Zmiana zarządzenia w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych oraz narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań.

ZARZĄDZENIE Nr 352
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 4 listopada 2022 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych oraz narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W zarządzeniu nr 204 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych oraz narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań (M.P. z 2018 r. poz. 13 oraz z 2021 r. poz. 449) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w tytule ogólne określenie przedmiotu zarządzenia otrzymuje brzmienie:

"w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych, narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych";

2)
w § 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Tworzy się Radę Konsultacyjną do spraw powszechnych spisów rolnych, narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych, zwaną dalej "Radą".";

3)
w § 2:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Rada prowadzi działania na rzecz realizacji zadań państwa związanych z:

1) prowadzeniem powszechnego spisu rolnego, narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych, z wykorzystaniem rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej;

2) usystematyzowaniem danych zawartych w rejestrach urzędowych i systemach informacyjnych administracji publicznej, określeniem warunków dla ich współpracy i wymiany danych (zgodnie z wymogami interoperacyjności) oraz sposobu udostępnienia zawartych w nich informacji na potrzeby realizowanych zadań, na rzecz spisów powszechnych oraz innych badań statystycznych, przez organy państwa oraz obywateli i przedsiębiorców;

3) zapewnieniem funkcjonowania standardów informatycznych i informacyjnych, gwarantujących spójność i interoperacyjność struktury informatycznej administracji publicznej w rejestrach urzędowych i systemach informacyjnych administracji publicznej;

4) upowszechnianiem informacji o spisach powszechnych i innych badaniach statystycznych oraz ich wynikach;

5) przygotowywaniem propozycji rozwiązań służących zmniejszaniu obciążeń respondentów przez wykorzystanie danych z rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej w spisach powszechnych i innych badaniach statystycznych.",

b)
w ust. 2 w pkt 2:
lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) zapewnieniu spójności zasobów informacyjnych przez stosowanie jednolitych definicji cech informacyjnych, standardów identyfikacyjnych i klasyfikacyjnych,",

w lit. e średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. f w brzmieniu:

"f) wsparciu statystyki publicznej w procesie efektywnej wymiany danych z prowadzącymi rejestry urzędowe i systemy informacyjne administracji publicznej;";

4)
§ 3 otrzymuje brzmienie:

"§ 3. 1. W skład Rady wchodzą:

1) przewodniczący - Prezes Głównego Urzędu Statystycznego;

2) dwaj zastępcy przewodniczącego:

a) przedstawiciel ministra właściwego do spraw rodziny w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu,

b) przedstawiciel ministra właściwego do spraw informatyzacji w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu;

3) pozostali członkowie, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu, wyznaczeni przez:

a) ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa,

b) ministra właściwego do spraw energii,

c) ministra właściwego do spraw finansów publicznych,

d) ministra właściwego do spraw gospodarki,

e) ministra właściwego do spraw klimatu,

f) ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,

g) ministra właściwego do spraw pracy,

h) ministra właściwego do spraw rolnictwa,

i) ministra właściwego do spraw rozwoju wsi,

j) ministra właściwego do spraw rybołówstwa,

k) ministra właściwego do spraw rynków rolnych,

l) ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki,

m) ministra właściwego do spraw środowiska,

n) ministra właściwego do spraw wewnętrznych,

o) ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego,

p) ministra właściwego do spraw zdrowia;

4) sekretarz - dyrektor komórki organizacyjnej właściwej w sprawach programowania i koordynacji badań statystycznych w Głównym Urzędzie Statystycznym.

2. Minister kierujący więcej niż jednym działem administracji rządowej, wymienionym w ust. 1, wyznacza do udziału w pracach Rady jednego sekretarza stanu albo podsekretarza stanu reprezentującego wspólne stanowisko danego ministra.

3. Przewodniczący może zapraszać do udziału w pracach Rady, z głosem doradczym, inne osoby niebędące członkami Rady, jeżeli udział tych osób jest potrzebny ze względu na realizację zadań Rady, w szczególności:

1) Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;

2) przewodniczącego Rady do Spraw Koordynacji działań międzyresortowych w zakresie polityki ludnościowej;

3) inne osoby wyznaczone przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek przewodniczącego.";

5)
w § 8 w ust. 2 skreśla się wyrazy ", ze środków przeznaczonych na prace przygotowawcze do spisów powszechnych";
6)
§ 10 otrzymuje brzmienie:

"§ 10. 1. Przewodniczący sporządza i po akceptacji Rady przedstawia Radzie Ministrów roczne sprawozdanie z realizacji zadań Rady w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, za który składane jest sprawozdanie.

2. Końcowe sprawozdanie z realizacji zadań Rady, po jego akceptacji przez Radę, przewodniczący przedstawia Radzie Ministrów w terminie 30 dni po zakończeniu prac Rady.

3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, może zawierać rekomendacje działań, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2.

4. Przewodniczący albo działający z jego upoważnienia sekretarz zarządzają rozpatrzenie projektu sprawozdania, o którym mowa w ust. 1 i 2, w trybie obiegowym w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk z członkami Rady.

5. Zarządzając rozpatrzenie, o którym mowa w ust. 4, przewodniczący albo działający z jego upoważnienia sekretarz wyznacza termin do zajęcia stanowiska przez członków Rady.

6. Projekt sprawozdania skierowany do rozpatrzenia w trybie obiegowym uważa się za przyjęty, jeżeli w wyznaczonym terminie nie zgłoszono uwag do projektu. W razie zgłoszenia uwag, które nie zostaną uwzględnione lub wyjaśnione, projekt sprawozdania wymaga rozpatrzenia przez Radę na posiedzeniu. Przepisy § 5 stosuje się odpowiednio.

7. Na najbliższym posiedzeniu Rady przewodniczący albo działający z jego upoważnienia sekretarz informuje członków Rady o przyjęciu sprawozdania w trybie obiegowym.";

7)
po § 10 dodaje się § 10a w brzmieniu:

"§ 10a. 1. Rada może w toku prac tworzyć opinie, stanowiska lub protokoły.

2. Do opinii, stanowisk lub protokołów przepisy § 10 ust. 3-7 stosuje się odpowiednio.

3. Opinie, stanowiska lub protokoły, o których mowa w ust. 1, mogą zostać przedstawione Radzie Ministrów.".

§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024