Art. 54 ust. 1 pkt 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, nie wskazuje wyłącznie źródła z jakiego zakład może pozyskiwać środki finansowe, ale dookreśla także cel na jaki mają zostać wydatkowane pozyskane w ten sposób środki. Użycie zwrotu "na realizację programów zdrowotnych" jednoznacznie wskazuje, iż pozyskane przez zakład środki w ramach danego programu zdrowotnego należy wydatkować z przeznaczeniem na ten program. Należy więc przyjąć, iż uzyskanie bezpośrednich zysków finansowych z realizacji programu jest niedopuszczalne.
Art. 54 ust. 1 pkt 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.) wskazuje że, samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej może uzyskiwać środki finansowe na realizację programów zdrowotnych, w tym na niezbędne do ich wykonania wydatki inwestycyjne lub zakup specjalistycznych wyrobów medycznych, na podstawie umowy i w zakresie w niej określonym.

W punkcie tego artykułu, odmiennie od pozostałych punktów, nie wskazano wyłącznie źródła z jakiego zakład może pozyskiwać środki finansowe, ale dookreślono także cel na jaki mają zostać wydatkowane pozyskane w ten sposób środki. Użycie zwrotu "na realizację programów zdrowotnych" jednoznacznie wskazuje, iż pozyskane przez zakład środki w ramach danego programu zdrowotnego należy wydatkować z przeznaczeniem na ten program. Ponieważ programy zdrowotne mają na celu wykrycie i zrealizowanie określonych potrzeb zdrowotnych oraz poprawę stanu zdrowia określonej grupy świadczeniobiorców, wszystkie działania i czynności podejmowane w ramach programu powinny być tym celom podporządkowane. Precyzuje to dokładnie umowa zawarta pomiędzy podmiotem finansującym dany program a zakładem go realizującym. Przed podpisaniem umowy podmiot finansujący przedstawia SPZOZ-owi wykaz przewidzianych do realizacji zadań w ramach programu zdrowotnego będących przedmiotem umowy. Natomiast spzoz przedstawia zleceniodawcy plan rzeczowo-finansowy na realizację programu zdrowotnego będącego przedmiotem umowy oraz informację o prowadzonej działalności. Plan rzeczowo-finansowy zawiera w szczególności liczbę możliwych do wykonania zadań określonego rodzaju, kalkulację kosztów zadań, podział kosztów na wydatki bieżące i inwestycyjne. Brak jest natomiast miejsca dla jakiejkolwiek działalności mającej na celu przynoszenie zysków dla zakładu.

Środki publiczne przekazane SPZOZ-om na zadania określone w umowie podlegają następnie rozliczeniu i kontroli przez zleceniobiorcę m.in. pod względem prawidłowości ich wydatkowania zgodnie z zawartą umową i celem programu. Rozliczenie jest bardzo dokładne i powinno zawierać w szczególności rodzaj i liczbę wykonanych zadań, wielkość wydatkowanych środków, okres, jakiego dotyczy rozliczenie, datę wydatkowania przez zleceniobiorcę przekazanych środków publicznych. Wszystkie te regulacje mają zapobiec jakimkolwiek działaniom niezwiązanych z realizacja danego programu. (Szczegółowe warunki przekazywania samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej środków publicznych na realizację programów zdrowotnych zawiera rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 1 lipca 2005 r. (Dz. U. Nr 131, poz. 1099).

Należy więc przyjąć, iż uzyskanie bezpośrednich zysków finansowych z realizacji programu jest niedopuszczalne. Możliwa jest natomiast sytuacja, że dany program będzie w końcowym rozrachunku bardzo korzystny dla zakładu. Jeśli bowiem program będzie przeprowadzony właściwie i osiągnie swój cel społeczny może podnieś renomę zakładu przyciągając w ten sposób pacjentów z innych placówek i rejonów na odpłatne usługi. Ponad to, po wygaśnięciu umowy i zakończeniu realizacji programu, jeśli umowa nie stanowi inaczej, zakupiony w ramach programu sprzęt czy aparatura medyczna może zostać wykorzystana na tą działalność zakładu, która wykonywana jest odpłatnie dla osiągnięcia zysku.