Statystyka taboru żeglugi śródlądowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 grudnia 1925 r.
o statystyce taboru żeglugi śródlądowej.

Na zasadzie art. 2, 3 i 5 ustawy z dnia 21 października 1919 r. o organizacji statystyki administracyjnej (Dz. U. R. P. № 85, poz. 464) w brzmieniu ustalonem ustawą z dnia 1 czerwca 1923 r. (Dz. U. R. P. № 60, poz. 436) zarządza się co następuje:
§  1.
Statki na polskich wodach śródlądowych, publicznych i prywatnych z wyjątkiem wymienionych w ustępie 2) niniejszego paragrafu, podlegają obowiązkowi zgłoszenia do spisu dla celów statystycznych.

Od spisu są zwolnione:

a)
statki, stanowiące własność Państwa,
b)
statki państw obcych.

Za statki w rozumieniu niniejszego rozporządzenia uważa się wszelkiego rodzaju: parostatki, barki, łodzie i t. p. zarówno z własnym popędem jak i bez niego używane do przewozu ludzi lub towarów.

§  2.
Spis statków ustanawia się skrócony i szczegółowy.

Spisowi skróconemu podlegają:

a)
statki bez własnego popędu, wybudowane na jeden okres nawigacyjny,
b)
łodzie sportowe i rybackie,
c)
inne statki o powierzchni poniżej 20 metrów kwadratowych (największa długość pomnożona przez największą szerokość).

Spisowi szczegółowemu podlegają wszelkie inne statki.

§  3.
Spis przeprowadzają zarządy dróg wodnych utworzone rozporządzeniem Ministra Robót Publicznych z dnia 19 grudnia 1924 r. o organizacji zarządu dróg wodnych (Dz. U. R. P. № 113, poz. 1008), na wodach zaś wyjętych z pod ich zarządu - wojewoda (delegat Rządu w Wilnie).

Wojewodowie (delegat Rządu w Wilnie) mogą poruczyć całkowicie lub częściowo przeprowadzenie zleconego im spisu podległym im organom. Zarządzenia takie winny być ogłaszane w Dzienniku wojewódzkim i podane do powszechnej wiadomości przyjętym w danej miejscowości sposobem, przyczem należy dokładnie wskazać nazwy urzędów, mających przeprowadzić spis, miejsce ich urzędowania i zakres poruczonych im czynności.

§  4.
Właściciel statku, podlegającego spisowi skróconemu, winien zgłosić w tym urzędzie spisowym, w którego obrębie statek ma stały postój, następujące dane:

rodzaj statku, największą jego długość, największą szerokość, zdolność przewozową, miejsce stałego postoju, nazwisko i adres właściciela.

§  5.
Właściciel statku podlegającego spisowi szczegółowemu winien zgłosić w tym urzędzie spisowym, w którego obrębie znajduje się port obrany dla statku za macierzysty, następujące dane:
a)
dla statków wszelkiego rodzaju:

port macierzysty, nazwę statku względnie numer zastępujący nazwę, rodzaj statku, wymiary, zdolność przewozową, stan, w jakim się znajduje, ilość załogi podczas nawigacji oraz imię i nazwisko właściciela;

b)
dla statków z własnym popędem prócz powyższych danych, jeszcze dane dotyczące kotłów, maszyn do poruszania, instalacji, szybkości statku w wodzie stojącej i daty oględzin techniczno-sanitarnych.
§  6.
Zgłoszenie odbywa się bądź pisemnie przez wypełnienie i nadesłanie do właściwego urzędu spisowego odpowiedniego formularza, bądź ustnie przez podyktowanie odpowiednich danych w urzędzie tym do protokółu.
§  7.
Wszystkie statki już istniejące, podlegające skróconemu czy szczegółowemu spisowi winny być zgłoszone do 1 lipca 1926 roku.

Statki nowowybudowane, tudzież statki nabyte poza granicami Państwa, lub wogóle z jakichkolwiek przyczyn nie zapisane w tym terminie winny być bezzwłocznie zgłaszane, w każdym zaś razie przed użyciem do pracy.

Podobnie, jak przepisano w ustępie 2), winny być zgłaszane w urzędzie, w którym statek podlegający szczegółowemu spisowi został zapisany:

a)
każda przebudowa statku, o ile spowodowała zmiany zasadniczych jego wymiarów lub urządzeń,
b)
zmiana przeznaczenia,
c)
zmiana nazwy,
d)
zmiana właściciela,
e)
zagubienie zaświadczenia spisowego, lub znaku numerowego,
f)
zmiana portu macierzystego,
g)
hawarja lub zatonięcie,
h)
zupełne wycofanie statku z ruchu.

Zmiany pod c) d) e) f) g) h) winny być zgłaszane bezzwłocznie.

Statki, podlegające spisowi skróconemu, winny być zgłaszane corocznie przed 1-m kwietnia. Postanowienie ustępu 3) niniejszego paragrafu nie ma do nich zastosowania.

§  8.
Urząd spisowy po zgłoszeniu wydaje właścicielom statków, podlegających skróconemu spisowi poświadczenie zgłoszenia według załącznika wzór № 1, zaś właścicielom statków, podlegających spisowi szczegółowemu - zaświadczenie według załączników wzór № № 2 i 3 i znak numerowy o wymiarach 11 na 5,5 cm. według dołączonego wzoru № 4, ten ostatni za zwrotem kosztów jego sporządzenia.
§  9.
Każdy statek, podlegający spisowi szczegółowemu, winien być stale zaopatrzony w znak numerowy i zaświadczenie. Znak numerowy ma być przybity na widocznem miejscu wskazanem, przez urząd spisowy, zaświadczenie zaś winno być wraz z innemi dokumentami przechowywane u kierownika statku.

Znak numerowy i zaświadczenie są związane ze statkiem, na który zostały wydane i przy zmianie właściciela wraz ze statkiem przechodzą do nabywcy.

W razie zupełnego wycofania statku z ruchu znak numerowy i zaświadczenie winno być zwrócone urzędowi, który je wydał.

Statki, podlegające spisowi skróconemu, winny mieć oznaczone w miejscu widocznem imię, nazwisko i miejsce zamieszkania właściciela i numer bieżący zanotowania w urzędzie spisowym oraz winny być zaopatrzone podczas pracy w poświadczenie zgłoszenia.

§  10.
Właściciel statku odpowiada za prawdziwość i dokładność zgłoszonych do spisu dat, a na żądanie urzędu prowadzącego spis jest obowiązany przedstawić wszelkie dokumenty mogące posłużyć do skontrolowania prawidłowości złożonych zeznań.

W razie potrzeby sprawdzenia zgłoszonych dat, urząd spisowy może wyznaczyć właścicielowi statku w ciągu miesiąca od dnia doręczenia zarządzenia - czas przybycia i postoju statku w siedzibie urzędu względnie w przystani najbliższej celem poddania go oględzinom.

§  11.
Kto nie czyni zadość obowiązkom, nałożonym niniejszem rozporządzeniem podlega karze grzywny do wysokości pięciuset złotych, a w razie niemożności uiszczenia grzywny - karze aresztu do jednego miesiąca; w razie powtórnego wykroczenia grzywna może być wymierzona w wysokości podwójnej. Kary te wymierza władza administracyjna I-ej instancji, stronie zaś służy odwołanie się według obowiązujących przepisów, a w szczególności w województwach poznańskiem i pomorskiem oraz w górnośląskiej części województwa śląskiego przy odpowiedniem zastosowaniu przepisów pruskiej ustawy o wydaniu policyjnych rozporządzeń karnych w sprawach o wykroczenia z dnia 23 kwietnia 1883 r. (Zb. Ust. Pr. str. 65).
§  12.
Wykonanie niniejszego rozporządzenia powierza się Ministrowi Robót Publicznych w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych.
§  13.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie na całym obszarze Rzeczypospolitej po upływie dni 14-tu po dniu jego ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Wzór № 1.

POTWIERDZENIE ZGŁOSZENIA № .........

(dla statków podlegających skróconemu spisowi).

Urząd w ........ na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z d.

30 grudnia 1925 r. (Dz. U. R. P. z r. 1926 № 6, poz. 31)

niniejszem potwierdza, że p. ................................,

zamieszkały w ............................... zgłosił do spisu

w 192 ..... r. statek swój (rodzaj i przeznaczenie) ..........

..............................................................

o wymiarach: 1) najwyższa długość ......................... m,

2) najwyższa szerokość .................................... m,

mający stale miejsce postoju w ...............................

................. dnia .............. 192 ..... r.

Pieczęć urzędu:

Podpis

ZAŁĄCZNIK  2

Wzór № 2.

ZAŚWIADCZENIE O SPISIE № .........

(dla statków z własnym popędem).

Wydane w ............ na mocy rozporządzenia Rady Ministrów

z dnia 30 grudnia 1925 r. (Dz. U. R. P. z r. 1926 № 6, poz.

31) dla statku (rodzaj i nazwa) ..............................

stanowiącego własność .......................... zamieszkałego

.................................

Daty dotyczące statku:

1) Wymiary statku: zewnętrzne w metrach:

a) długość w poziomie górnej wodnicy (załadowanego statku)

L = .................... m, największ. od dzioba do rufy

L1 = ................... m,

b) szerokość w polu głównego dwużebrza B = ............ m,

najw. z osłoną kół B1 = ............................ m,

c) wysokość w głównem żebrze od dna do pokładnicy, mierzona

przy burcie H = ................ m, największa od dna do

szczytu nadbudówek H1 = ................. m,

d) zanurzenie próżnego z załogą, opałem, wodą w kotle i

osprzętem T = ............... m, największe dopuszczalne

T1 = ................ m.

2) Kadłub statku:

a) materjał, z którego zbudowano: żebra ...................

dno ...................... boki ........................

pokład ...........................

b) miejsce i rok ukończenia budowy ........................

3) Księga kotłowa № ......... wydana .........................

4) Maszyny do poruszania statku:

a) ilość...................................................

b) rodzaj (parowa, motor spalinowy i t. p.) ...............

c) system .................................................

d) siła każdej maszyny w K. M. ............................

e) miejsce i rok budowy ...................................

5) Średnia chyżość ruchu przy sile maszyny podanej pod 4d

(odpowiada chyżości w wodzie stojącej).

6) Zdolność przewozowa:

a) ilość miejsc osobowych: w kl. 1-ej ...., w kl. II-ej ...

na pokładzie ............. ogółem ......................

b) waga ładunku w tonnach: przy największem dopuszczalnem

zanurzeniu .............................................

c) ilość ładunku w tonnach, jaką statek może holować: z

wodą ...................... pod wodę ...................

z chyżością co najmniej 2 km. na godzinę ...............

7) Przystań macierzysta: .....................................

Pieczęć urzędu:

Podpis

ZAŁĄCZNIK  3

Wzór № 3.

ZAŚWIADCZENIE O SPISIE № .........

(dla statków bez własnego popędu).

Wydane w ........... na mocy rozporządzenia Rady Ministrów

z dnia 30 grudnia 1925 r. (Dz. U. R. P. z r. 1926 № 6,

poz. 31) dla statku (rodzaj i nazwa względnie numer

zastępujący nazwę) ..........................................

stanowiącego własność .............. zamieszkałego ..........

Daty dotyczące statku:

1. Wymiary statku (zewnętrzne w metrach):

a) największa długość od dzioba do rufy L ....... m ......

b) największa szerokość, B ............... m .............

c) największa wysokość od dna do wierzchu burt H = .......

m .......... od dna do szczytu nadbudówek H1= .........

m ..........

d) zanurzenie: próżnego statku z załogą i osprzętem T ....

m ......... z pełnym ładunkiem T1 ......... m .........

2. Kadłub:

a) materjał, z którego zbudowano: żebra ...................

dno ...................... boki ........................

pokład ...........................

b) miejsce i rok budowy ...................................

3. Zdolność przewozowa statku:

a) ilość miejsc osobowych .................................

b) waga ładunku w tonnach przy największem dopuszczalnem

zanurzeniu ...................

4. Przystań macierzysta .....................

............... dnia ............. 192 ...... r.

Podpis

Pieczęć urzędu:

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  4

Wzór № 4.

grafika

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1926.6.31

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Statystyka taboru żeglugi śródlądowej.
Data aktu: 30/12/1925
Data ogłoszenia: 20/01/1926
Data wejścia w życie: 04/02/1926