Tymczasowa bezpośrednia komunikacja osobowa, bagażowa i towarowa między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje, położone na obszarze W.M. Gdańska).

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 26 czerwca 1922 r.
o tymczasowej bezpośredniej komunikacji osobowej, bagażowej i towarowej między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje, położone na obszarze W. M. Gdańska).

Na mocy dekretu z dn. 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) oraz art. 438 Polsko-niemieckiej konwencji górnośląskiej (Dz. U. R. P. r. 1992, № 44, poz. 371) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się. co następuje:
Komunikacja polskiej części Śląska Górnego z resztą Polski.

Tymczasowa Taryfa kolejowa na przewóz osób, bagażu, przesyłek nadzwyczajnych, zwłok, towarów i zwierząt żywych w komunikacji

pomiędzy

a)
stacjami polskiej części Śląska Górnego

a

b)
stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje, położone na obszarze W. M. Gdańska).

Ważna od dnia objęcia kolei na polskim Śląsku Górnym.

I.

ZAKRES DZIAŁANIA *)

Przewóz osób, bagażu, przesyłek nadzwyczajnych, zwłok**) towarów i zwierząt żywych w bezpośredniej komunikacji między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje, położone na obszarze W. M. Gdańska), odbywa się przez stacje przejściowe:
a)
Herby Śląskie tylko od i do stacji górno-śląskich, położonych na północ od węzła bytomskiego,
b)
Sosnowiec Warszawski,***) Mysłowice, Oświęcim i Dziedzice tylko od i do stacji górno-śląskich, położonych na południe od węzła bytomskiego.

II.

PRZEPISY TARYFOWE I REGULAMINOWE.

A.

Komunikacja osobowa, bagażowa i przesyłek nadzwyczajnych.

1.
Do bezpośredniego przewozu osób, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych stosuje się na linjach:
a)
polskiej części Śląska Górnego - "Przepisy taryfowe i wykazy odległości kilometrycznych dla ruchu osobowego i bagażowego między stacjami polskiej Dyrekcji kolejowej w Katowicach",
b)
kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym - "Taryfa na przewóz osób, psów, bagażu, i przesyłek nadzwyczajnych normalno- i szeroko-torowemi polskiemi kolejami państwowemi i normalno-torowemi kolejami prywatnemi, zarządzanemi przez Państwo" - zas
c)
na linjach, położonych na obszarze W. M. Gdańska, odnośne taryfy i przepisy taryfowe gdańskie,
2.
Aż do odwołania odprawia się osoby, bagaż i przesyłki nadzwyczajne bezpośrednio przez na stępujące punkty styczne.
a)
Herby Śl. między stacjami Lubliniec i Tarnowskie Góry z jednej a stacjami Bydgoszcz, Częstochowa, Kalisz, Kielce, Koluszki, Lublin, Łódź, Piotrków, Poznań, Radom, Skierniewice, Tczew, Toruń i Warszawa Gł. z drugiej strony;
b)
Sosnowiec między stacjami Katowice, Królewska Huta, Pszczyna, Rybnik i Tychy z jednej a stacjami Będzin, Bydgoszcz, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Gołonóg, Kalisz, Koluszki, Lublin, Łódź, Noworadomsk, Piotrków, Poznań, Radom, Skierniewice, Sosnowiec, Starobędzin, Tczew, Toruń, Warszawa Gł., Wilno, Ząbkowice i Zawiercie z drugiej strony;
c)
Mysłowice między stacjami Katowice, Królewska Huta, Pszczyna, Rybnik i Tychy z jednej a stacjami Borysław-Tustanowice, Dębica, Drohobycz, Gorlice, Jasło, Kraków, Lwów, Nowy-Sącz, Przemyśl, Przeworsk, Rzeczów, Śniatyn, Stanisławów, Szczakowa, Tarnów i Trzebinia z drugiej strony;
d)
Oświęcim między stacjami Katowice, Królewska Huta, Pszczyna, Rybnik i Tychy z jednej a stacjami Bielsko, Borysław-Tustanowice, Cieszyn-Bobrówka, Dębica, Drohobycz, Dziedzice, Gorlice, Jasło, Kraków, Lwów, Nowy Sącz, Przemyśl, Przeworsk, Rzeszów, Śniatyn, Stanisławów, Tarnów, Trzebinia i Żywiec z drugiej strony;
e)
Dziedzice między stacjami Katowice, Królewska Huta, Pszczyna, Rybnik i Tychy z jednej a stacjami Bielsko, Borysław-Tustanowice, Cieszyn-Bobrówka, Dębica, Drohobycz, Gorlice, Jasło, Kraków, Lwów, Nowy Sącz, Przemyśl, Przeworsk, Rzeszów,. Śniatyn, Stanisławów, Tarnów, Trzebinia i Żywiec z drugiej strony,
3.
Obliczanie należności:
a)
Ze stacji górnośląskich (zob. 2) a)-e) do stacji kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym.

Należność tak za przejazd osób, jak i za przewóz bagażu oraz przesyłek nadzwyczajnych oblicza się za przestrzeń od odnośnych stacji górnośląskich do punktu stycznego pod Herbami Śl, do punktów stycznych pod Katowicami i Szopienicami (te dwa ostatnie punkty odnoszą się do przejścia przez Sosnowiec Warszawski), do Mysłowic, Oświęcimia i Dziedzic według "Przepisów taryfowych i wykazów odległości kilometrycznych dla ruchu osobowego i bagażowego między stacjami polskiej Dyrekcji kolejowej w Katowicach", a od tych punktów do stacji przeznaczenia według taryf polskich.

b)
Ze stacji kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym, do stacji górnośląskich.

Należności tak za przejazd osób, jak i za przewóz bagażu oraz przesyłek nadzwyczajnych za linje do punktów stycznych (zob. powyżej 3) a) według taryf polskich a od tych punktów za przestrzeń kolei górnośląskich według "Przepisów taryfowych i wykazów odległości kilometrycznych dla ruchu osobowego i bagażowego między stacjami polskiej Dyrekcji kolejowej w Katowicach".

4.
Należność przewozową pobiera się:
a)
w komunikacji ad 3) a) za całą przestrzeń w walucie niemieckiej, przeliczając należności polskie według kursu, ustalanego co pewien czas. Na życzenie płacącego pobiera kolej należności za linje od punktu stycznego do stacji przeznaczenia lub też całą należność w walucie polskiej;
b)
w komunikacji 3) b) pobiera się całą sumę tak za przejazd osób, jak za przewóz bagażu i przesyłek nadzwyczajnych w walucie polskiej, przeliczając należności górnośląskie według kursu, ustalanego co pewien czas.
5.
Przesyłki nadzwyczajne odprawia się tak, jak bagaż, za kwitem bagażowym, który należy zaopatrzyć napisem "Przesyłka nadzwyczajna (Expressgut) " oraz adresem odbiorcy.

B.

Komunikacja towarowa.

1.
Bezpośredni przewóz towarów i zwierząt żywych odbywa się na linjach:
a)
polskiej części Śląska Górnego na zasadach "Taryfy towarowej oraz wykazu stacji i wykazu odległości taryfowych dla przewozu towarów i zwierząt pomiędzy stacjami i po linjach okręgu dyrekcyjnego kolei państwowych w Katowicach",
b)
kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym, na zasadach "Taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt" oraz "Wykazu odległości taryfowych", zaś
c)
na linjach, położonych na obszarze W. M. Gdańska na zasadach odnośnych taryf i przepisów taryfowych gdańskich.
2.
Odprawianie odbywa się za pomocą bezpośrednich listów przewozowych stacji nadawczej.

Oświadczenia nadawcy w liście przewozowym uskutecznia się w języku tego obszaru, w którym towar przyjęto do przewozu. O ile zachodzi potrzeba, ma kolej przetłómaczyć piśmienne dane listu przewozowego. W tym wypadku uważa się kolej za mandatarjusza nadawcy, który w myśl odnośnych przepisów regulaminowych sam ponosi wszystkie skutki, wynikające z ewentualnego niedokładnego przetłómaczenia. Nadawcy przysługuje prawo oświadczenia piśmienne listu przewozowego podać w języku polskim i niemieckim.

Nadawca obowiązany jest oznaczyć stację, przez którą towar ma przejść z jednego obszaru na drugi (zob. postanowienia ad I.).

Pozatem obowiązany jest nadawca dołączyć do listu przewozowego wszelkie zezwolenia wywozu i przywozu odnośnego obszaru. Kolej nie jest obowiązana do badania autentyczności tych dokumentów. W razie stwierdzenia braku lub nieprawidłowości rzeczonych dokumentów na stacji nadawczej, kolej ma prawo nie przyjąć przesyłki do przewozu. Jeżeli stwierdzenie nastąpiło dopiero na stacji pośredniej względnie odbiorczej, kolej może przesyłkę zatrzymać i oddać do rozporządzenia nadawcy, który ponosi powstałe z tego powodu wydatki (składowe, postojowe i t. p.).

3.
Obliczanie należności przewozowych.

Należność przewozową oblicza się oddzielnie za przestrzeń kolei górnośląskich, oddzielnie za przestrzeń kolei, leżących poza Śląskiem Górnym, i oddzielnie za przestrzeń kolei, leżących na obszarze W. M. Gdańska.

Dla obliczeń przewoźnego za przestrzeń od punktu stycznego (taryfowego punktu rozdzielczego) miarodajne są taryfy, obowiązujące na danym odcinku w dniu przejścia przesyłki przez odnośny punkt styczny (taryfowy punkt rozdzielczy).

4.
Należność przewozową pobiera się:

1. W komunikacji ze stacji górnośląskich do stacji kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym:

a)
albo z góry za całą przestrzeń,
b)
albo z góry do górnośląskiego punktu stycznego (zob. A. 3) a) w walucie niemieckiej z przekazaniem reszty na odbiorcę, który opłaca ją w walucie polskiej, jeżeli stacja przeznaczenia leży na linjach kolei polskich, położonych poza Śląskiem Górnym. Jeżeli zaś stacja przeznaczenia leży na obszarze W. M. Gdańska, należność za linje kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym opłaca odbiorca wedle swego wyboru w walucie albo gdańskiej albo polskiej przy zastosowaniu kursu, ustalanego co pewien czas.

2. W komunikacji do stacji górnośląskich:

a)
albo z góry do górnoślązkiego punktu stycznego (zob. A. 3) a) w walucie polskiej, jeżeli stacja nadawcza leży na linjach kolei polskich, położonych poza Śląskiem Górnym, a w walucie gdańskiej lub polskiej - stosownie do życzenia nadawcy - jeżeli stacja nadawcza leży na obszarze W. M. Gdańska.

Resztę przekazuje się na odbiorcę;

b)
albo całe przewoźne przekazuje się na odbiorcę. Na obszarze Górnego Śląska pobiera się powyższe opłaty w walucie niemieckiej, przeliczając należności polskie według kursu, ustalanego co pewien czas. Na życzenie płacącego pobiera kolej należności za linje kolei polskich, położonych poza Śląskiem Górnym, w walucie polskiej.
5.
Należności, narosłe na stacjach pośrednich, zalicza się według przepisów taryfy, obowiązującej w okręgu danej stacji pośredniej.
6.
Wydatki w gotowiźnie, zaliczenia i ubezpieczenia terminu dostawy wyłącza się czasowo z niniejszej komunikacji.
7.
Odpowiedzialność kolei za zaginięcie, brak, uszkodzenie i przekroczenie terminu dostawy wobec uprawnionego nadawcy lub odbiorcy określają postanowienia przepisów przewozowych i taryfowych, obowiązujące na odnośnych obszarach. Odstąpienie praw, wynikających z powyższych przepisów, komu innemu jak nadawcy lub odbiorcy jest niedopuszczalne.

______

*) W komunikacji bezpośredniej Polski z Górnym Śląskiem - o ile w rachubą wchodzą linje Węzła Bytomskiego - mają na kolejach Górnośląskich zastosowanie postanowienia sąsiedzkiej taryfy górnośląskiej.

Komunikacja przez Kluczborg odbywa się aż do odwołania na dotychczasowych zasadach.

**) Przewóz zwłok może się odbywać aż do odwołania w komunikacji łamanej - nie zaś bezpośrednio.

***) Przy obliczaniu odległości taryfowych przez punkt przejściowy Sosnowiec Warszawski dodaje się jako odległość pomiędzy stacją Sosnowiec Warszawski a punktem przejścia na koleje górnośląskie dwa kilometry do odnośnych odległości, wypośrodkowanych na podstawie wykazu odległości taryfowych.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1922.52.478

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tymczasowa bezpośrednia komunikacja osobowa, bagażowa i towarowa między stacjami polskiej części Śląska Górnego a stacjami kolei polskich, leżących poza Śląskiem Górnym (włączając w to stacje, położone na obszarze W.M. Gdańska).
Data aktu: 26/06/1922
Data ogłoszenia: 15/07/1922
Data wejścia w życie: 30/07/1922