Powołanie Zespołu do Spraw Międzynarodowego Prawa Humanitarnego.

ZARZĄDZENIE Nr 51
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 maja 2004 r.
w sprawie powołania Zespołu do Spraw Międzynarodowego Prawa Humanitarnego

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195 i 1234) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Powołuje się Zespół pod nazwą "Komisja do Spraw Międzynarodowego Prawa Humanitarnego", zwany dalej "Komisją".
2. 
Komisja działa jako organ opiniodawczo-doradczy Prezesa Rady Ministrów.
§  2. 
Do zadań Komisji należy upowszechnianie, w celu wprowadzenia do polskiego systemu, norm międzynarodowego prawa humanitarnego, w szczególności przez:
1)
dokonywanie przeglądu i analizy umów międzynarodowych dotyczących międzynarodowego prawa humanitarnego oraz formułowanie opinii w tym zakresie;
2)
przedstawianie Prezesowi Rady Ministrów okresowych opinii na temat działań legislacyjnych, organizacyjnych i edukacyjnych, jakie należy podjąć w celu zapewnienia wykonania zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie międzynarodowego prawa humanitarnego;
3)
formułowanie propozycji związanych z przygotowaniem aktów prawnych mających na celu wdrożenie do polskiego ustawodawstwa norm międzynarodowego prawa humanitarnego;
4)
utrzymywanie kontaktów i wymianę informacji na bieżąco z innymi Komitetami i Komisjami zajmującymi się problematyką międzynarodowego prawa humanitarnego, w szczególności z Komisją do Spraw Upowszechniania Międzynarodowego Prawa Humanitarnego działającą przy Zarządzie Głównym Polskiego Czerwonego Krzyża;
5)
analizowanie informacji o przygotowywanych aktach prawnych, programach rządowych i innych dokumentach dotyczących problematyki międzynarodowego prawa humanitarnego;
6)
opracowywanie projektów programów szkoleniowych z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego;
7)
opiniowanie, na wniosek właściwego ministra, stanowiska Polski na konferencje międzynarodowe oraz na temat realizacji zobowiązań podjętych na tych konferencjach;
8)
utrzymywanie kontaktów z instytucjami zajmującymi się problematyką międzynarodowego prawa humanitarnego za granicą.
§  3. 
1. 
W skład Komisji wchodzą:
1)
przewodniczący - podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych;
2)
wiceprzewodniczący - przedstawiciel Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
3)
członkowie - przedstawiciele ministrów właściwych do spraw: administracji publicznej, finansów publicznych, kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, oświaty i wychowania, spraw wewnętrznych, spraw zagranicznych, szkolnictwa wyższego i nauki oraz Ministra Obrony Narodowej i Ministra Sprawiedliwości - nie więcej niż trzech przedstawicieli każdego ministra;
4)
sekretarz - osoba wyznaczona przez przewodniczącego Komisji.
2. 
W pracach Komisji mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez przewodniczącego.
3. 
Komisja może korzystać z pomocy ekspertów.
§  4. 
1. 
Komisja obraduje na posiedzeniach plenarnych oraz w zespołach problemowych.
2. 
Posiedzenia plenarne zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej dwóch członków Komisji.
3. 
Zespoły problemowe powołuje przewodniczący w celu opracowania określonego zagadnienia.
§  5. 
1. 
Do zadań przewodniczącego należy:
1)
przewodniczenie posiedzeniom Komisji;
2)
ustalenie harmonogramu prac Komisji, w szczególności ustalanie terminów i programów kolejnych posiedzeń Komisji przy uwzględnieniu wniosków zgłaszanych przez członków Komisji;
3)
ustalanie składu i przedmiotu działania zespołów problemowych;
4)
powoływanie przewodniczących i wiceprzewodniczących zespołów problemowych;
5)
zapraszanie do udziału w pracach Komisji ekspertów oraz innych osób niebędących jej członkami;
6)
zlecanie wykonania opinii, ekspertyz i tłumaczeń na potrzeby związane z realizacją zadań Komisji, o których mowa w § 2.
2. 
Przewodniczący może powierzyć wykonywanie zadań wymienionych w ust. 1 wiceprzewodniczącemu.
§  6. 
1. 
Do zadań przewodniczących zespołów problemowych należy:
1)
przewodniczenie posiedzeniom zespołów problemowych;
2)
ustalanie terminów i zakresu tematycznego kolejnych posiedzeń zespołów problemowych.
2. 
Przewodniczący zespołu problemowego może powierzać wykonywanie zadań wynikających z ust. 1 wiceprzewodniczącemu zespołu problemowego.
§  7. 
1. 
Posiedzenia Komisji odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
2. 
Posiedzenia zespołów problemowych odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz między posiedzeniami Komisji.
3. 
Z posiedzeń Komisji i zespołów problemowych sporządza się protokoły podpisywane przez prowadzącego posiedzenie i sekretarza.
4. 
Przewodniczący przedstawia Prezesowi Rady Ministrów półroczne sprawozdanie z realizacji zadań Komisji, w terminie do dnia 31 lipca za pierwsze półrocze oraz do dnia 31 stycznia roku następnego za drugie półrocze.
5. 
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 4, zawiera informacje o:
1)
liczbie posiedzeń, a w przypadku braku posiedzeń o przyczynach takiego stanu;
2)
zadaniach zrealizowanych przez Komisję w okresie sprawozdawczym;
3)
problemach lub zagrożeniach, które wystąpiły podczas realizacji zadań Komisji;
4)
zadaniach przewidzianych na kolejny okres sprawozdawczy ze wskazaniem wstępnego harmonogramu ich realizacji;
5)
dodatkowych wnioskach, rekomendacjach, spostrzeżeniach i potencjalnych zagrożeniach istotnych z punktu widzenia obszaru działalności Komisji;
6)
zasadności dalszego funkcjonowania Komisji.
§  8. 
1. 
Obsługę administracyjno-biurową Komisji zapewnia Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
2. 
Spotkania Komisji odbywają się w siedzibie Ministerstwa Spraw Zagranicznych lub w innym miejscu wyznaczonym przez przewodniczącego Komisji.
§  9. 
Szczegółowe zasady i tryb pracy Komisji określa regulamin pracy Komisji, uchwalony przez Komisję na wniosek przewodniczącego.
§  10. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024