Rodzaje, organizacja i zasady działania publicznych placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 8 lipca 1993 r.
w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej.

Na podstawie art. 71 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa bez bliższego określenia o "ustawie", należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254).
§  2.
1.
Zadaniem placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, zwanych dalej "placówek", jest tworzenie warunków do wypoczynku i poprawy stanu zdrowia uczestników oraz zapewnienia im opieki wychowawczej w okresie ferii letnich i zimowych.
2.
Organ tworzący placówkę jest zobowiązany do zapewnienia jej właściwej bazy i środków finansowych oraz odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.
§  3.
1.
Placówki umożliwiają korzystanie z następujących form wypoczynku:
1)
formy wypoczynku wyjazdowego:
a)
kolonie wypoczynkowe,
b)
kolonie i obozy zdrowotne,
c)
obozy stałe,
d)
obozy wędrowne,
e)
obozy łączące wypoczynek z pracą,
f)
sezonowe turnusy sanatoryjne,
g)
śródroczne turnusy dydaktyczno-wypoczynkowe,
h)
biwaki,
2)
forma wypoczynku w miejscu zamieszkania (półkolonie).
2.
Liczba uczestników pozostających pod opieką jednego wychowawcy nie powinna przekraczać 20 osób.
§  4.
1.
Placówki prowadzą działalność w formie zakładu budżetowego na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2.
Wysokość opłat wnoszonych przez uczestników ustala organ prowadzący placówkę.
§  5.
Pierwszeństwo w korzystaniu z różnych form wypoczynku mają w szczególności dzieci:
1)
będące sierotami, wychowankowie domów dziecka oraz innych placówek opiekuńczo-wychowawczych,
2)
rodzin wielodzietnych, żyjących w trudnych warunkach materialnych,
3)
z zaburzeniami somatycznymi potwierdzonymi zaświadczeniem lekarskim i żyjące w warunkach ekologicznie zdegradowanych.
§  6.
1.
Placówka może podjąć działalność po przedstawieniu właściwemu miejscowo kuratorowi oświaty:
1)
karty kwalifikacyjnej obiektu (nie dotyczą obozów wędrownych),
2)
danych dotyczących kwalifikacji pracowników pedagogicznych i kierownika placówki,
3)
określenia rodzaju placówki oraz czasu trwania turnusu,
4)
programu pracy z dziećmi i młodzieżą.
2.
Wzór kart kwalifikacyjnej określa załącznik do rozporządzenia.
3.
Organ prowadzący szkołę udostępnia na cele placówek obiekty szkolne oraz inne urządzenia i tereny przeznaczone na sezonowe placówki wypoczynku.
4.
Zasady i warunki użytkowania obiektów oraz sprzętu szkolnego na cele wypoczynku ustalane są w formie umowy między dysponentem obiektu (sprzętu) a organizatorem wypoczynku.
§  7.
Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego nad placówkami określa ustawa.
§  8.
1.
W placówkach wypoczynku opiekunami mogą być:
1)
nauczyciele,
2)
studenci szkół wyższych kierunków dających przygotowanie pedagogiczne (po zaliczeniu pierwszego roku studiów),
3)
słuchacze Kolegiów i Studiów Nauczycielskich (po zaliczeniu pierwszego roku nauki),
4)
osoby posiadające zaświadczenie o ukończeniu kursu dla wychowawców kolonijnych,
5) 1
instruktorzy Związku Harcerstwa Polskiego oraz Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej,
6) 2
przodownicy turystyki kwalifikowanej oraz instruktorzy Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego,
7) 3
trenerzy i instruktorzy sportowi.
1a. 4
Osoby wymienione w ust. 1 pkt 4-7, podejmujące pracę wychowawcy w placówkach wypoczynku, powinny spełniać następujące warunki:
1)
mieć ukończone 18 lat życia,
2)
posiadać co najmniej średnie wykształcenie,
3)
posiadać odpowiednie warunki zdrowotne,
4)
posiadać umiejętność prowadzenia pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą.
2.
Funkcję kierowników placówek powinni pełnić nauczyciele lub inne osoby posiadające co najmniej trzyletni staż pracy opiekuńczo-wychowawczej.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

KARTA KWALIFIKACYJNA OBIEKTU (TERENU)

(na kolonie, biwak, obóz, wczasy w mieście, półkolonie)

I. Lokalizacja obiektu (terenu)

Województwo .................. gmina, miasto, dzielnica .................

poczta ............... miejscowość ............... ulica .............

nr domu .............. nr telefonu ......................

Rodzaj i nazwa obiektu i jego wykorzystanie w ciągu roku szkolnego ..

.............................................................

Właściciel obiektu (terenu) - stały użytkownik - adres: ..........................

..............................................................

Najbliższa stacja kolejowa - odległość od obiektu ..............................

Najbliższy przystanek PKS - odległość od obiektu .............................

Najbliższy telefon ..................................................

II. Charakterystyka okolicy pod względem przydatności na cele wypoczynku

1. Położenie obiektu (w mieście, na wsi, w lesie itp.); charakter okolicy (górska, podgórska, nizinna, nad morzem, sucha, wilgotna); las (jego rodzaj i odległość od obiektu), rzeka, jezioro, możliwość organizowania kąpieli .................

......................................................

......................................................

......................................................

2. Wskazania i przeciwwskazania zdrowotne ..........................

......................................................

3. Warunki bezpieczeństwa: czy teren jest oczyszczony od niewypałów, czy jest ogrodzony; położenie obiektu w stosunku do torów kolejowych, szos i ruchliwych ulic; warunki bezpieczeństwa przy kąpieli: sprzęt ratowniczy, wytyczenie miejsca, zbadanie dna; czy i kiedy las był opylany środkami owadobójczymi; bezpieczeństwo korzystania z urządzeń elektrycznych, parowych itp. - czy przepisy użytkowania są obok uwidocznione ..........................................

.......................................................

.......................................................

4. Charakterystyka środowiska społecznego oraz położenie obiektu w stosunku do domów wczasowych dla dorosłych, restauracji, gospód ludowych itp., a ponadto wynikające z tego warunki organizowania pracy wychowawczej ..............

.......................................................

5. Możliwość organizowania wycieczek krajoznawczych ....................

.......................................................

.......................................................

.......................................................

III. Budynki - urządzenia wewnętrzne i zewnętrzne

1. Charakterystyka ogólna (ilość, rodzaj i jakość, stan budynków, kanalizacja, światło elektryczne, gaz, sprzęt przeciwpożarowy, piorunochrony itp.) .............

......................................................

......................................................

......................................................

2. Pomieszczenia

(strona 2)

Nr

kol.

Przydatność pomieszczeń na Liczba

pomie-

szczeń

Łączna

powierz-

chnia

m2

Maksy-

malna

liczba

miejsc

Norma

na

jedną

osobę

Uwagi
1 sypialnie dla dzieci 3 m2
2 jadalnie 1 m2
3 świetlice 1 m2
4 czytelnie
5 izolatki 3 m2
6 pokój lekarski
7 pokój higienistki
8 kancelarię
9 pokoje dla personelu obok

izo-

latki

10 przechowalnię rzeczy dzieci
11 szatnie
12 kuchnie
13 zmywalnie naczyń
14 obieralnie jarzyn
15 magazyny żywnościowe
16 magazyny sprzętu i bielizny
17 magazyn opałowy
18 pralnie

Jakie są możliwości dostarczenia ciepłej wody ...........................

Powierzchnia płyty do gotowania ...................................

Zabezpieczenie magazynów (zamek, kraty w oknach) ......................

Zabezpieczenie od much (siatki w oknach) .............................

3. Urządzenia sanitarnohigieniczne

a) Umywalnie

Nr

kol.

Wyszczególnienie Liczba
1 liczba pomieszczeń
2 muszle
3 miednice
4 krany z bieżącą wodą
5 baseny do mycia nóg
6 urządzenia do podmywania się
7 półki na przybory toaletowe
8 wieszaki do suszenia ręczników
9 wanny
10 prysznice
11 liczba dzieci mogących się myć jednocześnie
12

Jakie są możliwości dostarczenia ciepłej wody ...........................

b) Woda (możliwość zaopatrzenia w wodę według normy 50 l na 1 osobę dziennie, wodociąg, studnia, data i wyniki badania wody ........................

.......................................................

.......................................................

.......................................................

.......................................................

c) Ubikacje: wewnętrzne WC i inne: liczba pomieszczeń ............, liczba oczek ....................

zewnętrzne: liczba pomieszczeń ............, liczba oczek ......... odległość od budynku mieszkalnego ...............................

d) Śmietniki (ilość, rodzaj, stan) ....................................

e) Inne budynki i urządzenia gospodarcze do wykorzystania przez placówkę

.......................................................

4. Urządzenia sportowe (boisko - powierzchnia m2, urządzenia, możliwości organizowania zbiórek, gier, zabaw itp.)

.........................................................

(strona 3)

IV. Możliwość zorganizowania placówki koedukacyjnej

..........................................................

V. Teren do obozowania: czy w najbliższym otoczeniu placówki jest miejsce do rozbicia namiotów, liczba miejsc (łóżek w namiotach) ............................

VI. Adresy najbliższych instytucji

Nr

kol.

Nazwa instytucji Adres Nr

telefonu

Odległość

od obiektu

Możliwość

dojazdu

1 Kuratorium Oświaty
2 Urząd Miasta (Gminy)
3 Pogotowie Lekarskie
4 Ośrodek Zdrowia
5 Apteka
6 Szpital
7 Posterunek Policji
8 Straż Pożarna
9 Bank
10 Urząd Pocztowy
11 Leśniczy-gajowy
12
13

VII. Punkty zaopatrzenia

Nr

kol.

Nazwa i adres sklepu lub hurtowni Nr

telefonu

Odległość

od obiektu

Możliwość

dojazdu

1 Piekarnia
2 Sklep z pieczywem
3 Mięso i tłuszcze
4 Nabiał
5 Opał
6 Warzywa, ziemniaki
7 Artykuły przemysłowe
8
9

VIII. Wnioski i zalecenia Kuratorium Oświaty określające potrzeby w zakresie przygotowania placówki do przyjęcia dzieci (protokół sporządzony przez komisję dołącza się każdorazowo do karty kwalifikacyjnej).

IX. Po wykonaniu zaleceń określonych w pkt VIII kurator oświaty zatwierdza obiekt (oddzielnie na akcję zimową i letnią) pod warunkiem uzyskania pozytywnej opinii państwowego terenowego inspektora sanitarnego.

19 ..... 19 ....... 19 ........ 19 ............

(podpis) (podpis) (podpis) (podpis)

............ .......... .......... ............

(pieczęć) (pieczęć) (pieczęć) (pieczęć)

Uwaga: Formularz wypełnia organizator i składa w 2 egzemplarzach we właściwym terenowo kuratorium oświaty.

1 § 8 ust. 1 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.101.494) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 1994 r.
2 § 8 ust. 1 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.101.494) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 1994 r.
3 § 8 ust. 1 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.101.494) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 1994 r.
4 § 8 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.101.494) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 1994 r.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.67.323

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rodzaje, organizacja i zasady działania publicznych placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej.
Data aktu: 08/07/1993
Data ogłoszenia: 28/07/1993
Data wejścia w życie: 28/07/1993