Włączenie kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie jednostki treningowej i zgrupowania sportowego w sporcie osób z niepełnosprawnościami" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 4 stycznia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie jednostki treningowej i zgrupowania sportowego w sporcie osób z niepełnosprawnościami" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie jednostki treningowej i zgrupowania sportowego w sporcie osób z niepełnosprawnościami" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE JEDNOSTKI TRENINGOWEJ I ZGRUPOWANIA SPORTOWEGO W SPORCIE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie jednostki treningowej i zgrupowania sportowego w sporcie osób z niepełnosprawnościami

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny przez 5 lat. Warunkiem przedłużenia certyfikatu jest udokumentowana współpraca z klubem sportowym lub organizacją sportu niepełnosprawnych w zakresie prowadzenia zajęć, konsultacji, obozów w wymiarze min. 150 godzin w ciągu ostatnich 5 lat.

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację posługuje się wiedzą na temat sportu osób z niepełnosprawnościami oraz specyfiki treningu w sporcie dla osób z niepełnosprawnościami uwzględniającego aspekty biologiczne, teorię i metodykę sportu, zasady bezpieczeństwa i kontrolę procesu treningowego. Charakteryzuje zasady i przepisy, sportowy sprzęt wspomagający oraz klasy sportowe w wybranym sporcie dla osób z niepełnosprawnościami objętym programem igrzysk paraolimpijskich lub zarządzanym przez Międzynarodowy Komitet Paraolimpijski. Ocenia zawodnika lub zespół oraz proponuje i uzasadnia klasyfikację zawodnika w wybranym sporcie. Samodzielnie opracowuje konspekt jednostki treningowej oraz plan zgrupowania sportowego dla osób z niepełnosprawnościami lub ze specjalnymi potrzebami w wybranym sporcie. Planuje budżet jednostki treningowej oraz zgrupowania sportowego. Realizuje jednostkę treningową. Dokonuje ewaluacji jednostki treningowej, uwzględniając uczestników i autoewaluację.
Zestaw 1. Podstawy procesu szkoleniowego w sporcie osób z niepełnosprawnościami lub ze specjalnymi potrzebami
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Omawia sport osób z niepełnosprawnościami - opisuje rodzaje niepełnosprawności, w tym fizyczną, sensoryczną i intelektualną (uszkodzenie narządu ruchu, narządu wzroku, narządu słuchu oraz niepełnosprawność intelektualną),

- opisuje klasyfikacje zawodników w sporcie paraolimpijskim,

- opisuje zasady bezpieczeństwa w sporcie osób z niepełnosprawnościami w odniesieniu do rodzaju niepełnosprawności, sprzętu sportowego i indywidualnego oraz miejsca treningu,

- opisuje sportowy sprzęt wspomagający osoby z niepełnosprawnościami i indywidualny sprzęt medyczny,

- omawia systemy sportu osób z niepełnosprawnościami, w tym paraolimpijski, olimpiady specjalne, niesłyszących,

- omawia ideę ruchu paraolimpijskiego, olimpiad specjalnych, sportu niesłyszących,

- omawia strukturę instytucjonalną sportu osób z niepełnosprawnościami,

- wskazuje źródła wiedzy na temat sportu osób z niepełnosprawnościami,

- omawia zasady kodeksu etycznego w sporcie,

- omawia sposoby naboru zawodników;

- omawia selekcję zawodników.

Omawia biologiczne podstawy treningu osób z niepełnosprawnościami - opisuje pojęcia i procesy z zakresu anatomii, fizjologii wysiłku fizycznego, motoryki i biomechaniki u osób z niepełnosprawnościami,

- opisuje wpływ treningu na zmiany biologiczne zachodzące u osób z niepełnosprawnościami,

- wyjaśnia zasady kontroli i realizacji treningu u osób z niepełnosprawnościami w zakresie biologicznych podstaw,

- omawia wpływ stylu życia, diety i higieny osobistej na cechy sprawności zawodnika.

Omawia podstawy teorii i metodyki sportu osób z niepełnosprawnościami w planowaniu treningu - formułuje cele treningowe,

- klasyfikuje i omawia metody, formy i środki stosowane w treningu,

- opisuje periodyzację treningu sportowego, w tym funkcje i charakterystykę poszczególnych jej elementów,

- opisuje założenia i zasady adaptacji w treningu sportowym,

- omawia metody kontroli w procesie treningowym,

- opisuje znaczenie odnowy biologicznej w procesie treningowym,

- wymienia środki odnowy biologicznej stosowane w procesie treningowym.

Omawia kontrolę procesu treningowego - omawia etapy kontroli procesu treningowego,

- wymienia sposoby oceny stanu rzeczywistego (diagnoza osobnicza, populacyjna, środowiskowa), - opisuje procedurę przeprowadzania i zastosowanie testów sprawności fizycznej i funkcjonalnej.

Zestaw 2. Opracowanie i realizacja planu jednostki treningowej oraz zgrupowania sportowego dla osób z niepełnosprawnościami lub ze specjalnymi potrzebami w wybranym sporcie
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje wybrany sport dla osób z niepełnosprawnościami - omawia zasady i przepisy,

- omawia sportowy sprzęt wspomagający osoby z niepełnosprawnościami i indywidualny sprzęt medyczny,

- opisuje klasy startowe.

Ocenia zawodnika lub zespół - przeprowadza ocenę stanu rzeczywistego zawodnika lub zespołu na podstawie wywiadu,

- uzupełnia dokumentację zawodnika lub zespołu,

- przedstawia prognozę dla zawodnika lub zespołu na podstawie uzyskanych informacji,

- proponuje i uzasadnia klasyfikacje zawodnika w wybranym sporcie.

Sporządza plan jednostki treningowej - określa cele jednostki treningowej na podstawie pozyskanych informacji,

- przygotowuje konspekt jednostki treningowej zawierający: temat, cel, przybory i przyrządy, miejsce, zakładane efekty, charakterystykę grupy, czas trwania, opis ćwiczeń w poszczególnych częściach (wstępnej, głównej, końcowej),

- opracowuje szacunkowy budżet jednostki treningowej (zasoby osobowe, rzeczowe, finansowe).

Realizuje jednostkę treningową - przeprowadza testy sprawności fizycznej i funkcjonalnej,

- przeprowadza jednostkę treningową zgodnie z konspektem i zasadami metodyki wychowania fizycznego oraz teorii sportu.

Dokonuje ewaluacji jednostki treningowej - podsumowuje przeprowadzoną jednostkę treningową, wskazując jej mocne i słabe strony, - dokonuje oceny uczestników podczas jednostki treningowej,

- dokonuje samooceny zaplanowanej i przeprowadzonej jednostki treningowej.

Omawia zasady bezpieczeństwa w wybranym sporcie osób

z niepełnosprawnościami

- wymienia przeciwwskazania do uczestnictwa w wybranym sporcie,

- opisuje najczęściej występujące urazy i zagrożenia,

- opisuje informacje dotyczące regulaminowego stroju, obuwia i sprzętu, w tym indywidualnego sprzętu medycznego,

- opisuje informacje dotyczące zalecanego stroju, obuwia i sprzętu, w tym indywidualnego sprzętu medycznego.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji:

1.1. Metody

Na etapie weryfikacji efektów uczenia się wykorzystuje się następujące metody: test teoretyczny, analiza dowodów i deklaracji, obserwacja w warunkach rzeczywistych lub sy-

mulowanych uzupełniona rozmową z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją".

1.2. Zasoby kadrowe

Weryfikację przeprowadza komisja. Komisja składa się z minimum 3 osób.

Każdy członek komisji musi spełniać następujące warunki:

- posiada minimum kwalifikację pełną na poziomie 6 PRK (licencjat lub inżynier),

- posiada pięcioletnie doświadczenie w szkoleniu sportowym osób z niepełnosprawnościami.

Ponadto minimum jeden członek komisji musi posiadać:

- dziesięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej, w tym także w przygotowywaniu i przeprowadzaniu egzaminów w obszarze sportu osób z niepełnosprawnościami,

- dziesięcioletnie doświadczenie w szkoleniu sportowym osób z niepełnosprawnościami w danym sporcie,

- doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części:

- części teoretycznej weryfikowanej za pomocą testu wiedzy lub analizy dowodów i deklaracji uzupełnionej rozmową z komisją,

- części praktycznej weryfikowanej za pomocą analizy dowodów i deklaracji lub obserwacji w warunkach rzeczywistych lub symulowanych uzupełnionej rozmową z komisją. Zaliczenie części teoretycznej jest warunkiem przystąpienia do części praktycznej. W części teoretycznej walidacji podlegają wszystkie efekty uczenia się z zestawu 1 i efekt uczenia się "Charakteryzuje wybrany sport dla osób z niepełnosprawnościami" z zestawu 2. W części praktycznej walidacji sprawdzeniu podlegają wszystkie efekty uczenia się z zestawu 2 oprócz efektu uczenia się "Charakteryzuje wybrany sport dla osób z niepełnosprawnościami".

Instytucja certyfikująca spełnia następujące warunki organizacyjne: posiada porozumienie o współpracy z minimum 10 klubami sportowymi, stowarzyszeniami lub fundacjami w obszarze sportu osób z niepełnosprawnościami, w co najmniej dziesięciu sportach, w zakresie dostępu do uczestników, infrastruktury, sprzętu sportowego, indywidualnego sprzętu medycznego. Instytucja certyfikująca zapewnia możliwość walidacji w wybranym przez kandydata sporcie objętym programem igrzysk paraolimpijskich lub zarządzanym przez Międzynarodowy Komitet Paraolimpijski.

2. Etap identyfikowania i dokumentowania

Instytucja certyfikująca musi zapewnić doradcę walidacyjnego, spełniającego poniższe warunki:

- posiada minimum pięcioletnie doświadczenie w sporcie paraolimpijskim,

- posiada kwalifikację pełną na poziomie co najmniej 6 PRK,

- posiada wiedzę na temat Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i metod walidacji.

Doradca wspierający kandydata w tworzeniu portfolio na potrzeby analizy dowodów nie może zasiadać w komisji prowadzącej weryfikację dla tego konkretnego kandydata.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która:

- posiada wykształcenie średnie lub średnie branżowe,

- ma ukończone 18 lat.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024