Uzupełnienie i zmiany taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 12 grudnia 1922 r.
o uzupełnieniu i zmianach taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych. *

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie podróżnych, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
§  1.
Do obowiązującej od dnia 1 stycznia 1922 r. "Taryfy na przewóz osób, psów, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych normalno- i szerokotorowemi polskiemi kolejami państwowemi i normalnotorowemi kolejami prywatnemi, zarządzanemi przez Państwo" (Dz. U. R. P. z r. 1921 № 97, poz. 708 i z r. 1922 № 18, poz. 155, № 29, poz. 235, № 39, poz. 333, № 71, poz. 646, № 82, poz. 737 i № 90, poz. 839) wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:

CZĘŚĆ  I.

I.

Przepisy Przewozowe wraz z Postanowieniami Wykonawczemi.

1.
W art. 16 "Kontrola biletów i dopłaty do cen za przejazd":
a)
dopłata 2.000 mk., przewidziana w ust. 2 i 3, zmienia się na 3.000 mk.;
b)
dopłata 400 mk., przewidziana w Postanowieniu Wykonawczem III do ust. 3, zmienia się na 600 mk.;
c)
dopłata 1.000 mk., przewidziana w ust. 6, zmienia się na 1.500 mk.
2.
W art. 24 "Postoje" opłata 30.000 mk., przewidziana ust. 3, zmienia się na 45.000 mk.
3.
W art. 30 "Określenie" dopłat 400 mk., przewidziana w ust. 3, zmienia się na 600 mk.
4.
W art. 36 "Odpowiedzialność" norma odszkodowania 4.000 mk., przewidziana Post. Wyk. 1, zmienia się na 6.000 mk.
5.
W art. 37 "Przekroczenie terminu dostawy" norma 60 mk., przewidziana w ust. 2-a, zmienia się na 90 mk., norma 24 mk., przewidziana w ust. 3-a, zmienia się na 36 mk., a norma 36 mk., przewidziana w ust. 3-b-na 54 mk.

CZĘŚĆ  II.

II.

Postanowienia Taryfowe.

1.
W rozdziale I "Przewóz osób", w dziale A "Opłaty jednostkowe" punkt 1 otrzymuje brzmienie następujące:

"1. Opłaty jednostkowe wynoszą w pociągach osobowych i mieszanych:

a) w klasie IV (na obszarze województw: poznańskiego i pomorskiego) za kilometry od 1 do 200 po 24 mk.; za kilometry od 201 do 300 po 19,20 mk., doliczanych do opłaty 4.800 mk., przypającej za pierwsze 200 km.; za każdy dalszy kilometr po 14,40 mk., doliczanych do opłaty 6.720 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.;

b) w klasie III za kilometry od 1 do 200 po 30 mk.; za kilometry od 201 do 300 po 24 mk., doliczanych do opłaty 6.000 mk. za pierwsze 200 km.; za każdy dalszy kilometr po 18 mk., doliczanych do opłaty 8.400 mk., przypadającej za pierwsze 300 mk.;

c) w klasie II-opłaty są 2 razy, a w klasie 1-3 razy wyższe, niż w klasie III".

2.
Ceny biletów klasy I, II i III, zawarte w tablicy B (a), umieszczonej po punkcie 9 działu A, rozdział I (załącznik I do rozporządzenia z 8 sierpnia 1922 r. Dz. U. R. P. № 71, poz. 646), potraja się.
3.
Ceny biletów klasy IV (na obszarze województw: poznańskiego i pomorskiego), zawarte w tablicy B (b), umieszczonej po tablicy B (a) (załącznik II do rozporządzenia z 8 sierpnia 1922 r. Dz. U. R. P. № 71, poz. 646), potraja się.
4.
Ceny opłat za miejsca numerowane (plac-karty), zawarte w tablicy B (c), umieszczonej po tablicy B (b) (załącznik III do rozporządzenia z 8 sierpnia 1922 r. Dz. U. R. P. № 71, poz. 646), potraja się.
5.
W rozdziale I w dziale C "Dopłaty za przejście do klasy wyższej lub do pociągu droższego" opłata 400 mk., przewidziana ust. 3 i 9, zmienia się na 600 mk.
6.
Ceny biletów okresowych, wyszczególnione w rozdziale I, dział D "Bilety okresowe", punkt 14, zmienia się na:
Odległość w kilometrach Miesięcznych Sezonowych Rocznych
Klasa
1 II III I II III II III
Marek
1 - 10 20.250 13.500 6.750 60.750 40.500 20.250 182.250 121.500 60.750
11 - 20 40.500 27.000 13.500 121.500 81.000 40.500 364.500 243.000 121.500
21 - 30 60.750 40.500 20.250 182.250 121.500 60.750 546.750 364.500 182.250
31 - 40 81.000 54.000 27.000 243.000 162.000 81.000 729.000 486.000 243.000
41 - 50 101.250 67.500 33.750 303.750 202.500 101.250 911.250 607.500 303.750
51 - 60 121.500 81.000 40.500 364.500 243.000 121.500 1.093.500 729.000 364.500
61 - 70 141.750 94.500 47.250 425.250 283.500 141.750 1.275.750 850.500 425.250
71 - 80 162.000 108.000 54.000 486.000 324.000 162.000 1.458.000 972.000 486.000
81 - 90 182.250 121.500 60.750 546.750 364.500 182.250 1.640.250 1.093.500 546.750
91 - 100 202.500 135.000 67.500 607.500 405.000 202.500 1.822.500 1.215.000 607.500
7.
Ceny uczniowskich biletów miesięcznych klasy III, wyszczególnione w rozdziale I, dział E I "Ulgi taryfowe ze względów społecznych i humanitarnych. I. Przyjazdy do szkół", punkt 9, zmienia się na:
Odległość w kilometrach Cena uczniowskiego biletu miesięcznego kl. III
Marek
1 - 10 1.690
11 - 20 3.375
21 - 30 5.065
31 - 40 6.750
41 - 50 8.440
51 - 60 10.125
61 - 70 11.815
71 - 80 13.500
8.
Ceny tygodniowych biletów robotniczych, wyszczególnione w rozdziale I, Dział E III "Dla robotników", punkt A-a-12, zmienia się na:
Odległość w kilometrach Cena Marek
1 - 10 1.350
11 - 20 2.700
21 - 30 4.050
31 - 40 5.400
41 - 50 6.750
9.
W rozdziale II "Bilety peronowe", cena biletu peronowego na wstęp jednorazowy 200 mk., przewidziana ustępem 2 (1), zmienia się na 300 mk., a cena miesięcznego biletu peronowego 6000 mk., przewidziana ust. 2 (2), zmienia się na 9.000 mk.
10.
W rozdziale III "Przewóz psów", w punkcie 2 opłata 20 mk. za przechowanie zmienia się na 30 mk. za sztukę i każda, rozpoczętą godzinę.
11.
W rozdziale IV "Przewóz bagażu":

A. Punkt 1-szy otrzymuje brzmienie następujące:

"1. Opłaty jednostkowe za przewóz bagażu wynoszą od każdych zaczętych 10 kg. i od każdego kilometra:

a) w pociągach osobowych i mieszanych za kilometry - od 1 do 200 - 4,50 mk., za kilometry od 201 do 300 - 3,60 mk., doliczane do opłaty 900 mk., przypadającej za pierwsze 200 km., za kilometry dalsze 2,70 mk., doliczane do opłaty 1.260 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.;

b) w pociągach pośpiesznych-o 50% więcej od opłat, podanych w punkcie a);

c) w pociągach luksusowych (expresowych) - o 50% więcej od opłat, przewidzianych dla pociągów pośpiesznych punkt b)".

B. Punkt 4 otrzymuje brzmienie następujące:

"4. Najniższa należność za przewóz bagażu pociągiem pośpiesznym lub luksusowym (expresowym) równa się opłacie za 100 km., t. j. wynosi w pociącach pośpiesznych 675 mk., a w luksusowych (expresowych) 1.012,5 mk. za każde 10 kg.".

C. W punkcie 6 opłata 120 mk. za przechowanie bagażu zmienia się na 180 mk. od sztuki za każdą zaczętą dobę.

D. W punkcie 7 opłaty za przewóz bagażu, zawarte w załączniku IV do rozporządzenia z 17 maja 1922 r. (Dz. U. R. P. № 39, poz. 333), potraja się.

12.
W rozdziale V "Przewóz przesyłek nadzwyczajnych":

A. Punkt 1-szy otrzymuje brzmienie następujące:

"1. Opłaty jednostkowe za przewóz przesyłek nadzwyczajnych wynoszą od każdych zaczętych 10 kg. i od każdego kilometra:

a) w pociągach osobowych i mieszanych za kilometry od 1 do 200 - 9 mk., za kilometry od 201 do 300 - 7,20 mk., doliczanych do opłaty 1.800 mk., przypadającej za pierwsze 200 km., za kilometry dalsze-5,40 mk., doliczane do opłaty 2.520 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.;

b) w pociągach pośpiesznych - o 50% więcej od opłat, podanych w punkcie a);

c) w pociągach luksusowych - o 50% więcej od opłat, przewidzianych dla pociągów pośpiesznych (punkt b)".

B. Punkt 4 otrzymuje brzmienie następujące:

"4. Najniższa należność za przewóz przesyłki nadzwyczajnej w pociągach pośpiesznych lub expresowych równa się opłacie za 100 km., t. j. wynosi 1.350 mk. w pociągach pośpiesznych i 2025 mk. w expresowych od każdych zaczętych 10 kg.".

C. W punkcie 6 opłaty za przewóz przesyłek nadzwyczajnych, zawarte w załączniku V do rozporządzenia z 17 maja 1922 r. (Dz. U. R. P. № 39, poz. 333), potraja się.

13.
W rozdziale VI "Przewóz czasopism, broszur i książek".

A. Punkt 5 otrzymuje brzmienie następujące:

"5. Opłata za przewóz powinna być uiszczona przy nadaniu; wynosi ona od każdych zaczętych 10 kg. i 1 km. za kilometry od 1 do 200-3,30 mk., za kilometry od 201 do 300-2,70 mk., doliczane do opłaty 660 mk., przypadającej za pierwsze 200 km., za kilometry dalsze-2,10 mk., doliczane do opłaty 930 mk., przypadającej za pierwsze 300 km.; opłaty oblicza się strefami po 10 km., licząc za pełne strefy. Przypadającą do pobrania należność zaokrągla się do najbliższych pełnych marek wzwyż. Obliczone na zasadach powyższych opłaty podane są pod punktem 8".

B. W punkcie 8 opłaty za przewóz czasopism, broszur i książek, zawarte w załączniku VI do rozporządzenia z 17 maja 1922 r. (Dz. U. R. P. № 39, poz. 333), potraja się.

14. 1
W rozdziale VII "Pociągi nadzwyczajne, wagony osobowe, dla chorych i bagażowe" wszystkie opłaty, obowiązujące przed 1 czerwca 1922 r. (Dz. U. R. P. № 97, poz. 708), zmienia się na opłaty 22 razy wyższe.
§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie od dnia 1 stycznia 1923 roku.
* Z dniem 1 lutego 1923 r. obowiązujące od d. 1 stycznia 1923 r. opłaty, zawarte w nin. rozporządzeniu podwyższa się o 50%, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 26 stycznia 1923 r. (Dz.U.23.10.69) zmieniającego nin. rozporządzenie.

Z dniem 1 marca 1923 r. opłaty, zawarte w nin. rozporządzeniu podwyższa się o 200%, zgodnie z § 1 rozporządzenia z dnia 17 lutego 1923 r. (Dz.U.23.18.125) zmieniającego nin. rozporządzenie.

1 § 1 pkt 14:

- zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 26 stycznia 1923 r. (Dz.U.23.10.69) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 1923 r.

- zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 17 lutego 1923 r. (Dz.U.23.18.125) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 1923 r.

Zmiany w prawie

Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1922.115.1046

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uzupełnienie i zmiany taryfy osobowej i bagażowej, obowiązującej na polskich kolejach państwowych.
Data aktu: 12/12/1922
Data ogłoszenia: 28/12/1922
Data wejścia w życie: 01/01/1923