Zasady i tryb ustalania granic gruntów przeznaczonych pod skoncentrowane budownictwo jednorodzinne, scalanie i podział nieruchomości na działki budowlane oraz koszty i opłaty z tym związane.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 lipca 1991 r.
w sprawie zasad i trybu ustalania granic gruntów przeznaczonych pod skoncentrowane budownictwo jednorodzinne, scalania i podziału nieruchomości na działki budowlane oraz kosztów i opłat z tym związanych.

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. z 1991 r. Nr 30, poz. 127) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Artykuły powołane w rozporządzeniu bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości (Dz. U. z 1991 r. Nr 30, poz. 127).
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
uchwale - rozumie się przez to uchwałę rady gminy, o której mowa w art. 14 ust. 1,
2)
skoncentrowanym budownictwie jednorodzinnym - rozumie się przez to budownictwo, o którym mowa w art. 14 ust. 6,
3)
postępowaniu - rozumie się przez to podejmowane przez organy gmin czynności w sprawach, o których mowa w art. 14 ust. 4 i 5 oraz art. 15-17,
4)
zainteresowanych osobach - rozumie się przez to właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości położonych w granicach, o których mowa w art. 14 ust. 1,
5)
opłatach adiacenckich - rozumie się przez to opłaty, o których mowa w art. 16 ust. 6,
6) 1
właściwym organie - rozumie się przez to organ, o którym mowa w art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr 89, poz. 401 i Nr 106, poz. 496).

Rozdział  2

Czynności wstępne

§  2.
Wszczęcie postępowania w sprawie ustalenia granic gruntów przeznaczonych pod skoncentrowane budownictwo jednorodzinne następuje w wypadkach określonych w art. 14 ust. 4.
§  3.
1.
Rada gminy przeprowadza analizę warunków uzasadniających podjęcie postępowania, a w szczególności:
1)
rozpatruje wnioski właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości, o których mowa w art. 14 ust. 4,
2)
bada popyt na działki budowlane,
3)
ustala procentowy udział gruntów stanowiących własność gminy, położonych na obszarach przeznaczonych pod budownictwo jednorodzinne,
4)
przeprowadza analizę dotychczasowej struktury władania na obszarze przeznaczonym pod budownictwo jednorodzinne,
5)
ocenia możliwości sfinansowania przez gminę wydatków związanych z przeprowadzeniem postępowania.
2.
W wyniku przeprowadzonej analizy, o której mowa w ust. 1, rada gminy rozstrzyga o wszczęciu postępowania.

Rozdział  3

Opracowanie założeń do projektu uchwały

§  4.
W celu opracowania założeń do projektu uchwały zarząd gminy podejmuje następujące czynności:
1) 2
sporządza koncepcję zagospodarowania terenu,
2)
sporządza dokumentację geodezyjną i dokumentację prawną dotychczasowego stanu nieruchomości,
3)
określa wartość nieruchomości w stanie dotychczasowym.
§  5.
Opracowanie dokumentacji geodezyjnej i dokumentacji prawnej dotychczasowego stanu nieruchomości uwzględnia:
1)
wyniki badania ksiąg wieczystych i zbiorów dokumentów,
2)
wyniki badania innych dokumentów stwierdzających prawo własności nieruchomości,
3)
sporządzenie wykazu ciążących na nieruchomościach ograniczonych praw rzeczowych i innych obciążeń,
4)
wyniki badania danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków,
5)
wyniki badania zgodności zapisów w ewidencji gruntów i budynków z dokumentami wymienionymi w pkt 1 i 2 oraz wyjaśnienie niezgodności między tymi zapisami,
6)
sporządzenie mapy oraz rejestru dotychczasowego stanu nieruchomości położonych na obszarze przewidzianym pod skoncentrowane budownictwo jednorodzinne.
§  6.
Zarząd gminy ustala termin zebrania informacyjnego i zawiadamia o tym terminie na piśmie zainteresowane osoby. Jeżeli adresy tych osób nie są znane, o terminie zebrania zawiadamia się przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania; w tych wypadkach zawiadomienie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.
§  7.
1.
Na zebraniu informacyjnym, o którym mowa w § 6, przedstawiciel zarządu gminy zawiadamia zebranych o podjęciu postępowania i przedstawia założenia do projektu uchwały.
2.
Założenia, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać:
1)
propozycje przebiegu granic zewnętrznych gruntów przeznaczonych pod skoncentrowane budownictwo jednorodzinne,
2) 3
koncepcję zagospodarowania terenu,
3)
informacje o rodzajach urządzeń technicznych planowanych do budowy,
4)
informacje o przewidywanej wysokości odszkodowań za grunty, które przejdą na własność gminy,
5)
informacje o wysokości opłat adiacenckich,
6)
propozycje zachowania istniejących budynków i innych urządzeń oraz drzewostanów, upraw specjalnych itp.
§  8.
1.
Zarząd gminy przesyła do sądu rejonowego wniosek o dokonanie w księgach wieczystych wpisu o wszczęcie postępowania zmierzającego do podziału gruntów przewidzianych pod skoncentrowane budownictwo jednorodzinne.
2.
W razie braku księgi wieczystej, wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się do istniejącego zbioru dokumentów.

Rozdział  4

Scalenie i podział nieruchomości na działki budowlane

§  9.
Opracowując projekt uchwały, zarząd gminy:
1) 4
sporządza projekt zagospodarowania terenu,
2)
sporządza geodezyjny projekt podziału na działki budowlane,
3)
określa wartość działek projektowanych do wydzielenia,
4)
ustala termin zgłaszania przez zainteresowane osoby wniosków dotyczących położenia działek budowlanych, które osoby te chciałyby otrzymać w zamian za posiadane dotychczas nieruchomości; o terminie tym i miejscu składania wniosków zawiadamia zainteresowane osoby w sposób określony w § 6.
§  10.
Rada uczestników scalenia, wybrana na zebraniu informacyjnym, o którym mowa w § 6, dokonuje wyboru przewodniczącego spośród członków rady; wyrażane opinie są umieszczane w protokole, a rozbieżności są rozstrzygane zwykłą większością głosów.
§  11. 5
Uchwała podjęta w trybie określonym w art. 15 stanowi podstawę do:
1)
umieszczenia na projekcie zagospodarowania terenu klauzuli o jego zatwierdzeniu,
2)
umieszczenia na mapie z geodezyjnym projektem scalenia i podziału nieruchomości na działki budowlane klauzuli o przyjęciu do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz klauzuli o zatwierdzeniu projektu podziału,
3)
stabilizacji granic działek trwałymi znakami granicznymi,
4)
opracowania dokumentacji do wprowadzenia zmian w ewidencji gruntów i budynków,
5)
opracowania dokumentacji niezbędnej do dokonania wpisów w księgach wieczystych.

Rozdział  5

Ustalenie opłat adiacenckich oraz roliczenie kosztów

§  12.
1.
Wysokość opłat adiacenckich wynosi 50% różnicy wartości gruntów posiadanych przez zainteresowaną osobę przed scaleniem i podziałem, pomniejszonej o odszkodowanie za część tych gruntów przejętych na własność gminy z mocy prawa, a wartością działek budowlanych otrzymanych przez tę osobę w wyniku scalenia i podziału.
2.
Wartość gruntów określa się według zasad obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości.
3. 6
Właściwy organ ustala opłaty adiacenckie, w drodze decyzji administracyjnej, zgodnie z informacjami zawartymi w uchwale rady gminy.
4.
Opłaty adiacenckie, na wniosek zainteresowanych osób, mogą być rozłożone na raty roczne, płatne przez okres do 10 lat.
5.
Opłaty adiacenckie płatne w ratach podlegają oprocentowaniu równemu podstawowej stopie procentowej stosowanej przez bank centralny przy udzielaniu kredytu refinansowego bankom; oprocentowanie liczy się od daty wydania decyzji o rozłożeniu opłat na raty.
6.
Termin wniesienia opłat adiacenckich określa się w decyzji o ustaleniu opłat; termin ten nie może być krótszy niż 30 dni licząc od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.
§  13.
1.
Koszty sporządzenia dokumentacji, o której mowa w § 4, 5, 9, 11 i 12, ponoszą zainteresowane osoby zgodnie z art. 17 ust. 4.
2. 7
Właściwy organ, po podjęciu przez radę gminy uchwały, ustala, w drodze decyzji, wysokość należności wynikającej z rozliczenia kosztów, o których mowa w ust. 1, oraz sposób i termin ich spłaty.
§  14.
W razie zwłoki w uiszczeniu opłat i należności, o których mowa w art. 12 i 13, pobiera się odsetki na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.

Rozdział  6

Przepisy końcowe

§  15.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 września 1985 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu ustalania granic gruntów przeznaczonych pod skoncentrowane budownictwo jednorodzinne, rozgraniczania i podziału nieruchomości (Dz. U. z 1989 r. Nr 14, poz. 77).
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 5 listopada 1996 r. (Dz.U.96.131.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 listopada 1996 r.
2 § 4 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 5 listopada 1996 r. (Dz.U.96.131.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 listopada 1996 r.
3 § 7 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 5 listopada 1996 r. (Dz.U.96.131.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 listopada 1996 r.
4 § 9 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 5 listopada 1996 r. (Dz.U.96.131.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 listopada 1996 r.
5 § 11 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 5 listopada 1996 r. (Dz.U.96.131.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 listopada 1996 r.
6 § 12 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 5 listopada 1996 r. (Dz.U.96.131.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 listopada 1996 r.
7 § 13 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 5 listopada 1996 r. (Dz.U.96.131.617) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 listopada 1996 r.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.72.312

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady i tryb ustalania granic gruntów przeznaczonych pod skoncentrowane budownictwo jednorodzinne, scalanie i podział nieruchomości na działki budowlane oraz koszty i opłaty z tym związane.
Data aktu: 16/07/1991
Data ogłoszenia: 16/08/1991
Data wejścia w życie: 31/08/1991