Szczegółowy zakres działania Centralnego Urzędu Jakości i Miar oraz zakres działania okręgowych i obwodowych urzędów jakości i miar.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 czerwca 1966 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Centralnego Urzędu Jakości i Miar oraz zakresu działania okręgowych i obwodowych urzędów jakości i miar.

Na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o utworzeniu Centralnego Urzędu Jakości i Miar (Dz. U. Nr 23, poz. 147) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W sprawach jakości wyrobów do zakresu działania Centralnego Urzędu Jakości i Miar, zwanego w dalszych przepisach rozporządzenia "Urzędem", należy:
1)
inicjowanie i organizowanie przedsięwzięć zmierzających do zabezpieczenia i poprawy jakości surowców, materiałów, półwyrobów i wyrobów gotowych, zwanych w dalszych przepisach rozporządzenia "wyrobami", oraz koordynowanie tych przedsięwzięć w zakresie międzyresortowym,
2)
inicjowanie, opracowywanie i pomoc we wdrażaniu nowoczesnych metod i techniki kontroli jakości wyrobów,
3)
opracowywanie wniosków w sprawie zasad organizacji kontroli technicznej i kontroli jakości wyrobów oraz kwalifikacji wymaganych od osób zatrudnionych w tej kontroli,
4)
ustalanie, w porozumieniu z właściwymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych), ogólnych wytycznych w zakresie kryteriów oceny jakości wyrobów oraz kontrolowanie ich stosowania,
5)
dokonywanie w uzasadnionych przypadkach w zakładach produkcyjnych szczególnej kontroli jakości wyrobów,
6)
przeprowadzanie doraźnych kontroli jakości wyrobów i działalności służb kontroli technicznej,
7)
koordynowanie prac resortowych jednostek działających niezależnie od producenta w zakresie kontroli jakości i odbiorów technicznych wyrobów oraz opracowywanie dla tych jednostek wytycznych w zakresie metod i techniki kontroli jakości wyrobów,
8)
ustanawianie, w porozumieniu z właściwymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych), w przypadkach niezbędnych dla zapewnienia jakości wyrobów obowiązku atestacji surowców i materiałów, jeżeli warunki techniczne nie przewidują tego wymogu,
9)
ustalanie, w porozumieniu z właściwymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych), programów obowiązkowych badań i oceny jakości wyrobów oraz zakresu tych badań i oceny,
10)
ustalenie, w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Nauki i Techniki i właściwymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych), a w odniesieniu do jednostek spółdzielczych - w porozumieniu z właściwymi centralnymi związkami spółdzielczymi, wykazu jednostek badawczych przeprowadzających badania i ocenę jakości wyrobów oraz uprawnień i obowiązków tych jednostek w zakresie badań i oceny jakości wyrobów,
11)
kontrolowanie prac jednostek wymienionych w pkt 10 w zakresie badań i oceny jakości wyrobów,
12)
prowadzenie własnych ośrodków badawczych,
13)
opracowywanie zasad i trybu przyznawania prawa do oznaczania wyrobów znakami jakości, związanych z tym opłat, ogólnych kryteriów i wymagań, od których uzależnione jest przyznawanie prawa do oznaczania wyrobów znakami jakości, sposobu znakowania i wzorów znaków jakości oraz kontrolowanie prawidłowości stosowania tych znaków,
14)
przyznawanie prawa do oznaczania wyrobów znakami jakości,
15)
upoważnianie jednostek państwowych i organizacji społecznych do przyznawania na określone wyroby prawa do oznaczania wyrobów znakami jakości oraz kontrolowanie tych jednostek w tym zakresie,
16)
prowadzenie badań i oceny jakości wyrobów związanych z oznaczaniem wyrobów znakami jakości oraz kontrolowanie zleconych w tym zakresie badań i oceny,
17)
prowadzenie analizy kształtowania się poziomu jakości wybranych wyrobów lub grup wyrobów i przedkładanie właściwym organom wniosków zmierzających do poprawy ich jakości,
18)
występowanie do właściwych ministrów (kierowników urzędów centralnych), prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw), a w odniesieniu do jednostek spółdzielczych - do właściwych centralnych związków spółdzielczych z wnioskami w sprawach usunięcia wad lub wstrzymania produkcji wyrobów niskiej jakości, nie odpowiadających ustalonym dla nich warunkom technicznym albo nie nadających się do użytku zgodnie z ich przeznaczeniem.
2.
W sprawach miar i narzędzi pomiarowych do zakresu działania Urzędu należy:
1)
ustalanie państwowych wzorców miar, wzorców fizycznych, chemicznych lub innych własności materii i materiałów, miejsc i warunków przechowywania tych wzorców oraz sprawowanie nad nimi nadzoru, porównywanie wzorców państwowych z odpowiednimi wzorcami międzynarodowymi i odtwarzanie ich dla potrzeb gospodarki narodowej,
2)
opracowywanie i ustalanie wzorcowych metod pomiarowych i niektórych wzorcowych zestawów przyrządów pomiarowych oraz prowadzenie, w porozumieniu z Polskim Komitetem Normalizacyjnym, prac nad ich unifikacją,
3)
dokonywanie legalizacji kontrolnych narzędzi pomiarowych, służących do sprawdzania narzędzi użytkowych,
4)
upoważnianie do dokonywania czynności wymienionych w pkt 3 określonych instytutów naukowo-badawczych lub innych jednostek prowadzących prace naukowo-badawcze,
5)
wydawanie przepisów o narzędziach pomiarowych oraz o wzorcach fizycznych, chemicznych lub innych własności materii i materiałów,
6)
organizowanie sieci placówek legalizujących narzędzia pomiarowe albo upoważnianie przedsiębiorstw, instytutów naukowo-badawczych i innych państwowych jednostek organizacyjnych do legalizacji narzędzi pomiarowych,
7)
określanie zasad i warunków zatwierdzania typów narzędzi pomiarowych podlegających obowiązkowi legalizacji i innych narzędzi ustalonych przez Prezesa Urzędu,
8)
badanie i zatwierdzanie typów narzędzi pomiarowych wymienionych w pkt 7 przed rozpoczęciem ich seryjnej produkcji oraz upoważnianie do dokonywania tych czynności określonych jednostek organizacyjnych,
9)
udzielanie zezwoleń na sprowadzanie z zagranicy narzędzi pomiarowych podlegających obowiązkowi legalizacji,
10)
sprawowanie nadzoru nad właściwym stosowaniem narzędzi pomiarowych podlegających obowiązkowi legalizacji,
11)
inicjowanie i organizowanie kontroli w zakresie właściwego stosowania narzędzi pomiarowych w obrocie gospodarczym, współdziałanie w tym zakresie z państwowymi organami inspekcji oraz z organami Milicji Obywatelskiej i innymi organami administracji państwowej,
12)
sprawowanie nadzoru nad zakładami wytwarzającymi i naprawiającymi narzędzia pomiarowe w zakresie zapewnienia właściwej jakości tych narzędzi.
3.
Do zakresu działania Urzędu należy ponadto:
1)
inicjowanie, organizowanie lub prowadzenie szkolenia w zakresie metod i techniki kontroli jakości wyrobów oraz w dziedzinie metrologii, z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach dotyczących kursowego szkolenia i doskonalenia zawodowego,
2)
inicjowanie i prowadzenie prac naukowych w zakresie metrologii, produkcji i stosowania narzędzi pomiarowych, kryteriów oceny, metod badań i kontroli jakości wyrobów oraz ekonomiki jakości, jak również inicjowanie prac w zakresie bodźców materialnego zainteresowania jakością wyrobów,
3)
prowadzenie informacji oraz opracowywanie i upowszechnianie wyników badań naukowych w zakresie jakości produkcji, metod i techniki kontroli jakości oraz metrologii, wydawanie czasopism fachowych i prac naukowych z tej dziedziny,
4)
współpraca z instytutami naukowo-badawczymi i innymi jednostkami organizacyjnymi prowadzącymi prace naukowo-badawcze i doświadczalne oraz występowanie z wnioskami o zamieszczanie w planach prac tych jednostek zagadnień z dziedziny badań i kontroli jakości wyrobów oraz metrologii,
5)
prowadzenie wymiany doświadczeń i publikacji z odpowiednimi organizacjami innych państw i organizacjami międzynarodowymi oraz występowanie za granicą w sprawach dotyczących jakości i metrologii,
6)
wydawanie "Dziennika Urzędowego Centralnego Urzędu Jakości i Miar",
7)
wykonywanie innych zadań przewidzianych w przepisach szczególnych.
4.
Zakres działania Urzędu w sprawie probiernictwa regulują odrębne przepisy.
§  2.
Do zakresu działania okręgowych urzędów jakości i miar należy:
1)
przeprowadzanie w zakładach produkcyjnych doraźnych kontroli jakości wyrobów, działalności kontroli technicznej oraz prawidłowości stosowania znaków jakości,
2)
przeprowadzanie analizy kształtowania się poziomu jakości wybranych wyrobów lub grup wyrobów i przedstawianie Urzędowi wniosków w tym zakresie,
3)
występowanie do Urzędu z wnioskami w sprawach atestowania surowców i materiałów, usuwania wad oraz wstrzymywania produkcji wyrobów niskiej jakości nie odpowiadających ustalonym dla nich warunkom technicznym albo nie nadających się do użytku zgodnie z ich przeznaczeniem,
4)
legalizacja narzędzi pomiarowych, wzorcowanie, regulacja, sprawdzanie i dokonywanie ekspertyz tych narzędzi,
5)
rejestracja zakładów wytwarzających i naprawiających narzędzia pomiarowe oraz kontrola przestrzegania przez te zakłady przepisów o miarach i narzędziach pomiarowych, w szczególności w zakresie jakości wytwarzanych i naprawianych narzędzi pomiarowych,
6)
nadzór nad przestrzeganiem przepisów o miarach i narzędziach pomiarowych w urzędach i instytucjach państwowych oraz jednostkach gospodarki narodowej,
7)
występowanie do właściwych organów z wnioskami o ukaranie za naruszenie przepisów o miarach i narzędziach pomiarowych,
8)
nadzór nad działalnością obwodowych urzędów jakości i miar oraz objazdowych urzędów miar,
9)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
§  3.
Do zakresu działania obwodowych urzędów jakości i miar należy:
1)
przeprowadzanie w zakładach produkcyjnych doraźnych kontroli jakości wyrobów oraz prawidłowości stosowania znaków jakości,
2)
występowanie do okręgowych urzędów jakości i miar z wnioskami w sprawach atestowania surowców i materiałów, usuwania wad oraz wstrzymywania produkcji wyrobów niskiej jakości, nie odpowiadających ustalonym dla nich warunkom technicznym albo nie nadających się do użytku zgodnie z ich przeznaczeniem,
3)
występowanie do właściwych organów z wnioskami o ukaranie za naruszenie przepisów o miarach i narzędziach pomiarowych,
4)
legalizacja użytkowych narzędzi pomiarowych, wzorcowanie, regulacja, sprawdzanie i dokonywanie ekspertyz tych narzędzi,
5)
nadzór nad zakładami wytwarzającymi i naprawiającymi narzędzia pomiarowe w zakresie przestrzegania przepisów o miarach i narzędziach pomiarowych oraz nad właściwym stosowaniem narzędzi pomiarowych w jednostkach gospodarki narodowej,
6)
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
§  4.
Organizację wewnętrzną i zakres działania komórek organizacyjnych okręgowych i obwodowych urzędów jakości i miar ustala Prezes Urzędu.
§  5.
W wykonywaniu swoich zadań Urząd oraz okręgowe i obwodowe urzędy jakości i miar współdziałają z właściwymi naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami administracji państwowej, organizacjami spółdzielczymi, związkami zawodowymi i innymi organizacjami społecznymi w zakresie stałego podnoszenia jakości wyrobów, prowadzenia badań w tym przedmiocie i doskonalenia kontroli jakości wyrobów, zapewniania środków i sposobów realizacji tych zadań oraz w sprawach przestrzegania przepisów o miarach i narzędziach pomiarowych.
§  6.
Dla realizacji swoich zadań Urząd uprawniony jest do powoływania komisji, zespołów rzeczoznawców i rzeczoznawców do oceny jakości wyrobów oraz zlecania przeprowadzania badań jakości wyrobów instytutom naukowo-badawczym i innym jednostkom organizacyjnym, prowadzącym prace naukowo-badawcze i doświadczalne.
§  7.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Centralnego Urzędu Jakości i Miar, zainteresowanym ministrom (kierownikom urzędów centralnych) i prezydiom wojewódzkich rad narodowych.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1966.25.153

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres działania Centralnego Urzędu Jakości i Miar oraz zakres działania okręgowych i obwodowych urzędów jakości i miar.
Data aktu: 23/06/1966
Data ogłoszenia: 30/06/1966
Data wejścia w życie: 30/06/1966