Utworzenie Instytutu De Republica.

ZARZĄDZENIE Nr 12
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 lutego 2021 r.
w sprawie utworzenia Instytutu De Republica

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się jednostkę budżetową - Instytut De Republica, zwany dalej "Instytutem".
2. 
Instytut rozpocznie funkcjonowanie z dniem 22 lutego 2021 r.
§  2. 
1. 
Instytut jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów.
2. 
Szczegółowy zakres działania Instytutu określa statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  3. 
Dyrektor Instytutu jest dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia podległym bezpośrednio dysponentowi części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT INSTYTUTU DE REPUBLICA

§  1. 
Instytut De Republica, zwany dalej "Instytutem", jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów, prowadzącą działalność wydawniczą, naukową oraz popularyzatorską.
§  2. 
Siedzibą Instytutu jest Warszawa.
§  3. 
Przedmiotem działalności Instytutu jest:
1)
prowadzenie działalności wydawniczej i dokumentacyjnej;
2)
współpraca ze środowiskiem naukowym, w tym szkołami wyższymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rozwoju polskiej książki naukowej;
3)
promowanie w Polsce i za granicą polskich publikacji naukowych, w tym we współpracy z organami władzy publicznej;
4)
prowadzenie badań i analiz na tematy zlecone przez Prezesa Rady Ministrów;
5)
organizowanie i prowadzenie krajowych i międzynarodowych konferencji, seminariów oraz zespołów roboczych;
6)
organizowanie projektów edukacyjnych i szkoleniowych;
7)
prowadzenie i rozwijanie baz danych związanych z przedmiotem działalności Instytutu.
§  4. 
1. 
Instytutem kieruje dyrektor przy pomocy nie więcej niż dwóch zastępców dyrektora oraz koordynatorów komórek organizacyjnych, o których mowa w § 9.
2. 
Dyrektor ustala zakres czynności osób, o których mowa w ust. 1.
3. 
Dyrektor może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Instytutu do prowadzenia spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie.
3a.  1
 W przypadku zatrudnienia dwóch zastępców dyrektora dyrektor wskazuje spośród nich pierwszego zastępcę dyrektora.
3b. 
Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje zastępca dyrektora, a w przypadku, o którym mowa w ust. 3a - pierwszy zastępca dyrektora.
3c. 
W przypadku odwołania dyrektora Prezes Rady Ministrów powierza pełnienie obowiązków dyrektora zastępcy dyrektora, a w przypadku, o którym mowa w ust. 3a - pierwszemu zastępcy dyrektora, do czasu powołania nowego dyrektora.
4. 
Dyrektor zawiera umowy cywilnoprawne o wartości przedmiotu umowy powyżej 30 000 zł po uzyskaniu uprzedniej opinii rady naukowej.
5. 
W przypadku gdy w danym roku kalendarzowym jest zawierana kolejna umowa cywilnoprawna z tym samym podmiotem, podlega ona zaopiniowaniu przez radę naukową niezależnie od wartości przedmiotu tej umowy.
6. 
Dyrektor sporządza plany wydawnicze Instytutu po uzyskaniu uprzedniej opinii rady naukowej.
§  5.  2
 Dyrektora powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
§  6. 
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie Instytutem, organizowanie i koordynowanie wykonywania zadań przez komórki organizacyjne;
2)
reprezentowanie Instytutu na zewnątrz w sprawach dotyczących zakresu jego działania;
3)
zarządzanie mieniem Instytutu w sposób zapewniający realizację jego zadań statutowych;
4)
sporządzanie planów wydawniczych;
5)
sporządzanie i przedstawianie Prezesowi Rady Ministrów rocznych sprawozdań z wykonania zadań Instytutu i wykonania planu finansowego;
6)
sporządzanie projektu kierunków działalności wydawniczej, naukowej i popularyzatorskiej realizowanych przez Instytut;
7)
ustalenie regulaminu organizacyjnego Instytutu określającego jego wewnętrzną strukturę oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk;
8)
ustalenie regulaminu pracy oraz innych regulaminów wewnętrznych, których wydanie przewidują odrębne przepisy;
9)
zatwierdzanie, po zaopiniowaniu przez radę naukową, regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi.
§  7. 
1. 
W Instytucie działa rada naukowa pełniąca funkcje kontrolne, opiniodawcze i doradcze.
2. 
Do zadań rady naukowej należy w szczególności:
1)
opiniowanie propozycji wydawniczych oraz planów wydawniczych;
2)
opiniowanie wniosków w sprawie stałej współpracy Instytutu z innymi podmiotami;
3)
zatwierdzanie kierunków działalności naukowej;
4)
opiniowanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi;
5)
opiniowanie projektu rocznego planu finansowego oraz sprawozdania z wykonania rocznego planu finansowego;
6)
uchwalanie regulaminu rady naukowej.
3. 
Rada naukowa podejmuje decyzję zwykłą większością głosów.
4. 
Przewodniczący rady naukowej zwołuje posiedzenia rady naukowej nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§  8. 
1. 
W skład rady naukowej wchodzi od 10 do 30 członków.
2. 
Członków rady naukowej powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
3. 
Przewodniczącego rady naukowej powołuje i odwołuje, spośród członków rady, Prezes Rady Ministrów.
4. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego rady naukowej jego obowiązki pełni wskazany przez przewodniczącego rady naukowej członek rady naukowej.
§  9. 
1. 
W skład Instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Zespół Badawczy;
2)
Zespół Popularyzatorski;
3)
Zespół Wydawniczy;
4)
Biuro Administracyjno-Finansowe.
2. 
W skład Instytutu wchodzi Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego podległe bezpośrednio dyrektorowi Instytutu.
§  10. 
1. 
Członkom rady naukowej, za udział w pracach rady, przysługują:
1)
miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości ustalonej przez Prezesa Rady Ministrów oraz.
2)
zwrot kosztów podróży i zakwaterowania przyznawanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140 oraz z 2023 r. poz. 240 i 641).
2. 
Członkom rady naukowej nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie wypłacane na podstawie umów cywilnoprawnych.
§  11. 
1. 
Do osób zatrudnionych w Instytucie stosuje się przepisy dotyczące pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2. 
Zasady wynagradzania pracowników Instytutu regulują przepisy dotyczące wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych wydane na podstawie art. 773 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
1 Załącznik § 4 ust. 3a zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 649 z dnia 8 grudnia 2023 r. (M.P.2023.1370) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 grudnia 2023 r.
2 Załącznik § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 649 z dnia 8 grudnia 2023 r. (M.P.2023.1370) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 grudnia 2023 r.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024