Zasady tworzenia sieci publicznych szkół ponadpodstawowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 stycznia 1993 r.
w sprawie zasad tworzenia sieci publicznych szkół ponadpodstawowych.

Na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
Na sieć publicznych szkół ponadpodstawowych, zwanych dalej "szkołami", w danym województwie składają się szkoły prowadzone przez organy i osoby wymienione w art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254), zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Przy tworzeniu i zmianach sieci szkół należy kierować się:
1)
stwarzaniem możliwości zaspokajania aspiracji edukacyjnych młodzieży i dorosłych, zwłaszcza przez upowszechnianie dostępu do szkół średnich, których ukończenie umożliwia dalsze kształcenie w szkołach pomaturalnych i wyższych,
2)
możliwościami zapewnienia szkole właściwych warunków materialnych określonych w art. 67 ustawy,
3)
możliwościami zatrudnienia nauczycieli z odpowiednimi kwalifikacjami, określonymi w odrębnych przepisach,
4)
warunkami dostępności do szkoły, w tym zwłaszcza stanem sieci komunikacyjnej oraz możliwościami zapewnienia miejsc w internatach i bursach,
5)
wskaźnikami demograficznymi dotyczącymi zwłaszcza liczby absolwentów szkół podstawowych w kolejnych latach szkolnych,
6)
wprowadzonym na terenie danego województwa obowiązkiem kształcenia ogólnego lub zawodowego młodzieży do 18 roku życia,
7)
stwarzaniem możliwości uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych,
8)
stwarzaniem możliwości kształcenia młodzieży szczególnie uzdolnionej,
9)
stwarzaniem możliwości kształcenia absolwentów szkół podstawowych specjalnych oraz osób niepełnosprawnych lub niedostosowanych społecznie,
10)
zmniejszeniem różnic w możliwościach kształcenia między ośrodkami wielkomiejskimi i wiejskimi.
§  3.
Przy tworzeniu i zmianach sieci szkół zawodowych należy przede wszystkim brać pod uwagę:
1)
zaspokajanie potrzeb rynku pracy w zakresie zatrudniania techników i wykwalifikowanych robotników, wynikających ze stanu obecnego oraz planowanego rozwoju danego rejonu, województwa lub regionu,
2)
możliwość realizacji wymagań wynikających z programu kształcenia zawodowego,
3)
konieczność zwiększania liczby młodzieży kształcącej się w szkołach średnich,
4)
potrzeby zmian dotychczasowych profili kształcenia zawodowego na zawody szerokoprofilowe,
5)
uwzględnianie potrzeb edukacyjnych osób dorosłych, wynikających z restrukturyzacji gospodarki,
6)
zapewnienie osobom niepełnosprawnym i niedostosowanym społecznie możliwości pełnego rozwoju i specjalnego kształcenia zawodowego.
§  4.
Przy tworzeniu i zmianach sieci liceów ogólnokształcących należy kierować się stwarzaniem możliwości pełnego zaspokajania potrzeb młodzieży i dorosłych w zakresie zdobywania średniego wykształcenia ogólnego w różnych profilach tego kształcenia.
§  5.
1.
Koordynatorem rozwoju i zmian sieci szkół na terenie województwa jest kurator oświaty.
2.
Koordynacyjna funkcja kuratora oświaty, o której mowa w ust. 1, polega na:
1)
współdziałaniu z organami prowadzącymi szkoły, wojewódzką radą oświatową - jeżeli została utworzona, sejmikiem samorządowym, wojewodą oraz wojewódzkim urzędem pracy,
2)
dokonywaniu - nie rzadziej niż raz na 5 lat, w porozumieniu z organami i osobami prowadzącymi szkoły - analizy sieci szkół i określaniu na tej podstawie kierunków zmian w sieci,
3)
wykorzystywaniu wniosków wojewódzkich urzędów pracy dotyczących dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy,
4)
występowaniu z wnioskami do organów prowadzących szkoły w sprawach zmian w sieci szkół mających na celu możliwie pełne i prawidłowe zaspokajanie potrzeb oświatowych województwa,
5)
współdziałaniu z innymi kuratorami oświaty, zwłaszcza w sprawach funkcjonowania szkół o kierunkach (profilach) unikatowych mających zasięg międzywojewódzki lub ogólnopolski,
6)
przedstawianiu Ministrowi Edukacji Narodowej wniosków w sprawach wynikających z organizacji kształcenia na poziomie ponadpodstawowym.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące...

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.5.24

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady tworzenia sieci publicznych szkół ponadpodstawowych.
Data aktu: 09/01/1993
Data ogłoszenia: 20/01/1993
Data wejścia w życie: 04/02/1993