Rejestracja statków morskich w urzędach morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 25 listopada 1963 r.
w sprawie rejestracji statków morskich w urzędach morskich. *

Na podstawie art. 28 § 3 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318) zarządza się, co następuje:
§  1.
Urzędy morskie prowadzą w trybie określonym niniejszym rozporządzeniem rejestr administracyjny:
1)
polskich statków morskich o długości całkowitej powyżej 3,5 m, zwolnionych od obowiązku wpisu do rejestru okrętowego i nie wpisanych do tego rejestru,
2)
wszelkich statków budowanych w polskich stoczniach (statki w budowie), jeżeli statki te odbywają podróże próbne poza granicami polskiego morza terytorialnego; statki te rejestruje się na okres do czasu formalnego przekazania statku osobie, na której rzecz statek jest budowany.
§  2.
1.
Przepisy rozporządzenia nie dotyczą morskich statków rybackich, z wyjątkiem statków w budowie.
2.
Rejestrację morskich statków rybackich regulują odrębne przepisy.
3.
Przepisy w sprawie rejestracji morskich jednostek pływających o długości całkowitej nie przekraczającej 3,5 m wydają urzędy morskie.
§  3.
1.
W rejestrze administracyjnym polskich statków morskich wpisuje się:
1)
kolejny numer rejestracyjny statku,
2)
nazwę lub inne oznaczenie statku i międzynarodowy sygnał rozpoznawczy, jeżeli został on nadany,
3)
nazwę portu macierzystego statku,
4)
rodzaj i przeznaczenie statku, materiał główny i rodzaj napędu,
5)
długość całkowitą statku i jego szerokość,
6)
oznaczenie właściciela (współwłaściciela) statku i armatora, miejsce ich zamieszkania lub siedzibę,
7)
podstawę własności statku,
8)
datę zarejestrowania statku,
9)
podstawę i datę wykreślenia statku z rejestru.
2.
W odniesieniu do statków w budowie jako port macierzysty wpisuje się port, w którego obrębie znajduje się stocznia, a jako właściciela - stocznię.
3.
Każda zmiana okoliczności wpisanej do rejestru podlega również wpisaniu.
4.
Przepisów rozporządzenia dotyczących danych o armatorze nie stosuje się do statków w budowie.
§  4.
Wykreśla się z rejestru statek, który:
1)
zatonął, zaginął lub uległ zniszczeniu,
2)
stał się niezdatny do naprawy lub niewart naprawy,
3)
utracił polską przynależność państwową,
4)
utracił charakter statku morskiego,
5)
zmienił port macierzysty na port położony w granicach właściwości innego urzędu morskiego,
6)
został wpisany do rejestru okrętowego,
7)
został przekazany osobie, na której rzecz był budowany.
§  5.
1.
Wpis do rejestru następuje na podstawie zgłoszenia.
2.
Zgłoszenia należy dokonać na piśmie lub ustnie do protokołu.
3.
Obowiązany do dokonania zgłoszenia jest właściciel statku, a jeżeli właścicielem jest Skarb Państwa - armator.
4.
Jeżeli obowiązany do dokonania zgłoszenia nie dokona zgłoszenia, urząd morski może dokonać wpisu z urzędu po przeprowadzeniu odpowiedniego dochodzenia.
§  6.
1.
Statek należy zgłosić do rejestracji w urzędzie morskim właściwym dla portu macierzystego statku przed rozpoczęciem uprawiania żeglugi statkiem, a w odniesieniu do statku w budowie - przed rozpoczęciem podróży próbnej; statek nabyty za granicą należy zgłosić do rejestracji niezwłocznie po jego przybyciu do kraju.
2.
Zmianę okoliczności wpisanej do rejestru oraz okoliczność powodującą wykreślenie statku z rejestru należy zgłosić w ciągu 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana lub zaszła okoliczność stanowiąca podstawę wykreślenia.
3.
W razie zmiany przynależności państwowej statku okoliczność powodującą wykreślenie statku z rejestru należy zgłosić niezwłocznie.
§  7.
1.
W zgłoszeniu statku do rejestracji należy podać dane wymienione w § 3 ust. 1 pkt 2-7, a w odniesieniu do statku w budowie - dane wymienione w § 3 ust. 1 pkt 2, 4 i 5.
2.
Właściciela (współwłaściciela) statku i armatora oznacza się przez podanie:
1)
w odniesieniu do osób prawnych - pełnej nazwy, siedziby i adresu,
2)
w odniesieniu do osób fizycznych - imienia i nazwiska, miejsca zamieszkania, adresu oraz obywatelstwa i stwierdzającego te dane dokumentu.
3.
Jeżeli statek stanowi przedmiot współwłasności, należy podać rodzaj współwłasności oraz wysokość udziału w częściach ułamkowych.
§  8.
1.
Do zgłoszenia, o którym mowa w § 7 ust. 1, należy dołączyć posiadane dokumenty stwierdzające okoliczności podane w zgłoszeniu, a w szczególności:
1)
oryginał lub uwierzytelniony odpis dokumentu stanowiącego podstawę nabycia własności lub współwłasności statku, a w razie braku takiego dokumentu - w miarę możności inny dokument stwierdzający nabycie własności lub współwłasności,
2)
jeżeli właścicielem statku jest osoba prawna - zaświadczenie organu prowadzącego odpowiedni rejestr osób prawnych, stwierdzające pełną jej nazwę i siedzibę; w zaświadczeniu powinny być podane również imiona i nazwiska osób upoważnionych do działania w imieniu osoby prawnej,
3)
jeżeli armator nie jest właścicielem statku - oryginał lub uwierzytelniony odpis dokumentu stwierdzającego podstawę prawną do uprawiania przez armatora żeglugi statkiem we własnym imieniu (zarządzenie właściwego organu, umowa z właścicielem i inne),
4)
jeżeli statek był poprzednio wpisany do rejestru administracyjnego prowadzonego przez inny urząd morski lub do rejestru okrętowego - dowód wykreślenia statku z tego rejestru,
5)
jeżeli statek był poprzednio wpisany do rejestru za granicą - dowód wykreślenia statku z rejestru zagranicznego albo dokumenty uprawdopodobniające to wykreślenie.
2.
Jeżeli do dokonania zgłoszenia obowiązana jest instytucja państwowa lub przedsiębiorstwo państwowe, nie wymaga się dokumentów określonych w ust. 1 pkt 2 i 3.
3.
Łącznie ze zgłoszeniem do rejestracji statku stanowiącego przedmiot własności lub współwłasności osób fizycznych osoby te obowiązane są przedłożyć dowod osobisty lub inny dokument stwierdzający obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania w Polsce.
§  9.
1.
W zgłoszeniu zmiany okoliczności wpisanej do rejestru oraz okoliczności stanowiącej podstawę wykreślenia statku z rejestru należy podać:
1)
nazwę lub inne oznaczenie statku,
2)
numer rejestracyjny statku,
3)
okoliczność, która ma być wpisana,
4)
dowód potwierdzający tę okoliczność.
2.
Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1)
dokument potwierdzający okoliczność podlegającą wpisowi lub stanowiącą podstawę wykreślenia statku z rejestru,
2)
dokument rejestracyjny statku i wszystkie wydane jego odpisy, a jeżeli zmiana dotyczy okoliczności wpisanych do dokumentu bezpieczeństwa - również ten dokument.
§  10.
1.
W razie niemożności przedłożenia dokumentów, o których mowa w § 8 ust. 1 i w § 9 ust. 2, należy uprawdopodobnić okoliczności, które miały być stwierdzone tymi dokumentami.
2.
Jeżeli dokument został przedłożony urzędowi morskiemu w związku z inną sprawą, obowiązany do przedłożenia tego dokumentu powinien powołać się na tę sprawę.
3.
Jeżeli dokument został wydany na podstawie decyzji urzędu morskiego, właściwego dla zarejestrowania statku, można - zamiast składania dokumentu - powołać się na tę decyzję. Nie dotyczy to dokumentów określonych w § 9 ust. 2 pkt 2.
§  11.
1.
Urząd morski dokonuje wpisu po sprawdzeniu, że zgłoszenie i dołączone do niego dokumenty odpowiadają pod względem treści i formy obowiązującym przepisom.
2.
W razie uzasadnionych wątpliwości urząd morski sprawdza, czy zgłoszone dane są zgodne z rzeczywistością.
§  12.
1.
Po zarejestrowaniu statku urząd morski wydaje właścicielowi, a jeżeli właścicielem jest Skarb Państwa - armatorowi zaświadczenie o rejestracji statku.
2.
Wzór zaświadczenia o rejestracji statku określony jest w załączniku do rozporządzenia.
3.
W odniesieniu do statków w budowie urząd morski dodaje w tytule zaświadczenia wyrazy "w budowie", a w końcowej części tego dokumentu dodaje klauzulę w brzmieniu "Zaświadczenie niniejsze ważne jest do czasu formalnego przekazania statku osobie, na której rzecz statek jest budowany".
§  13.
1.
Jeżeli w rejestrze dokonano wpisu zmiany okoliczności już wpisanej, urząd morski dokonuje odpowiedniej zmiany w zaświadczeniu o rejestracji statku.
2.
Jeżeli zmiana dotyczy okoliczności wpisanych również do dokumentu bezpieczeństwa statku, urząd morski czyni na tym dokumencie odpowiednią wzmiankę.
§  14.
1.
W razie wykreślenia statku z rejestru zaświadczenie o rejestracji statku i wszystkie wydane jego odpisy unieważnia się.
2.
Zaświadczenie o rejestracji statku i odpisy tego zaświadczenia unieważnia się również wtedy, gdy urząd morski uzna za celowe wydanie nowego zaświadczenia ze względu na przejrzystość tego dokumentu.
§  15.
Szczegółowy sposób prowadzenia rejestru określi instrukcja Ministra Żeglugi.
§  16.
W postępowaniu rejestracyjnym pobiera się następujące opłaty:
1)
za rejestrację statku 50 zł,
2)
za zaświadczenie o rejestracji statku 50 zł,
3)
za zarejestrowanie zmiany okoliczności wpisanej do rejestru 50 zł,
4)
za odpis zaświadczenia o rejestracji statku i uwierzytelniony wyciąg z rejestru 20 zł,
5)
za poświadczenie zgodności sporządzonego przez stronę odpisu zaświadczenia o rejestracji statku lub wyciągu z rejestru oraz odpisów dokumentów wymaganych w postępowaniu rejestracyjnym 10 zł.
§  17.
1.
Opłaty ponosi ten, którego czynność powoduje opłatę.
2.
W postępowaniu wszczętym z urzędu opłaty ponosi obowiązany do dokonania zgłoszenia.
3.
Zwolnione od opłat są organy państwowej administracji morskiej.
4.
Opłaty uiszcza się gotówką w kasie urzędu morskiego.
§  18.
Statki określone w § 1 pkt 1, używane w żegludze morskiej w dniu wejścia w życie rozporządzenia, należy zgłosić do rejestracji nie później niż w ciągu roku od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Format A4

210 x 297

........................... Urząd Morski

ZAŚWIADCZENIE O REJESTRACJI STATKU

Zaświadcza się, że niżej opisany statek został zarejestrowany dnia ........ w ......

Urzędzie Morskim, pod nr ........, jak następuje:

1. Nazwa lub inne oznaczenie statku .................................

2. Międzynarodowy sygnał rozpoznawczy ..............................

3. Port macierzysty .............................................

4. Rodzaj i przeznaczenie statku .....................................

5. Materiał główny .............................................

6. Rodzaj napędu ..............................................

7. Długość całkowita ....... metrów, szerokość ......... metrów.

8. Właściciel (współwłaściciele) .....................................

...........................................................

9. Armator ...................................................

Statek ma przynależność państwową polską.

...........................................................

(adnotacja co do obowiązku podnoszenia bandery)

Zaświadczenie niniejsze wydano zgodnie z art. 28 § 2 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318), na podstawie § 12 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 25 listopada 1963 r. w sprawie rejestracji statków morskich w urzędach morskich (Dz. U. Nr 55, poz. 297).

Dyrektor

..............., dnia .......... 19 ..r. ..................

(podpis)

m.p.

* Kwoty występujące w tekście zostały podane w starych złotych

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1963.55.297

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestracja statków morskich w urzędach morskich.
Data aktu: 25/11/1963
Data ogłoszenia: 13/12/1963
Data wejścia w życie: 13/12/1963