Prowadzenie dzienników okrętowych i maszynowych na polskich statkach handlowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 31 lipca 1935 r.
o prowadzeniu dzienników okrętowych i maszynowych na polskich statkach handlowych.

Na podstawie art. 6 p. 16 i art. 7 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 listopada 1930 r. o bezpieczeństwie statków morskich (Dz. U. R. P. Nr. 80, poz. 632) zarządzam co następuje:
§  1.
Na polskich morskich statkach handlowych, o pojemności powyżej 150 m2 brutto należy prowadzić dziennik okrętowy.

Na polskich morskich statkach handlowych o napędzie mechanicznym, posiadających główne maszyny napędowe o mocy powyżej 200 IKM/WKM, należy prowadzić dziennik maszynowy.

Na statkach, uprawiających żeglugę wyłącznie w granicach portów morskich, nie obowiązuje prowadzenie dzienników: okrętowego i maszynowego.

§  2.
Dziennik okrętowy prowadzi służbowy oficer nawigator.

Dziennik maszynowy prowadzi służbowy oficer mechanik.

Prowadzenie dzienników: okrętowego i maszynowego może być powierzone tylko oficerom dyplomowanym; w razie braku na statku oficerów dyplomowanych, dziennik okrętowy prowadzi kierownik statku (kapitan) osobiście, a dziennik maszynowy - kierownik maszyn (I mechanik).

Dziennik okrętowy powinien być codziennie sprawdzony i podpisany przez kierownika statku (kapitana), a dziennik maszynowy przez kierownika maszyn (I mechanika). Osoby te odpowiadają za należyte prowadzenie tych dzienników.

§  3.
Dzienniki: okrętowy, maszynowy dla statków parowych i maszynowy dla statków motorowych należy prowadzić według załączonych do niniejszego rozporządzenia wzorów (dziennik okrętowy - załącznik Nr. 1, dziennik maszynowy dla statków parowych - załącznik Nr. 2, dziennik maszynowy dla statków motorowych - załącznik Nr. 3). Wzór dziennika okrętowego dla statków rybackich ustali i wyda Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni w porozumieniu z Morskim Urzędem Rybackim.
§  4.
Dzienniki prowadzi się w języku polskim.

Zapisy w dziennikach prowadzi się codziennie od godz. 12 w południe do godz. 12 dnia następnego.

Zapisy powinny być dokonywane atramentem, czytelnie i czysto. Wyskrobywanie, wycieranie, przerabianie wyrazów lub wpisywanie ich między wierszami jest niedozwolone.

Poprawki należy uskuteczniać w następujący sposób: błędny zapis przekreśla się w całości czerwonym atramentem i zamyka w nawias, a zapis prawidłowy umieszcza się nad przekreślonym, przyczem u dołu stronicy należy umieścić uwagę: "poprawione (wpisać treść poprawki) uważać za prawdziwe".

Uwagę potwierdza podpisem kierownik statku (kapitan) albo kierownik maszyn (I mechanik).

Jeżeli zapisy w dzienniku z jakiegokolwiek powodu nie mogły być dokonane w sposób określony przepisami niniejszego rozporządzenia, to należy o tem umieścić wzmiankę w dzienniku, podpisaną przez kierownika statku (kapitana) albo kierownika maszyn (I mechanika). Wzmianka powinna dokładnie wyjaśnić przyczyny niedokonywania zapisów lub dokonywania ich w sposób nieprzepisowy.

§  5.
Dziennik powinien być oprawiony, posiadać numer rejestracyjny i stronice ponumerowane oraz powinien być przesznurowany i poświadczony przez Urząd Morski w Gdyni, Urząd Marynarki Handlowej w Gdańsku lub Konsulat R. P. zagranicą.
§  6.
Dzienniki należy przechowywać na statku w taki sposób, aby były zabezpieczone przed wszelkiemi uszkodzeniami.

Dzienniki zakończone powinny być przechowywane przez właściciela statku w ciągu 10 lat od daty ostatniego zapisu.

Dzienniki należy przedkładać do kontroli na każde żądanie władzy inspekcyjnej.

§  7.
Na statkach, wymienionych w § 1 ust. 1 i 2 kierownik statku (kapitan) prowadzi rejestr dzienników. Do rejestru dzienników wpisuje się numery rejestracyjne dzienników, datę urzędowego poświadczenia, rozpoczęcia i zakończenia wpisów oraz złożenia dzienników na przechowanie (§ 6 ust, 2). Rejestr dzienników należy przedkładać na każde żądanie władzy inspekcyjnej do kontroli.
§  8.
Dzienniki wydane według dotychczasowych wzorów mogą być używane do czasu ich zużycia.
§  9.
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni wyda instrukcje o prowadzeniu dzienników: okrętowego, maszynowego dla statków parowych i maszynowego dla statków motorowych.
§  10.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Równocześnie tracą moc obowiązującą wszelkie dotychczasowe przepisy o dziennikach okrętowych i maszynowych.

ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

RZECZPOSPOLITA POLSKA

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

RZECZPOSPOLITA POLSKA

Dziennik maszynowy statku parowego.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

RZECZPOSPOLITA POLSKA

Dziennik maszynowy statku motorowego

grafika

Zmiany w prawie

Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1935.62.395

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie dzienników okrętowych i maszynowych na polskich statkach handlowych.
Data aktu: 31/07/1935
Data ogłoszenia: 21/08/1935
Data wejścia w życie: 21/08/1935