Pobór w drodze inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego oraz zasady wynagradzania za inkaso na terenie sołectw.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 8 lutego 1985 r.
w sprawie poboru w drodze inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego oraz zasad wynagradzania za inkaso na terenie sołectw.

Na podstawie art. 9 pkt 3 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 45, poz. 289 i z 1984 r. Nr 52, poz. 268) oraz art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 4 lutego 1949 r. o podatku od wynagrodzeń (Dz. U. Nr 7, poz. 41 z późniejszymi zmianami) zarządza się, co następuje:
§  1.
Pobór podatków i innych należności pieniężnych objętych łącznym zobowiązaniem pieniężnym, określonym w § 1 ust. 1 i § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 1984 r. w sprawie łącznego zobowiązania pieniężnego (Dz. U. Nr 58, poz. 295), jest dokonywany na terenie sołectw przez sołtysów w drodze inkasa.
§  2.
1.
Sołtysi otrzymują wynagrodzenie prowizyjne za inkaso bieżących i zaległych należności z tytułu łącznego zobowiązania pieniężnego, pobieranego od mieszkańców sołectwa.
2.
Podstawę ustalenia wynagrodzenia prowizyjnego stanowią:
1)
kwoty zainkasowane przez sołtysów osobiście,
2)
kwoty wpłacone dobrowolnie przez mieszkańców sołectwa w urzędzie terenowego organu administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia podstawowego lub w innej instytucji, upoważnionej do przyjmowania wpłat gotówką lub przelewem,
3)
kwoty ulg inwestycyjnych w podatku rolnym od gruntów, zrealizowanych na terenie sołectwa w danym roku.
3.
Wynagrodzenie oblicza się w stosunku procentowym od kwot stanowiących podstawę jego ustalenia. Wysokość stawek procentowych nie może przekroczyć w skali województwa średniej określonej w wykazie stanowiącym załącznik do rozporządzenia.
4.
Wynagrodzenie prowizyjne nie przysługuje od kwot wymienionych w ust. 2 pkt 2 i 3, jeżeli wyniki pracy sołtysa w zakresie inkasa w okresie, za który dokonywana jest wypłata wynagrodzenia, zostały uznane przez terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia podstawowego za niedostateczne.
§  3.
1.
Terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego określa stawki procentowe wynagrodzenia sołtysów dla poszczególnych gmin w taki sposób, aby średni procent wynagrodzenia sołtysów dla wszystkich gmin w województwie nie przekroczył określonej w załączniku do rozporządzenia stawki procentowej ustalonej dla województwa.
2.
Terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia podstawowego określa stawki procentowe wynagrodzenia sołtysów w taki sposób, aby średnie wynagrodzenie w gminie nie przekroczyło stawki procentowej ustalonej dla gminy. Procentowe stawki wynagrodzenia sołtysów powinny być zróżnicowane w zależności od warunków i wkładu pracy sołtysów.
§  4.
Niezależnie od wynagrodzenia określonego w § 2, sołtysi otrzymują dodatkowe wynagrodzenie w wysokości 5% od zainkasowanych przez nich osobiście kwot zaległości z tytułu łącznego zobowiązania pieniężnego za lata poprzedzające rok, w którym zainkasowano wpłatę.
§  5.
Wypłata wynagrodzenia od kwot wymienionych w § 2 ust. 2 pkt 1 i § 4 powinna nastąpić w terminie 14 dni od ostatniego dnia miesiąca, za który wypłata jest należna. Obliczenie i wypłata wynagrodzenia prowizyjnego od kwot wymienionych w § 2 ust. 2 pkt 2 i 3 następuje za cały rok w terminie należnej wypłaty wynagrodzenia za listopad.
§  6.
Wynagrodzenie sołtysów za inkaso zwalnia się od podatku od wynagrodzeń.
§  7. 1
Przepisy rozporządzenia dotyczące sołtysa stosuje się odpowiednio do innej osoby, którą upoważni na czas określony terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia podstawowego do wykonywania czynności inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego na terenie sołectwa.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  2

WYKAZ ŚREDNICH STAWEK PROCENTOWYCH, WEDŁUG KTÓRYCH JEST OBLICZANE WYNAGRODZENIE PROWIZYJNE SOŁTYSÓW, OBOWIĄZUJĄCYCH DLA POSZCZEGÓLNYCH WOJEWÓDZTW

4,0% - dla województw: koszalińskiego i suwalskiego,

3,8% - dla województwa słupskiego,

3,6% - dla województwa zielonogórskiego,

3,3% - dla województwa łomżyńskiego,

3,1% - dla województw: białostockiego i ostrołęckiego,

3,0% - dla województw: jeleniogórskiego, piotrkowskiego i szczecińskiego,

2,9% - dla województwa gorzowskiego,

2,8% - dla województw: ciechanowskiego i leszczyńskiego,

2,7% - dla województw: stołecznego warszawskiego, olsztyńskiego, pilskiego, poznańskiego, siedleckiego i wrocławskiego,

2,6% - dla województw: gdańskiego, konińskiego, legnickiego, łódzkiego, radomskiego, sieradzkiego i wałbrzyskiego,

2,5% - dla województw: płockiego i skierniewickiego,

2,4% - dla województw: elbląskiego, kaliskiego i włocławskiego,

2,3% - dla województw: chełmskiego, częstochowskiego, kieleckiego i krośnieńskiego,

2,2% - dla województw: bialskopodlaskiego i opolskiego,

2,1% - dla województw: bydgoskiego, katowickiego i tarnobrzeskiego,

2,0% - dla województw: krakowskiego, lubelskiego, nowosądeckiego i toruńskiego,

2,0% - dla województwa tarnowskiego,

2,0% - dla województwa przemyskiego,

2,0% - dla województwa zamojskiego,

2,0% - dla województwa bielskiego,

2,0% - dla województwa rzeszowskiego.

1 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 1987 r. (Dz.U.87.15.93) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 stycznia 1987 r.
2 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 kwietnia 1986 r. (Dz.U.86.18.94) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 1986 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 1987 r. (Dz.U.87.15.93) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 stycznia 1987 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 15 marca 1990 r. (Dz.U.90.22.133) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 stycznia 1990 r.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1985.9.32

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Pobór w drodze inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego oraz zasady wynagradzania za inkaso na terenie sołectw.
Data aktu: 08/02/1985
Data ogłoszenia: 28/02/1985
Data wejścia w życie: 28/02/1985