekazał środków na realizację zaakceptowanych wniosków o wykup wierzytelności. Środki przeznaczone przez Agencję na wykup obligacji nie mogą przekraczać 50% sumy kwot określonych we wnioskach o wykup wierzytelności.
3.
Wykupem mogą być objęte również obligacje banków regionalnych wyemitowane celem restrukturyzacji powstałych do dnia 13 sierpnia 1994 r. należności kredytowych banków spółdzielczych, wynikających z kredytów udzielonych na cele zgodne z zadaniami Agencji.
4.
Wniosek o wykup obligacji składa się w Agencji na formularzu, którego wzór określi Prezes Agencji.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Występujące w tekście wartości pieniężne zostały podane po ich przeliczeniu zgodnie z art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o denominacji złotego (Dz.U.94.84.386).
1 § 7 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 1 września 1994 r. (Dz.U.94.94.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 września 1994 r.
2 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 1 września 1994 r. (Dz.U.94.94.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 września 1994 r.
3 § 10 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 1 września 1994 r. (Dz.U.94.94.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 września 1994 r.
4 § 10 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 1 września 1994 r. (Dz.U.94.94.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 września 1994 r.
5 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 1 września 1994 r. (Dz.U.94.94.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 września 1994 r.
6 § 11 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 1 września 1994 r. (Dz.U.94.94.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 września 1994 r.
7 § 11 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 1 września 1994 r. (Dz.U.94.94.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 września 1994 r.
8 § 16a dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 1 września 1994 r. (Dz.U.94.94.453) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 września 1994 r.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1994.47.191

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe kierunki działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposoby ich realizacji.
Data aktu: 22/03/1994
Data ogłoszenia: 11/04/1994
Data wejścia w życie: 11/04/1994