Nadanie statutu Ministerstwu Rozwoju.

ZARZĄDZENIE Nr 5
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 17 stycznia 2020 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Rozwoju

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ministerstwu Rozwoju nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT MINISTERSTWA ROZWOJU

§  1. 
Ministerstwo Rozwoju, zwane dalej "Ministerstwem", zapewnia obsługę Ministra Rozwoju, zwanego dalej "Ministrem", właściwego na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju (Dz. U. poz. 2261), do spraw objętych działami administracji rządowej:
1)
budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo;
2)
gospodarka;
3)
turystyka.
§  2. 
W skład Ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Analiz Gospodarczych;
2)
Departament Architektury, Budownictwa i Geodezji;
3)
Departament Bezpieczeństwa i Obsługi Administracyjnej;
4)
Departament Budżetu i Finansów;
5)
Departament Doskonalenia Regulacji Gospodarczych;
6)
Departament Gospodarki Elektronicznej;
7)
Departament Gospodarki Nieruchomościami;
8)
Departament Gospodarki Niskoemisyjnej;
9)
Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej;
10)
Departament Innowacji;
11)
Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych;
12)
Departament Komunikacji;
13)
Departament Kontroli i Audytu;
14)
Departament Lokalizacji Inwestycji;
15)
Departament Małych i Średnich Przedsiębiorstw;
16)
Departament Mieszkalnictwa;
17)
Departament Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego;
18)
Departament Orzecznictwa;
19)
Departament Planowania Przestrzennego;
20)
Departament Prawny;
21)
Departament Rozwoju Inwestycji;
22)
Departament Spraw Europejskich;
23)
Departament Turystyki;
24)
Biuro Dyrektora Generalnego;
25)
Biuro Ministra.
§  3. 
Obsługę zadań Ministra zapewniają w szczególności:
1)
w zakresie działu budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo:
a)
Departament Architektury, Budownictwa i Geodezji,
b)
Departament Gospodarki Nieruchomościami,
c)
Departament Lokalizacji Inwestycji,
d)
Departament Mieszkalnictwa,
e)
Departament Orzecznictwa,
f)
Departament Planowania Przestrzennego;
2)
w zakresie działu gospodarka:
a)
Departament Analiz Gospodarczych,
b)
Departament Doskonalenia Regulacji Gospodarczych,
c)
Departament Gospodarki Elektronicznej,
d)
Departament Gospodarki Niskoemisyjnej,
e)
Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej,
f)
Departament Innowacji,
g)
Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych,
h)
Departament Małych i Średnich Przedsiębiorstw,
i)
Departament Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego,
j)
Departament Rozwoju Inwestycji,
k)
Departament Spraw Europejskich;
3)
w zakresie działu turystyka Departament Turystyki.
§  4. 
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024