Utworzenie Instytutu Pokolenia.

ZARZĄDZENIE Nr 325
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 9 grudnia 2021 r.
w sprawie utworzenia Instytutu Pokolenia

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407, 1429, 1641 i 1693) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się jednostkę budżetową - Instytut Pokolenia, zwany dalej "Instytutem".
2. 
Instytut rozpocznie działalność z dniem 1 stycznia 2022 r.
§  2. 
1. 
Instytut jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów.
2. 
Czynności wynikające z podległości Instytutu wykonuje, w imieniu Prezesa Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
3. 
Szczegółowy zakres działania Instytutu określa statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  3. 
Dyrektor Instytutu jest dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia podległym bezpośrednio dysponentowi części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT INSTYTUTU POKOLENIA

§  1. 
Instytut Pokolenia, zwany dalej "Instytutem", jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów, prowadzącą działalność opiniującą, badawczą, wydawniczą, popularyzatorską oraz upowszechniającą dobre praktyki.
§  2. 
Siedzibą Instytutu jest Warszawa.
§  3. 
Przedmiotem działalności Instytutu jest:
1)
inicjowanie i wspieranie działań mających na celu wzmacnianie trwałości więzi międzypokoleniowych, międzyludzkich oraz tożsamości budowanej w polskich rodzinach przez kolejne pokolenia;
2)
gromadzenie, opracowywanie oraz udostępnianie organom władzy publicznej informacji o istotnych zjawiskach i procesach demograficznych, społecznych oraz kulturowych w Polsce m.in. przez podejmowanie następujących działań:
a)
inicjowanie i prowadzenie badań,
b)
przygotowywanie analiz, ekspertyz i studiów prognostycznych,
c)
przegląd publikacji naukowych i publicystycznych w Polsce i na świecie,
d)
organizowanie konferencji, spotkań i seminariów,
e)
prowadzenie działalności wydawniczej i dokumentacyjnej;
3)
wyszukiwanie oraz upowszechnianie dobrych praktyk i rozwiązań mających pozytywny wpływ na zjawiska i obszary, o których mowa w pkt 1 i 2, m.in. przez podejmowanie następujących działań:
a)
prowadzenie badań i analiz wpływu rozpoznanych praktyk na rzeczywistość społeczną,
b)
wypracowywanie i upowszechnianie standardów pomocnych w opracowywaniu oraz wdrażaniu polityk publicznych i programów społecznych,
c)
doskonalenie zawodowe kadr wykonujących zadania mające wpływ na procesy społeczne w zakresach, o których mowa w pkt 1 i 2,
d)
prowadzenie warsztatów i szkoleń;
4)
opiniowanie propozycji rozwiązań prawnych i programowych pod względem ich wpływu na zjawiska i obszary, o których mowa w pkt 1 i 2;
5)
aktywne uczestnictwo w debacie publicznej na temat procesów i zjawisk społecznych, w szczególności w zakresie relacji i więzi międzyludzkich, komunikacji międzypokoleniowej, rodziny i tożsamości;
6)
organizowanie konkursów oraz wydarzeń popularyzujących zagadnienia, o których mowa w pkt 1 i 2;
7)
tworzenie przestrzeni wymiany doświadczeń oraz współpracy między podmiotami działającymi w obszarach, o których mowa w pkt 1 i 2;
8)
współpraca z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi instytucjami naukowymi i organizacjami pozarządowymi mającymi w swoim obszarze zainteresowań zakres działań, o którym mowa w pkt 1 i 2.
§  4. 
1. 
Instytutem kieruje dyrektor, który działa przy pomocy nie więcej niż dwóch zastępców dyrektora, głównego księgowego, koordynatorów komórek organizacyjnych oraz pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy.
2. 
Dyrektor ustala zakres czynności osób, o których mowa w ust. 1.
3. 
Dyrektor może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Instytutu do prowadzenia spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie.
§  5. 
Dyrektora i zastępców dyrektora powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
§  6. 
1. 
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie pracami Instytutu;
2)
reprezentowanie Instytutu na zewnątrz, w tym w zakresie zaciągania zobowiązań;
3)
zapewnienie funkcjonowania i ciągłości pracy Instytutu;
4)
realizowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy;
5)
zarządzanie sprawami i mieniem Instytutu w sposób zapewniający realizację jego zadań statutowych;
6)
opracowywanie rocznego planu działalności Instytutu i rocznego planu finansowego Instytutu;
7)
sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Instytutu i informacji z wykonania planu finansowego Instytutu;
8)
przekazywanie do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w terminie do 30 listopada każdego roku, rocznego planu działalności Instytutu na rok kolejny, zaopiniowanego przez Radę Instytutu;
9)
przekazywanie do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w terminie do 31 stycznia każdego roku, rocznego sprawozdania z działalności Instytutu za rok poprzedni, zaopiniowanego przez Radę Instytutu;
10)
zatwierdzanie regulaminu organizacyjnego Instytutu;
11)
przekazywanie regulaminu organizacyjnego Instytutu i jego zmian do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
12)
ustalanie regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania członków Rady Instytutu oraz innych regulaminów wewnętrznych, których wydanie przewidują przepisy odrębne lub są one konieczne do zapewnienia funkcjonowania i ciągłości pracy Instytutu.
2. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 6 i 7, powinny uwzględniać w szczególności informacje określone przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, o ile zostały przez niego odrębnie wskazane.
§  7. 
1. 
W Instytucie działa Rada Instytutu pełniąca funkcje opiniodawcze i doradcze.
2. 
Do zadań Rady Instytutu należy w szczególności:
1)
opiniowanie propozycji wydawniczych;
2)
opiniowanie projektów rocznych planów działalności Instytutu;
3)
opiniowanie projektu regulaminu organizacyjnego Instytutu;
4)
uchwalanie regulaminu Rady Instytutu.
3. 
Rada Instytutu podejmuje decyzje zwykłą większością głosów.
4. 
Posiedzenia Rady Instytutu zwołuje dyrektor, a w przypadku jego nieobecności przewodniczący Rady Instytutu.
§  8. 
1. 
W skład Rady Instytutu wchodzi od 7 do 20 członków.
2. 
Prezes Rady Ministrów powołuje i odwołuje:
1)
członków Rady Instytutu;
2)
Przewodniczącego Rady Instytutu spośród członków Rady Instytutu.
3. 
(uchylony).
§  9. 
1. 
Struktura organizacyjna Instytutu składa się z komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy.
2. 
W skład Instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Wydział Administracyjny;
2)
Wydział Badań, Analiz i Rekomendacji;
3)
Wydział Finansowo-Księgowy;
4)
Wydział Komunikacji i Projektów Społecznych;
5)
Wydział Popularyzatorski.
3. 
W skład Instytutu wchodzą samodzielne stanowiska pracy:
1)
do spraw audytu wewnętrznego,
2)
do spraw kadr,
3)
głównego księgowego,
4)
radcy prawnego

- podległe bezpośrednio dyrektorowi.

4. 
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny Instytutu.
5. 
Regulamin organizacyjny Instytutu zatwierdza dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Instytutu.
§  10. 
Członkom Rady Instytutu za udział w pracach Rady Instytutu przysługują:
1)
miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości ustalonej w regulaminie wynagradzania członków Rady Instytutu oraz
2)
zwrot kosztów podróży i zakwaterowania przyznawanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140 oraz z 2023 r. poz. 240 i 641).
§  11. 
1. 
Do osób zatrudnionych w Instytucie stosuje się przepisy dotyczące pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2. 
Zasady wynagradzania pracowników Instytutu regulują przepisy dotyczące wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych wydane na podstawie art. 773 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024