Współdziałanie władz w akcji planowego zagospodarowania przestrzennego kraju.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 marca 1947 r.
o współdziałaniu władz w akcji planowego zagospodarowania przestrzennego kraju.

Na podstawie art. 17 ust. 3 dekretu z dnia 2 kwietnia 1946 r. o planowym zagospodarowaniu przestrzennym kraju (Dz. U. R. P. Nr 16, poz. 109) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć rozporządzenie niniejsze używa określenia: "dekret", należy przez nie rozumieć dekret z dnia 2 kwietnia 1946 r. o planowym zagospodarowaniu przestrzennym kraju (Dz. U. R. P. Nr 16, poz. 109).
§  2.
1.
Obowiązek uzgadniania przez urzędy planowania przestrzennego planów i wytycznych z władzami i organami publicznymi polega na:
1)
uzgadnianiu projektowanych zasad planów przed przystąpieniem do sporządzania planów oraz na uzgadnianiu projektów planów w toku ich opracowania;
2)
uzgadnianiu wytycznych w stadium ich projektowania.
2.
Urzędy planowania przestrzennego przeprowadzają uzgodnienie z odpowiednimi władzami i organami publicznymi, a mianowicie:
1)
Główny Urząd Planowania Przestrzennego - projektowane zasady planu krajowego, projekt planu krajowego i wytyczne określone w art. 45 ust. 2 dekretu - z ministerstwami i innymi władzami centralnymi, zainteresowanymi w załatwianiu zagadnień wchodzących w zakres planu i wytycznych;
2)
regionalne dyrekcje planowania przestrzennego - projektowane zasady planu regionalnego oraz projekty planów regionalnych i wytyczne określone w art. 5 ust. 1 dekretu - z zainteresowanymi władzami i organami podległymi bezpośrednio władzom centralnym;
3)
miejscowe urzędy planowania przestrzennego - projektowane zasady planu miejscowego oraz projekty planów miejscowych - z zainteresowanymi władzami podległymi pośrednio władzom centralnym.
3.
Przepis ust. 2 pkt 1 stosuje się odpowiednio w przypadkach sporządzania przez Główny Urząd Planowania Przestrzennego planu regionalnego lub planu miejscowego na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 1 dekretu, zaś przepis ust. 2 pkt 2 - w przypadkach sporządzania przez regionalną dyrekcję planowania przestrzennego planu miejscowego na podstawie art. 15 ust. 1 pkt 2 dekretu.
§  3.
1.
Przystępując do uzgodnienia, urzędy planowania przestrzennego przesyłają wymienionym w ust. 2 § 2 władzom i organom projektowane zasady planów, projekty planów (szkice, opracowania itp.) i projekty wytycznych do wiadomości i wypowiedzenia się w terminie wyznaczonym przez urzędy planowania. Termin ten nie może być krótszy:
1)
niż 3 miesiące co do projektów sporządzanych przez Główny Urząd Planowania Przestrzennego;
2)
niż jeden miesiąc co do projektów sporządzanych przez regionalne dyrekcje planowania przestrzennego i
3)
niż dwa tygodnie co do projektów sporządzanych przez miejscowe urzędy planowania przestrzennego.
2.
Jeżeli zainteresowane władze i organa publiczne zgłoszą przeciwko otrzymanym projektom zastrzeżenia, nie dające się usunąć w drodze bezpośredniego porozumienia, rozstrzygają:
1)
co do projektów, sporządzanych przez Główny Urząd Planowania Przestrzennego - Rada Ministrów na wniosek Ministra Odbudowy, zgłoszony po zasięgnięciu opinii Głównej Rady Planowania;
2)
co do projektów, sporządzanych przez regionalne dyrekcje planowania przestrzennego - Minister Odbudowy w porozumieniu z właściwą władzą naczelną;
3)
co do projektów, sporządzanych przez miejscowe urzędy planowania przestrzennego - regionalne dyrekcje planowania przestrzennego w porozumieniu z właściwymi władzami, podległymi bezpośrednio władzom naczelnym.
§  4.
1.
Władze i organa publiczne, obowiązane w myśl art. 43 dekretu do uzgadniania swoich zamierzeń w sprawach, wchodzących w zakres planów zagospodarowania przestrzennego, z urzędami planowania przestrzennego powinny przed przystąpieniem do realizacji zamierzeń podawać je do wiadomości i wypowiedzenia się tym urzędom, a mianowicie:
1)
ministerstwa i inne władze centralne - Głównemu Urzędowi Planowania Przestrzennego;
2)
władze i organa publiczne, podległe bezpośrednio władzom naczelnym - regionalnym dyrekcjom planowania przestrzennego;
3)
władze i organa publiczne podległe pośrednio władzom naczelnym - miejscowym urzędom planowania przestrzennego.
2.
Przepis ust. 1 § 3 stosuje się odpowiednio.
§  5.
Jeżeli urząd planowania przestrzennego zgłosi zastrzeżenia przeciwko zakomunikowanemu mu zamierzeniu władzy lub organu i rozbieżności stanowisk nie dają się usunąć w drodze bezpośredniego porozumienia, rozstrzygają:
1)
co do zamierzeń ministerstw bądź innych centralnych władz - Rada Ministrów na wniosek właściwego ministra;
2)
co do zamierzeń władz i organów publicznych, podległych bezpośrednio władzom naczelnym - właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Odbudowy;
3)
co do zamierzeń władz i organów publicznych, podległych pośrednio władzom naczelnym - władze i organa publiczne, podległe bezpośrednio władzom naczelnym w porozumieniu z regionalnymi dyrekcjami planowania przestrzennego.
§  6.
1.
Współdziałanie Głównego Urzędu Planowania Przestrzennego z Centralnym Urzędem Planowania polega na:
1)
uzgadnianiu z Centralnym Urzędem Planowania projektowanych zasad planu krajowego przed podaniem ich do wiadomości ministrom i innym władzom centralnym oraz stałym porozumiewaniu się w zakresie dalszych prac nad tym planem;
2)
uzgadnianiu stanowiska z Centralnym Urzędem Planowania przed wyrażeniem zgody na plan regionalny, stosownie do art. 23 dekretu;
3)
stałego porozumiewania się z Centralnym Urzędem Planowania w zakresie ustalania programu działalności Głównego Urzędu Planowania Przestrzennego.
2.
Centralny Urząd Planowania porozumiewa się z Głównym Urzędem Planowania Przestrzennego w sprawie planu i zamierzeń, mających znaczenie dla planowego zagospodarowania przestrzennego.
§  6-a. 1
W odniesieniu do obszaru m. st. Warszawy i Warszawskiego Zespołu Miejskiego stosuje się przepisy §§ 1-6 rozporządzenia niniejszego z następującymi zmianami:
1)
obowiązek uzgadniania, o którym mówi § 2 ust. 1, polega na uzgadnianiu projektów planów i projektów wytycznych;
2)
uzgadnianie projektów planów regionalnych i miejscowych (§ 2 ust. 2 pkt 2 i 3) przeprowadza Biuro Odbudowy Stolicy bezpośrednio z ministerstwami i innymi władzami centralnymi zainteresowanymi w załatwieniu zagadnień wchodzących w zakres planu;
3)
przystępując do uzgodnienia Biuro Odbudowy Stolicy zawiadamia władze, wymienione w pkt 2, o opracowanym projekcie planu, podając jednocześnie termin i miejsce, w którym przedstawiciele władz będą mogli zaznajomić się z projektami; termin nie może być krótszy niż dwa tygodnie;
4)
jeżeli zainteresowane władze nie zgłoszą co do projektu planu zastrzeżeń w terminie miesięcznym od daty otrzymania zawiadomienia (pkt 3), projekt uważa się za uzgodniony;
5)
przy uzgadnianiu projektów wytycznych przepisy pkt 3 i 4 stosuje się odpowiednio;
6)
jeżeli zainteresowane władze zgłoszą zastrzeżenia, nie dające się usunąć w drodze porozumienia, zastrzeżenia co do projektu planu składa Minister Odbudowy wraz ze swym wnioskiem Naczelnej Radzie Odbudowy m. st. Warszawy równocześnie z przedstawieniem projektu planu do uchwalenia;
7)
zamierzenia władz i organów publicznych, o których mowa w § 4 ust. 1, wymagają uzgodnienia z Biurem Odbudowy Stolicy.
§  7.
Wykonanie rozporządzenia niniejszego porucza się Ministrowi Odbudowy w porozumieniu z właściwymi ministrami.
§  8.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 6-a dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 1947 r. (Dz.U.48.2.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 stycznia 1948 r.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1947.34.152

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Współdziałanie władz w akcji planowego zagospodarowania przestrzennego kraju.
Data aktu: 20/03/1947
Data ogłoszenia: 25/04/1947
Data wejścia w życie: 25/04/1947