Zasady nadzoru nad ochroną przeciwpożarową w gospodarce narodowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 28 maja 1992 r.
w sprawie zasad nadzoru nad ochroną przeciwpożarową w gospodarce narodowej.

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351) zarządza się, co następuje:
§  1.
Nadzór nad ochroną przeciwpożarową sprawują:
1)
ministrowie, przewodniczący komisji lub komitetów sprawujących funkcje naczelnych organów administracji państwowej, kierownicy urzędów centralnych lub instytucji państwowych nie podporządkowanych naczelnym organom administracji państwowej, prezesi (zarządy) banków oraz prezesi zarządów głównych organizacji społecznych - odpowiednio w stosunku do podległych im, podporządkowanych bądź nadzorowanych jednostek organizacyjnych oraz podmiotów gospodarczych, dla których są organami założycielskimi,
2)
organy administracji rządowej i samorządowej - odpowiednio w stosunku do podległych jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych, dla których są organami założycielskimi.
§  2.
1.
Organy, o których mowa w § 1, w ramach nadzoru nad ochroną przeciwpożarową są uprawnione do kontroli oraz do wydawania wiążących zaleceń kontrolowanym podmiotom.
2.
Zadania w ramach nadzoru, wymienione w rozporządzeniu, mogą wykonywać osoby posiadające określane w odrębnych przepisach kwalifikacje w zakresie ochrony przeciwpożarowej z upoważnienia organów, o których mowa w ust. 1.
§  3.
W ramach nadzoru nad ochroną przeciwpożarową organy sprawujące ten nadzór kontrolują zwłaszcza:
1)
przestrzeganie przeciwpożarowych wymagań budowlanych, instalacyjnych i technologicznych,
2)
wyposażenie w sprzęt pożarniczy i ratowniczy oraz chemiczne środki gaśnicze, w tym zapewnienie odpowiedniej ilości nie stosowanych powszechnie środków gaśniczych i urządzeń gaśniczych, których zastosowanie wymuszają właściwości fizyko-chemiczne mediów stosowanych w procesie technologicznym,
3)
przeciwpożarowe zaopatrzenie w wodę,
4)
spełnienie określonych w odrębnych przepisach warunków, którym powinny odpowiadać drogi pożarowe i drogi ewakuacyjne,
5)
sprawność systemu alarmowania i powiadamiania na wypadek pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia.
§  4.
1.
W ramach nadzoru organy, o których mowa w § 1:
1)
określają kierunki zapobiegania powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożarów, klęsk żywiołowych lub innych miejscowych zagrożeń,
2)
dokonują okresowych analiz stanu ochrony przeciwpożarowej i na ich podstawie sporządzają:
a)
zalecenia wobec nadzorowanych jednostek organizacyjnych,
b)
ogólne wnioski, które przekazują do rozpatrzenia innym organom,
3)
opracowują programy oraz wytyczne dotyczące działań przeciwpożarowych odpowiednio do ich właściwości,
4)
mogą inicjować prace badawczo-rozwojowe oraz doświadczalne, uwzględniające potrzeby i trendy rozwojowe ochrony przeciwpożarowej,
5)
uczestniczą w procesie legislacyjnym dotyczącym projektów przepisów o ochronie przeciwpożarowej,
6)
badają przyczyny pożarów, klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,
7)
dokonują ocen skuteczności i efektywności funkcjonowania struktur organizacyjnych oraz metod działania w zakresie zapewnienia ochrony przeciwpożarowej,
8)
inicjują i prowadzą działalność popularyzatorską z zakresu ochrony przeciwpożarowej,
9)
organizują i koordynują szkolenie i doskonalenie pracowników w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej.
2.
Organy, o których mowa w § 1, realizują zadania określone w ust. 1 we współdziałaniu z jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej.
3.
Kompetencje organów wymienionych w § 1 w zakresie nadzoru nad ochroną przeciwpożarową nie naruszają uprawnień organów Państwowej Straży Pożarnej.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1992.47.216

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady nadzoru nad ochroną przeciwpożarową w gospodarce narodowej.
Data aktu: 28/05/1992
Data ogłoszenia: 10/06/1992
Data wejścia w życie: 25/06/1992